Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 5705
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Cannabis og loven

Det er forbudt å bruke eller være i besittelse av hasj i Norge. Narkotikaovertredelser straffes etter to paragrafer. Den ene er legemiddellovens paragraf 43, som dekker bruk og besittelse av lettere narkotiske stoffer. Strafferammen her er bøter og/eller fengsel i inntil 6 måneder.

Hvis det er snakk om større mengder, og/eller hardere stoffer, slik at det kan være mistanke om spredning eller salg, kan paragraf 162 i straffeloven tas i bruk. Her er strafferammen opptil 21 års fengsel. Straffeutmålingen er avhengig av hvor mye stoff det dreier seg om, hvilken type, og tidligere kriminelle handlinger.

Selv eget bruk straffeforfølges. Sitter du stille og fredelig i guds frie natur og koser deg med en joint, stille og uten grunn til å ha dårlig samvittighet, kan politiet arrestere deg.

Kjøper du over fem gram for å kose deg i helgen og blir tatt, skal du ikke se bort i fra at politiet mener du driver med salg, gjerne av "stort".

Husk, du befinner deg i usiviliserte, historieløse og ufornuftige Norge, der polititjenestemennene sier "narkotika er narkotika" og hardnakket hevder du lyver hvis du antyder at hasj og heroin hører hjemme ulike katagorier. Tar de en person med seks "ecstasytabletter" og ti gram hasj, er alt de spør "Hvor fikk du hasjen fra?".

Altfor mange er uforsiktige. Ikke vær dum og uklok, tenk før du handler.



Ta forhåndsregler ( ! )

Tenk alltid på at hasj er ulovlig. I Oslo, der 20 % av befolkningen til enhver tid har prøvd hasj, er det lett å tenke "det er jo ikke så farlig". "Alle opplyste og oppegående mennesker vet jo at hasj er uskyldig". I alle yngre miljøer (med unntak av gudsforlatte gufseplasser) er hasj nå sosialt akseptert. Altfor mange tar det derfor gitt at det er trygt å snakke fritt hvorsomhelst, nårsomhelst.

Som på gata, bussen, cafèer, taxikøen og andre offentlige steder. Smak på "offentlige steder". Det betyr at den viten du deler der, i praksis er offentlig.

Si minst mulig, fortell minst mulig. "Så var vi hos Kåre og så Rude Awakening, og den var råkul, og jeg var så stein, for vi hadde kjøpt en toer av Ole-Martin, ikke sant?" -typisk tenåring. Noen tankeløse tåper har en trist trang til å alltid fortelle hvor mye de røyka og hvor steine de ble. Dette er naturligvis unødvendig og helt idiotisk. Hvem vet hvordan Ole-Martins mor ser ut og om hun overhører samtalen?

Det er alltid uklokt å nevne ulovligheter -- uansett hvor bagatellmessige.

Husk at bruk av provokasjon er tillatt i flere saker.

Telefonavlytting og hemmelige ransakninger

Forutsett at du vil bli ransaket. Ha hasj og røykeutstyr godt gjemt, helst ute. Ha utstyr (blekke, piper osv) ute av syne med mindre de er i bruk. En minste ting som indikerer ulovligheter, som en saks med svidde tupper, er grunn nok til en grunndigere gjennomgang.

Flere butikker i Oslo selger kunstige steiner e.l. med hulrom.

Politiet kan foreta hemmelige ransakinger når strafferammen i saken er minst ti år, som ved mistanke om spredning eller salg. I praksis tillater dette politiet å ransake hvor som helst når som helst i narkotikasaker.

Hustelefoner kan tappes latterlig lett. Har du mobiltelefon, kan politiet be om utskrifter av hvem du ringer og blir ringt av. Tekstmeldinger kan snappes opp sentralt og lest. For å avlytte en mobiltelefon, må noen sitte i nærheten med utstyr som fanger opp frekvensen mellom telefonen og basesentralen. Dette gir "klikking" samt dårligere dekning enn normalt.

