Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3741
Hei jeg har en fengsels som på usle 45 dager hvorav 18 betinga. Har fått beskjed at siden jeg går på skole så kan jeg søke hele dommen med fotlenke.

Spørsmålet er, er det verdt det? To års prøvetid hvor konsekvensen er sone dommen uansett. Eller 45 dager inne ferdig med det uten prøvetid. Vil jo ikke noen av delene men tenker at jeg fort kan gå på en smell ila to år, og skal jeg uansett sone er det ikke så ille å være vekk hjemme fra i 45 dager. I allefall ikke om jeg slipper prøvetid.

Vet ikke hvordan noen av delene funker derfor ønsker jeg høre deres erfaringer!
Hei
Jeg har erfaring med begge deler og hadde uten tvil valgt å sone i fengsel med tanke på at du vil ha den prøvetiden hengende over deg når du selv også er redd for å gå på en smell.
Det er jo egentlig bare 27 dager om 18 av de 45 er betinga. Så jeg hadde bare tatt dem og blitt ferdig med det, en så liten dom går jo drit fort.
Det er verdt det 100%. Tro meg, det er faktisk en fin opplevelse og det er litt sjarm med det
Sist endret av Antiex; 9. juli 2020 kl. 23:26.
Fordelen med fotlenke er jo åpenbart at du kan leve omtrent som før, rent bortsett fra at du må være hjemme når du ikke er på jobb. Likevel har du 5timer (tror jeg det er) i uka med permisjoner for handling og andre nødvendige ærender. Er du av typen som egentlig er mest hjemme uansett merker man vel knapt forskjell. Man kan ha så mye besøk man vil, man sover i si ega seng og driter på egen dass, har internett og playstation døgnet rundt og tilgang på kjøkken og alle matvarer man ønsker. Mye av dette faller bort i fengsel.
For ikke å snakke om at med en slik dom mister man en månedslønn.

Er det ruskjøring du er tatt for f.eks er jo standard 1,5 brutto månedslønn i bot, skal du i tillegg miste en hel månedslønn på soning begynner det fort å bli dyrt, vi snakker da et tap på 75.000 kr om du tjener 30k pr mnd.

Men hver sin smak, er det slik at du skal sone for bruk, besittelse og litt salg, og vet at du er i fare for å bli tatt for lignende igjen er det jo noe dritt å ha prøvetid. Husk likevel at prøvetiden kun gjelder de betingede dagene, de andre dagene soner du jo ferdig her og nå. Så lenge du har noen betingede dager hengende over deg slipper du vel ikke unna de to årene med prøvetid uansett.
Så vidt jeg vet får du vel ikke uten videre lov til å sone de betingede for "å bli ferdig med det"?
Det gjelder bruk, besittelse, oppbevaring, kjøring og våpen. Hah! lønn? Det slutta jeg å få etter ruskjøringen jeg blandt annet er dømt for uansett. Har fått bot på 30k da jeg sa jeg får ca 20 i mnd av nav. ikke 16 som jeg egentlig får. Mulig å få endret den? Men man får vel dagpenger selv om man sitter?

Jeg har sikkert hvert hjemme uten å gå ut så mange dager flere ganger UTEN at jeg har sonet men da med rus. Tror jeg trenger den ruspausen, men vet ikke om det er best i fengsel hvor alt er nytt. eller sitte på samme sted bare edru.

Det eneste jeg er usikker på er disse 18 betinga dagene. Får man prøvetid av all betinga soning eller slipper jeg det ved å sone dem på åpen avdeling ?
Sist endret av Bluesky_; 10. juli 2020 kl. 01:46.
New generation
colakork's Avatar
Hva skjer om man ikke betaler bot for ruskjøring. Ikke møter opp i rettsak?
Kompis møtte ikke opp da ble rettssaken holdt uten at han var der. Skal godt gjøres å vinne uten å møte opp. Bota får du masse purringer på, og de pleier å skrive hvorange dager soning tilsvarer bota
Sist endret av Bluesky_; 10. juli 2020 kl. 01:52.
New generation
colakork's Avatar
Bro. Jeg skal drite i bota mi. Håper det går vell!

Kan komme med update om de jakter meg ned eller lar meg gå.
Sist endret av colakork; 10. juli 2020 kl. 01:53.
Sitat av Antiex Vis innlegg
Det er verdt det 100%. Tro meg, det er faktisk en fin opplevelse og det er litt sjarm med det
Vis hele sitatet...
HVilken av delene? Fengsel eller fotlenke
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 12:46.
Bluesky_:
Ang. bota, hvis du dokumenterer at inntekten din er lavere enn du kom i skade for å oppgi skal det være mulig å få endret dette tror jeg. Kontakt statens innkrevingssentral og spør hvordan du skal gå til veie for dette.

Du får ikke dagpenger mens du soner, de blir stoppet. Det eneste du får er den lusne dagslønna mens du sitter, det er vel ikke mer enn du bruker i kiosken mens du er der.

De betinga dagene blir uansett hengende over deg med prøvetid uavhengig av om du soner i fengsel eller med fotlenke. Fotlenke regnes som soning det også, bare at du gjør det hjemme istedenfor i fengsel. Det er derfor ingen praktisk forskjell på de 18 betinga dagene. Jeg tror heller ikke du får lov til å sone dem om du ønsker, det har med plass i fengsel å gjøre, kostnader tilknyttet soning osv.

Du trenger ikke være så bekymra for de betinga dagene egentlig, men blir du tatt en gang til kommer jo de 18 dagene i tillegg til den evt. nye dommen, altså på toppen av det hele. I tillegg dømmes man gjerne litt strengere når man er i en prøveperiode. Men hvis du er redd du blir dømt igjen i løpet av to år skiller det jo bare 18 dager ekstra ved ny eventuell dom.

...Men du kan jo gjøre noen grep så du unngår å komme utfor ny dom?
Tusen takk for et godt og utfyllende svar, sjuken! Da vet jeg en del mer hvertfall. Får snakke med innkrevingssentralen og kriminalomsorgen på mandag så ordner det seg nok.
Sånn jeg ser det så kommer det vel litt ann på om du har noe å finne på hjemme eller ikke, utenom rus da så klart for det blir tatt prøver av deg om du sitter med fotlenke. Tiden hadde definitivt gått fortere for meg hjemme enn i fengsel, hadde gått mye tid fremfor pcn. Men nevnte du ikke på at du går på skole?? Vist du har lyst til å fullføre den så må du vel gå for fotlenke? Men har du lite å finne på hjemme og driter i skolen så kan du vel like godt sitte inne, er ihvertfall mye folk med masse røverhistorier der somregel
Sist endret av Alge; 10. juli 2020 kl. 20:31.
Velg fotlenke kompis. Ikke gi opp et liv utenfor kriminalitet.