Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 14371
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Flubbah Vis innlegg
Vist du faktisk har så store ønsker om å leve i en flerkulturell fantasiverden så kan du jo hoppe på neste buss tilbake til Sverige, og ta deg en tur innom de hygglige flerkulturelle nabolagene som har oppstått der så kan vi jo se om du mener det samme etterpå?
Vis hele sitatet...
Vakker hersketeknikk. At ein er åpen for meir innvandring vil ikkje sei at ein ynskjer seg ghettofisering. Kanskje du burde la vere å tillegge folk meininger dei ikkje uttrykker?
Sitat av Flubbah Vis innlegg
Bare politkerne hadde gått ut med et løfte om at de flyktningene de velger å ta inn må oppholde seg på strengt bevoktete asylmotakk/andre egnede plasser, og samtidig et løfte om at de dra når situasjonen i Syria roer seg, så hadde jeg kanskje ikke vært like negativ til denne saken.
Vis hele sitatet...
Du meiner sånn at vi totalt fjerner sjansane for at dei vert integrerte? Er det ikkje heller fornuftig å få dei ut av asylmottaka så snart som mogeleg, sørge for at dei får arbeidstillatelse, mogelegheiter til å ta utdanning og skaffe seg jobb? Og mange av dei som kjem frå Syria er allereie vane med eit oppegåande samfunn, og har utdanning, og kan potensielt komme kjapt ut i jobb.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Vakker hersketeknikk. At ein er åpen for meir innvandring vil ikkje sei at ein ynskjer seg ghettofisering. Kanskje du burde la vere å tillegge folk meininger dei ikkje uttrykker?

Du meiner sånn at vi totalt fjerner sjansane for at dei vert integrerte? Er det ikkje heller fornuftig å få dei ut av asylmottaka så snart som mogeleg, sørge for at dei får arbeidstillatelse, mogelegheiter til å ta utdanning og skaffe seg jobb? Og mange av dei som kjem frå Syria er allereie vane med eit oppegåande samfunn, og har utdanning, og kan potensielt komme kjapt ut i jobb.
Vis hele sitatet...
Nå er jo ikke "reklame" noe dårligere på hersketekniker enn meg, så jeg kjører på med samme mynt tilbake.

Hvordan kan du vite at alle disse 8.000 har rent mel i posen? Selv om sjangsen kanskje ikke er så stor at noen av disse er IS-tilhengere, så er det fremdeles en mulighet, og det mener jeg er god nok grunn til å ikke ta inn noen(med mindre det blir gjort på den måten jeg nevnte tidligere).

Dere er rett og slett alt for snille og godtroende om folk, noe som sikkert er en positiv egenskap, men jeg mener vi burde tenke føre var-prinsippet når det kommer til innvandring.
Sist endret av Flubbah; 13. juni 2015 kl. 15:08.
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg vil på ingen måte si at min post var mindre kunnskapsrik og reflektert enn det jeg quotet. Kan du i stedenfor å kritisere meg som person - motsi mine argumenter? Hva var det i posten min du var uenig i sett i kontekst med vedkommende jeg quotet?
Vis hele sitatet...
Jeg heller ikke på noen måte sagt at posten du quotet var mindre kunnskapsrik og reflektert enn ditt tilsvar. For å sitere meg selv:

...svært mange med tilsynelatende både mer kunnskap på emnet og et langt mer utviklet refleksjonsnivå som ikke støtter ditt standpunkt [...]
Vis hele sitatet...
Sitat av reklame Vis innlegg
Vedkommende jeg quotet kom med flere hatytringer mot en folkegruppe. Påstander som ikke hadde rot i virkeligheten. Sammendraget av posten jeg quotet var: trygdesnylting, vold og voldtekter og generelt dårlige rasistiske holdninger.

Hvordan du kan si at dette er mer kunnskapsrikt og reflektert enn det jeg skrev får du ta en runde med deg selv på. Og vær så snill, skal du være mer hårsår får du sende meg en privat melding, så kan vi fortsette der.
Vis hele sitatet...
....Dette er svar på en påstand jeg aldri har ytret. Uansett helt latterlig å skulle begi seg ut på en diskusjon om "hvem sitt innlegg som var best". Du virker mer interessert i din egen lille pissekonkurranse enn den faktiske diskusjonen. Jeg kommer ikke til å bruke mer tid på off-topic fjas.

Sitat av reklame Vis innlegg
8000 er lite. Det er jeg enig i. Men så er det ikke slik at det bare er 8000 som blir mottatt og tatt ut av områdene totalt. Nabolandene til Syria har i 2014 mottatt flere millioner flyktninger. Hva om deres holdning var den samme som mange fremmer her? At dette var mennesker som ødelegger samfunnet dem bor i. Tyrkia har tatt i mot 1,5 millioner flyktninger fra Syria- og Tyrkia har vesentlig dårligere forutsetninger enn Norge til å ta i mot flyktninger.

Slik jeg ser det burde vi tatt i mot flere som f.eks Sverige som tar i mot nesten 100.000. I den sammenheng blir 8000 lite. Jeg har i hovedsak argumentert mot personer i denne tråden som mener 8000 er for mye, og at dette kommer til å ødelegge samfunnet vårt.
Vis hele sitatet...
Nabolandene til Syria er det selvsagt ikke hensiktsmessig å sammenligne Norge med.

Joda, Sverige tar imot svært mange, men tallet er nå virkelig 32.000 Syriske flyktninger så langt (Wiki).

