Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 7209
Kom over noen doble thyristorer: MMO 90. Kan jeg koble sammen de to gatene og bruke den som en vanlig triac?
Bumper denne litt, er det ingen som skjønner seg på slike dingser?
http://www3.telus.net/Whalco/SDim/Dual%20scr1.gif

Jeg har altså en Dual SCR, og slik jeg ser det er en Triac i prinsippet kun en Dual SCR med sammenkoblete gates. Eller misser jeg noe her?

I teorien er det bare å teste konseptet, i praksis har slike tester en tendens til å mørklegge kåken samt destruere flere komponenter enn strengt nødvendig.
Sist endret av Fulmen; 16. april 2021 kl. 22:51.
Du misser noe; en SCR er enveis, en thyristor er toveis. Se https://www.ecstuff4u.com/2018/05/di...and-triac.html
Sitat av tingo Vis innlegg
Du misser noe; en SCR er enveis, en thyristor er toveis. Se https://www.ecstuff4u.com/2018/05/di...and-triac.html
Vis hele sitatet...
Ja, men hvis du ser på data-arket det er linket til, er det tegning av 2 "dioder" som står hver sin vei. Det oppfatter jeg som to-veis.
Det ER tydeligvis en forskjell, fra tingos lenke:
Uni-junction transistor is used for triggering in SCR but in TRIAC the DIAC is used for triggering.

Men ikke pokker om jeg skjønner hvorfor.
A thyristor can be triggered by positive gate voltage only, the TRIAC can be triggered either by the positive or negative gate voltage.
En dobbel thyristor med sammenkoblede gates vil vel gjøre det samme? En av gatene vil se en positiv spenning mens en vil se en negativ.
Det avhenger av kretsen du skal bruke det i om det vil virke eller ikke.

Her er en video som forklarer hvordan det virker: https://www.youtube.com/watch?v=nKEcPJY2tdU
I videoen forklarer han (vel, forsøker ihvertfall) hvorfor du ikke kan koble gate'ene sammen, du må styre dem hver for seg.
Sist endret av tingo; 17. april 2021 kl. 10:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av tingo Vis innlegg
Du misser noe; en SCR er enveis, en thyristor er toveis. Se https://www.ecstuff4u.com/2018/05/di...and-triac.html
Vis hele sitatet...
En SCR er en slags type thyristor, og de er begge dermed enveis. Forskjellen her er at en TRIAC er satt sammen av to tyristorer koblet i parallel og invers mot hverandre.
De har også en felles gate, og det er vel her spørsmålet til Fulmen ligger, fordi han lurer på om to tyristorer koblet i invers men uten felles gate kan omgjøres til en TRIAC ved å koble gatene sammen.

For å svare deg på spørsmålet så tror jeg ikke det er mulig grunnet at TRIACen er bygget sammenkoblet fra starten av, med et enkelt stykke halvleder.

From the equivalent circuit diagram shown earlier, one might think that main terminals 1 and 2 were interchangeable. These are not! Although it is helpful to imagine the TRIAC as being composed of two SCRs joined together, it in fact is constructed from a single piece of semiconducting material, appropriately doped and layered.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Jorg; 17. april 2021 kl. 11:07.
Tror nesten du kan bruke de som en triac. Du kan prøve ut, men husk å ha noe som begrenser srtrømmen. Glødelampe i serie foreksempel.
Glødelampe? Det er det mange år siden sist jeg så.
Jorg: Jeg er rimelig sikker på at det ikke funker, men jeg klarer ikke å få tak i årsaken. I teorien er forskjellen på to SRC og en TRIAC svært liten, men helt likt blir det jo ikke. Tror nesten jeg får fyre opp en Spice-simulator for dette. Smeller så jævla høyt når en gjør noe feil med 230V :-)

Tror du kan slite med å få samme effekt, tror spesielt mtp å kunne utløse den både negativt og positivt igjennom gate, har noe med hvordan den er doped og layered. Som du kan se så er ikke oppbyggingen av halvlederen lik hver vei
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Glødelampe? Det er det mange år siden sist jeg så.
Vis hele sitatet...
Du finner dem ikke hvor som helst, nei. Men på Jula foreksempel har de glødelamper av halogen typen. Det er veldig lettvindt for strømbegrensning.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Du finner dem ikke hvor som helst, nei. Men på Jula foreksempel har de glødelamper av halogen typen. Det er veldig lettvindt for strømbegrensning.
Vis hele sitatet...
Andre gode alternativer er kokeplater og vasskokere. Det er... for alle praktiske formål vasskjølte effektmotstander som takler eit par kilowatt uten å bli grinete, og koster eit par hundrelapper.
Godt poeng

Jeg tror jeg ser det nå. En tyristor har veldig lav gate-katode-motstand, så K1-G1-G2-K2 vil skape en kortslutning. En TRIAC er på sin side en P-SCR og og en N-SCR rygg mot rygg.
Sist endret av Fulmen; 19. april 2021 kl. 09:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.