Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1542
Hei
Er det mulig for en norsk statsborger å få diagnosert adhd i utlandet, for deretter å få medisin mot dette når man kommer tilbake til norge?
Eller må man bli diagnosert i norge?

Noen som har kunnskap om dette?
Anonym bruker
"Lykkelig Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vil nok både være billigere og mer praktisk å bare få diagnosen i Norge. Såvidt jeg vet tar det ganske lang tid å påvise ADHD.
Hvis man ikke har adhd og betaler en lege i utlandet.
Da får man hentet ut dop lovlig på apoteket.

Hvis dette er mulig..

Innvandrere som har fått diagnosert adhd før de kom til norge får vell medisin de også?
Sist endret av random81320; 30. oktober 2018 kl. 23:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det blir kanskje ikke helt det svaret du ser etter, men jeg kan dele det jeg kjenner til.

Jeg har hørt om ett tilfelle. Det var en norsk person som fikk ADHD-diagnose i Storbritannia, under studier der borte. Personen kom hjem, gikk til fastlegen og fikk skrevet ut Strattera. Strattera er C-preparat og såvidt jeg vet det eneste preparatet allmennleger alene kan starte opp en ADHD-pasient på, oppstart med andre legemidler for ADHD må normalt gå gjennom en psykiater. Så når det gjelder Strattera så ja, men med andre legemidler så har jeg ingen anelse.

Dette er ikke til direkte til trådstarter, men feks. i USA så er det slappere kriterier for å få en diagnose enn i Norge. Dermed så er det ikke gitt at en person som har fått en ADHD-diagnose i utlandet ville ha fått det samme hvis den hadde blitt utredet i Norge. Dog vet jeg ikke hva praksis er.