Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  78 11012
Skal styrke beredskapen med kjemikalieeksperter

"Etter terroren 22. juli, søker nå norske myndigheter eksperter på kjemikalier. Mål: Forhindre at det blir laget ulovlige bomber."

"- Innen første juli neste år skal privatpersoner ikke lenger få lov til å kjøpe kjemikalier som kan brukes til å lage bomber, sier Tandberg."

Så hva tror dere? Vil dette få en virkning for pyro interesserte, eller skal det fremdeles gå greit å fortsette under radaren?
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Skal styrke beredskapen med kjemikalieeksperter

"Etter terroren 22. juli, søker nå norske myndigheter eksperter på kjemikalier. Mål: Forhindre at det blir laget ulovlige bomber."

"- Innen første juli neste år skal privatpersoner ikke lenger få lov til å kjøpe kjemikalier som kan brukes til å lage bomber, sier Tandberg."

Så hva tror dere? Vil dette få en virkning for pyro interesserte, eller skal det fremdeles gå greit å fortsette under radaren?
Vis hele sitatet...
Nå må vi nokk finne oss en annen hobby ja
Selv tenkte jeg at jeg skulle begynne å spille fiolin
Var vel egentlig bare et spørsmål om tid. Ventet noe som dette i en god stund nå, men jeg skal faktisk stelle meg på det andre siden av gjerdet. At breivik klarte å lage en 700 kilo bombe uten å bli oppdaget er relativt bekymringsverdig. Ja, jeg vet at han skaffet seg disse kjemikalene ved å utgi seg for å være bonde, men jeg tror faktisk at hvis alle går litt inn i seg selv så er de enig at det ikke er en god ting at ola nordmann kan lage en bombe med potensiale til å sprenge hele operaen til himmelen.

Det som dog blir spennende å følge med på er i hvilken grad de kommer til og ulovligjøre ting. Ser for meg at det f.eks kommer til å være veldig utfordrene fjerne kaliumnitrat helt fra markede, da jeg for et par år siden så at det var noen her på forumet som fikk utvinnet det fra sin egen avføring.
Dette er en håpløs måte å angripe problemet på. Det ville vært mye mer logisk å sette en grense for hvor store menger forskjellige stoffer du kan kjøpe før PST skal involvere seg, enn å bare kutte tilgangen helt. Det ABB kjøpte var tross alt et titals tonn, mye mer enn vi hobbypyroer bruker.
Ikke noe nytt med slik barnehagepolitikk. En person gjør noe galt og alle andre må lide for det.

Terrorister finner alltid en måte å skaffe kjemikaliene de trenger selvom de er ulovlig..
Må bare dra noen likheter her:
Hasj er ulovlig, men folk anskaffer det likevel, gjør de ikke?
Hvordan skal da dette hindre folk? Kan jo lett anskaffes om en planlegger noe.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ketenna Vis innlegg
Dette er en håpløs måte å angripe problemet på. Det ville vært mye mer logisk å sette en grense for hvor store menger forskjellige stoffer du kan kjøpe før PST skal involvere seg, enn å bare kutte tilgangen helt. Det ABB kjøpte var tross alt et titals tonn, mye mer enn vi hobbypyroer bruker.
Vis hele sitatet...
Newsflash: 'hobbypyro' er ulovleg utan nødvendige kurs, og å hindre tilgangen til kjemikalier er jo fornuftig ut frå det å gjere det vanskelegare å bedrive ulovleg aktivitet.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Newsflash: 'hobbypyro' er ulovleg utan nødvendige kurs, og å hindre tilgangen til kjemikalier er jo fornuftig ut frå det å gjere det vanskelegare å bedrive ulovleg aktivitet.
Vis hele sitatet...
Kanskje er det ulovleg, men som det vert peika på tidlegare i tråden, er det sjeldan at forbod har den tilsikta effekt, med mindre intensjonen er å plage uskuldige menneske. Så eg stiller meg tvilande til kor logisk dette er.
Sist endret av Reformisten; 7. januar 2013 kl. 12:22.
Sitat av Reformisten Vis innlegg
Kanskje er det ulovleg, men som det vert peika på tidlegare i tråden, er det sjeldan at forbod har den tilsikta effekt, med mindre intensjonen er å plage uskuldige menneske.
Vis hele sitatet...
Det er tull, forbud fungere i svært mange tilfeller. Det er noen områder der forbudspolitikk ikke virker spesielt godt, men det er ikke det samme som at forbud sjelden har tilsikta effekt.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er tull, forbud fungere i svært mange tilfeller. Det er noen områder der forbudspolitikk ikke virker spesielt godt, men det er ikke det samme som at forbud sjelden har tilsikta effekt.
Vis hele sitatet...
Eit godt døme på feilslått forbodspolitikk, er jo forbodet mot narkotika, som ikkje fører til mindre forbruk, men i staden at det tilbodet som vert tilgjengeleg på marknaden er mykje meir potent og farleg (jfr. syntetisk Cannabis) og at handelen vert mykje meir risikabelt. Seinast i dag vart jo ein nordmann drepen under transporten av hasj (!!!).

