Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2052
Heissan!

Å ta sivil pilotutdanning i Norge eller USA vil omtrent ligge på 600.000-1.000.000 NOK. Selv om man tar studielån fra banken, som vil maksimum være 300.000 vil man likevell (som ung med dårlig betalt jobb, som enda bor hjemme) bruke en livstid for å få spart opp slike penger til denne utdanningen. Finnes det andre muligheter i stedet for invistere i seg selv/spare?

Takk for alle svar!
Universitetet i Tromsø har pilotutdanning.


http://www.luftfartsskolen.no/download.php?iD=63

Konklusjon
”Gratis” pilotutdanning ved UiT blir fort et kostbart prosjekt da det verken finnes systemer eller tilbud som gir kandidatene den nødvendige erfaringen for å komme i jobb.
Som vist i sammenlikningen kan dette antagelig bli en dyrkjøpt erfaring for håpefulle studenter langt nord...
Etter 4 år har studenten fra UiT ”tapt” kr 345.000 i forhold til studenten fra Luftfartsskolen.
Vis hele sitatet...
Sist endret av mo3; 26. februar 2012 kl. 02:50.
kan jo ta militær utdanning men da sitter du fast i forsvaret en stund da
Sitat av mp34567 Vis innlegg
kan jo ta militær utdanning men da sitter du fast i forsvaret en stund da
Vis hele sitatet...
Oh yeah. Glemte å nevne at jeg ikke har fullført VGS. Mangler et år.
Uten å si noe sikkert, er det vel pilot-utdanning i militæret som er mest vanlig, da det blir helt vanvittig dyrt å ta det privat
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Oh yeah. Glemte å nevne at jeg ikke har fullført VGS. Mangler et år.
Vis hele sitatet...
Da fullfører du også går du i millitæret. Det er gratis og du får betalt. Du må nok verve deg, men det burde nok være verdt det.

Har du godt nok syn da?
Sitat av Xernox Vis innlegg
Da fullfører du også går du i millitæret. Det er gratis og du får betalt. Du må nok verve deg, men det burde nok være verdt det.

Har du godt nok syn da?
Vis hele sitatet...

Sier du at det er mulig å verve seg innenfor luftforsvaret uten studiekompetanse?! Hadde ikke vært galt!

Uansett. Perfekt syn har jeg også.
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Sier du at det er mulig å verve seg innenfor luftforsvaret uten studiekompetanse?! Hadde ikke vært galt!

Uansett. Perfekt syn har jeg også.
Vis hele sitatet...
Nei jeg mente at du skulle fullføre det siste året på skolen. Er bedre det enn å jobbe på seg en million i gjeld.
Gjør som Xernox sier du, i teorien så "sparer" du 1,000,000. Det går under kategorien: verdt det
Sist endret av Kojtkaka; 26. februar 2012 kl. 03:23.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Nei jeg mente at du skulle fullføre det siste året på skolen. Er bedre det enn å jobbe på seg en million i gjeld.
Vis hele sitatet...
Ser poenget... Skal ikke være lett! hehe
Prøv å få deg utdannelese i militæret. Dette er ett jækla smalt nåløye å komme gjenom, men prøv! Har en bekjent som har tatt pilot-utdanning på privaten, og ikke får jobb. Han har nå milliongjeld, og jobber i på burgerking eller noe slikt..
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Heissan!

Å ta sivil pilotutdanning i Norge eller USA vil omtrent ligge på 600.000-1.000.000 NOK. Selv om man tar studielån fra banken, som vil maksimum være 300.000 vil man likevell (som ung med dårlig betalt jobb, som enda bor hjemme) bruke en livstid for å få spart opp slike penger til denne utdanningen. Finnes det andre muligheter i stedet for invistere i seg selv/spare?

Takk for alle svar!
Vis hele sitatet...
Det er et par flyskoler i Florida som tilbyr trafikkflyverutdanning inkludert JAR-kompetanse som man trenger for å fly i Europa for under 300k.
Typerating kommer i tillegg, og pris avhenger av flytype.

Tok selv modulbasert utdannelse i USA og Canada, men det er lenge siden det.
Jeg anbefaler deg å registrere deg her: http://www.pprune.org/
og følge med på disse to forumsdelene:
http://www.pprune.org/professional-p...nd-studies-14/
http://www.pprune.org/nordic-forum-72/

for å få et intrykk av hva som er bra fra folk som driver og tar utdanning.
Jeg ønsker å legge til at du finner mye relevant informasjon på http://www.flygerutdanning.com/

Mvh!
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Prøv å få deg utdannelese i militæret. Dette er ett jækla smalt nåløye å komme gjenom, men prøv! Har en bekjent som har tatt pilot-utdanning på privaten, og ikke får jobb. Han har nå milliongjeld, og jobber i på burgerking eller noe slikt..
Vis hele sitatet...
Har vanskelig for å tro den historien. Vist man har kompetanse og midler nok til å få tatt den utdannelsen, med de økonomiske utfordringene som følger. Så vil jeg tro at han/hun har nok påskrevet i sitt pass til at han/hun ville kunne funnet seg en bedre jobb en å steke hamburgere.
Sitat av Vangen Vis innlegg
Har vanskelig for å tro den historien. Vist man har kompetanse og midler nok til å få tatt den utdannelsen, med de økonomiske utfordringene som følger. Så vil jeg tro at han/hun har nok påskrevet i sitt pass til at han/hun ville kunne funnet seg en bedre jobb en å steke hamburgere.
Vis hele sitatet...
Jobbmarkedet for piloter er svært tøft disse dager. Det vil dog bli litt bedre fremover, men det er ikke urealistisk at man ikke får seg jobb etter endt utdannelse.

Så det å ta pilotutdanning er på mange måter et sjansespill hvor man enten ender som gjeldsslave eller får seg en jobb.

Det er heller ikke slik at alle piloter tjener en million. Alt fra 300k og oppover forbi millionen.
Sist endret av Donkeybrain; 26. februar 2012 kl. 13:10.
Sitat av Vangen Vis innlegg
Har vanskelig for å tro den historien. Vist man har kompetanse og midler nok til å få tatt den utdannelsen, med de økonomiske utfordringene som følger. Så vil jeg tro at han/hun har nok påskrevet i sitt pass til at han/hun ville kunne funnet seg en bedre jobb en å steke hamburgere.
Vis hele sitatet...
Det er jo sant. Vet ikke om han kunne fått jobb i utlandet eller noe, men han har vertfall ikke jobb her i landet.