Men nå trekker du frem det vestlige landet som tar imot absolutt størst andel flyktninger relativt til egen befolkning. Storbritannia har tatt imot 500, USA 2000, Russland 1000, Tyskland 40.000 (+25000 som kommer). I den sammenheng, altså den sammenhengen som er relevant for alle andre formål enn ditt poeng, er 8000 et høyt tall som bidrar til en ubetydelig total.

Å få komme til Europa blir ikke et relevant bidrag til løsningen for Syriske flyktninger. Det blir en jackpot for de ytterst få som kommer seg gjennom nåløyet. Dette handler om Europeisk samvittighet og det blir en stusselig symbolsk verdi. Med de ressursene dette vil koste det Norske samfunnet kunne vi garantert hjulpet det tidobbelte antall ved eksempelvis investeringer i Syrias naboland.


De 100.000 du snakker om er forøvrig flyktninger totalt, ikke Og hvor får du det fra at Sverige "Nesten tar imot 100.000"? Du får nesten støtte oppunder den påstanden, såvidt jeg kan se fra Wikipedia har Sverige tatt imot 32.000 med 10.000 til i familiegjenforening. Hvis de har annonsert å ta imot 50.000 til så stemmer det selvsagt.

.....Og hvor bra får de det, egentlig? De kommer til et sted som er trygt og bra, selvsagt langt bedre enn elendigheten de kommer fra. Men etter det? De blir gående som kasteballer i systemet og det nærmeste de kommer mening i hverdagen er skjema-krig med NAV. Om de i det hele tatt kommer seg ut av mottakene da, det tar jo gjerne noen år. Vi bruker vanvittige summer på å gi det som i praksis bare er helt basale ting. Å gi de det helt basale burde ikke være så vanskelig i eksempelvis Tyrkia, for 3% av prisen.

Å ta imot flyktninger er en helt elendig måte å bidra i verden og storts ett bare et spill for galleriet. "Jada vi gjør vår del" kan vi alle tenke, mens vi klapper hverandre på skulderen.
Sist endret av Tøffetom; 13. juni 2015 kl. 15:29.
Sitat av slashdot Vis innlegg

Du meiner sånn at vi totalt fjerner sjansane for at dei vert integrerte? Er det ikkje heller fornuftig å få dei ut av asylmottaka så snart som mogeleg, sørge for at dei får arbeidstillatelse, mogelegheiter til å ta utdanning og skaffe seg jobb? Og mange av dei som kjem frå Syria er allereie vane med eit oppegåande samfunn, og har utdanning, og kan potensielt komme kjapt ut i jobb.
Vis hele sitatet...
Problemet er at det skjer ikke.. Sitter over 5000stk på div mottak i dag som allerede har fått opphold men fortsatt venter på bolig. Og det er mange andre i kommunal bolig kø.. Hvor skal vi plassere disse 8000 personene? Når vi ikke klarer å huse de vi allerede har tatt inn eller huse de i kommunal bolig kø?
Hele forslaget er bare tull
Sist endret av Notoneofthem; 13. juni 2015 kl. 15:30.
"De 100.000 du snakker om er forøvrig flyktninger totalt, ikke Og hvor får du det fra at Sverige "Nesten tar imot 100.000"? Du får nesten støtte oppunder den påstanden, såvidt jeg kan se fra Wikipedia har Sverige tatt imot 32.000 med 10.000 til i familiegjenforening. Hvis de har annonsert å ta imot 50.000 til så stemmer det selvsagt."


Dette skulle vekk, se bort ifra det. Ikke særlig relevant og ikke helt riktig. Og helt usammenhengende.
Sist endret av Tøffetom; 13. juni 2015 kl. 15:35.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Problemet er at det skjer ikke.. Sitter over 5000stk på div mottak i dag som allerede har fått opphold men fortsatt venter på bolig. Og det er mange andre i kommunal bolig kø.. Hvor skal vi plassere disse 8000 personene? Når vi ikke klarer å huse de vi allerede har tatt inn eller huse de i kommunal bolig kø?
Hele forslaget er bare tull
Vis hele sitatet...
Dette er feile tall. Pr.31.12.14 var det snakk om drøyt 1000 på landsbasis av flyktninger som har fått opphold, men venter på endelig bosetting.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...t-7903029.html

Når IMDI bosetter flyktninger, følger det midler med hver flyktning, i tillegg kommer midler fra husbanken (prosjekterte og bostøtte) som skal medvirke til at flyktninger blir bosatt.
http://www.imdi.no/Bosetting/

8000 flyktninger er ca 18 pr kommune. Selvsagt vil det variere etter kommunens størrelse hvor mange man velger å takke ja til. Jeg synes det er drøyt at dette er et problem for noen! (og nå snakker jeg til de som mener 8000 flyktninger er for mye).

Og så en ting som er rimelig relevant for å avdekke de generaliserende kommentarene her inne, tall fra 2013:

"47 prosent gikk direkte ut i arbeid eller utdanning på nivå med videregående skole eller høyere. 21 prosent gikk over til kvalifiseringstiltak gjennom NAV, og 11 prosent til grunnskoleopplæring."
http://www.imdi.no/Stottemeny/Presse...-og-utdanning/

Det betyr totalt 81% i arbeid eller arbeidsrettede tiltak. Med tanke på bakgrunn, vil jeg anta dette er over snittet på nordmenn generelt.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva baserer du det på? Syria var for inntil relativt kort tid sidan eit fungerande samfunn, og har mange godt utdanna personar.