Fra sommeren år 2000 fikk politiet, i samarbeid med NetCom og Telenor, utstyr til å avlytte alle mobiltelefoner sentralt.

Politiet kan også overvåke datakommunikasjon. Bruk kryptering på epost, se http://www.pgpi.com/.


Hvis du blir tatt...

Er du uheldig og kommer i politiets klør bør du holde munnen lukket og hodet kaldt. "Vi vet alt, så du kan like gjerne tilstå med en gang" betyr faktisk "Vi vet litt. Den eneste måten vi kan finne ut mer på, er å lure deg til å fortelle oss det.". Sier du A, stiller de en serie spørmål rundt A, som igjen leder til B osv.

Alle har rett til ikke å forklare seg. Om det gjelder 0.3 gram hasj eller 3 tonn -- alt du trenger å si er "Jeg velger å ikke forklare meg.". Du har ingen plikt til å si mer enn navn og personnummer.

Systemet gir ingen fordeler ved å samarbeide eller tilstå. Det politiet allerede kan bevise, kan og vil de bevise uansett. Du kan kun gjøre det værre for deg selv og andre ved å la deg avhøre!

-sp3q
Sist endret av spQ; 20. august 2001 kl. 23:31.
hva må strafferammen være for at de skal kunne ta i bruk telefonavlytting? en kamerat av meg ble telefonavlyttet og så endevendte de huset hans mens foreldrene var hjemme og alt de fant var 1 gram.
noob killer
elukS's Avatar
Et godt innlegg Sp3q, som våre yngre venner godt kan dra visdom av...
Som en som har vært forfulgt av loven på grunn av "latterlige" lovbrudd må jeg bare si meg helt enig i de konklusjoner du trekker her.

Bubben: ingen aning, men det der hørtes ikke no kult ut i det hele


Fire it up *PUFF* Pass it along *PUFF* take a hit from the bong
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
bare sitter her og funderer på noe.... på hvor DUM norges lover egentlig er..

Jeg er ikke helt sikker på hvor mye man får for å drikke på offentlig plass.. men jeg mener det er 2000(3000??)skyt meg hvis jeg tar feil?? ihvertfall.. Alkohol er lovlig.. det har vært lovlig i allverdens dager..

MEN hvis man røyker hasj på offentligplass får man bare 1500kr i bot..

hasj er ett narkotikum(ifølge norges dumme lover) og narkotika er ulovlig.. men alikevel får man MER for å drikke noe som er LOVLIG enn å røyke noe som er ulovlig..

Hvor er logikken??

-sp3q
logikk !? TROR DU NORGES LOVER ER BYGGD PÅ LOGIKK?!?!?!
herk alt samma... er jo utrolig mange teite lover...
ihvertfall iforhold til mange andre land.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
hele den norske loven er et stort paradoks. i en paragraf står det en ting, men i den neste står det at hvis xxx så gjelder ikke xxx men yyy. det er alltid minst 3 paragrafer som har noe å si om en annen paragraf og punkter som er annerledes i denne situasjonen, men ikke slik som det er i den første. øhh. et jævla rot i alle fall.
Sist endret av Gusto; 21. august 2001 kl. 17:30.
Originally posted by sp3q
Jeg er ikke helt sikker på hvor mye man får for å drikke på offentlig plass.. men jeg mener det er 2000(3000??)skyt meg hvis jeg tar feil?? ihvertfall.. Alkohol er lovlig.. det har vært lovlig i allverdens dager..
Vis hele sitatet...
"Strafferammen" for drikking på offentlig plass er også 1500,-, eller 1000,- dersom det er en organisert aksjon der en forventer at flere blir "tatt";

Alkoholloven § 10-1, 1. Straffealternativ, jfr. § 8-9.1, ledd nr.3,

hvoretter det er forbudt å drikke eller servere alkohol på gate, torg, veg, i park eller på annen offentlig plass.

For overtredelsen ilegges De en bot til statskassen på kr. 1000 eller hvis boten ikke betales/inndrives, en straff av fengsel i 3 dager.

