Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  101 16319
Sitat av Provo Vis innlegg
Et "arrangement" kan også gå over tidsdimensjonen. Jeg presiserte tidligere at bevissthet etter alt å dømme, og på en eller annen måte, er knyttet til fysisk prosessering av informasjon, og ikke et statisk mønster av partikler.
Vis hele sitatet...
Helt klart, men likevel er det måten å prosessere informasjon på som er viktig, og ikke i hvilken materie dette foregår. Jfr eksempelet mitt med film.
Sitat av Provo Vis innlegg
De blir like bevisstheter, men ikke én og den samme. Det er to separate fysiske instanser – to separate, men identisk tilsvarende systemer. Slike systemer er bevisste. Nå finnes det to av dem. To systemer hvor hvert av dem er bevisste. At vi kan tenke oss at de divergerer nødvendiggjør jo at de er to separate, men like instanser. Fysisk og følgelig også subjektivt.
Vis hele sitatet...
Ja det er her jeg drister påstanden om at samme bevissthet uansett ikke kan eksistere over tid, da all form for hukommelse kun går bakover. Så subjektivt kan ikke jeg, nå, ha noen opplevelse av å være verken død eller levende i morgen. Det er morgendagens jeg som har den subjektive opplevelsen av å eksistere imorgen, og i den grad det er samme bevissthet som dagens meg, er det kun i hennes hukommelse. Sånn sett kan jeg ikke se at det spiller noen rolle hvilken hjerne som har denne subjektive opplevelsen, eller humommelsen av å ha vært meg i går.

Jeg kan nå ha en subjektiv forventning om å oppleve morgendagen, og morgendagens jeg kan ha en subjektiv opplevelse av å ha vært meg. Mer er det ikke som binder oss sammen.

Sånn sett er jo det å dø ikke noen big deal i det hele tatt. Sjelden har vel carpe diem vært et mer passende ordtak. Men mulig jeg er helt på viddene, hadde uansett ikke gått inn i den maskinen for alle pengene i verden...

PS: Grunnen til at jeg ikke har kommentert multivers-argumentet ditt er at jeg trenger liiiiittt mer tid til å vri hjernen min rundt det. Jeg innser jo at jeg er på ganske tynn is når jeg diskuterer fysikk med deg...
Sist endret av entropi; 6. januar 2017 kl. 18:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Redpilled alfahann
Sitat av Provo Vis innlegg
Et "arrangement" kan også gå over tidsdimensjonen. Jeg presiserte tidligere at bevissthet etter alt å dømme, og på en eller annen måte, er knyttet til fysisk prosessering av informasjon, og ikke et statisk mønster av partikler.
Vis hele sitatet...
Selv om arrangementet går over tidsdimensjonen vil det vel allikevel være et enormt antall arrangement som utgjør den samme bevistheten? Alle beslutningene jeg tar gjør jo at det firedimensjonale arrangementet som i såfall utgjør en bevisthet får en annen "form" enn det ville dersom jeg ikke tok beslutningen. I det minste om en bestemt bevisthet kan eksistere over et lengre tidsrom.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg presiserte tidligere at bevissthet etter alt å dømme, og på en eller annen måte, er knyttet til fysisk prosessering av informasjon, og ikke et statisk mønster av partikler.
Vis hele sitatet...
Så det.Derfor jeg trodde du mente at bevisthet eksisterer over tid. Tenkte ikke på at man kan se på et "arrangement" som noe som også går over tidsdimensjonen, så ble litt forvirret.

Sitat av Provo Vis innlegg
De blir like bevisstheter, men ikke én og den samme. Det er to separate fysiske instanser – to separate, men identisk tilsvarende systemer. Slike systemer er bevisste. Nå finnes det to av dem. To systemer hvor hvert av dem er bevisste. At vi kan tenke oss at de divergerer nødvendiggjør jo at de er to separate, men like instanser. Fysisk og følgelig også subjektivt.
Vis hele sitatet...
Joda gir jo mye mening dette. Sliter fortsatt litt.

Om vi går tilbake til situasjonen med klonen og originalen. Hva om klonen og originalen blir gjort bevistløse øyeblikkelig etter at klonen er laget og kommer til bevisthet . Deretter utspiller scenarioet seg som før. Vil ikke da arrangementet som går over tidsdimensjonen se helt likt ut? Eller vil bevegelsen av et partikkelmønster som ikke gir opphav til bevisthet gjøre at de to personene ikke kan bli samme bevisthet? Hva om personene deles opp til atomen de består av og deretter flyttes til punktet mellom maskinene hvor de blir satt sammen igjen. Vil denne bevegelsen av bevistløs materie, som ikke kan knyttes til en bestemt bevisthet, gjøre at personene ikke vil kunne bli den samme? Hvorfor er det isåfall en forskjell?