Å bruke makt mot eit anna menneske og forby han å gjera noko som ikkje skadar andre, er ikkje nestekjærleik, og viss me ikkje behandlar kvarandre i kjærleik, har me feil utgangspunkt.
Plutselig ble det dyrere å bedrive hobby-pyro, og et nytt marked på svartebørsen i norge har åpnet seg.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Plutselig ble det dyrere å bedrive hobby-pyro, og et nytt marked på svartebørsen i norge har åpnet seg.
Vis hele sitatet...
Eg fryktar det er alt dei oppnår med dette, pluss at utbytet etter ein slik handel vil gå i hendene på, og med det styrke, dei kriminelle bandar som slår seg inn på slik verksemd.

GO NORWAY!
Sist endret av Reformisten; 7. januar 2013 kl. 13:08.
Sitat av Reformisten Vis innlegg
Eit godt døme på feilslått forbodspolitikk, er jo forbodet mot narkotika,
Vis hele sitatet...
Det har ingenting med saken å gjøre, som sagt så er jeg klar over at det er noen områder der forbud fungerer dårligere enn andre.

Plutselig ble det dyrere å bedrive hobby-pyro, og et nytt marked på svartebørsen i norge har åpnet seg.
Vis hele sitatet...
Jeg tipper vel at siden det i utgangspunktet er ulovlig å drive med, samtidig som man nå også må smugle det man trenger eller kjøpe det fra et lasteplan vil være ganske effektivt for å hindre rekruttering.
Å kjøpe kjemikalier svart, hvor man ikke vet om det er ekte vare eller noe som kokt i hop av amatører, for så å bruke det til pyroteknikk er ikke det jeg vil kalle en god ide eller en fin hobby.

Hvem er det forresten som vil ta risken ved å smugle kjemikalier som staten Norge har forbudt pga. fordi det kan brukes i bombeproduksjon, samtidig som man klarer å holde prisene så lave at pyroamatører fortsatt har råd til å betale for det?
Jeg vil jo tru at straffen for å bli tatt blir rimelig streng, samtidig som transporten er dyr pga. sikkerheten ved transport.
Sist endret av Mith; 7. januar 2013 kl. 13:16.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Må bare dra noen likheter her:
Hasj er ulovlig, men folk anskaffer det likevel, gjør de ikke?
Hvordan skal da dette hindre folk? Kan jo lett anskaffes om en planlegger noe.
Vis hele sitatet...
Nå er det lettere å smugle noen få gram hasj enn mange kilo kjemikalier da.
Det er uansett mye mindre profitabelt å importere kjemikalier, og vil derfor være et lite attraktivt marked.
Sist endret av Sinken; 7. januar 2013 kl. 13:13.
husker den gangen jeg var i polen vist bare norge kunne hat en slik frihet da hadde nok alle pyro folk her hatt det bra.
så vidt jeg vet har egentlig ikke polen had noen flere terror angrep en norge har hat
min mening er værtfall at frihet er bedre en å bli innestengt av et regelværk
vist de tenker slik at man ikke kan besitte kjemikalier "til bomber" så burde man ikke kunne besitte gjær og sukker
Noe stort nasjonalt svartebørsmarked tror jeg ikke kommer til å skje, med det er helt klart. Hvis folk vil gå ut i "stor" skala(terrorangrep) så kommer det sikkert til å finnes et marked for dette.
Desverre så ser vi igjen at pisset om mer åpen og frihet fra vår kjære statsminister var ren løgn, og at vi kommer enda nærmere et kontrollsamfunn. Når det gjelder tilgangen til kjemikalier for pyrofolk, er det vel i all hovedsak oksidantene samt noen metallpulver som blir forbudt for privatpersoner å anskaffe seg. Tror dog at de fleste av oss som driver i småskala vil klare å få tak i det meste, da det alltid vil være en polakk/bonde eller så som er villig til å selge et par kilo. Perklorater og klorater kan man jo også lage relativt enkelt selv, selv om det koster litt å sette opp et ordentlig oppsett.
Hvis man uansett planlegger noe, får man tak i det. Tviler på at det er det vanskeligste å smugle uansett, spesielt over flere år. Som andre sier, en svært kort tenkt løsning. Men dette er hva folk vil høre, de vil ikke ha løsninger. Bare overfladiske løgner for å lette på hverdagen...
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Desverre så ser vi igjen at pisset om mer åpen og frihet fra vår kjære statsminister var ren løgn, og at vi kommer enda nærmere et kontrollsamfunn. Når det gjelder tilgangen til kjemikalier for pyrofolk, er det vel i all hovedsak oksidantene samt noen metallpulver som blir forbudt for privatpersoner å anskaffe seg. Tror dog at de fleste av oss som driver i småskala vil klare å få tak i det meste, da det alltid vil være en polakk/bonde eller så som er villig til å selge et par kilo. Perklorater og klorater kan man jo også lage relativt enkelt selv, selv om det koster litt å sette opp et ordentlig oppsett.
Vis hele sitatet...
ja det har du rett i og det kommer sikkert ti å være noen her i norge som kommer til å selge perklorat og klorater som er hjemme produsert
å vist det forsetter i denne poletikken så går norge til H og blir verdens kjedligste land og mest innestengte.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Nå er det lettere å smugle noen få gram hasj enn mange kilo kjemikalier da.
Det er uansett mye mindre profitabelt å importere kjemikalier, og vil derfor være et lite attraktivt marked.
Vis hele sitatet...
Sist gang jeg sjekka ble det smuglet over mer enn ett par gram av selgere though