[COLOR=red]Note:[/COLOR] Ikke drikk på offentlig plass!
1000 kr? kan du da fortelle meg hvorfor en kammerat av meg fikk 3000 i bot?
Og for å få slutt på drikkingen i gatene her på sørlandet i sommer skulle politiet gi 3000 eller 5000 i bot med en gang..(vanligvis nakker man med de først, og hvis ikke en vil kaste ølen så blir det bot..)

Og en ting til: kan securitas nekte en å drikke på offentlig eindom? de kom og tok ølen min.. E så ikke forskjell på de og purken, og dom som jeg er begynte jeg å krange og nekte.. Godt jeg tok feil ivertfall
Leste ikke hele threaden, men la merke til snakk om alkohol og bot.. vil bare si at en kamerat av min bror ble tatt for å drikke da han sto i "utsiden av døråpninga" og måtte betale en pen slum penger for det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hadde jeg fått bot for alle ting jeg skulle hatt så hadde jeg nok hatt million gjeld før jeg begynte på skolen.

Må bare si at jeg har prøvd hasj en gang og vart utrolig skuffa det er jo mere futt i karva blad.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Politikerne er på god vei til å løsne litt på tøylene når det gjelder oppbevaring og bruk av cannabisstoffer i Norge. Det er foreløpig ikke vedtatt men det er forslag oppe i stortinget angående bøtlegging ved oppbev. eller bruk av mindre kvanta cannabis.
Pr. dags dato blir alle narkotikaforbrytelser håndtert i rettsystemet, frem til det nye forslaget blir "vedtatt"
Politiet skal ha myndighet til å skrive ut forenklet forelegg på stedet (samme prosedyre som ved mindre trafikkforseèlser).
Dvs. at man også muligens slipper snusk på rulleblad, hvis ikke eventuelle nye lovforslag dukker opp.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av snyper
Politikerne er på god vei til å løsne litt på tøylene når det gjelder oppbevaring og bruk av cannabisstoffer i Norge. Det er foreløpig ikke vedtatt men det er forslag oppe i stortinget angående bøtlegging ved oppbev. eller bruk av mindre kvanta cannabis.
Pr. dags dato blir alle narkotikaforbrytelser håndtert i rettsystemet, frem til det nye forslaget blir "vedtatt"
Politiet skal ha myndighet til å skrive ut forenklet forelegg på stedet (samme prosedyre som ved mindre trafikkforseèlser).
Dvs. at man også muligens slipper snusk på rulleblad, hvis ikke eventuelle nye lovforslag dukker opp.
Vis hele sitatet...
tror det er det man kaller Avkriminalisering jeg
men du kan jo også bli tatt fordiom det er avkriminalisert
en kamerat fikk 3500 for å drikke offentlig
En bekjent av meg fikk 1800 kr for å slå istykker kjeven til en jævel, og 3000 for å være under påvirkning av hasj.
Selvfølgelig er hasjrøyking værre enn vold.
I Trondheim er det 2000kr i bot for drikking på offentlig sted.
Neutral Good
Mith's Avatar
Politikerne er på god vei til å løsne litt på tøylene når det gjelder oppbevaring og bruk av cannabisstoffer i Norge. Det er foreløpig ikke vedtatt men det er forslag oppe i stortinget angående bøtlegging ved oppbev. eller bruk av mindre kvanta cannabis.
Vis hele sitatet...
Siden dette er 5 år siden dette er skrvet har det kanskje blitt noen nye lover og regler.
Er det at alt under 5g er en brukerdose som igjen bare er forenklet forelegg det er snakk om? Eller er det bare en regel jeg har snappet opp som bare er tull og fanteri? Er det noen forandringer siden 2001 når det gjelder å bli tatt med litt hasj?
Kan huske å ha lest "litt hasj = liten bot" en plass...
Sist endret av Mith; 27. mars 2006 kl. 11:59.
Ja, mener å huske det jeg og. Tror det var i aftenposten. Om man hadde små doser så ville det bli opp til den enkelte politimannen å bry seg. Skal se om jeg finner artikkelen.
Ja det er utrolig latterlig ;p
Er du en snill gutt slipper du unna med 2000,- i bot.
Gidder man ikke og sammarbeida o.l. blir det fort 3000-3500,- i bot.
Er du en virkelig "fan" av onkel blå så kan boten faktisk komme så høyt oppe som 5000,-

