Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1292
Hei,

Har skaffet meg denne og et par slike samt et set med arduino uno.
Da jeg koble en 9g servo som følgte med arduino kit så gikk alt greit med et enkelt program som fikk den til å rotere litt fremm og tilbake. Da jeg prøvde det samme med tidligere nevnt servoen skjedde det ingenting. Forsjellen var at (+ rød, og - svart/brun) hentet jeg fra strømforsyningen og ikke rett fra Arduino siden servoene krever minst 6v og Arduino gir ikke mer enn 5. Eneste ledningen som gikk fra Arduino til servoen er (gul ~9).

Noen som vet hvor feilen kan ligge?
Du sier det egentlig selv, men servoen får ikke nok signal inn. Arduino leverer maks 5 volt ut.
Ved større servorer må du ha et ledd i mellom, forsterker(ogsåkalt drivere styre kort osv. Er det samme) Siden den krever minst 6 V. Jeg vet ikke om denen typen trenger PMW, eller pulstog for og kunne kjøre. Fant ikke noe datablad på nettssiden du linket til.
Åja, viste ikke at signal også skulle ha 6v. Jeg har nå en haug med komponenter som jeg fikk med arduino kit kan vær jeg har noe der, hvordan ser en slik forsterker ut?

Jeg la også merke til at da jeg koblet 9g servoen med eksterne dc og ikke med arduino så ville ikke den bevege seg noen særli bare laget lyd..
Du trenger sannsynligvis ikke noen forsterker, de aller fleste servoer skal kunne drives av 5V signal selv om selve virkningspenningen er høyere.

Har du husket å koble arduinoen til samme jord som strømforsyningen? Signalet trenger en referansespenning.
Arduino koblet til en laptop, så både pcen og strømforsyningen koblet til samme strømnet i huset da.
Det er ikke jorden i stikkontakten som er det den trenger. Koble jord fra servoen inn i gnd på arduinoen, da har de samme jord

Men vær forsiktig, har lest at noen motorer/servoer kan trekke for mye strøm, noe som kan gjøre at arduinoen blir ødelagt!
Sist endret av Bustern; 16. desember 2013 kl. 23:27.
Men ja det er sån "grd" på strømforsyningen, så jeg kobla den ilag med grd på Arduino. Det hjalp ikke så mye 9g servoen hørtes ut som den tar fyr hvert øyeblikk.. Begynne å lure på om det er noe med strømforsyningen men har målt spenning og den er ok helt fremm til kobling på servoen.
Hvordan ser koden din ut da? Har du husket å brukt servo.attach(pin på arduinoen) i setupdelen av koden din?
Jadda, koden fungerer fint hvis jeg tar min 5v servo og kobler til med alle 3 pins til arduino, da kjører den fint fremm og tilbake. Nå fikk jeg litt gang på andre servoen gjennom strømforsyning da jeg begynte å skru opp Amp, den hørtes veldig ustabil da den vrir seg. Det er ingen datablad heller på den så jeg vett ikke hvor mye den skal ha.
Du må koble den på følgende måte som vist på paint tegningen.



Den svarte ledningen skal på til "GND" på arduinoen, og den gule skal du koble til på den porten som programmet bruker til å styre servoen.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Du må koble den på følgende måte som vist på paint tegningen.



Den svarte ledningen skal på til "GND" på arduinoen, og den gule skal du koble til på den porten som programmet bruker til å styre servoen.
Vis hele sitatet...
Men hvor er ekstern 6v på tegningen?
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Rød ledning?
Ah de feite linjene er nok ekstern supply, men jeg prøvde just å koble slik som det, fikk 5v servoen til å funke men ikke 6v :/ hvor lett er det egentlig å ødelege servo når man driver å eksperementere slik som det?

Sitat av Bustern Vis innlegg
http://i.imgur.com/sUgfXly.png

For å gjøre det litt lettere
Vis hele sitatet...
Det fungerte etter at jeg byttet servoen, ser ut som jeg har klart og brent den ene allerede. Takker