Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3388
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om en uke skal jeg inn å sone 2 mnd.
Jeg har misbrukt amf og piller (xanax, valium, Ritalin, rivotril i etpar mnd og tror jeg kommer til å slite noe jævlig. Lappen har jeg ikke, mistet den pga rus for 2 år siden.
Urinprøven kommer til å gi utslag, sier de det til legen og politiet? Eller bare legen? Off vet ikke hvordan jeg har rota meg inn i det helvette her. Burde jeg sjekke opp ang nedtrapping eller bare gå cold turkey? Er det farlig?….
Fortell litt mer detaljert hva slags doser du har brukt av de forskjellige benzoene - hvor mye Rivotril, hvor mye Xanax og hvor mye Valium? Har du brukt daglig? Er et par måneder to eller mer? Hvor lenge er det siden du tok noe sist, og hva/hvor mye tok du da?

Om du ikke har gått gjennom Benzoabstinenser før og det kun er snakk om maks to måneder med forholdsvis lave doser blir det nok ubehagelig, men ikke helt forferdelig.

Jeg skal ikke skremme deg, men jeg skal være ærlig og si at du mest sannsynlig får ganske tøft om du har brukt noenlunde store doser av disse tablettene daglig i flere måneder. I verste fall får du prøve en krisenedtrapping, men det er vanskelig å si hvordan før man vet mer.

Krisenedtrapping innebærer å ikke ta noe som helst før du ikke klarer abstinensene lenger, og da tar du ganske lite f.eks valium hver time til abstinensene er tålelige. Det blir egentlig uansett vanskelig mtp. at du kun har en uke før du skal inn.

Legen din får såklart vite resultatet på urinprøven din. Om politiet får vite noe kommer an på i hvilken sammenheng du tok den. Om du avla prøve hos fastlegen får ikke politiet vite noe med mindre du har sertifikat eller avleverer prøver for å få sertifikat.
Sist endret av krystallkongen; 11. september 2021 kl. 17:51.
Anonym bruker
"Imponert Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Med de medikamentene tar det ca 1 uke før alvoret starter mtp abstinenser.

Kanskje du burde snakke med legen om en nedtrappingsplan du kan følge under soningen?
Anonym bruker
"Kjent Grevling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Begynn å trapp ned nå og ring Kriminalomsorgen på mandag og fortell de. Da vil fengselslegen følge deg opp hvis du sliter veldig med abstinenser men tbh skulle du tenkt på dette mye før og allerede helst når du fikk dommen. Om du har et stort rusproblem ville du da kunne søkt soning etter paragraf 12 på rusbehandling institusjon men det er for sent å søke om nå når du allerede har fått innkalling. Evn kan du spørre kriminalomsorgen og veiledning til å søke om utsettelse av soningen til du får søkt om paragraf 12 soning men utsettelse får så å si ingen.
Ta kontakt med lege, spør om hjelp til nedtrapping evt å få sonet straffen din på avrusning. Har du tatt høye doser så er det ikke forsvarlig å gå cold turkey.

Trenger ikke ta en uke før abstinensene kommer, som noen her sier. Etter noen mnd med mye xanor og valium her så gikk jeg 3-4 dager uten, før jeg fikk et kraftig krampeanfall som jeg ikke husker noe av. Førte til innleggelse på sykehuset.
Anonym bruker
"Tropisk Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Får vel noe som heter abstinens pakke i fengsler
Er det mulig be om en hastetime hos en psykiater? Jeg tror ikke fastlegen har myndighet til det, men en psykiater kan si at soning ikke er forsvarlig på grunn dårlig psykisk helse. Jeg tror ikke det er forsvarlig i din tilstand heller.

Jeg slapp fengsel så lenge jeg møtte opp hos psykiateren hver uke. Går annenhver uke nå
Anonym bruker
"Kjent Grevling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Ed Is A Portal Vis innlegg
Er det mulig be om en hastetime hos en psykiater? Jeg tror ikke fastlegen har myndighet til det, men en psykiater kan si at soning ikke er forsvarlig på grunn dårlig psykisk helse. Jeg tror ikke det er forsvarlig i din tilstand heller.

Jeg slapp fengsel så lenge jeg møtte opp hos psykiateren hver uke. Går annenhver uke nå
Vis hele sitatet...
Ehhh 99% av fengselsinnsatte hadde sluppet fengsel da hvis det eneste som trengtes for at det ikke var forsvarlig var dårlig psykisk helse eller rusavhengighet.
Hva var du dømt for?
Fikk du ikke mulighet til å sone i behandling?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ehhh 99% av fengselsinnsatte hadde sluppet fengsel da hvis det eneste som trengtes for at det ikke var forsvarlig var dårlig psykisk helse eller rusavhengighet.
Hva var du dømt for?
Vis hele sitatet...
Det kommer kanskje an på omstendighetene. Jeg angrep en betjent under en manisk episode pluss ruskjøring med over 1,2 i promille (Samme episode)

Ugh, det plager meg at jeg glemte å skrive det første innlegget mitt anonymt. Sliter fortsatt med skam og skyldfølelse etter den episoden. Føler ikke at jeg hadde kontroll på meg selv i hele tatt. Det er vanskelig å forholde seg til siden jeg føler at jeg var en helt annen person på det tidspunktet. Jeg skulle vært tvangsinnlagt lenge før det skjedde, det var ingen hjemme i hodet. Ble kjørt hjem av politiet kort tid før på grunn av svært rar oppførsel. De skulle kjørt meg til legevakta i stedet for hjem. Vanligvis er jeg snill gutt Men man må vel stå for det man har gjort uansett. Gjort er gjort. Skal aldri slutte å ta medisinene mine.

