Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  121 35176
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Jeg har sett denne tattoveringen mange ganger, men har aldri vært i noen posisjon til å spørre hva den betyr:

Det er tre prikker, arrangert i en 3-kant på kjøttvevet mellom tommel og resten av hånden.

Den eneste sammenhengen jeg har sett mellom de 5-6 jeg har sett den på er at de som hadde det var enten kriminelle (gjeng-) eller hadde vært nokså tunge narkotikabrukere.

Har tattoveringen noe med dette å gjøre?

Googling fant bare frem til at det kunne bety "my crazy life", hvilket jeg synes høres litt merksnodig ut.

Noen som vet?
Mener å huske å ha blitt forklart at det står for "tro, håp og kjærlighet". Utrolig harry altså. Stort sett junkies og sjømenn som har det.
There is no illuminati!



Ser ut til at en del franske fengselsfugler bruker den som "death to all cops", hvis det er tatovert mellom langfingeren og pekefingeren... Gudene må vite hvorfor...

En gjeng i NY, Blood, bruker det vist også som et gjengmerke...

Barn i Al-Auja, en liten landsby i Irak, får også en slik tatovering...

Mi vida loca, mitt gale liv - visstnok skal det "bety" at de [gjengmedlemmer] lever et farlig og usikkert liv...

Fedayeen, en slags militær gruppe underlagt Saddam Hussein, bruker denne tatoveringen...


Har ikke funnet noe annet, men det finnes sikkert mange flere betydninger.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Har sett at flere eldre menn som var i militæret har initialene sine der. Kan det være en sammenheng?
Kan hende det er gammle krigs fanger osv. Vet at det er flere fengsler i østen som merker fangene sine med en eller annen form for tattovering.

Men det må jo ikke bety at den tattoveringen du snakker om stammer fra et fengsel.

Bare en tanke :P
Opprinnelig postet av DonTomaso
Mener å huske å ha blitt forklart at det står for "tro, håp og kjærlighet". Utrolig harry altså. Stort sett junkies og sjømenn som har det.
Vis hele sitatet...

Nei, tro håp og kjærlighet er et ankeret og noe mer greier.
Har hørt at sjømenn som har passert Bermudatriangelet kan tatovere seg med denne....
Men det behøver jo ikke stemme da
Min onkel har en slik, og han har aldri passert Bermudatriangelet.

nidaroz: kors, anker og hjerte...tro håp og kjørlighet.

Min teori:
Tatoveringen symboliserte sikkert noe for lenge siden, men nå er det bare piss. Folk som sitter på skolen eller wherever og kjeder seg, og tenker "ja! det er kult"...men så glemmer de at det egentlig ikke er det...

[med fare for å vandre offtopic]
Så kan jeg jo igjen stille sprøsmålet om hvorfor tatoveringer skal være så jævla symbolske, og stå for så mye. Fuck it! Det er pynt. Noen vil ha ring i øret, andre vil ha en svær jævla indianer over hele ryggen...
Noen som har bilde av en slik 3-prikks tattis?
Opprinnelig postet av ninja5000
Min onkel har en slik, og han har aldri passert Bermudatriangelet.

nidaroz: kors, anker og hjerte...tro håp og kjørlighet.

Vis hele sitatet...
You got it. Bestefar hadde en sånn en.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Trådstarter
http://www.gangtattoos.com/pictures/tatoos/gt3dots.jpg
Det ser ut som "jeg er blitt borført av et romvesen" shitt :P
Hmmm... sikkert bare noe som noen har funnet ut ser kult ut. Det kan jo og faktisk være at det gir tilhørighet i et eller annet da. Jeg vet at jeg har sett flere slike før men husker ikke hvor...
Mener det har noe med gamle "sailors" å gjøre, ekke sikker
Har også sett 2 stk, i byen med en slik tatovering. I Dette tilfelle er det såkalte "bomse-prikker." For de som ikke har så mye penger ofte husløse.
Sist endret av Bz!; 23. september 2003 kl. 23:11.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Trådstarter
Min teori:

De tre prikkene betyr at vedkommende har heroinproblemer, og at dersom man finner vedkommende livløs, så vet man hva problemet kan være.