Danmark har sett det samme, og omtalar det som draumeflytkningar:
Vis hele sitatet...
Statistikk fra SSB viser et annet bilde. Mener du virkelig at Syria var et nogenlunde velfungerende land?

SSB-tall viser at syrere i Norge hadde en sysselsettingsprosent på kun 34 prosent i 2013. I perioden 2006 – 2010, altså før krigen brøt ut, var sysselsettingen heller ikke god, 43,5 prosent.
Vis hele sitatet...
http://www.rights.no/2015/04/stores-narrespill/

Syria HDI 0.658 (118. plass)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...elopment_Index

Prosent analfabeter 20%
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o..._literacy_rate

Likestilling i Syria 118 plass i verden
http://hdr.undp.org/en/content/table...equality-index

Landet styres av en brutal diktator, og landet er delt over etniske og religiøse skillelinjer.

Det er ikke vanskelig å finne indikatorer på at Syria er et dysfunksjonelt samfunn, og nå ønsker du å legge til rette for at folk som har vokst opp i dette dysfunksjonelle samfunnet skal komme til Norge og bosette seg her. Har du noen tanker om hvilke utfordringer dette kommer til å påføre vårt eget land?

For ikke å snakke om at det er lagt til rette for en storstilt innvandring fra mange dysfunksjonelle land i Afrika og Midtøsten til Norge. Det er ikke snakk om bare 8000 + familiegjenforente.
Sitat av reklame Vis innlegg
Dette er feile tall. Pr.31.12.14 var det snakk om drøyt 1000 på landsbasis av flyktninger som har fått opphold, men venter på endelig bosetting.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...t-7903029.html

Når IMDI bosetter flyktninger, følger det midler med hver flyktning, i tillegg kommer midler fra husbanken (prosjekterte og bostøtte) som skal medvirke til at flyktninger blir bosatt.
http://www.imdi.no/Bosetting/

8000 flyktninger er ca 18 pr kommune. Selvsagt vil det variere etter kommunens størrelse hvor mange man velger å takke ja til. Jeg synes det er drøyt at dette er et problem for noen! (og nå snakker jeg til de som mener 8000 flyktninger er for mye).

Og så en ting som er rimelig relevant for å avdekke de generaliserende kommentarene her inne, tall fra 2013:

"47 prosent gikk direkte ut i arbeid eller utdanning på nivå med videregående skole eller høyere. 21 prosent gikk over til kvalifiseringstiltak gjennom NAV, og 11 prosent til grunnskoleopplæring."
http://www.imdi.no/Stottemeny/Presse...-og-utdanning/

Det betyr totalt 81% i arbeid eller arbeidsrettede tiltak. Med tanke på bakgrunn, vil jeg anta dette er over snittet på nordmenn generelt.
Vis hele sitatet...
Det visste jeg ikke, hadde aldri trodd tallet var så høyt.

Om tilfellet er at vi faktisk klarer å sysselsette halvparten etter to år så stiller jeg meg ganske annerledes til det hele. Vi trenger flere hender, enda det ikke oppleves slik akkurat i disse dager.

Kanskje flyktninger har en annen mentalitet enn diverse annen innvandring? Som belisarius er inne på så har de jo fryktelig dårlige forutsetninger, men med rett opplegg og tilstrekkelig motivasjon skal det ikke ta mer enn noen år før en kan bidra med mye forskjellig.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det visste jeg ikke, hadde aldri trodd tallet var så høyt.

Om tilfellet er at vi faktisk klarer å sysselsette halvparten etter to år så stiller jeg meg ganske annerledes til det hele. Vi trenger flere hender, enda det ikke oppleves slik akkurat i disse dager.

Kanskje flyktninger har en annen mentalitet enn diverse annen innvandring? Som belisarius er inne på så har de jo fryktelig dårlige forutsetninger, men med rett opplegg og tilstrekkelig motivasjon skal det ikke ta mer enn noen år før en kan bidra med mye forskjellig.
Vis hele sitatet...
Dersom vi i tillegg tar i betraktning at det finnes mange mødre og kvinner som av kulturelle og religiøse grunner ikke er i noe form for arbeid, gir det oss sterke tall. Men selvsagt vet vi lite om utfallet av tiltakene. Kanskje det ikke medfører seg noe særlig, men det gir en viss pekepinn, om ikke annet - på viljen til å bidra til noe.

Sitat av belisarius Vis innlegg
Statistikk fra SSB viser et annet bilde. Mener du virkelig at Syria var et nogenlunde velfungerende land?
Vis hele sitatet...
Nå har vel aldri slashdot påstått at det er et fungerende land. Han skrev "for inntil relativ kort tid siden", noe som bare må tolkes på en måte.
Syria var et relativt fredfullt land inntil "Den arabiske våren" i 2011 da Asshad valgte å løslate en rekke ekstreme jihadister fra fengsel, og oposisjonen mot Asshad fikk virkelig rotfeste.
Det betyr at selv om Syria ikke er et fungerende land pr dags dato, sier antageligvis ikke statistikken din noe særlig om tiden før 2011.

Resten av din argumentasjon og forholdvis ukritisk kildekasting faller derfor i grus. Du viser til tall fra 2013, og tallene dine om arbeidsledighet (med mindre noen på 1,5 år er med i statistikken siden du snakker om å "vokse opp") er meningsløs.

