Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5985
Hei, jeg er en mann på 27 år som jobber fulltid i barnehage. Etter et års betenktningstid har jeg funnet ut at jeg virkelig ønsker en kontorjobb.. Jeg har lyst til å gå på jobb i dress og en dyr klokke og sitte foran en datamaskin fra 8-16.

Etter å ha hatt en fysisk aktiv jobb etter mange mange år lengter jeg nå etter en sittestillende «kjedelig» kontorjobb.
Spørsmålet er; hvilke muligheter finnes? Har sett litt på skrankearbeid i bank, forsikringsrådgiver osv (tror sistnevnte krever bachelor)
Jeg har ikke tid til en bachelor… Om det er noe kveldskurs jeg kan ta etter ansettelse er jeg mer enn villig til å gjøre det, ettersom jeg gikk vgs direkte til lærling har jeg ikke generell studiekomp. så jeg kan ikke vurdere å ta en bachelor engang.
Å jobbe som telefonselger er ikke aktuelt, det er vell den eneste form for kontorarbeid som jeg setter på «uaktuell» på lista mi. Nå skal det sies at NOE salg er greit, som feks en forsikringsrådgiver bruker noe av tiden sin til å ringe for å selge, men å jobbe kun med salg blir uaktuelt.

Jeg har googla i mange timer men finner ikke svar, men jeg blir veldig overraska om det ikke finnes ett eneste alternativ for meg - så jeg prøver her. Wish me luck
Kort fortalt, om du vil ha en grei kontorjobb uten noen erfaring så må du tilbake på skolen, eventuelt finne en karriere der du iløpet av 5-10år kan jobbe deg dit
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det finst sånn grovt sagt ikkje slike jobber. Dei er i stor grad automatisert vekk; folk gjer bankjobben sin sjølv, og den delen folk ikkje gjer sjølv krev utdanning, også viare.

Sjølv der det ikkje er veldig store krav til utdanning så stiller du relativt svakt utan generell studiekompetanse.

Dei jobbane av typen som finst er typisk slikt som går til folk med relevant fagbrev, t.d. rekne på tilbod i elektrikerfirma og liknande, som ikkje krev høgare utdanning, men krev domenekunnskap.
Husk at du også kan ta flere utdannelser på deltid.
Du må nok senke forventningene dine litt. Når du sier "dyr klokke og dress" tolker jeg det som at du ønsker godt betalt.
De fleste jobber alle klarer å gjøre er ikke godt betalt, så med mindre du har noen talenter, så må du nok på skolebenken.
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Du må nok senke forventningene dine litt. Når du sier "dyr klokke og dress" tolker jeg det som at du ønsker godt betalt.
De fleste jobber alle klarer å gjøre er ikke godt betalt, så med mindre du har noen talenter, så må du nok på skolebenken.
Vis hele sitatet...
Hehe neida, ønsker ikke noe mer enn jeg allerede har. Og det er ikke veldig mye! Har ca 380k i året nå, og har ikke behov for mer enn det med det første. Når jeg sier dress og klokke mener jeg bare å understreke at jeg ikke ønsker en «ute i feltet» jobb Har sett litt på fagskole nå, de tilbyr årstudie til kontormedarbeider for ~30 tusen, det er ikke ille. Hvis det er lagt opp slik at jeg kan ta det på kveldstid utenom jobben blir det nok den veien jeg går.
Hvem vil ikke ha en slik jobb som du skisserer?

Hva får deg til å tro at du kan konkurrere med noen med fullført bachelorgrad i for eksempel økonomi og administrasjon? Følgelig så er jo en BSc i mange tilfeller bare et minstekrav, i manges øyne har man ikke fullført det man har påbegynt, uten en MSc.

Jeg skulle ønske at jeg hadde et bedre svar, men hadde det vært så enkelt, hadde det ikke vært noe incentiv for å ta høyere utdanning. Derfor synes jeg det er uheldig at du helt utelukker muligheten for det. Du er enda ung, mange som studerer er mye eldre enn deg.
Sitat av Dreams Vis innlegg
Hvem vil ikke ha en slik jobb som du skisserer?