Men den teorien slår jo etterhvert litt sprekker da, med mindre ninja5000 har noe å fortelle oss om onkelen sin.

HJ
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Trådstarter
I matematikk betyr symbolet "ergo". Men jeg vet ikke om dét har noen relevans

Opprinnelig postet av Bz!
Har også sett 2 stk, i byen med en slik tatovering. I Dette tilfelle er det såkalte "bomse-prikker." For de som ikke har så mye penger ofte husløse.
Vis hele sitatet...
Err... Om du var hjemløs, hadde DU tattovert deg med et symbol som forteller verden du er hjemløs? No offence, men er du såpass lite ambisiøs, så fortjener du nesten å være hjemløs også.


HJ
Sist endret av SharQ; 23. september 2003 kl. 23:15.
Det var det fattern fortalte meg vertfall. Han har levd en stund så jeg tror han vet litt, han har også vært sjømann. Uansett så kan det vel være fordi dem har så jævli lyst å en tatovering men har ikke råd til mere en 3 prikker :P

Jeg har også lagt merke til at tatoveringen alltid er på venstre hånd.

-Mats
Sist endret av Bz!; 23. september 2003 kl. 23:49.
Tatoveringen kommer helt sikkert fra en eller annen gjeng som har hatt den, så har sjøfolk syns det så kult ut, og "tatt den" og ikke hatt peiling hva det eventuelt symboliserte. Og da har dem bare funnet på et eller annet. Tro, håp og kjærlighet. Den hellige treenighet. Whatever. Så har andre sett den igjen, og syntes den var kul (av en eller annen fucking crazy grunn) og hermet. Så har det bare ballet på seg og ballet på seg.

Hvorfor gidder vi bry oss egentlig?

Herointeorien tror jeg er helt fjern.
Bz!: Grunnen til at tattooen alltid er på venstre hånd er sikkert pg.a. folk lager den selv, og at de fleste er høyrehendte
Mulig det, men jeg syntes dette var litt spennende. Derfor bryr jeg meg like mye som SharQ bryr seg. Har lyst å komme til bund i dette. Tenker jeg stopper neste person i byen med en slik tatovering.

-Mats
50 kroner på at han har en helt annen forklaring enn person nr. 2 du eventuelt stopper
Det er fult mulig, men da har jeg vertfall 2 løsninger på saken.
100 på at han faktisk har en annen forklaring en "den så kul ut". Folk tatoverer seg og det driter jeg i ; "and so should you"...
Det er som nevnt tidligere en version av "my crazy life", "la vida loca", kall det hva du vil... Jeg har levd livet!
Det er ihvertfall i denne delen av verden et symbol på at du har levd ganske hardt og ganske villt. Vanlig blandt eldre alkoholiserte eller narkomane og kanskje nettopp derfor de nå er blitt alkoholiserte eller narkomane.
Merket har sikkert fler betydninger rundt om i verden, men her i vesten er det forklaringen.
Har lekt meg med det tegnet som liten kid og spurt rundt på tattis sjapper ol. og det er svaret.
jeg jobber på en butikk der jeg har en fast kunde som kommer innom. han har en slik " tre prikker crazy underworld greier" på hånden, skal spørre han jeg. mene skal ikke på jobb før om noen uker da veldi arti at dette kom på nff, har lurt lenge på dette :P
Bestefaren min hadde slike. Det var snakk om det var føflekker i følge min kjære mor, men at det skulle være arrangert på den måten blir etterhvert mistenksomt når så mange andre har slike tattoos.
Han er død nå så jeg får ikke noen svar fra han, men jeg kan nevne at han var gresk og bodde der store deler av livet sitt.
Han var ikke narkis og så vidt jeg vet var han ikke med i en gjeng. Han var heller ikke sjømann.
Dette gir ikke noen svar, men det er jo med å understreke at de gjengene og sjømenna som har slike tattiser er idioter som ikke vet hva de driver med. koskos.
Så en kar som hadde det i dag, og spurte han derfor om det. Dette var en mann i 40-50-åra, men han var verken narkis, alkis eller sjømann. Han så kanskje litt små-"harry" ut, men skilte seg ikke ut på noen måte fra andre mennesker man ser overalt. Men han var heller ikke suksessrik direktør i et multinasjonalt selskap
Uansett, han mente det stod for tro, håp og kjærlighet, men det var lenge siden han tok den og "angret" litt i dag. Han hadde heller ikke flere tatoveringer. Noen kompiser hadde tatt den på han(på "gamlemåten"), på venstre hånd. Han hadde også hørt at det var et "bomsemerke"(men han var ikke boms), og også noe om "det gylne triangel" som er relatert til narkotika(men han hadde ikke drevet med det). Go figure..
Har en i klassen som har en slik, spurtn idag, på høyrehanda har den iallefall 4 betydninger etter hvilken vei den står.