Mye de kan gi deg i bot bare for noen få grams, synd og skam.
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Som nevnt i en annen tråd fikk jo jeg 4000 kr for 3g hasj som ble funnet i nærheten av der jeg satt selvom jeg nektet for at det var mitt... Påklagde selvfølgelig vedtaket. Ble siktet for oppbevaring etter paragraf §162.
Sist endret av Thysanoptera; 27. mars 2006 kl. 13:17.
Sitat av Jinx_
Hadde jeg fått bot for alle ting jeg skulle hatt så hadde jeg nok hatt million gjeld før jeg begynte på skolen.

Må bare si at jeg har prøvd hasj en gang og vart utrolig skuffa det er jo mere futt i karva blad.
Vis hele sitatet...
Det er ofte at Cannabis ikke funker eller funker veldig dårlig første gang du prøver det. Fikk lite funk selv første gang..
hvorfor i hælvete er det ingen fast bot? Hvorfor kan grisen "velge" hvor mye man skal betale etter eget humør
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Det finnes satser som man går etter avhengig av størrelsen og klassifiseringen til det stoffet som beslaglegges.
Neutral Good
Mith's Avatar
Mener å ha lest i vg forige uke om en som ble tatt for å ha smugglet 5.1 gram hasj. Hvis 5g er brukerdose (og derfor har mye mildere straff), regner jeg med at han var litt spydig/frekk/voldelig mot snuten. Husker jeg stussa litt på det. Din egen oppførsel og snutens humør har nok litt å si.
Sitat av DarkStaar
Det finnes satser som man går etter avhengig av størrelsen og klassifiseringen til det stoffet som beslaglegges.
Vis hele sitatet...
ja men har lest og hørt om mange som får rare bøter. F.eks. 3000 for 3 g og en får 4000 for bare bruk o.l... jævla ustabilt med andre ord
Sist endret av halla; 27. mars 2006 kl. 15:01.
Sitat av halla
ja men har lest og hørt om mange som får rare bøter. F.eks. 3000 for 3 g og en får 4000 for bare bruk o.l... jævla ustabilt med andre ord
Vis hele sitatet...
bad cops, good cops.. hehe rett å slett..
hehe, veit ikke om det har relevans, men jan0 har en morsom historie bak seg når det gjelder myndighetene og hasj, skal se hva jeg får ham til å skrive
hva er straffen hvis man f.eks blir tatt med en plate på 100g mens du er på farta.. Lurer på dette fordi det nesten hendte meg en gang
Du hadde nok kjapt blitt dratt inn for salgs virksomhet, undersøkt, avhørt, bøtelagt og fengslet.
Sykt... virkelig sykt..

Hør her, min skaper er lege. Den med y-kromosomet. Vi diskuterte litt ruspolitikk her, da jeg ytret svært liberale meninger. Han trakk så sin reflekterte, sylskarpe konklusjon: "røyker du hasj, ødelegger du livet ditt".

Han er LEGE! Brukte ikke lang tid før han innrømmet at det var noe drøyt å si, men allikevel. LEGE! Det viser igjen at folk ikke tenker gjennom hva de mener. Helt utrolig hvordan folk har en oppfatning av at hasj er roten til alt vondt. Mange tror allikevel at ikke marihuana er så farlig... Skolerte idioter. Det de fleste av oss er...
Sitat av Wesley
Sykt... virkelig sykt..

Hør her, min skaper er lege. Den med y-kromosomet. Vi diskuterte litt ruspolitikk her, da jeg ytret svært liberale meninger. Han trakk så sin reflekterte, sylskarpe konklusjon: "røyker du hasj, ødelegger du livet ditt".

