Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1693
Kan man spise fisk som f.eks laks som er noen dager over datostemplingen? Hvor lenge evt. er den trygg å spise før den blir dårlig?
Det er ikke helt anbefalt. Det er ikke «best før», det er «siste forbruksdag».
Sist endret av Taxidriver; 3. september 2021 kl. 20:58.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Lukter den stygt? I så fall bør du ikkje spise den. Lukter den ok? Kjør på.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Lukter den stygt? I så fall bør du ikkje spise den. Lukter den ok? Kjør på.
Vis hele sitatet...
Stoler du på luktesansen på fisk også? Kudos.

Altså jeg burde jo ikke tvile, du er jo freak’s egne chuck norris!
Sist endret av Taxidriver; 3. september 2021 kl. 21:39.
Jevn rødfarge – begynner den å bli dårlig vil den få en flekket overflate. Blank og tørr overflate – når den begynner å bli dårlig får den et slimete, gråfarget belegg. Frisk lukt – den kan også lukte melon eller agurk. Hvis laksen er dårlig vil den lukte råtten, som en sur oppvaskklut.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Stoler du på luktesansen på fisk også? Kudos.
Vis hele sitatet...
Hvorfor burde ikke lukt være en god indikator også på fisk?
Se- lukt- rør.
Om kjølekjeden er holdt gjennom hele prosessen fra sløying- butikk- OG tempen i kjøleskapet ditt er lav nok kan du mest trolig spise fisken om den er er par dager over Spiser utgått mat hele tiden og bryr meg lite om dato da det bare er en indikasjon på holdbarheten.

Åpne pakken, vask fileten godt i vann og se på fisken. Ser den grei ut, lukter bra og ikke er slimete/går i oppløsning er den good to go
Noen ganger kan det hjelpe å legge fisken i en bolle med vann og litt salt i etter du har skylt den. Da trekker du ut litt av de dårlige smakene og får et fastere fiskestykke.

Datoen er satt av butikk med sikkerhetsmargin siden kjølekjeden noen ganger blir ødelagt av at varene står lenge uten riktig kjøletemperatur osv.
Sist endret av Riskremen; 3. september 2021 kl. 23:45.
Fisk lukter jo helt forferdelig fra før. Legg den på kjøkkenbenken og lukt etter 10-15 min. Så lukter du 10-15 min etter det igjen. Lukter det surt hiver du det. Lukt og syn gjelder all mat

Spiser selv ikke kjøtt/fisk over på dato. Egg å annet går
Sist endret av NoItsNotMe; 5. september 2021 kl. 03:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av NoItsNotMe Vis innlegg
Spiser selv ikke kjøtt/fisk over på dato. Egg å annet går
Vis hele sitatet...
På egg har du veldig god tid. Som regel minst en mnd. etter dato.
Du har som regel god "overtid" på kjøtt også.
Vet ikke helt med fisk, men som flere har nevnt bør lukt gi et godt svar på om den kan spises.

Vi lever egentlig i et ganske hysterisk dato velde, og kaster vanvittige mengder mat helt unødvendig.
Fisk burde holdes fryst frem til du skal spise den da kan du blåse i datoen, helst ikke mer enn 3 mnd.

Tint fisk har kort holdbarhet er min erfaring, men som sagt se, lukt, røre alt som tidligere er beskrevet stemmer.

A gående egg så er vi faktisk litt sære i Norge, vi holder de kjølige, mange steder i ^uropa så har dem på kjøkkenbenken derfor den korte holdbarhetsdatoen.

Og kjøtt skal helst være så nær/over dato, spesielt biff, entrecôte, osv, de blir møre og gode. Og jo magrere de er jo lenger holder de.
Når det gjelder "siste forbruksdato" så må jeg nevne, at selvom forholdene for oppbevaring er perfekte så vokser det uunngåelig mikroorganismer i matvarene. Hvor raskt de vokser under gitte forhold er en del av fastsettelsen. Disse kan du ikke nødvendigvis se, kjenne eller lukte. Det er som regel gitt en god margin utfra ulike senarioer tatt hensyn til.