1. Hvis triangelen peiker "nedover" (altså ned mellom tommel og pekefinger) så betyr det visstnok "boms".

2. Hvis den peiker andre veien (opp mellom peikefinger og tommel) betyr det "Jeg elsker deg"

de 2 andre kom han ikke på i farta men han sa det kom orginalt fra sjømenn
Fy faen så jævla idiotisk!
Dette blir bare latterlig.
Man kommer jo ikke videre whatsoever! Det er bare hva den ene eller andre tror, kommer aldri fram til noe.

Blir nesten som å rekke fing. Før skulle man bare rekke den rett opp, og da var det liksom "fuck you", men så skulle man "spenne" fingrene på en måte (vanskelig å beskrive...be om bilde), fordi den "vanlige" betydde "jeg elsker deg".

huff huff...
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Trådstarter
Hehe. Jeg synes egentlig dette er temmelig underholdende, jeg.
Og så til det seriøse svaret:

De tre prikkene er opprinnelig en sjømannstatovering. De er et slags medlemsbevis, tegn på samhold etc.
Det er visstnok en fengselstattis, hadde noe med å gjøre hvor lenge du satt inne og for hva osv, var mote å ha slik når modern var 20 år...det var det de betydde da vaffal, og det er 25 år sida...
Onkeln min har slike! De skal sitte på venstre hånd og danne en trekant! Onkel er sjømann, og han fortalte meg at det er en tradisjon fra gammelt av med de tre prikkene... Ikke vet jeg hvorfor...
[offtopic2k3+++]
eet ees teh mark o' teh WHAMpyrethings dat go da bumps in da naaaaaaaait!



Thank you, and good nite!
[/offtopic2k3+++]
▼ ... over et år senere ... ▼
dette har me gamle sjømenn å gjøre går jeg utfra tro,håp og kjærlighet
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Min teori er at de forskjellige prikkene har blitt brukt for å merke krigsfanger, en prikk for politiske fanger, to for sivile, tre for militante etc. Husker ikke helt hva de forskjellige antallene var, men det var noe alá dette. Kilde? Vel, dette kan jeg ikke på noen måte verifisere utover at jeg har sett det i en episode av sesong1 Airwolf hvor de hjalp folk som var i fangeskap hos cubanske styresmakter; så hvorvidt det er diktet eller om det har rot i virkelighet kan jo diskuteres. Jeg velger å tro det kan ha noe i seg, blir for dumt å betvile Airwolfs integritet
Sist endret av Cadex; 27. oktober 2005 kl. 16:22.
en kamerat av meg jobbet på hospits der mange av beboerne hadde slike prikker. det skulle visst være et slags "bomse" merke, sånn at de kunnne gjennskjenne hverandre og få hjelp hvis man var andre steder. et slags bånd mellom "bomser"
De tre prikkene kalles for "bomsemerket", som er vanlig for de som har vært i konflikt med loven. Men f.eks. innsatte i fengsel eller tidligere innsatte som har det merket kaller det for tro, håp og kjærlighet - og det fungerer som en slags "tre muskitèer"-merke - at man skal alltid stille opp for hverandre.
Spørte nettopp far min om hva det betydde, han har det på handa si. Han sa det betydde "tro, håp og kjærlighet".
Mener å huske at det betyr boms eller noe sånt.. ikke sikker tho