Det var ikke snakk om alkohol forresten.
Sist endret av Ed Is A Portal; 12. september 2021 kl. 02:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Ed Is A Portal Vis innlegg
Det kommer kanskje an på omstendighetene. Jeg angrep en betjent under en manisk episode pluss ruskjøring med over 1,2 i promille (Samme episode)

Ugh, det plager meg at jeg glemte å skrive det første innlegget mitt anonymt. Sliter fortsatt med skam og skyldfølelse etter den episoden. Føler ikke at jeg hadde kontroll på meg selv i hele tatt. Det er vanskelig å forholde seg til siden jeg føler at jeg var en helt annen person på det tidspunktet. Jeg skulle vært tvangsinnlagt lenge før det skjedde, det var ingen hjemme i hodet. Ble kjørt hjem av politiet kort tid før på grunn av svært rar oppførsel. De skulle kjørt meg til legevakta i stedet for hjem. Vanligvis er jeg snill gutt Men man må vel stå for det man har gjort uansett. Gjort er gjort. Skal aldri slutte å ta medisinene mine.

Det var ikke snakk om alkohol forresten.
Vis hele sitatet...
Var jo på mange måter ikke din skyld. Ja å gå av medisinen er en vanlig ting for bipolare. Særlig siden det får noen til å føle seg helt flat emosjonelt og ikke noe morsom hypomani.

Du slapp grunnet utilregnelighet. Om man gjør ting I rus selv under blackout eller rus utløst psykose vil man straffes som normalt siden man i utgangspunktet tok det valget å ruse seg. unntak er om du er utilregnelig og rusen var ikke hovedsakelig årsaken til den gale oppførselen, men dine psykiske problemer. Ting kan bli veldig blurry i sånne saker.
Du kan få nedskrevet en del av soningen igjennom rehabilitering. Sliter du med rus så er det jo bare å varsle ifra om det til kontaktpersonen din hos kriminalomsorgen eller lignende. Du kan få et alternativt sonings opplegg, men du er jo kanskje litt i siste laget når det kommer til å varsle ifra om slikt...
I grunn å bunn så er jo målet å "rehabilitere" deg ikke det å straffe deg. Om det har seg slik at et alternativt opplegg vil i større grad hjelpe deg så får du en tilpasset soning. Det er jo som regel lettere å få en tilpasset dom før du får en dom, men du kan gi det et forsøk.

Når du er i retten så er det bare dumt å holde tilbake informasjon om rusbruket ditt. Har du et rusbruk som er ille nokk så kan du slippe billig unna ei straff eller gjort den litt likere.

Du har et helt støtteapparat rundt deg før du skal sone. Bruk det? :P
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Lettere for de å sette meg i fotlenke enn soning siden jeg er jente.
Jeg har hatt rene rusprøver til mars,
Etter det gikk det til helvette.
Jeg kan ikke sone i behandling, jeg er alene, uten familie og har ting jeg må ta meg av hjemme uten å gå for langt inn på det.
Jeg tenker at jeg får bare prøve, å se hvor jævlig det blir
Ja, skulle tenkt på dette mye før men når man får den gi faen mentaliteten så er det vanskelig å ta et tak i seg selv. Så nå har jeg tenkt at jeg bare kjører hardt på til jeg skal sone.
Skjønner jo at det ikke er lurt, men regner med en rusmisbruker vil skjønne meg her nå.
Vet det der med kramper å vurderer å få ei venninne til å bo med meg når jeg evt begynner å bli dårlig.

Mest amf og xanax. Hver uke. Stor toleranse på benzo, kan ta 3-4 ksalol å fortsatt ha en samtale uten at hverken psykolog eller andre merker det.
Anonym bruker
"Kjent Grevling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Lettere for de å sette meg i fotlenke enn soning siden jeg er jente.
Jeg har hatt rene rusprøver til mars,
Etter det gikk det til helvette.
Jeg kan ikke sone i behandling, jeg er alene, uten familie og har ting jeg må ta meg av hjemme uten å gå for langt inn på det.
Jeg tenker at jeg får bare prøve, å se hvor jævlig det blir
Ja, skulle tenkt på dette mye før men når man får den gi faen mentaliteten så er det vanskelig å ta et tak i seg selv. Så nå har jeg tenkt at jeg bare kjører hardt på til jeg skal sone.
Skjønner jo at det ikke er lurt, men regner med en rusmisbruker vil skjønne meg her nå.
Vet det der med kramper å vurderer å få ei venninne til å bo med meg når jeg evt begynner å bli dårlig.

Mest amf og xanax. Hver uke. Stor toleranse på benzo, kan ta 3-4 ksalol å fortsatt ha en samtale uten at hverken psykolog eller andre merker det.
Vis hele sitatet...
??? Lettere å få fotlenke fordi du er jente? Virkelig ikke! Det er kortere soningskøer i kvinnefengsler pga mindre pågang og med rusavhengiget kommer de ikke til å stole på at du oppfyller vilkårene for fotlenke, nemlig det å holde seg rusfri! Pga corona har de ikke like mye hjemmekontroller og da får de med rusavhengighet avslag på fotlenke siden de ikke kan avsløres like lett om ruser seg. Dessuten har du en positiv rustest mens du har fotlenke så er det rett tilbake til fengsel

Altså du høres fryktelig naiv og litt bortskjemt ut. Du kommer til å få det mye værre i fengsel hvis du bare kjører på og fortsetter å ruse deg til du skal inn! Vil du ha en ok soningsopplevelse så trapp ned nå så du slipper å gå cold turkey