Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1309
Hello freaks.
Jeg har i lengre tid lurt på en ting.

La oss si jeg går på domeneshop.no eller liknende og søker for å sjekke om et domene er ledig.

Kan de se hva jeg søker på?
Hvordan er regleverket rundt dette?

mvh NoobPower
Sist endret av noobpower; 3. januar 2010 kl. 00:13.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Selvfølgelig. Du utfører en handling som går igjennom deres server.

Forøvrig driver ikke domeneshop med domenehaivirkomshet, så du har ikke noe å bekymre deg for.
Sist endret av nso; 3. januar 2010 kl. 00:14.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
som nso sier, ja, selvfølgelig.
søket er bare data, og all data kan overvåkes.

om de lagrer informasjonen er en annen sak, jeg tviler i grunn på det.
Sitat av nso Vis innlegg
Selvfølgelig.
Vis hele sitatet...
Ja er dette egentlig selfølgelig?

De har da ingen rett til å se dette?, hva om en utro tjener som jobber for domeneshop tar domenet rett før de som har planer om å kjøpe det?.

Jeg sier ikke at domeneshop driver med "domenehaivirkomshet" men det finnes jo andre slike sider.
Sist endret av noobpower; 3. januar 2010 kl. 00:17.
Sitat av noobpower Vis innlegg
Ja er dette egentlig selfølgelig?

De har da ingen rett til å se dette?, hva om en utro tjener som jobber for domeneshop tar domenet rett før de som har planer om å kjøpe det?.

Jeg sier ikke at domeneshop driver med "domenehaivirkomshet" men det finnes jo andre slike sider.
Vis hele sitatet...
da er du fuckt.
hvis det er .no så sjekk på norid.no dem driver ikke med å gir ut info værtfall
ja da er man fucked.. dette må da kunne utnyttes på en måte En liten sleip trojaner på domeneshop sin server og visp eureka.
Det sier seg jo selv at når du bruker noens tjeneste, gjennom deres servere, så har de full tilgang på informasjonen du gir ifra deg såfremt det ikke er kryptert fra din side før det blir sendt inn. Ting som f.eks passord blir vanligvis (og forhåpentligvis) lagret kryptert. Men alt annet kan de se uten problemer.

Hvordan tror du egentlig google kan gi deg annonser og reklame som appelerer til deg? De kan bruke informasjonen de får via dine søk til å finne ut hva du liker og gi deg brukerrettet reklame som igjen øker sjangsene for at du vil klikke på det. Det er jo rimelig logisk er det ikke? Litt som når du ringer 1881 og spør om noe. Personen du spurte vet hva du spurte om.
Sist endret av flexd; 3. januar 2010 kl. 00:26.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av noobpower Vis innlegg
ja da er man fucked.. dette må da kunne utnyttes på en måte En liten sleip trojaner på domeneshop sin server og visp eureka.
Vis hele sitatet...
Du får peise på da. Det er vel fikset innen et kvarters tid?
Sitat av nso Vis innlegg
Du får peise på da. Det er vel fikset innen et kvarters tid?
Vis hele sitatet...
haha ja lett^^

Sitat av flexd Vis innlegg
Det sier seg jo selv at når du bruker noens tjeneste, gjennom deres servere, så har de full tilgang på informasjonen du gir ifra deg såfremt det ikke er kryptert fra din side før det blir sendt inn. Ting som f.eks passord blir vanligvis (og forhåpentligvis) lagret kryptert. Men alt annet kan de se uten problemer.

Hvordan tror du egentlig google kan gi deg annonser og reklame som appelerer til deg? De kan bruke informasjonen de får via dine søk til å finne ut hva du liker og gi deg brukerrettet reklame som igjen øker sjangsene for at du vil klikke på det. Det er jo rimelig logisk er det ikke? Litt som når du ringer 1881 og spør om noe. Personen du spurte vet hva du spurte om.
Vis hele sitatet...
Nei det sier ikke seg selv ettersom det burde vært et regelverk rundt dette og strenge rutiner.
Sist endret av noobpower; 3. januar 2010 kl. 00:27.
Det er jo idiotisk.

