Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4004
Altså har kjørt over Svinesund broen 100x og blitt stoppet i tollen i Norge sikkert 30-40 ganger, men har aldri blitt stoppet i noe svensk toll. Hva er greia? Driter Svenskene bare i det?
Broren til en kamerat fikk endevendt hele bilen i tollen på vei hjem fra Roskilde. Jeg har også blitt stoppet i tollen i en svenskregistrert bil på vei hjem fra Tyskland.

At det er lite tollkontroller fra Norge til Sverige er vel ganske naturlig da det mest sannsynlig er veldig lite smugling motsatt vei.
Men man kan bli. Svenskene frykter jo ikke akkurat at nordmenn som krysser over fra Norge til Sverige over svinesund skal ha bilen full av tobakk, alkohol og kjøttvarer eller brus. Men svenskene har ad hoc kontroller. Der de feks sjekker for smugling av knark eller mennesker. Men de har kanskje datasett som tilsier at det er lav nok trafikk av illegale greier den veien til at er greit å fortsette med lavfrekvente stikkprøver. Både sett dem og blitt vinket inn et par ganger på kontrollplassen på svensk side av gamlebroen. Men stort sett så er jo den kontrollposten helt tom for folk.
Trådstarter
Ja okey, så det handler om at det rett og slett er lite økonomisk å smugle til Sverige da man ville tjent mer på varene i Norge.. Gir mening det forsåvidt
Rinkebysvorska‘n
Heller aldri blitt stoppa her.

Tror de sjekker mest etter folk som tar med mye kroner ut av landet, da er det gjerne svin som følger med dem på norsk side av grensen og. Tror ikke de stopper så mange ved tilfeldighet.
Jeg ble stoppet for full kontroll en gang inn i Sverige ved Charlottenberg (Magnor).
Har blitt stoppet inn i Sverige ved Svinesund for noen år siden. Uvisst hva de egentlig så etter, hadde mer inntrykk av at de så etter noen spesifikk person. For øvrig var den svenske tollen ikke veldig fornøyd da jeg forsøkte å åpne døra ettersom el.vinduene hadde streiket.
Jeg blir alltid stoppet på vei inn til Danmark av militærpolitiet, og et par ganger inn til Sverige.

Men det er nok fordi jeg kjører en stor, dyr Audi og har en del tattoveringer, mye skjegg, høy og mørk.

Sist inn til Sverige ble vi stoppet, måtte stå mens se sjekket papirer på pcen et kvarter, og så fikk vi kjøre.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Dette er bare synsing fra min side, men jeg skjønner ikke hva de skulle sett etter. Hvorfor smugle mange av "the usual suspects" til et land der det meste er rimeligere? Jeg ville ikke trodd vi produserer noe som er verdt å smugle i liten skala, eller at vi er veldig aktuelle som mellomland.
Sist endret av robhol; 12. august 2021 kl. 15:12.
Det eneste måtte vel være om noen gjør norge til transitland pga grensen mot russland og russiske båter som benytter havner i nordområdene? Men kanskje det bare kommer iland vodka til forfylla nordlendinger? Men det ville vel uansett vært galskap å frakte knarken utover norges grenser, knarkprisene i norge er vel relativt friske i forhold til eu land?

Kanskje de svenske tollerne viser seg fram nå og da mest for å legitimere sine lønnsslipper og arbeidskontrakter?
Min beste toll-opplevelse ( eller tull som de sier i Sverige ) var en biltur fra Danmark, inkl Christiania,
over Øresundbroen. Vi vurderte å spise diverse sopp og slikt før grensen, men heiv det meste ut av
bilen i tunnelen før broen, ( sikkert artig å gå på sanking der ..) og var klar på at vi hadde intet å
fortolle, bortsett fra noen Tuborg, når vi landet på svenskesiden. Likevel ble vi stoppet av noen svært
sjarmerende tollere, mann og kvinne, ved adkomst. Dette var ca 20 år siden. De vinket oss inn til siden
og samtalte med oss mens de kikket rundt i i bilen. Vi fortalte at vi hadde vært i Christiania og brukt noe
der, men ikke hadde noe smuglervarer med oss i lasten. Gode smil på begge sider av situasjonen.
-
Det viste seg at så enkelt var det ikke. Min kompis hadde en glasspipe i sekken, og noen små
rester av cannabis i en filmbeholder ( dette er nesten tilbake i analoge tiden ) som de fant i bagasjen.
Det var en forglemmelse og nesten ingenting på vekten. Dette forklarte vi for dem, de ristet beholderen,
men åpnet den ikke. Da måtte de ha laget en sak på det. ( mye papirarbeid for lite ) Vi fikk kjøre videre
mot Svinesund og Norge, men de anbefalte oss å kvitte seg med den lille resten grønt, i tilfelle kontroll
inn i Norge. Vi vurderte å stoppe å røyke det, men heiv også det ut vinduet før neste grensen.
-
God samvittighet og ingen noia. Fin opplevelse, og herlig fleksibel og fornuftig fortolling der, i Sverige.
Håper det er sånn fremdeles, til alles beste. Itt`no tull :- )
Sist endret av radion; 13. august 2021 kl. 11:11.
Du det var jo litt av en historie, men jeg håper du har vokst av deg den trangen til å forsøple og å kaste dritt ut av bilvinduet
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du det var jo litt av en historie, men jeg håper du har vokst av deg den trangen til å forsøple og å kaste dritt ut av bilvinduet
Vis hele sitatet...
Takk for den. Kan sverge på at det var kun organisk materiale som ble kastet ut av bilvinduet den dagen. Skulle ikke forundre meg om
min gode kamerat fremdeles har posen fra soppen og filmbeholderen fra det grønne i sin varetekt, selv den dag i dag ..
- Vi er da ikke natursvin :- )

