Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4235
Etter litt diskusjon rundt døgnrytme og livsstil på forrige freaktreff tenkte jeg at jeg skulle lage en tråd om nettopp dette.

Jeg er på jakt etter en rutine for å få mest mulig ut av dagen.
Vi er alle ulike, så det finnes ingen fasit på dette.

Slik min hverdag er nå er jeg et nattemenneske som kan sove til langt utpå dagen om jeg ikke har noe jeg skal gjøre. Når jeg skal på skole kan jeg ofte sove til rett før jeg skal dra og rushe ut døren.

Etter noen eksperimenter opplever jeg et ganske stort produktivt løft om jeg står opp tidlig. Typ 05-07:00, men sliter ofte med at jeg sovner utpå ettermiddagen og ødelegge hele rytmen.

Fokus:
Produktivitet // Ønsker å øke mengden arbeid jeg kan utføre på en dag
Helse // Sove nok, trene, føle meg bra fysisk og psykisk
Sosialisering // Rutinen må legge opp til mulighet for sosialisering og mulighet for å falle litt tilbake i helger

Fett om folk deler sine rutiner og tips som de føler fungerer bra i hverdagen!
Sist endret av Erlpil; 14. september 2016 kl. 05:45.
Jeg har funnet ut at det beste tidspunktet for meg å stå opp er ca 7.30 Det er tidlig nok til å få noen produktive morgentimer, men seint nok til at det ikke backfirer etter lunsj. I helgene er jeg mest fornøyd de gangene jeg kommer meg opp ca 9.
Når jeg jobbet så stod jeg opp 4.15 for å trene før jobb. Startet dagen med å pakke gymbagg og koke havregryn. Var på treningssenteret ca kl 5, trente til litt over 6 før jeg dro på jobb som startet 7 ( hadde flexi tid til 9). Kom hjem fra jobb kl halv 4, spiste middag også var jeg fri resten av dagen. La meg rundt kl 21:00
En stor motivator for å ikke sovne er motivasjon for noe. Denne kan komme så raskt en åpner øynene. Mennesker er vanemennesker, dette gjelder også våre fysiologiske reaksjoner, bl. annet de circadianske rytmer som omfatter fysiske og mentale tilstander igjennom døgnet. Bl. annet produksjonstopper av søvnhormonet melatonin kan bli regulert ved vaner. Men vanene er vanskelige å starte, men dersom det følger noe godt med dem som gir umiddelbar nytelse forandrer hele bildet seg. Prøv å stå opp ett par timer før du egentlig skal, ta en god dusj, lag deg et skikkelig godt frokostmåltid og rekk å rydd alt sammen før du drar. Kanskje du har litt tid til å smålese i en bok eller sitte på pc'n før du hiver deg ut døra. Denne gode tiden før en starter dagen føles for meg som en skikkelig luksus og jeg elsker den. Det er det første jeg tenker på da jeg åpner øynene visse dager og er en klar motivatør for å dra meg ut av senga.

Noe som hjelper meg med ettermiddagstrettheten er en motivator som før, noe å gjøre. Jeg liker også gjerne å blande meg svake kaffekopper i løpet av dagen, men ingenting etter 6. Her kan man bruke tiden på noe produktivt, hobby eller jobb eller hva enn en måtte gjøre. Så igjen gjøre opp for en digg innsovningsfase da den tiden kommer, ganske tidlig - siden du sto opp tidlig. Nå vil du få nok søvn til å kunne stå opp ett par timer før du må ut døra igjen for å gjenleve syklusen av en produktiv og avstressende dag.


Det her er hva som fungerer bra for meg, og hva jeg tror vil fungere bra for folk flest. Mine 5 cents.
En melatonin hurtigvirkende 12 timer før man skal stå opp. 06:00 smeller Philips bluelight på sola selv, samt nyhetene på klokkeradioen. Er du ikke våken etter 15 min, er det ikke noe håp:L
http://www.usa.philips.com/c-p/HF333...u-energy-light KONGE!
Takk for alle tips!

Den siste uka har jeg stått opp i 05-06:00 tiden. Merker en stor forbedring i produktivitet, selvom jeg begynner å slite med trøtthet utover dagen. Du har rett i det du sier ang vaner Relevant. Regner med at rytmen går i orden om jeg fortsetter noen uker til.

Ganske merkelig, men også fascinerende å se byen våkne
Jeg hadde ganske gode rutiner når jeg startet på jobb kl 07.
Opp 06-0630 alt ettersom, er overhode ikke en morgenfugl, hjem kl 15. Det som virkelig gjorde susen var 20-30 min powernap etter jeg kom hjem. De dagene jeg ikke sov etter jobb, var jeg gretten resten av kvelden, og forsov meg til og med et par ganger. Med powernap kunne jeg derimot henge med venner og gjøre andre gøyale aktiviteter før det bar i seng kl 11