Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1327
Jeg har vurdert hele Norge (og har funnet noen egnede accomodations) bortsett fra over Trondheim fordi det ser litt skummelt fra Belgia, det er veldig langt fordi Norge er så lenge. I dag leser jeg det hele langs den vestlige kysten av Norge det er overskyet mesteparten av tiden og regner flere dager per måned enn det ikke og regner tungt. Jeg har bodd en gang i Italia i en dal rett ved Botton of the Mountain, og jeg husker tung uforutsigbar regn, men det var for det meste solrike og skyene var ikke mer enn for en uke per hele måneden. På høsten og våren var det litt mer overskyet, men ikke mer enn halvparten av måneden. Resten var bare solfylt og kaldt, men det varte bare to måneder. Så var det tilbake til enda mindre skyer.

Hoved ting jeg liker er sollys (ikke varmen som kommer til Belgia med det imidlertid), hvis det er overskyet den dagen min humør er alltid mindre spesielt hvis det er overskyet for lenge om gangen.

En annen ting jeg leser er at nærmere Sverige langs hele grensen er det veldig sump og regner mye også (og det er mer overskyet dager per måned enn ikke) som det er i Sverige (spesielt hørt dårlige historier fra svenskene om nordlige deler av Sverige om gnats og mygg i swamplands som de kaller det).

Til slutt sa det at i alle fjorder regner det og er overskyet mer enn solfylt hver dag hele året.

Er det noe eller alt det som er sant? Hvis det er, bør jeg vurdere flere områdene litt unna i fjordene og vestkysten og Sverige grensen, kanskje vest for Lillehammer?

Jeg vil ideelt sett at det skal være mer solfylte dager enn ikke solfylte dager. Jeg er veldig vant til uforutsigbar regn, og jeg liker det, men grå himmel hele tiden er bare ikke hyggelig.
Det regner en del i Norge hele tiden, og været er kjent for å snu på kort tid, men vi liker også å overdrive, og klage så ta det med en klype salt.
Hold deg unna Bergen og Vestlandet statisk mer nedbør og grått. Der er det mer nedbørsdøgn enn opphold.
Du kan bruke yr.no søk på sted, «i nærheten» finner du målestasjoner for nedbør. Her jeg bor f.eks på Østlandet er det ca 1/3 nedbørsdøgn.
Du kan og tenke litt på hvordan du liker vinteren. Om du liker vinter med mer stabil snø og kuldegrader eller bare null grader med slaps og dritt.

Yr.no «i nærheten» når du finner målestasjon for nedbør velger du den og deretter historikk.

Får visst bare sett nedbørsdøgn siste 13 måneder men det gir en god indikasjon om det ikke blir helt riktig over flere år.

Her er litt mer https://www.yr.no/artikkel/se-forskj...rge-1.11604071
Som du er kan du velge bort nedbørsdøgn med mer styrtregn på Østlandet, styrtregn er blitt mer og mer vanlig. Fordelen med det er jo at det komme mye på en gang og blir mindre grått over tid.
Sist endret av Dough; 15. august 2021 kl. 08:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym119236 Vis innlegg
En annen ting jeg leser er at nærmere Sverige langs hele grensen er det veldig sump og regner mye også (og det er mer overskyet dager per måned enn ikke) som det er i Sverige (spesielt hørt dårlige historier fra svenskene om nordlige deler av Sverige om gnats og mygg i swamplands som de kaller det).
Vis hele sitatet...
Det er mye mer lokale variasjoner enn det du beskriver.
Langs hele grensa er det generelt mye skog og vann/bekker, som tiltrekker seg mygg og knott.
Men du kan f.eks, bo ved Mjøsa i en skogkant og ha like mye mygg/knott.

Det samme gjelder snø (i alle fall delvis): det er en del lokale variasjoner på hvor det ofte er kaldt og hvor det kommer mye snø.

Jeg tror Innlandet kanskje vil passe din beskrivelse bra, i et område hvor det blåser litt (det holder mygg og knott unna).
F. eks. på en høyde, litt unna store skoger.

Tenk også litt på transportforbindelse (tog-/buss-forbindelse).
Og om du skal bo på en bratt topp så kan du vurdere å kjøpe bil med firehjulstrekk.