Han er LEGE! Brukte ikke lang tid før han innrømmet at det var noe drøyt å si, men allikevel. LEGE! Det viser igjen at folk ikke tenker gjennom hva de mener. Helt utrolig hvordan folk har en oppfatning av at hasj er roten til alt vondt. Mange tror allikevel at ikke marihuana er så farlig... Skolerte idioter. Det de fleste av oss er...
Vis hele sitatet...
Leger er ikke akkurat allvitene nei. Kjenner en lege som sier det ikke er noe ille i det hele tatt med hasj.
Poenget var vel egentlig at propaganda virker. Hadde de satt seg ned og virkelig vurdert det, så ville de nok endret oppfatning.
Sticky? *teittjuetegnsregel*
Her jeg bor er det 3000kr for offentlig drikking.
Sitat av speq
bare sitter her og funderer på noe.... på hvor DUM norges lover egentlig er..

Jeg er ikke helt sikker på hvor mye man får for å drikke på offentlig plass.. men jeg mener det er 2000(3000??)skyt meg hvis jeg tar feil?? ihvertfall.. Alkohol er lovlig.. det har vært lovlig i allverdens dager..

MEN hvis man røyker hasj på offentligplass får man bare 1500kr i bot..

hasj er ett narkotikum(ifølge norges dumme lover) og narkotika er ulovlig.. men alikevel får man MER for å drikke noe som er LOVLIG enn å røyke noe som er ulovlig..

Hvor er logikken??

-sp3q
Vis hele sitatet...
Her er logikken din:

Det er (eller det skal egentlig være) lettere å drikke alkohol på offentlig sted enn å bruke hasj. Dette er fordi alkohol er lovlig i Norge, mens hasj ikke er det.
Politikerne ser gjennom brillene sine at det vil være lettere å få tak i alkohol enn hasj.
Derfor straffes dette hardere.
Sitat av bubben
hva må strafferammen være for at de skal kunne ta i bruk telefonavlytting? en kamerat av meg ble telefonavlyttet og så endevendte de huset hans mens foreldrene var hjemme og alt de fant var 1 gram.
Vis hele sitatet...
"Kriteriet for å få adgang til å avlytte en persons telefonsamtaler er at det må foreligge skjellig grunn til mistanke for et kriminelt forhold med minimum 10 års strafferamme."

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=290815

Men hvor mye politiet benytter seg av denne lovgivningen kan vel diskuteres...
hvorfor er ikke dette topicet sticky?



bra speq, er helt enig med deg~
Sist endret av ShK; 5. april 2006 kl. 03:55.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av smartgutt
Her er logikken din:

Det er (eller det skal egentlig være) lettere å drikke alkohol på offentlig sted enn å bruke hasj. Dette er fordi alkohol er lovlig i Norge, mens hasj ikke er det.
Politikerne ser gjennom brillene sine at det vil være lettere å få tak i alkohol enn hasj.
Derfor straffes dette hardere.
Vis hele sitatet...
Forstår ikke hva du prøver å få frem her. Alkohol er lettere å få tak i, og straffes dermed hardere? Ja, virkelig en mulighet for Onkel til å bøtelegge for mest mulig penger...(?)

Grunnen til at å drikke på offentlig plass er så forbudt, er sikkert på grunn av virkningen alkohol har på folk. Folk mister kontrollen, lager mye bråk og det blir antageligvis begått hærverk for et par tusen kroner på en kveld dersom rett mengde alkohol er satt. Går vel kanskje litt for langt i antagelser nå, men det er jo min oppfatning av problemet

Edit: Tviler på at et par lyssky hasjere som står i et hjørne og koser seg med jointen sin lager så veldig mye bråk at det gjør noe. Grunnen til at det er ulovlig på offentlig sted er vel bare fordi hasj faktisk er ulovlig.
En kammerat fikk 3000kr i bot for å pisse og drikke øl samtidig..