Vær så snill! Ikke klag over hersketeknikker selv om dette er poppis på freak for tiden. Du snakker rett og slett usant, selv om jeg ikke helt vet hvordan jeg skal vise hvor langt ute på jorden du er.

Og FYI: Du bruker Human Rights Service som kilde for å underbygge påstandene dine. Det er en stiftelse myntet av FRP, og jeg vil påstå er rimelig høyreorientert.

Du kan lese et litt mer nyansert syn på Human Rights Service her.
Sist endret av reklame; 13. juni 2015 kl. 22:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av reklame Vis innlegg
Dette er feile tall. Pr.31.12.14 var det snakk om drøyt 1000 på landsbasis av flyktninger som har fått opphold, men venter på endelig bosetting.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...t-7903029.html
Vis hele sitatet...
Jeg tror du må ha oversett noe, i artikkelen du linker til står det gjentatte ganger at tallet er 5000.
Direkte sitat:

"– Vi økte antallet bosatte i fjor. Men ja, likevel har det hopet seg opp med bosettingsklare i mottak, totalt er tallet rundt 5000 bosettingsklare. Det er veldig uheldig at så mange må vente i mottak før de kan starte et liv i en kommune. De kommer senere i arbeid, og i det hele tatt er det en tap-tap-situasjon ingen er tjent med."

-Stabsdirektør Bjørn Holden i Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi)
Heller mcdonalds og coca cola enn voldtektsmenn og psykisk syke mennesker. Altså, hva er så galt med en folkeavstemning? Er ikke det hele poenget med demokrati? Jeg stemte ikke på et parti fordi de skulle ta alt internt og samarbeide med div sosialist partier, ikke at jeg kan så spesielt mye om hvordan hele systemet fungerer. Men en folkeavstemning er jo definisjonen på et demokrati.. hva faen skjer med det? De sosialistiske og venstre runka inhabile menneskene på stortinget stemmer imot en folkeavstemning fordi de vet at høyst sannsynlig så vil folket tale imot å ta inn flyktninger. Og neste gang dere mods sletter inleggene mine vil jeg ha saklige begrunnelser for hvorfor. Dere sensurerer jo folks meninger, hvor er da ytringsfriheten? Er dere betalt av vg for å slette innlegg som stikker en nerve?

*Slashdot slettet sitt inlegg om kulturarv fra usa kontra sandland.
Sist endret av monoxide; 14. juni 2015 kl. 01:20.
Sitat av reklame Vis innlegg

Det betyr totalt 81% i arbeid eller arbeidsrettede tiltak. Med tanke på bakgrunn, vil jeg anta dette er over snittet på nordmenn generelt.
Vis hele sitatet...
Nesten merkelig med tanke på norskkurs og at absolutt alle som går på Nav og får penger MÅ gå på tiltak for å få penger.. Så at det er over snitter er bare tull..
Og FYI: Du bruker Human Rights Service som kilde for å underbygge påstandene dine. Det er en stiftelse myntet av FRP, og jeg vil påstå er rimelig høyreorientert.
Vis hele sitatet...
HRS er en blokkuavhengig stiftelse, den er ikke startet av FRP og den er ikke rasistisk eller høyreorientert. Å bruke HRS som kilde er minimum like legitimt som å bruke Antirasistisk senter som kilde.

Du kan lese et litt mer nyansert syn på Human Rights Service her.
Vis hele sitatet...
Din kilde er ikke en nyansert kilde. Typisk Antirasistisk senter å hevde at alle som skriver om det negative sidene med innvandring er rasistier.

FRP fremmet et forslag om nasjonal avstemming om vi skal ta imot de 8000 flyktningene fra Syria. Allerede nå har alle partiene utenom FRP sagt at dette ikke er aktuelt. Begrunnelsene spenner fra at det er "umoralsk" å stemme over om vi skal ta imot flyktninger til at Norge til at vi ikke har tradisjon for å stemme over politiske avgjørelser utenom valg. Når det gjelder siste argumentasjon så stemte Oslo over om vi skulle ha OL i 2022 i fjor. Dette burde bety at det er åpning for å stemme over viktige politiske avgjørelser.

I Sveits er regelen, kort fortalt, at hvis en klarer å skaffe flere enn 50 000 (0,65% av befolkningen) underskrifter så skal en avgjørelse stemmes over nasjonalt. Hva mener dere, er det mulig å skaffe 30 000 underskrifter i løpet av neste uke slik at FRP sitt forslag om nasjonal avstemming blir backet opp av underskrifter? Jeg kan evt. lage en webside der en kan stemmer via innlogging via Facebook.