Poenget mitt var at det er fortsatt mulig og anskaffe, selvom det er ulovlig. (Derfor hintingen til hasj) det gjør det vanskeligere, såklart, men hindrer det fremdeles ei, om det var en god eller dårlig ting mtp. Hobbypyroer skal jeg ikke uttale meg om, da det strengt tatt er ulovlig.
Sitat av Tafattt Vis innlegg
Hvis man uansett planlegger noe, får man tak i det. Tviler på at det er det vanskeligste å smugle uansett, spesielt over flere år. Som andre sier, en svært kort tenkt løsning. Men dette er hva folk vil høre, de vil ikke ha løsninger. Bare overfladiske løgner for å lette på hverdagen...
Vis hele sitatet...
Hvorfor er dette en korttenkt løsning? Målet er som du ser å forhindre at privatpersoner lager bomber, da er det ikke de som er villig til å smugle fra Polen over flere år man vil ta i første omgang. Det er rett og slett et forsøk på å begrense tilgang og rekruttering for amatører, som før kunne bestille kjemikaliene sine på nett. Med andre ord er det sannsynlig at det bare er de mest innbitte som gidder drive med pyroteknikk på denne skalaen etter at lovverket trår i kraft og bare der har man da altså redusert, si 90%, av potensielle bomber her i landet.
Det er ikke slik at det nødvendigvis er terrorister som skal stoppes av dette regelverket, men 16åringer som lager bomber i kjelleren til mor og far.
Sist endret av Mith; 7. januar 2013 kl. 14:29.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Sist gang jeg sjekka ble det smuglet over mer enn ett par gram av selgere though