Det var litt av en historie, resten kan du høre i vår podcast (tull)
eller lese i en av de mange, lange eventyrbøkene som kommer ..).
- some good shit along the road (jobber med norsk oversettelse)
Sist endret av radion; 13. august 2021 kl. 12:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tror ikke den filmesken var så mye biologisk materiale at det gjør noe.
Vi får vel tilgi akkurat det, det er jo så lenge siden at folk flest sikkert fortsatt kastet skrap på "havet" og tippet søppel utenfor skrenter som lå i skjul. Tidlig 2000 tall er leeeenge siden
Sist endret av _abc_; 13. august 2021 kl. 13:04.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg tror ikke den filmesken var så mye biologisk materiale at det gjør noe.
Vis hele sitatet...
-
Den boksen er i solid og tett plastikk, altså vel
egnet for litt grønt eller lignende substanser :
-

-
Og tidlig 2000-tall er bare ca 20 år siden :- )

Husket jeg å nevne at verken plastikpose, eller filmboks, ble kastet ut i det fri ?
( kun innholdet )

Beklager muligens avledning fra trådens tema.
Tilbake til :
Hvorfor blir man aldri stoppet i toll i sverige?
-
Sist endret av radion; 13. august 2021 kl. 15:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Voldsomt til prat om forsøpling her haha, men kul historie
Jeg ble stoppa over grensa på vei til Svinesund. De gjorde ikke noe annet enn å se bak i en tom bil og spørre hvorfor jeg hadde en sekk med klær der. Når jeg sa at jeg har kommet rett fra jobb, så slapp de oss bare videre.

De må ha sett etter noe spesifikt, for det sto to andre Mondeo’er der også.
Sitat av radion Vis innlegg
God samvittighet og ingen noia. Fin opplevelse, og herlig fleksibel og fornuftig fortolling der, i Sverige.
Håper det er sånn fremdeles, til alles beste. Itt`no tull :- )
Vis hele sitatet...
Hvis dere ikke hadde noe noia, hvorfor i alle dager kaste det ut av bilen? Er det ikke det kasting av ulovlige ting ut av bil er et resultat av? Noia..?
Jeg har blitt stoppet på svenske toll et par ganger som kommer fra Danmark, men det er annerledes fordi folk kommer fra Tyskland med billige varer der, så jeg kan forstå det fordi de fleste smugler varer til Norge. Countries har forskjellige betydning poeng for tolloffiserer. For eksempel vil Tyskland ha flere offiserer på grensen til Polen og mindre med Østerrike fordi Østerrike er dyrere enn Tyskland, så da vil den østerrikske tollen være på utkikket til å stoppe Smuggler og tyskere kan fokusere sin styrke på tyskere smugling i billige sigaretter og vodka fra Polen.

Det er morsomt at radion nevnte et rør fordi min venn ønsket å gi meg en av hans gamle, men jeg var bekymret for de norske tollene. Hans argument er at det er et rør, og hvis du rengjør det, så er det veldig bra, det spiller ingen rolle fordi det ikke har noe psykoaktivt materiale. Det er fornuftig, men jeg tror det er mer sannsynlig at de vil grave gjennom resten av mine ting mer, og kanskje vil en hund lukte det fortsatt hvis de tilfeldigvis har dem.
Vet om noen som ble stoppet på grensa over til Svinesund fra Norge da registreringsnummeret på bilen hadde blitt stoppet og tatt beslag av narkotika i Norge. Tollerne hadde da ringt politiet fordi de hadde funnet en bunke med kontanter men fikk beskjed om og la dem kjøre igjennom begge veier men ringe når dem krysset grensa til Norge igjen. Tollerne ringte og politiet beregnet ca tid på når de var hjemme og uflaks for disse gutta for de hadde bare kjørt rett hjem så når de svingte inn på gårdsplassen kom politiet og ble tatt beslag i en del narkotiske stoffer. Så det skjer men kanskje litt annen prioritering, men vet jo at mange smugler legemidler til Norge for så og dra til Sverige pga mildere straffer.