Hva mener dere?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av monoxide Vis innlegg
Heller mcdonalds og coca cola enn voldtektsmenn og psykisk syke mennesker.
Vis hele sitatet...
Stortsett er det ikkje valdtektsmenn som kjem. Det er ein ekstrem minoritet. Hugs på at definisjonen av nyhende er at det skjer så sjeldant at det er verdt å skrive om. Det er eit titalls overfallsvaldtekter i året. I mellomtida har millioner hatt ein god kveld på fylla. Det havner i kategorien 'støy' som er følgje av at vi ikkje har ein totalitær politistat.
Sitat av monoxide Vis innlegg
Altså, hva er så galt med en folkeavstemning? Er ikke det hele poenget med demokrati?
Vis hele sitatet...
Vi har eit representativt demokrati. Det vil sei at vi vel representanter som skal styre i fire år. Haken med mange folkeavstemminger er at det ofte er komplekse tema, der ting fort kjem i konflikt. I norsk politikk har tradisjonen vore konsensus på viktige tema, t.d. pensjonsforliket. Så nei, folkeavstemminger i enkeltsaker er ikkje ei forutsetning for demokrati.
Sitat av monoxide Vis innlegg
Jeg stemte ikke på et parti fordi de skulle ta alt internt og samarbeide med div sosialist partier, ikke at jeg kan så spesielt mye om hvordan hele systemet fungerer.
Vis hele sitatet...
Du bør settje deg inn i kva det politiske systemet faktisk går ut på.
Sitat av monoxide Vis innlegg
De sosialistiske og venstre runka inhabile menneskene på stortinget stemmer imot en folkeavstemning fordi de vet at høyst sannsynlig så vil folket tale imot å ta inn flyktninger.
Vis hele sitatet...
Igjen fell du tilbake på billige hersketeknikker. Vakkert. Men eg har referert til ei representativ spørjeundersøkjing tidlegare i tråden, som tyder på at eit fleirtal er for å ta imot flyktningar. I så måte er det underleg at du er så sikker i di sak. Motstanden mot folkeavstemming har truleg meir med at det vil bryte totalt med tradisjonar i norsk demokrati - utan at det fører til ei spesielt stor svekking av demokratiet.

Hugs og på at ein milliard er ikkje mykje pengar. Eit sjukehus som Haukeland brukar ein snau milliard kroner i månaden på å halde eit par hundre tusen nordmenn friske og raske.
Hugs og på at ein milliard er ikkje så mykje pengar. Eit sjukehus som Haukeland brukar ein snau milliard kroner i månaden på å halde eit par hundre tusen nordmenn friske og raske.
Vis hele sitatet...
Det varierer veldig på hvilke tall som blir brukt med tanke på de 8000 flykningene som kommer. Jonas Gahr støre mener det koster 800 millioner, Finansdepartementet mener 2.5 milliarder i løpet av 5 år. SSB og Finansaivsen mener 40 milliarder ++.

Eit sjukehus som Haukeland brukar ein snau milliard kroner i månaden på å halde eit par hundre tusen nordmenn friske og raske.
Vis hele sitatet...
Skulle vel bare mangle når folket betaler "helse forsikring" i form av skatt?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Så nei, folkeavstemminger i enkeltsaker er ikkje ei forutsetning for demokrati.
Vis hele sitatet...
Vel de har vel lært av folkeavstemningen i 1972(EF) og 1994(EU) Stortinget stemte ja på begge men folket stemte Nei.., i slike saker som dette burde det være folkeavstemning.. Men så klart en folkeavstemming i Norge er ikke bindene.

Sitat av monoxide Vis innlegg
Heller mcdonalds og coca cola enn voldtektsmenn og psykisk syke mennesker. .
Vis hele sitatet...
Hva med en psyko som trur at alle innvandrere er voldtektsmenn og psykisk syke?
Sist endret av Notoneofthem; 14. juni 2015 kl. 02:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det sa jeg aldri, men mennesker med store psykiske traumer er risiko å dra inn i landet. Jeg mener helt klart det er større sjangs for kriminalitet med innvandring. Er ikke mye poeng i å krangle om dette på et forum men jeg skulle likt å sett en folkeavstemming. Det er det mest demokratiske å gjøre. Hvor vanskelig kan det være?? Jeg betaler nok skatter og avgifter som det er, å ta inn flere "tikkende bomber" kommer til å få sosiale såvel som økonomiske konsekvenser for et land som allerede sliter med dette, jeg vil gjerne se folket i bunad om 30 år uten irakiske syriske flagg. Nå må vi slutte å være etterpåkloke, hjelper ikke mye å si "oida, vi skulle kansje ikke tatt inn mulige terrorister, psykisk syke mennesker (ikke svartmal meg da jeg er fullt klar over at flertallet er mennesker i nød)" Greia er at jeg, og flertallet av Norge ikke ønsker flere muslimer med ekstreme syn på alt rundt seg. Vi har nok å ta tak i allerede. Bare Norsk ungdom trenger læreplasser, studieplasser, boliger. Det blir et problem med 13 000 innvandrere som ikke har plass å gjøre av seg, hvorfor sette disse foran våre egne? Hvorfor risikere landets fremtid når vi heller kan sende hjelp ned? Ikke at det blir en enkel prosess det heller, Men det skaper arbeidsplasser å sende leger, soldater og hjelp ned. Se på Sverige, Italia, hellas, Spania, Danmark. Alle land som sliter etter masse innvandring. Nå har tilogmed Italia sagt nok er nok. Sveits har stengt grensene i frykt for å miste landets identitet og etnisitet. Jeg er redd for det selv etter å ha sett utvilkingene.

Så du mener virkelig med en folkeavstemming så blir vi enige om å ta imot flyktninger? Det har jeg mine tvil om. Hersketeknikk? Heller realistiske syn.
Sist endret av monoxide; 14. juni 2015 kl. 03:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Synes det er rart at det skal være så vanskelig å få igang en folkeavstemning.

Når veldig mange i et demokrati mener at dette er en sak de skulle sett folkeavstemning i, da burde det ikke være et problem å få det i gang. Ja, vi har et representativt demokrati, men det er ikke fordi det er å foretrekke, men fordi det frem til dette århundret har vært det eneste gjennomførbare.