Poenget mitt var at det er fortsatt mulig og anskaffe, selvom det er ulovlig. (Derfor hintingen til hasj) det gjør det vanskeligere, såklart, men hindrer det fremdeles ei, om det var en god eller dårlig ting mtp. Hobbypyroer skal jeg ikke uttale meg om, da det strengt tatt er ulovlig.
Vis hele sitatet...
La oss si at 1g hasj tilsvarer 10kg. Skulle likt å se deg stapp 100kg chems opp i ræven
Sist endret av Sinken; 7. januar 2013 kl. 14:30.
Var bare barnet
KjemikalieX's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvorfor er dette en korttenkt løsning? Målet er som du ser å forhindre at privatpersoner lager bomber, da er det ikke de som er villig til å smugle fra Polen over flere år man vil ta i første omgang. Det er rett og slett et forsøk på å begrense tilgang og rekruttering for amatører, som før kunne bestille kjemikaliene sine på nett. Med andre ord er det sannsynlig at det bare er de mest innbitte som gidder drive med pyroteknikk på denne skalaen etter at lovverket trår i kraft og bare der har man da altså redusert, si 90%, av potensielle bomber her i landet.
Det er ikke slik at det nødvendigvis er terrorister som skal stoppes av dette regelverket, men 16åringer som lager bomber i kjelleren til mor og far.
Vis hele sitatet...
Så i sammenheng med 22.Juli har de lagd nye regler som skal stoppe 16 åringer som driver med hobbypyro og ikke terrorister, ja. tror virkelig du har skjønt det.
Sitat av Sinken Vis innlegg
La oss si at 1g hasj tilsvarer 10kg. Skulle likt å se deg stapp 100kg chems opp i ræven
Vis hele sitatet...
Igjen, tenk på størrelse, samt jeg tviler at dophunder eller eksplosive sniffere gjør det så godt i å finne kjemikalier. (Skal dog ikke si meg sikker)

Samt, om du blir stoppet med kunstgjødsel (som var en av de tingene ABB brukte, om jeg husker rett), går du da lukt i fengsel på samme måte som at du skulle hatt 1 kilo hasj i baksetet?

Poenget mitt er uansett at hobbypyroene kan få litt problemer, mens de som virkelig planlegger ting går litt lengre. (Tenker du å bombe ett sted, tenker du nok ikke like mye på straffen du får for å ha tatt inn kjemikalier enn den straffen du får om du blir tatt for det endelige resultatet)

Ikke at jeg vet mest om dopfrakt uansett, men er det ikke vanlig og frakte mer enn 10g hasj over grensa? Mtp. Salg, risk-reward etc? (Husk også at eneste grunnen til at jeg hintet til hasj var mtp. Mulighet for anskaffelse selvom det er ett lovbrudd, samt at selvom prisene er lave nå betyr det ikke at det vil forbli slik, om det blir ett marked for det)
Sist endret av Freddy_fred5; 7. januar 2013 kl. 15:21.
Du kan ikke sammenligne hasj med kjemikalier. For ok nyttårsshow bruker du gjerne 10-20kg. 10-20kg hasj har resten av livet. Derfor må det også smugles mer om gangen.

Also, det er mye vanskeligere å få tak i ett ton Ammoniumnitrat til en bombe, enn hasj. Ingen lager NH4NO3 ulovelig på samme måte måte som kommeriselt, fordi man får kjøpt det billig uten problemer. Det vil derfor være mye lettere å bli oppdaget for å importere 1 ton med NH4NO3 enn hasj. Hasj importeres også for det det skal selges. Å importere kjemikalier må du gjøre selv. Kjøre en lastebil til et annet land for å laste den. Dette blir veldig komplisert, og man blir gjerne registrert både her og der.

Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Igjen, tenk på størrelse, samt jeg tviler at dophunder eller eksplosive sniffere gjør det så godt i å finne kjemikalier. (Skal dog ikke si meg sikker)
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal de ikke det? Du har allerede bombehunder, de kan også trenes til lukte forskjellige kjemikalier.
Sist endret av Sinken; 7. januar 2013 kl. 15:36.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvorfor er dette en korttenkt løsning? Målet er som du ser å forhindre at privatpersoner lager bomber [snip].
Vis hele sitatet...
Ja, og det er et korttenkt mål. Det overordnede målet er å gjøre landet sikrere, og de vil oppnå dette ved å fjerne folks muligheter til å ramme andre. De burde istedenfor konsentrere seg om hva de skulle gjøre for å fjerne ønsket om å bedrive terrorisme. Sammenligne det med hundehold: du har en rottweiler, og du er selvsagt nødt til å ha kontroll på bikkja slik at du vet at den ikke kommer til å skade deg eller andre. Dette *kan* du gjøre ved å kastrere den, file tennene og holde den innelåst i en hundegård 24/7. Eller du kan trene den opp og gi den omsorg, kjærlighet og masse stimuli slik at den blir en snill, lydig og lykkelig familiehund. Hvilket alternativ som er best for bikkja er åpenbart, men la oss være egoister her. Jeg vil fortsatt fremholde at siste alternativ er bedre da det både er billigere og tryggere - før eller siden må du inn til dyret, og etter slik behandlig er trolig dyret såpass nevrotisk at det kan finne på hva som helst.