PS: Den beste nettsiden for det aller meste innen kjøp og salg i Norge er Finn.no.
Inkludert huskjøp.
Sist endret av meitemark; 27. februar 2023 kl. 04:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Angående fjordene så er det sant, jeg vokste opp i slike områder og været kan snu på sekunder. Men, når det først er sol så er det veldig vakkert.

Angående regn, la oss se litt på noe data.

Brussel:


Bastogne:



Bergen:


Trondheim:


Dette blir litt overfladisk da jeg ikke er kjent med klimaet i belgia, men såvidt jeg kan se så har Norge mer regn en Belgia, og vi ser det også i sammenligning med de 4 byene. Men vi ser jo også at Bastogne har mer regn enn Trondheim i løpet av året.

Men, du sier du liker sollys, du er klar over at Norge er såpass langt nord at på vintertid så er det knapt sollys i løpet av et døgn? I Trondheim så er det bare dagslys mellom ca kl 9:00 og 15:00 fra November til Februar. kilde
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Det er mye mer lokale variasjoner enn det du beskriver.
Langs hele grensa er det generelt mye skog og vann/bekker, som tiltrekker seg mygg og knott.
Men du kan f.eks, bo ved Mjøsa i en skogkant og ha like mye mygg/knott.

Det samme gjelder snø (i alle fall delvis): det er en del lokale variasjoner på hvor det ofte er kaldt og hvor det kommer mye snø.

Jeg tror Innlandet kanskje vil passe din beskrivelse bra, i et område hvor det blåser litt (det holder mygg og knott unna).
F. eks. på en høyde, litt unna store skoger.

Tenk også litt på transportforbindelse (tog-/buss-forbindelse).
Og om du skal bo på en bratt topp så kan du vurdere å kjøpe bil med firehjulstrekk.


PS: Den beste nettsiden for det aller meste innen kjøp og salg i Norge er Finn.no.
Inkludert huskjøp.
Vis hele sitatet...
Takk så mye for detaljerte råd! Jeg har tatt i betraktning transport og dessverre var det noen vakre steder som var veldig langt unna, som jeg bare ikke kunne gjøre på grunn av transport.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Angående fjordene så er det sant, jeg vokste opp i slike områder og været kan snu på sekunder. Men, når det først er sol så er det veldig vakkert.

Angående regn, la oss se litt på noe data.


Dette blir litt overfladisk da jeg ikke er kjent med klimaet i belgia, men såvidt jeg kan se så har Norge mer regn en Belgia, og vi ser det også i sammenligning med de 4 byene. Men vi ser jo også at Bastogne har mer regn enn Trondheim i løpet av året.

Men, du sier du liker sollys, du er klar over at Norge er såpass langt nord at på vintertid så er det knapt sollys i løpet av et døgn? I Trondheim så er det bare dagslys mellom ca kl 9:00 og 15:00 fra November til Februar. kilde
Vis hele sitatet...
Det er det samme som noe annet land, alt avhenger av hvor du er. Belgia har også flere og mindre regnfulle byer, og jeg vokste heldigvis opp i ikke så regnfullt. Ved data ser det ut som det regner 24/7 i Bergen!

Jeg er klar over mørket, det handler mer om overskyet eller ikke overskyet for meg og ikke mørkt eller lys eller regn og ingen regn. Jeg har vært en nattskiftarbeider og var fint å se kanskje en times lys til vinteren, jeg likte bare stjernene og månen om natten.

Jeg liker ikke konstant grå himmel. Jeg har bodd på et sted i 2 måneder hvor det var alltid overskyet og nesten aldri regnfullt, jeg kunne ikke stå og var så ser frem til å flytte. Det var spesielt når det var overskyet på en måte at du trenger solbriller uansett, eller du squint, det er bare så slitsomt sammenlignet med solfylt. Jeg har også bodd på et sted hvor det var solfylt og regnet ofte, som ikke var dårlig og mye bedre enn grå himmel hele tiden, bortsett fra at du må være klar over at det kunne begynne å regne i 2 minutter et øyeblikk, og du føler deg som i Irland På grunn av alle regnbuene hele tiden.