Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2577
Har gjort en del research på hybrid-potetkanoner, men har enda ikke funnet ut hvilket utstyr de bruker for å måle mengde gass, altså for å få rett blandingsforhold. Noen som har erfaring med slike kanoner og vet hva utstyr de bruker?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
kan du linke til noe slik som du beskriver så blir det lettere å hjelpe deg.
trenger du link for å sette deg inn i dette så er det nærliggende å tro at du ikke kan hjelpe med noe.
Spudfarm kan mye om dette emnet.
En hybrid virker ved og bruke en rik miks av propan (4.2% er perfekt i vanlig luft) sammen med komprimert luft for og få ekstra oksygen. Man kan injisere 5 ganger normal propan mengde og deretter pumpe inn luft slik at forholdet mellom luft/propan i kammeret er nede på 4.2% igjen. Når dette anntennes vil trykket øke raskt og disken som er mellom løpet og kammeret vil feile i og holde det tilbake og trykket finner veien til løpet og presser prosjektilet ut. Denne typen kanon er ikke begrenset til lydens hastighet i luft. Siden gassene som produseres er varme er lydens hastighet i disse mye høyere enn i vanlig luft. http://www.youtube.com/watch?v=vfpfYp0ZowA Dette er link til en Stor hybrid kanon som avfyrer en penetrator.


Tatt ifra wikipedia.
Det er tre måter og måle drivgass for hybrider. Jeg bruker en meget følsom trykkmåler som er koblet til kammeret. Jeg foretrekker og bruke målere som er merket i bar istede for psi osv, dette PGA at 1bar=dobbel mengde gass så utregning er enkelt.
4.2% propan er det jeg bruker i min kanon. Jeg skyter for det meste på 5x mikser. Dette vil si 4.2%*5=21% drivgass. Dette er lett oversatt til 0.21bar med propan i kammeret. Når man skal tynne ut miksen med luft på 5x pumper man bare inn 4bar luft. Bare ligg en bar under miks nummeret i lufttrykk.

En annen måte er og bruke ett kammer av mindre volum som du har en vanlig trykkmåler på. Regn ut hvor mye propan du trenger i måle kammeret for og få riktig mengde i forbrennings kammeret. Dette gjør at du kan opperere på høyere trykk og du trenger ingen følsomme målere. Den ovenfor er uansett enklere og mer nøyaktig.

Den siste måten er og bare bruke en sprøyte. Dette sier seg litt selv.

Jeg bare skrev ned en simplen forklaring så du kan velge en måte jeg kan utdype.

www.spudfiles.com/forums
▼ ... noen uker senere ... ▼
De hadde ett studentprosjekt (sånn bli kjent-sak) på NTNU når jeg jobbet der, nå husker ikke jeg mengde gass, men husker de fylte en slangebit med et bestemt trykk som de helte i..
Mener å huske at de fikk en professor eller ingenigjør til å beregne optimal mengde.
Om det er interesse, så går det vell å høre med dem på labben på 'Institutt for Energi- og Prosessteknikk' ved NTNU (Varmeteknisk lab) om de måla.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av PAO87 Vis innlegg
Mener å huske at de fikk en professor eller ingenigjør til å beregne optimal mengde.
Vis hele sitatet...
Å beregne optimal mengde for å få fullstendig forbrenning er strengt tatt 2KJ-pensum.
Riktig, dette ligger det oppskrifter til inne på kjemidelen for den som måtte ha behov for det.