Restriksjoner, kontrolltiltak og begrensninger motiverer folk til å lage revolusjoner og andre utriveligheter. Ja, det skal gå ganske langt, og vi har langt igjen dit. Likevel er det nettopp slike ting som dette som bidrar med en liten dråpe i det store begeret hos Hvermannsen. Vil man virkelig vite når det flyter over?

I stedenfor å begrense kjøp av kjemikalier, mulighet til å eie våpen og kontrollere hvem som snakker med hvem når, så burde de gå motsatt vei! Det de gjør nå gjør det lettere å ta enkeltindivider som prøver seg. Men det vil også skape flere slike gærninger, og rene tilfeldigheter vil medføre at noen lykkes, uansett hvor undertrykkende samfunn man måtte ønske seg.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Desverre så ser vi igjen at pisset om mer åpen og frihet fra vår kjære statsminister var ren løgn, og at vi kommer enda nærmere et kontrollsamfunn.
Vis hele sitatet...
Statsministeren nemnde vel ikkje "frihet", men snakka heller om "mer demokrati og mer åpenhet", som eg den gongen som no tolka som rein tåketale for å folk skulle tru at no skulle ting bli betre og me skulle få meir å seie i politikken og vårt eige liv. Demokrati tyder diverre ikkje "fridom", men at massane eller såkalt "folkevalde" skal bestemme over dei som lev i eit særskild geografisk område.

"Democracy is the art and science of running the circus from the monkey cage."

H. L. Mencken
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
De burde istedenfor konsentrere seg om hva de skulle gjøre for å fjerne ønsket om å bedrive terrorisme.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at det ekstremister på sider, samt folk som av mange andre grunner kan bli terrorister sant? I tillegg til folk som av mange andre grunner vil ta andre med seg i døden.

Det er umulig å gjøre alle fornøyd, og vi kan ærlig talt ikke la oss forandre på grunn av frykt. Da vil jeg heller ødelegge alt potensiale den har til å slå rot.
samme som rakettene dette her, en løk blåser av seg øyet og vips så forsvinner dine rettigheter.
venter spent på forbudet mot alkohol og tobakk.
Sitat av bigvito Vis innlegg
samme som rakettene dette her, en løk blåser av seg øyet og vips så forsvinner dine rettigheter.
venter spent på forbudet mot alkohol og tobakk.
Vis hele sitatet...
Da venter du forgjeves. Så godt som alle drikker. Det samme gjelder ikke for pyroteknikkere/terrorister. De kan heller ikke protestere uten at det virker mistenksomt.
Jeg liker hvordan dere syter og klager over hvordan dere ikke nå får lov til å kjøpe ingredienser til pyrohobbyen deres, som allerede er og har vært ulovlig i lange tider.

Norge er ikke på vei til å bli en kommuniststat hvor regjeringen bestemmer alt av den grunn.
Sist endret av Bombasa; 7. januar 2013 kl. 16:36.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg liker hvordan dere syter og klager over hvordan dere ikke nå får lov til å kjøpe ingredienser til pyrohobbyen deres, som allerede er og har vært ulovlig i lange tider.

Norge er ikke på vei til å bli en kommuniststat hvor regjeringen bestemmer alt av den grunn.
Vis hele sitatet...
Nå er det vel ingen som har påstått det. Og ellers kan de kjemikaliene også brukes til lovlige hobbyer, så foreslår at du driter i å snakke om ting du ikke har peiling på
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg liker hvordan dere syter og klager over hvordan dere ikke nå får lov til å kjøpe ingredienser til pyrohobbyen deres, som allerede er og har vært ulovlig i lange tider.

Norge er ikke på vei til å bli en kommuniststat hvor regjeringen bestemmer alt av den grunn.
Vis hele sitatet...
Det er ingen seriøse pyrofolk her som klager og syter her som jeg ser. De mer seriøse kan også lage det de trenger. Og nei, skal du lage terroristbombe kan du ikke lage det.
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Så i sammenheng med 22.Juli har de lagd nye regler som skal stoppe 16 åringer som driver med hobbypyro og ikke terrorister, ja. tror virkelig du har skjønt det.
Vis hele sitatet...
Absolutt. Det er mange flere idioter enn terrorister, så den største faren for både egen og andres sikkerhet er folk som ikke vet hva de driver med.