Hva får deg til å tro at du kan konkurrere med noen med fullført bachelorgrad i for eksempel økonomi og administrasjon? Følgelig så er jo en BSc i mange tilfeller bare et minstekrav, i manges øyne har man ikke fullført det man har påbegynt, uten en MSc.

Jeg skulle ønske at jeg hadde et bedre svar, men hadde det vært så enkelt, hadde det ikke vært noe incentiv for å ta høyere utdanning. Derfor synes jeg det er uheldig at du helt utelukker muligheten for det. Du er enda ung, mange som studerer er mye eldre enn deg.
Vis hele sitatet...
Du har gode poeng her. Har sett litt på fagskole i kveld, de tilbyr flere aktuelle utdanninger som skal kvalifisere deg til å jobbe på ulike kontor. Noen ett år, noen to. Det siste punktet du nevner er det som hindrer meg fra å hoppe rett på fagskole, selv om det visstnok skal kvalifisere meg til å jobbe med den og den jobben, hva er sjansen for at jeg stikker av med jobben når jeg (med svake fagskoleutdanningen) konkurrerer mot bachelor eller de med ti års erfaring..

Sitat av Dreams Vis innlegg
Hvem vil ikke ha en slik jobb som du skisserer?

Hva får deg til å tro at du kan konkurrere med noen med fullført bachelorgrad i for eksempel økonomi og administrasjon? Følgelig så er jo en BSc i mange tilfeller bare et minstekrav, i manges øyne har man ikke fullført det man har påbegynt, uten en MSc.

Jeg skulle ønske at jeg hadde et bedre svar, men hadde det vært så enkelt, hadde det ikke vært noe incentiv for å ta høyere utdanning. Derfor synes jeg det er uheldig at du helt utelukker muligheten for det. Du er enda ung, mange som studerer er mye eldre enn deg.
Vis hele sitatet...
Best case scenario var å finne en type jobb som ingen med bachelor eller master søker på, av samme grunn som en advokat ikke søker på butikkmedarbeider. De er kvalifiserte, men deres utdanning tilbyr LANGT bedre jobbmuligheter
Sist endret av TagYoureIt; 5. september 2021 kl. 23:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
De siste tre årene har jeg jobbet som support 8-16. Kommer på jobb, sitter foran pulten og jobber, drar hjem.
Siste 6 måneder har det vært hjemmekontor, men samme rutine.

Du får se om support er noe du ønsker.
Ja, kunderservice er en kontorjobb du kan skaffe deg uten utdannelse. Har selv en deltid kundeservicejobb nå ved siden av studiene hvor jeg svarer på chat, telefon og eposter. Men helt ærlig det er ikke bra fryd og gammen; av og til føler man seg basically som en cumdump som tar i mot dritt og frustrasjon fra frustrerte kunder. Hadde selv en jobb "ute i feltet" før jeg begynte å studere, og må ærlig si jeg savner denne fra tid til annen.
Jeg har hatt kontorjobb de siste 7 åra og savner faktisk manuelt arbeid ute og inne.

Sier ikke at du ikke bør se på nye muligheter, men heller bare lufte tanken om at man ofte vil savne litt det motsatte av hva man har.

Som nevnt ellers tror jeg du må ha noe utdanning med mindre du søker resepsjon, kunde support eller lignende.
Sist endret av Source; 7. september 2021 kl. 11:48.
Så de utlyste grensevokterjobb mot Sverige for ikke lenge siden-lønna var 2700 kr dagen
Du stiller nok veldig godt hvis du tar en utdanning inne f.eks økonomi, når du allerede har en pedagogisk utdanning fra før av.

Hvis du vurderer å ta kurs i 2 år, så er det ikke veldig mye mer med 1 år og bachelorutdanning.
Du får ikke dressjobb og Rolex uten utdanning så hvis det er målet bruk noen år på master
Sist endret av MittBrukernavn; 8. september 2021 kl. 14:47.