Kan sjekke med min onkel når jeg møter på ham neste gang
Nå som denne tråden er oppe igjen, så fant jeg med litt kjapp googling ut at det har mange betydninger. De fleste - unntatt devine sin - som står her er riktige i følge Internett. Det er jo et ganske enkelt symbol, i likhet med korset, og kan oppstå flere steder.
EJg har sett det på en film en gang.

JEg tror det er fra krigen at man har vært fange der og der. Det er egentlig ikek tatovering menn brennmerke.

Mulig oen nå tar det som tattovering til ære for de som var fanget?
Spør Mulder og Scully.
Har hørt at det også betyr noe med narkotika å gjøre. Et eller annet miljø innenfor dop og sånn..
En skrev :

Min teori:

De tre prikkene betyr at vedkommende har heroinproblemer, og at dersom man finner vedkommende livløs, så vet man hva problemet kan være.

Men den teorien slår jo etterhvert litt sprekker da, med mindre ninja5000 har noe å fortelle oss om onkelen sin.

HJ
-------------------------------------

Ser at du er admin, men seriøst a. Slutt å kødd med det ! Min far har en slik, det kommer fra sjømenn ja ! Har aldri fått noe ordentlig svar faktisk på hva den betyr, men han var IKKE en heroinmisbruker eller noe sånn.. Men vi vet jo alle statistikken på øl fra sjømenn ;P .. Det er nok drixx som har svaret ja .. må si meg enig i den teorien.
Sist endret av CodeMode; 27. oktober 2005 kl. 17:12.
Sitat av CodeMode
En skrev :

Min teori:

De tre prikkene betyr at vedkommende har heroinproblemer, og at dersom man finner vedkommende livløs, så vet man hva problemet kan være.

Men den teorien slår jo etterhvert litt sprekker da, med mindre ninja5000 har noe å fortelle oss om onkelen sin.

HJ
-------------------------------------

Ser at du er admin, men seriøst a. Slutt å kødd med det ! Min far har en slik, det kommer fra sjømenn ja ! Har aldri fått noe ordentlig svar faktisk på hva den betyr, men han var IKKE en heroinmisbruker eller noe sånn.. Men vi vet jo alle statistikken på øl fra sjømenn ;P .. Det er nok drixx som har svaret ja .. må si meg enig i den teorien.
Vis hele sitatet...
Far min har ikke heroinproblemer. Dårlig teori :P
litt offtopic....

Pappa har to-tre tatoveringsprikker på overkroppen som han fikk da han hadde kreft for lenge siden. De var brukt av sjukehuset for å plassere han i rett posisjon i en sånn skanner elns.....
bob_marley : ( Det er ikke min teori, hvis du ser er det skrevet av en i dette diskusjons temaet ! ) Ironien fra en webmaster passet dårlig. I særlig følge av at det ikke kun er 1 bruker på dette forumet. Og slike ting kan treffe andre folk på en dårlig måte. Er du med å vinklingen min ? kanskje jeg tar meg litt extra nær av ting ( jordnær ? ) .. kanskje ..

synes uansett inlegget passet utrolig dårlig, og finner det idiotisk. Dette burde vært en closed tråd.

( min mening. )
Sist endret av CodeMode; 31. oktober 2005 kl. 19:10.