Det overordnede målet er å gjøre landet sikrere, og de vil oppnå dette ved å fjerne folks muligheter til å ramme andre. De burde istedenfor konsentrere seg om hva de skulle gjøre for å fjerne ønsket om å bedrive terrorisme.
Vis hele sitatet...
Det ene utelukker ikke det andre.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Det er ingen seriøse pyrofolk her
Vis hele sitatet...
Nei, der har du nok helt rett.
Sist endret av Mith; 7. januar 2013 kl. 16:44.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Nå er det vel ingen som har påstått det.
Vis hele sitatet...
Det var noen halvsøte poster her i tråden som nå har blitt slettet som blant annet mente den norske befolkningen lar regjeringen bestemme over hvilket dasspapir man skulle tørke seg i ræva med.

Poenget mitt står forøvrig:
Det har vært ulovlig å lage fyrverkeri og bomber hjemme uten kurs og sertfikater i mange, mange år nå.
Eneste forskjellen er at nå er det ulovlig å bestille ingrediensene man trenger.
Sist endret av Bombasa; 7. januar 2013 kl. 17:25.
Sitat av Mith Vis innlegg
Absolutt. Det er mange flere idioter enn terrorister, så den største faren for både egen og andres sikkerhet er folk som ikke vet hva de driver med.
Vis hele sitatet...
Typisk barnehagepolitikk fra mange av dagens politikere det desverre. Og tro at og forby noen kjemikalier stopper idioter fra å skade seg selv. Folks frihet skal innskrenkes mer og mer pga et lite mindretall med idioter.
Sist endret av legalize_it; 7. januar 2013 kl. 17:25.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Folks frihet skal innskrenkes mer og mer.
Vis hele sitatet...
Ånei, min allerede ulovlige hobby er nå blitt vanskligere å bedrive.
Slemme staten som stjeler friheten fra oss snille borgere!

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Typisk barnehagepolitikk fra mange av dagens politikere det desverre. Og tro at og forby noen kjemikalier stopper idioter fra å skade seg selv.
Vis hele sitatet...
Det stopper ikke alle på langt nær, men det kommer til å stoppe mange fra å starte/fortsette med pyroteknikk.
Som igjen betyr færre skader og ulykker som følge av hjemmelaga pyroteknikk.
Sist endret av Bombasa; 7. januar 2013 kl. 17:32.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Ånei, min allerede ulovlige hobby er nå blitt vanskligere å bedrive.
Slemme staten som stjeler friheten fra oss snille borgere!



Det stopper ikke alle på langt nær, men det kommer til å stoppe mange fra å starte/fortsette med pyroteknikk.
Som igjen betyr færre skader og ulykker som følge av hjemmelaga pyroteknikk.
Vis hele sitatet...
Da tar man heller de som driver med uforsvarlig pyroteknikk da. Som forørig er en relativt stueren hobby så lenge ting gjøres på en ansvarlig måte, noe det virket som pst også var enige i når jeg forklarte dem at jeg drev med det, og ville fortsette i ansvarlige former.

Husk på at argumentene dine på samme måte kan brukes til å forby freak.no, da det jo trossalt vil kunne stoppe noen fra å drive med pyroteknikk, starte med narkotika eller lignende. Eventuelt så kan vi jo vurdere å forby moskeer eller radikale organisasjoner som feks blitz da det trossalt finnes mye grums på slike steder. Kan vi stoppe noen fra å bli rekrutert til terror-organisasjoner eller angripe lovlige politiske samlinger, så er det vel ikke så farlig med de som vil praktisere sin religion eller politikk på en ansvarlig måte, eller? Riktignok satt litt på spissen.

Forøvrig er det ikke bare når det kommer til denne saken jeg registrerer tåpelige og ufrie holdninger. Snakket om å forby fyrverkeri i Oslo på nyttårsaften er jo et godt eksempel. Man ser flere dritings folk som står å fyrerer opp batterier midt i folkemengder uten å gjøre en dritt med de, og snakker deretter om å skulle forby gleden for alle dagen derpå.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Ånei, min allerede ulovlige hobby er nå blitt vanskligere å bedrive.
Slemme staten som stjeler friheten fra oss snille borgere!
Vis hele sitatet...
Du røyker hasj, det er ulovelig. Ser ikke helt hva det har med saken å gjøre?
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Norge er ikke på vei til å bli en kommuniststat hvor regjeringen bestemmer alt av den grunn.
Vis hele sitatet...
nei norge viser jo ganske mange andre tegn til dumme tiltak og dvs andre ting annet en dette med kjemikalier.
feks som overvåkning av privat livet til divs folk