Det blir litt på siden av saken, men jeg kan ikke fatte at ikke det er implementert et system hvor befolkningen har mulighet til å formidle sitt faktiske statistiske bidrag til hva nasjonen mener. Hvorfor er det opp til dem som skriker høyest og ikke-representative nettundersøkelser etc å formidle virkeligheten? Vi så jo i reservasjon-saken hvor ufattelig mye som må til for at det den faktiske majoriteten av befolkningen mener blir mer tungtveiende enn en politisk hestehandel.

Ved eksempelvis trygdereformer eller andre utelukkende økonomiske, upopulære endringer så kan jeg forstå at man av og til må få gjennom strengt nødvendige reformer, og det blir jo bare vås om alle skal stemme over alt mulig uten å ha et snev av forståelse for problemstillingen.

Men denne saken er av en helt annen karakter. Dette handler om hva vi i Norge mener er riktig, hva vi mener vi må gjøre, hva vi bør gjøre og hva vi ikke bør gjøre. Økonomien blir selvsagt ikke skadelidende som helhet, men det blir et etisk spørsmål om dette er noe vi faktisk ønsker at vårt kollektive system skal ta inn over seg på denne måten. Det er ikke en avgjørelse man må være politiker for å ta, og det er ikke en avgjørelse som må tas for Nordmens eget ve og vel. Dette er en avgjørelse som angår hver eneste nordman akkurat like mye, og hver eneste nordmann har grunnlag og rett til å mene det han mener. Det er i situasjoner som dette jeg ikke kan fatte at ikke eksempelvis "dinside" kunne fått opp en enkel versjon av et direkte demokrati - i det minste muligheten til å formidle hva utfallet ville vært om det var et.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Synes det er rart at det skal være så vanskelig å få igang en folkeavstemning.

Når veldig mange i et demokrati mener at dette er en sak de skulle sett folkeavstemning i, da burde det ikke være et problem å få det i gang. Ja, vi har et representativt demokrati, men det er ikke fordi det er å foretrekke, men fordi det frem til dette århundret har vært det eneste gjennomførbare.

Det blir litt på siden av saken, men jeg kan ikke fatte at ikke det er implementert et system hvor befolkningen har mulighet til å formidle sitt faktiske statistiske bidrag til hva nasjonen mener. Hvorfor er det opp til dem som skriker høyest og ikke-representative nettundersøkelser etc å formidle virkeligheten? Vi så jo i reservasjon-saken hvor ufattelig mye som må til for at det den faktiske majoriteten av befolkningen mener blir mer tungtveiende enn en politisk hestehandel.

Ved eksempelvis trygdereformer eller andre utelukkende økonomiske, upopulære endringer så kan jeg forstå at man av og til må få gjennom strengt nødvendige reformer, og det blir jo bare vås om alle skal stemme over alt mulig uten å ha et snev av forståelse for problemstillingen.

Men denne saken er av en helt annen karakter. Dette handler om hva vi i Norge mener er riktig, hva vi mener vi må gjøre, hva vi bør gjøre og hva vi ikke bør gjøre. Økonomien blir selvsagt ikke skadelidende som helhet, men det blir et etisk spørsmål om dette er noe vi faktisk ønsker at vårt kollektive system skal ta inn over seg på denne måten. Det er ikke en avgjørelse man må være politiker for å ta, og det er ikke en avgjørelse som må tas for Nordmens eget ve og vel. Dette er en avgjørelse som angår hver eneste nordman akkurat like mye, og hver eneste nordmann har grunnlag og rett til å mene det han mener. Det er i situasjoner som dette jeg ikke kan fatte at ikke eksempelvis "dinside" kunne fått opp en enkel versjon av et direkte demokrati - i det minste muligheten til å formidle hva utfallet ville vært om det var et.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe problem i Sveits. Et moderne vestlig demokrati helt på høyde med Norge.

Sveits stemmer ja til å begrense EU-innvandringen
Vis hele sitatet...
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...n-7463653.html

"Problemet" er selvsagt at innvandringsliberalistene vet at de mest sannsynlig går i utakt med folket i denne saken. Det er den egentlige årsaken til at det er så vanskelig med denne folkeavstemmingen.
Sist endret av belisarius; 14. juni 2015 kl. 20:59.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av belisarius Vis innlegg
"Problemet" er selvsagt at innvandringsliberalistene vet at de mest sannsynlig går i utakt med folket i denne saken. Det er den egentlige årsaken til at det er så vanskelig med denne folkeavstemmingen.
Vis hele sitatet...
Underbygg påstanden. Eg har vist til ei spørjeundersøking der 51% sa ja, og 38% sa nei til 10000 frå Syria.

Eg får ikkje det til å stemme med at du er så skråsikker. Så kva er det du veit, som vi andre ikkje veit? Og ser du på det at folkeavstemminger er sjeldan i Noreg som ein totalt uviktig faktor i viljen til folkeavstemminger?

Og viare - kvifor skal vi i denne, relativt uviktige, saka ha folkeavstemming, når vi ikkje har hatt det i langt viktigare og omgripande saker som t.d. pensjonsforliket, statsbudsjettet m.m.?

