Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 4385
Skal ha fest med venner på ett stramt budsjett. Hva er det billigste å bli drita på?

Billig vin kanskje?
Hjemmebrent.
Jelzin - 3L dunk
Denne spriten koster 339,90 kr for halv literen og er 60% på polet] 1,5 liter oransj fanta og en frokost juice kartong så har du fylla for litt under 400kr
Sist endret av Drugsarebadmkey; 8. mai 2020 kl. 00:43.
Karsk på heimert?
Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
Denne spriten koster 339,90 kr for halv literen og er 60% på polet] 1,5 liter oransj fanta og en frokost juice kartong så har du fylla for litt under 400kr
Vis hele sitatet...
Jeg veier vel nærmere 90kg og drikker relativt ofte, i store mengder, men en halvliter 60% høres ut som en dårlig ide.. De fleste blir plenty drita bare av en halvliter 40%.
Vil anbefale Smirnoff No 21, vodka 40%, om du er på jakt etter billigfylla med vodka, men samtidig har lyst på noe som ikke har herk ettersmak når du har mixa drinken din
Anonym bruker
"Særegen Slattenpatte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trenger jo ikke drikke til siste dråpe? Og selv om spriten er 60% så må jo ikke drinkene blandes sterkt. Da blir det ikke dårlig smak.
Hvis poenget er å få mest mulig alkohol for pengene er billig vin og vodka veien å gå, hvis du ikke kan eller vil kjøpe hjemmebrent.
Du får en flaske god vin på 12-14% for rundt hundrelappen. Eksempelvis en på 13,5% til 100 kroner blir da ~ 13,13 cl ren alkohol. Og du får en halvliter ok vodka på 40% til 200 kroner. Det blir 10 cl ren alkohol pr. hundrelapp.
På butikken får du fire halvlitere Ringnes/Tuborg etc. for ca. 100 kroner. Det blir 9 cl ren alkohol pr. hundrelapp. Det finnes også billigere varianter øl, men personlig syntes jeg ikke noe om smaken på de.

Det absolutt billigste lovlige alternativet er å brygge vin selv. Du får kjøpt omtrent alt du trenger for rundt 400 kroner på Europris. Jeg har brukt slike sett og fått 23 liter vin på 14-15%. Det blir over 80 cl ren alkohol pr. hundrelapp. Det tar litt tid og energi, men resultatet kan bli helt ok.
Lykke til med butsjettkalaset, og drikk med måte!
Spleise med tre-fire andre på en flaske sprit og blandevann. Ellers av øl er Bare ølet, Seidel og Pokal øl billigst.
som dreven alkis har jeg 2 svar.
på butikken: seidel.
DIY: hjemmebrent/sterkvin.
Lol til dere som anbefaler hjemmebrent. Tror dere virkelig fyren kommer til å produsere sin egen sprit?

Heia dere som gir konstruktive, realistiske svar som de billigste brennevintypene på polet

Hadde selv gått for Jelzin vodka 3L dunk som en luring nevner over her. Omtrent 400 kroner literen!
Er nok ikke som å drikke fløyel, men vodka er finfint å blande ut
Sist endret av krystallkongen; 8. mai 2020 kl. 08:34.
Er det lang nok tid fram til festen så er det fult mulig å brenne egen sprit i en plastdunk på badet og utstyr til et par-tre hundrelapper. Men det var neppe det folkene tenkte på. Var vel mer å få kjøpt seg en krukke med heimert. Er jo ikke like tett med lokale utsalg idag som i tidligere tider men tenker at nær uansett hvor i landet en bor så er det nok noen som fortsatt sper på inntekten med heimert penger, som kanskje bare selger til bekjente. Så da blir det jo å finne tak i dem da.

Ts var jo litt blakk, da blir det vel vrient å få kjøpt seg en 3L kartong med Jeltsin når den koster over 1200 kr på polet? Var forresten på et nach for noen år tilbake der noen fikset tak i en sprit-taxi midt på natten, som leverte smugler-Jeltsin på døren for rundt 600 kr midt i natta. Så smuglersprit kan jo også være et lavkost-alternativ om noe tør sjanse på det. Det er med andre ord ganske mange alternativer til å handle alkohol på polet. Avhengig av miljø ts vanker i så er jo ymse 6 packs noe som enkelte er rett flinke på skli ut døren ubemerket fra butikkene og de selges også til lavpris.
Sist endret av _abc_; 8. mai 2020 kl. 11:30.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Lol til dere som anbefaler hjemmebrent. Tror dere virkelig fyren kommer til å produsere sin egen sprit?
Vis hele sitatet...
Du vet det finnes hundre om ikke tusenvis i hele landet som produserer hjemmebrent og selger videre?
Er ikke så vanskelig å få tak i hjemmebrent om man kjenner folk, så å lage det selv er faktisk ikke nødvendig.
Kanskje ikke det billigste, men det beste er 2x sixpack med seidel eller pokal øl. Koster ca 140kr per sixpack
Jobber i dagligvare:

1. Pokal, Coop extra.
2. Bare øl, Rema 1000
3. Seidel, Kiwi og Joker

Usikker på Meny, Spar og Bunnpris.
Niersteiner Weingenossenschaft Riesling 2018 på polet 12% og pris på 109kr flaska. Veldig lettdrikkelig om du ikke er kjempefan av vin. Og for meg holder iallefall 2 flasker helt fint ifra kl 10 til 23 til 220kr er det en god deal
Sitat av Huskestuggu Vis innlegg
Jobber i dagligvare:

1. Pokal, Coop extra.
2. Bare øl, Rema 1000
3. Seidel, Kiwi og Joker

Usikker på Meny, Spar og Bunnpris.
Vis hele sitatet...
Meny, Spar og Kiwi er innafor Norgesgruppen og selger de samme produktene (med forskjellig sortiment) Bunnpris vet jeg ikke med.
Becks øl. Kiwi
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
https://imgur.com/a/ld0qrVu Her er en ganske syk liste over priser på alt av alkohol i norge som er laget ganske nylig. lett å se hva som gir mest gram alkohol for pengene der
Om du tar deg litt tid så bestiller du et 7dagers vinsett, putter på 4,5kg sukker, rister dunken litt hver dag, å etter 12-13 dager har du ca 20 liter vin ferdi på rundt 10,31-21,57% ca, avhhengig hvor flink og snill du er med risting og tempraturer, alt rett i postkassa di, til den nette sum av 400,-. det er billig og bang for bucks.
Alt du trenger er engangsinvistering av gjæringskar å gjærlås til 157..
Så slipper du og tenke på dette i fremtiden, pluss at vinen ikke blir søt likørshayt, om du gjør det riktig.

Instrukser følger med i vinkittet.
Sist endret av Eyeamare; 9. mai 2020 kl. 03:11.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Om du tar deg litt tid så bestiller du et 7dagers vinsett, putter på 4,5kg sukker, rister dunken litt hver dag, å etter 12-13 dager har du ca 20 liter vin ferdi på rundt 10,31-21,57% ca, avhhengig hvor flink og snill du er med risting og tempraturer, alt rett i postkassa di, til den nette sum av 400,-. det er billig og bang for bucks.
Alt du trenger er engangsinvistering av gjæringskar å gjærlås til 157..
Så slipper du og tenke på dette i fremtiden, pluss at vinen ikke blir søt likørshayt, om du gjør det riktig.

Instrukser følger med i vinkittet.
Vis hele sitatet...
risting? care to elaborate?
meg bekjent rister vi bare ut kullsyre evt.

hvis du tenker på å tilføre luft under gjæring er dette noe tull som bare øker sjansene for forurensning ime.
Rist dunken med innehold, frem og tilbake noen ganger hver dag de første dagene, det skal si skvulpskvulp. Det er 7dagers hurtigvin. har selv prøvd å la det være, dårligere resultat på sluttprodukt.
På slutten når det skal klarnes så skal du riste enda mere frem og tilbake, masse ganger, til kullsyra er gått ut. elaborated enough?
Sist endret av Eyeamare; 9. mai 2020 kl. 03:25.
men poenget med risting før klaring?
Er vel pga turbogjær å fall til botten. Har prøvd begge deler, la den stå, og riste den de første dagene, får alltid bedre resultat på smak og % med sistnevnte.

Om ikke dette overbeviser deg, så henviser jeg til bruksanvisnigen
Sist endret av Eyeamare; 9. mai 2020 kl. 03:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
her er bruksanvisning for sats på turbogjær:

løs opp sukker i vann, la maks temp være 30 når du bare strør gjærposen over overflaten og setter på lokk m/gjærlås og lar stå mellom 15-25 grader til ønsket oechsel er oppnådd/gjæring er ferdig.
klarne satsen og brenn.
hetvin er samme greia men tappes istedenfor brennes.
hadde du begynt å riste oksygen inn i en vindunk jeg hadde satt på gode råvarer hadde jeg klappa til deg tror jeg.

kan snakke sånn jeg også.. -_-
Huff, har du også abstinenser?!
Gjenganger i enkelte tråder rundt om

Ikke ta meg så jævli seriøst, clue mitt er egentlig, det står i instruksjonene til det jææævla billige 7dagers vinkitte mitt, så da følger jeg den, og har prøvd både riste å uten å riste, d blir bedre vin me å riste.
fornøyd?
Sist endret av Eyeamare; 9. mai 2020 kl. 07:21.
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvordan blir egentlig smaken av hjemmelaget vin i forhold til vin man kjøper på flaske på polet? Er veldig glad i vin, er dette noe som anbefales på smak også? Eller er det bare den absulutt billigeste måten å drikke seg dritings på
Hjemmelaget vin er kun billig rus, det er ikke som en flaske god vin på smak. Du blir drita om du drikker nok og det er vel poenget?
Nå finnes det nok ildsjeler som fikser god hjemmelaget vin og som bruker gode råvarer og lager vin fra ekte råvarer. Men disse vinsettene det er kun billig rus slik jeg ser det.
Ekstrakt ølsett fra brygge butikkene er jo enkelt å greit, ventetid og litt utstyr trengs, men helt greit øl til 10,80,- pr. liter, hvem vet kanskje liker man hobbyen. Jeg har sikkert brukt 20k det siste året så jeg kan brygge billig øl
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
investerer man i litt ordentlig brygge utstyr så kan man få enda billigere øl til kanskje 2-5 kr literen og det smaker ekstremt godt + at du har fått en hobby
20K? Da går det ikke særlig mye på ekstraktbrygg hos deg eller å trekke malten i et putetrekk i din største gryte på komfyren på kjøkkenet? Da er det vel syrefast stål, koniske tanker, eller automatisering inne i bildet?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvordan blir egentlig smaken av hjemmelaget vin i forhold til vin man kjøper på flaske på polet? Er veldig glad i vin, er dette noe som anbefales på smak også? Eller er det bare den absulutt billigeste måten å drikke seg dritings på
Vis hele sitatet...
hvis du bruker gode rådvarer blir det som regel god vin også, men en typisk spes "rød lagret" f eks er det ikke vits å prøve hjemme engang.

selv har jeg prøvd det meste, og alt jeg har prøvd av "kits" osv er bare billig fyll, men når jeg lager egen (ik, biased) basert på rips og smak og fargesetter med andre bær (norske sesong-bær) kan jeg lage alt i spekteret "frisk-ung-syrlig-bordvin-dessertvin" med veldig gode resultater.