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Poenget mitt står forøvrig:
Det har vært ulovlig å lage fyrverkeri og bomber hjemme uten kurs og sertfikater i mange, mange år nå.
Eneste forskjellen er at nå er det ulovlig å bestille ingrediensene man trenger.
Vis hele sitatet...

desuten er vi ikke her for å diskutere ulovlig og ikke lovelig i hoved sak er denne siden på en måte ulovelig siden den diskuterer amatør pyro av folk som ikke har lisenser. hva trode du denne siden var? "en siden kun for profesjonelle pyro folk" eller?
Sikkert skrevet 1000 ganger i denne tråden allerede, men jeg ser ikke helt hvordan dette skal hindre terroristene fra å slå til?

Er du terrorist og skal sprenge slottet i tusen biter og du virkelig går inn for det vil neppe dette lovforslaget bli noen hindring. Jeg vet personlig om to lager med dynamitt som er låst med en tynn kjetting som er låst med en pen triovinglås. Huset står noen 100-meter fra der bedriften holder til. Regner egentlig med det finnens flere slike plasser i Norge.

Skal man absolutt få inn kjemikalier er det da ikke umulig å stjele noen tonn fra en bonde. Selv har vi (jeg bor på gård) kunstgjødselen stående ute, bak låven. Umulig å se fra huset om det er noen bak der en sen kveld.

BTW: Hvorfor hører man så lite om smugling i fly? Blir fly ofte kontrollert? Se for deg at du har et fly med flottører så du kan lande på vann. Da kan du jo lande hvor som helst i Sverige på vinterstid og slenge noen varer i bagasjerommet for så å fly hjem/en annen plass.
Har en venn/bekjent som har eget fly, for noen uker siden fløy han til Sverige og handlet drikkevarer.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Sikkert skrevet 1000 ganger i denne tråden allerede, men jeg ser ikke helt hvordan dette skal hindre terroristene fra å slå til?

Er du terrorist og skal sprenge slottet i tusen biter og du virkelig går inn for det vil neppe dette lovforslaget bli noen hindring. Jeg vet personlig om to lager med dynamitt som er låst med en tynn kjetting som er låst med en pen triovinglås. Huset står noen 100-meter fra der bedriften holder til. Regner egentlig med det finnens flere slike plasser i Norge.

Skal man absolutt få inn kjemikalier er det da ikke umulig å stjele noen tonn fra en bonde. Selv har vi (jeg bor på gård) kunstgjødselen stående ute, bak låven. Umulig å se fra huset om det er noen bak der en sen kveld.

BTW: Hvorfor hører man så lite om smugling i fly? Blir fly ofte kontrollert? Se for deg at du har et fly med flottører så du kan lande på vann. Da kan du jo lande hvor som helst i Sverige på vinterstid og slenge noen varer i bagasjerommet for så å fly hjem/en annen plass.
Har en venn/bekjent som har eget fly, for noen uker siden fløy han til Sverige og handlet drikkevarer.
Vis hele sitatet...
Jeg reiser mellom USA/Mexico og Norge 3-4 ganger i året siden jeg har familie der, og jeg har tatt med hele kofferter fulle av fyrverkeri uten problemer flere ganger.

Helt ærlig tror jeg ikke kontrollene på fly er så sikre som det ofte ser ut som. Reiste også over atlanteren med 20kg. pinnekjøtt uten problemer, til tross for forbudet mot å ta med diverse matvarer.
Sist endret av Ketenna; 7. januar 2013 kl. 19:00.
Sitat av Ketenna Vis innlegg
Jeg reiser mellom USA/Mexico og Norge 3-4 ganger i året siden jeg har familie der, og jeg har tatt med hele kofferter fulle av fyrverkeri uten problemer flere ganger.