Pensjonsforliket berører min og din kvardag langt meir enn ei fillesak om eit par milliarder kroner.
Sist endret av vidarlo; 14. juni 2015 kl. 21:26.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Underbygg påstanden. Eg har vist til ei spørjeundersøking der 51% sa ja, og 38% sa nei til 10000 frå Syria.
Vis hele sitatet...
Denne sier at 85% er i mot men den 'teller' vel sikkert ikke? http://www.nettavisen.no/nyheter/inn...422795896.html
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av woff Vis innlegg
Denne sier at 85% er i mot men den 'teller' vel sikkert ikke? http://www.nettavisen.no/nyheter/inn...422795896.html
Vis hele sitatet...
Nei. Den teller ikkje. For ei slik avstemming har ikkje representativt utval, og ein har ingen garantier på at folk ikkje driv med ballot stuffing.

Nettavstemminger av den typen der er 110% ubrukelege som anna enn underhaldning, uansett kva temaet er. Det er statistikk 101, og har nada med politisk standpunkt eller meining om saka å gjere.

Forøvrig: les https://doremusnor.wordpress.com/201...-offentlighet/ som tar opp litt av problema med slikt.
Sist endret av vidarlo; 14. juni 2015 kl. 21:30.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Denne tråden får meg til å nærmest miste troen i menneskeheten.

Dere sluker jo skremselspropagandaen rått, den store ironien her er at flere av dere er
aktive i ruspolitikken, der samme taktikk brukes mot en mer balansert narkotikapolitikk:
Dra frem de få tilfellene av vold der gjerningsmannen ikke var etnisk Norsk og se hylekoret
slenge seg på om hvor farlige disse undermenneskene er.

Kriser på størrelsen av Syria-konflikten er ikke hverdagskost, og et så rikt land som Norge
har en plikt til å i det minste kunne hjelpe noen av de slik vi har gjort før.
Jeg vokste opp i et område med der folk fra vietnam-krigen hadde etablert seg, sammen med endel
flyktninger fra bosnia. Jeg levde tett inntil disse og noen av mine beste stunder fra barndommen
var å leke med de, spørre og grave om språkene deres, kulturen deres. Og ikke minst, lære mindre
pene setninger på morsmålene deres.

Jeg trodde ikke mine egne øyne når jeg leste at folk så lett måler menneskeliv i kroner og ører.
Dette er mennesker, akkurat som du og jeg, som burde få ha den samme sjansen i livet som du og jeg.
Denne illusjonen om at alt går til hælvette har vi hørt før, og den har enda ikke blitt oppfyllt
men nå dere, nå snart blir det sharia-lover i Norge, og alt går til hælvette.

At det går an å ha et så snevert og selvisk syn på denne saken er forbi meg.
Sist endret av Dodecha; 14. juni 2015 kl. 21:50.
Sitat av woff Vis innlegg
Denne sier at 85% er i mot men den 'teller' vel sikkert ikke? http://www.nettavisen.no/nyheter/inn...422795896.html
Vis hele sitatet...
Dette er ikke den eneste spørreundersøkelsen om ikke-vestlig innvandring. Vil tro mange svarer i affekt pga propagandaen som ruller og går på bla NRK.

Her er et utdrag fra en annen spørreundersøkelse utført av anerkjente Sentio Research.

Bør Norge legge om politikken og begrense mest mulig den ikke-vestlige innvandringen og heller prøve å hjelpe flere i deres hjemområder?

75 prosent svarte ja
17 prosent nei
8 prosent vet ikke

Side 25 i rapporten.

http://fil.nrk.no/contentfile/web/ny...ts_rapport.pdf

Resten av undersøkelsen analyseres her.

http://www.rights.no/2014/03/hva-sie...innvandringen/

Ofte så spørres det om man ønsker å begrense den totale innvandringen i slike undersøkelser. Altså om man ønsker å begrense innvandring fra f.eks. Sverige, Tyskland og USA. De færreste spør om man ønsker å begrense den ikke-vestlige innvandringen som i denne undersøkelsen. Det er i såfall enda et forsøk på å legge lokk på folkemeningen.
Merkelig så stille det plutselig ble i fjøset nå?

Sitat av Reklame
47 prosent gikk direkte ut i arbeid eller utdanning på nivå med videregående skole eller høyere. 21 prosent gikk over til kvalifiseringstiltak gjennom NAV, og 11 prosent til grunnskoleopplæring."
http://www.imdi.no/Stottemeny/Presse...-og-utdanning/

Det betyr totalt 81% i arbeid eller arbeidsrettede tilta k. Med tanke på bakgrunn, vil jeg anta dette er over snittet på nordmenn generelt.
Vis hele sitatet...
Her leser du tallene som fanden leser bibelen. Det tallene betyr er at 81% er midlertidig i jobb eller på tiltak.
Det sier ingenting om hvor stor andel som faktisk vil være i fast lønnet arbeid. Vi vet ingenting om hvordan dette vil se ut om 10 år. Det vi vet er at mange av utenlandsk opprinnelse, spesielt første generasjon sliter mer enn etnisk norske på arbeidsmarkedet.

Å være på tiltak er ikke det samme som å være i lønnet arbeid. Tiltak koster penger. Og tiltak gir heller ingen garantier for arbeidsdeltakelse etter tiltaket.
Sist endret av frtoretang; 14. juni 2015 kl. 23:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Her leser du tallene som fanden leser bibelen. Det tallene betyr er at 81% er midlertidig i jobb eller på tiltak.
Det sier ingenting om hvor stor andel som faktisk vil være i fast lønnet arbeid. Vi vet ingenting om hvordan dette vil se ut om 10 år. Det vi vet er at mange av utenlandsk opprinnelse, spesielt første generasjon sliter mer enn etnisk norske på arbeidsmarkedet.