Helt ærlig tror jeg ikke kontrollene på fly er så sikre som det ofte ser ut som. Reiste også over atlanteren med 20kg. pinnekjøtt uten problemer, til tross for forbudet mot å ta med diverse matvarer.
Vis hele sitatet...
Tenkte mer på privatfly jeg da :P

Ble litt overasket over at du fikk med deg fyrverkeri på fly egentlig, de sjekker jo hva som er i bagasjen.
Var bare barnet
KjemikalieX's Avatar
Trådstarter
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Tenkte mer på privatfly jeg da :P

Ble litt overasket over at du fikk med deg fyrverkeri på fly egentlig, de sjekker jo hva som er i bagasjen.
Vis hele sitatet...
Sjekker og sjekker, kjenner selv kompis som glemte softgun og kinaputter i håndbagasjen, gikk fint det
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Sikkert skrevet 1000 ganger i denne tråden allerede, men jeg ser ikke helt hvordan dette skal hindre terroristene fra å slå til?
Vis hele sitatet...
Om dette hindrer terrorister fra å slå til, noe jeg ikke tror at det vil gjøre, vil nok terrorister ihvertfall begynne å tenke i nye baner.

Tenk på hvor stor skade en gravemaskin kan gjøre midt i en gammel bydel bestående av trehus, hva en lastebil kan gjøre med et barnetog på 17. mai, hva et dusin bensinkanner rigget med tidsinnstilling og litt fyrverkeri kan gjøre.
Slik jeg ser det er et motiv og et mål alt det en terrorist behøver for å volde store skader, sprengstoff er ikke en absolutt nødvendighet.

Når det gjelder denne kraftige restriksjonen på kjemikalier har jeg egentlig ikke så mye å si.
Hobbypyroer bedriver ulovlige aktiviteter ved å fremstille eksplosiver, og når dette ikke virket avskrekkende nok har Staten fastslått at andre virkemidler må komme til sin rett.
Ja, det er trist for de som driver med med dette på hobbybasis og får stor glede ut av det, men det som nå har skjedd lå lenge i kortene etter terroren 22. juli.
Hvor mye koster en lisens for å kunne lage fyrverkeri på hobbybasis og hvilke kvalifikasjoner trenger man?
Kunne breivik skaffet seg en slik fyrverkeri-lisens?
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Hvor mye koster en lisens for å kunne lage fyrverkeri på hobbybasis og hvilke kvalifikasjoner trenger man?
Kunne breivik skaffet seg en slik fyrverkeri-lisens?
Vis hele sitatet...
Det å lovlig kunne lage, går AFAIK ikke ann i Norge.
Om det så skulle gå ann, vil det være svindyrt. Tror bare det å ta neste klasse i fyrverkeri (IV?) koster ~15k. I tillegg skal du ha lagringsplass, og masse masse annet.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Det å lovlig kunne lage, går AFAIK ikke ann i Norge.
Om det så skulle gå ann, vil det være svindyrt. Tror bare det å ta neste klasse i fyrverkeri (IV?) koster ~15k. I tillegg skal du ha lagringsplass, og masse masse annet.
Vis hele sitatet...
Selve kurset for fyrverkeri klasse IV koster ca 15k, så må du regne med hotell og reisekostnader. Og i tillegg må man delta på 10 show før man får lisensen. Tror sluttsummen kryper fort opp noen 10k.

Og når du har den har du lov til å handle og sende opp klasse IV fyrverkeri, ikke lage selv.

PS: Lisensen må fornyes hver 5. eller 10. år, husker ikke helt.

Svindyrt er det uansett :P
Sitat av Sinken Vis innlegg
Du er klar over at det ekstremister på sider, samt folk som av mange andre grunner kan bli terrorister sant? I tillegg til folk som av mange andre grunner vil ta andre med seg i døden.

Det er umulig å gjøre alle fornøyd, og vi kan ærlig talt ikke la oss forandre på grunn av frykt. Da vil jeg heller ødelegge alt potensiale den har til å slå rot.
Vis hele sitatet...
Fint, så la oss la være å forby alt mulig fordi noen er redde for de som misbruker det!

Sitat av Sinken Vis innlegg
Da venter du forgjeves. Så godt som alle drikker. Det samme gjelder ikke for pyroteknikkere/terrorister. De kan heller ikke protestere uten at det virker mistenksomt.
Vis hele sitatet...
Har du tenkt over hva det der egentlig betyr? Det er utvilsomt sant, det er egentlkig det verste.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
De som argumenterer med narkotika og forbud; jeg vil heller at naboen får tak i hasj enn sprengstoff, det kan gå utover andre enn han selv. Og ja; jeg skjønner at noen av dere sannsynligvis er svært forsiktige og talentfulle, og det er surt og miste hobbyen sin, men jeg stoler ikke på nye" pyroteknikere som skal begynne å mekke bombe i kjelleren til mor.