Å være på tiltak er ikke det samme som å være i lønnet arbeid. Tiltak koster penger. Og tiltak gir heller ingen garantier for arbeidsdeltakelse etter tiltaket.
Vis hele sitatet...
Har jeg påstått noe annet? Det er ikke snakk om 81% i midlertidig arbeid heller. Det er snakk om 81% i arbeid eller arbeidsrettede tiltak. Utdanning f.eks - er nødvendigvis ikke noe som koster penger for andre enn studenten, men det er et arbeidsrettet tiltak.

Og du sier jeg driver med hersketeknikker.
La oss ringe til Libanon og spørre de hva som er den beste anvendelsen av disse milliardene. Libanon huser halvannen million flyktninger fra Syria, folk som har kommet over den 360 kilometer lange fellesgrensen.
Tror du de vil svare "Ta 8000 av de til Norge"?
Sitat av reklame Vis innlegg
Har jeg påstått noe annet? Det er ikke snakk om 81% i midlertidig arbeid heller. Det er snakk om 81% i arbeid eller arbeidsrettede tiltak. Utdanning f.eks - er nødvendigvis ikke noe som koster penger for andre enn studenten, men det er et arbeidsrettet tiltak.

Og du sier jeg driver med hersketeknikker.
Vis hele sitatet...


Utdanning koster for samfunnet - de som tar utdanning gjør de som regel i regi av NAV. Enkelt og greit fordi de er flyktninger har de ikke økonomi til å betale selv. De innvandrerne som selv betaler sin skolegang og utdanning er nok i mindre tall.

Og igjen - skolegang og utdanning er ikke det samme som fast jobb eller jobb i det store og det hele. Det er en relativt stor andel som er analfabeter, og også en stor andel som ikke har utdanning over folkeskole.

Det er også slik at feks SSB opererer med tall som er 12 ganger så store som de kostnadene på 3.5 milliarder vi har fra finansdepartementet. Regner da med at SSB har tatt med indirekte kostnader som lavere arbeidsdeltakelse, familiegjennforening etc.

Så bildet er nå et ganske annet. Hvor mye godt kan vi gjøre for 40 milliarder om hjelpen blir gitt lokalt? Vi kan hjelpe hundretusenvis om ikke millioner av flyktninger for de 40 milliardene.

90 prosent av syrerne har ikke utdanning utover videregående. Omlag 40% har grunnskoleutdanning.
Kun 10% har 3årig utdanning etter videregående.

Nær 40% av kvinnene har verken utdanning eller arbeidslivserfaring utenfor hjemmet. Hvordan skal disse kvinnene komme ut i lønnet arbeid?
Sist endret av frtoretang; 15. juni 2015 kl. 14:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
1. Jeg er interessert i kilder til dine påstander. Gjelder de nå, eller før Den Arabiske våren?
25% har utdanning på høyere nivå. Hvor får du tallene fra at 90% ikke har utdannelse utover videregående nivå?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...se/a/23440964/
Mennesker fra Syria er i toppen på statistikken hos godkjenningsorganet NOKUT for høyere utdannelse av flyktninger.
- Offisiell utdanningsstatistikk fra Syria viser at 26 prosent av befolkningen i byene har høyere utdannelse, mens 17 prosent av befolkningen på landsbygda har det. Det er et høyt tall for den regionen og viser et høyt utdanningsnivå i befolkningen, sier han.
Vis hele sitatet...
2. Hvor tar du det fra at utdanning skjer i regi av NAV? NAV henviser generelt til statens lånekasse når det gjelder støtte til utdanning? Er de under kommunens norm, kan de selvsagt søke sosialhjelp.

3. Igjen, har jeg sagt noensinne at utdanning er det samme som jobb? Nei. Tvert i mot har jeg sagt at tallene kan være misvisende. Likevel en god pekepinn.

Du diskuterer rundt deg selv, kaster fra deg en rekke påstander uten å underbygge de med kilder. Det virker som om du ikke gidder å lese det andre skriver. Og når du står fast - spiller du offerkortet med at jeg driver med hersketeknikker. Dette er noe du driver med i andre tråder også. Dersom du har noe fornuftig å komme med, som i tillegg kan være matnyttig for diskusjonen hadde det vært veldig greit. Visst ikke, spar deg.
Vel det er ingen grunn til å tro at tallene våre vil avvike noe særlig fra hva de ser i Sverige.
Tallene stammer fra egenrapportering fra flyktningene samt svensk SCB.

https://www.youtube.com/watch?v=slnFluedbPI


Altså skal vi hjelpe 8000 syrere her i landet eller skal vi hjelpe 1 million syrere lokalt?

Halvparten av kvinnene har aldri tatt utdanning eller vært i lønnet arbeid. Hvor enkelt vil de få det på arbeidsmarkedet?
Hvem ansetter en kvinne midt i livet som aldri har hatt en jobb? Og hvordan skal analfabeter og de med minimal skolegang få arbeid?

Er det ikke egentlig et tankekors at vi er mer opptatt av egomassasje og å pleie vår illusjon om at vi gjøre en bra ting når vi nå velger å begrense hjelpen til å gjelde disse 8.000, når vi for samme prislapp kunne hjulpet over en million syrere?
Sist endret av frtoretang; 15. juni 2015 kl. 18:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.