Ja, hvis du gir fra deg sensitiv informasjon så burde det være ett regelverk på det. Og det er det i de fleste tilfeller, du vet den TOS (Terms of Service) avtalen man oftest bare trykker "Ja jeg har lest og er enig" når du lager ny bruker på de fleste nettsider? Der står det antageligvis hva de gjør med informasjonen du gir fra deg.

At du forventer å ha total kontroll på informasjonen du gir fra deg på nett er latterlig.

Hvis du sender noe til googles (eller hvem som helst annens) server kan du banne på at de vil gjøre som de vil med dataene såfremt de og du ikke har gjort en avtale om noe annet.
Sitat av noobpower Vis innlegg
haha ja lett^^



Nei det sier ikke seg selv ettersom det burde vært et regelverk rundt dette og strenge rutiner.
Vis hele sitatet...
Du bruker da sidene frivillig, og du trenger ikke oppgi navn før du søker etter domener. Domener du har tenkt å kjøpe er heller ikke særlig sensitiv informasjon, så ser ikke helt problemet. Ja selvfølgelig kan de snappe et domene foran trynet ditt. Bruk seriøse aktører så slipper du dette.
Sitat av bronze Vis innlegg
Du bruker da sidene frivillig, og du trenger ikke oppgi navn før du søker etter domener. Domener du har tenkt å kjøpe er heller ikke særlig sensitiv informasjon, så ser ikke helt problemet. Ja selvfølgelig kan de snappe et domene foran trynet ditt. Bruk seriøse aktører så slipper du dette.
Vis hele sitatet...
Det kan være sensitiv informasjon hvis man er en domenespekulant, og har funnet et verdifullt og ledig domene.
Tidligere var det slik at man kunne registrere internasjonale domener, men avregistrere de innen få dager uten å betale noe. Da var det også noen som hadde slike "sjekk etter domene her" som registrerte det med en gang folk søkte på de. Jeg vet to grunner til at slike ikke lenger er her. En, reglene ble endret av ICANN, de var lei masseregistreringen og massekanselleringen, så de satte priser på saken. To, noen fant ut om dette og lagde script som søkte på alle domener som var teknisk mulig å registrere, det ble noen hundre tusen domener før domenehaiene skjønte at noe var galt.

Så det er slutt på den saken nå.
Sitat av Gunnaren Vis innlegg
Det kan være sensitiv informasjon hvis man er en domenespekulant, og har funnet et verdifullt og ledig domene.
Vis hele sitatet...
Det er overhodet ikke sensitiv informasjon. Verdifull kanskje, men ikke sensitiv. Uansett kommer man ingen vei i å spekulere videre på dette, hvis noen av de heller seriøse aktørene holder på med haivirksomhet - ville det høyst sannsynlig blitt oppdaget alleredet.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Det er overhodet ikke sensitiv informasjon. Verdifull kanskje, men ikke sensitiv. Uansett kommer man ingen vei i å spekulere videre på dette, hvis noen av de heller seriøse aktørene holder på med haivirksomhet - ville det høyst sannsynlig blitt oppdaget alleredet.
Vis hele sitatet...
Verdifull info kan jo være sensitive for samme person. ja du har rett i at de seriøse aktørene hadde mest sansynelig oppdaget dette.

Takk for svar pipl.
Det kan jo selvsagt skje at registrarer overvåker hva folk søker etter, men tviler på at du finner noen seriøse registrarer/hoster som gjør dette i Norge iallefall.

Er ikke så mye penger å tjene på å være domenehai lengre uansett, alle de verdifulle domenene er stort sett tatt.
Er en grunn til at jeg ALDRI søker på norske domener på andre sider enn norid.no, som har hovedansvaret for .no-domener.
Kan aldri vite hva domenebutikkene kan finne på, kan være mye penger å hente på å stjele bra domene før andre som ønsket det.
Sitat av Sparkey Vis innlegg
Er en grunn til at jeg ALDRI søker på norske domener på andre sider enn norid.no, som har hovedansvaret for .no-domener.
Kan aldri vite hva domenebutikkene kan finne på, kan være mye penger å hente på å stjele bra domene før andre som ønsket det.
Vis hele sitatet...
Med tanke på hvor mange søk som går igjennom sidene til domeneshop.no hver dag så tror jeg ikke de selv tar seg tiden eller at det ville vært lønnsomt for dem å sjekke dette. Det er ikke sånn at man kan lage et "dette er et godt domenenavn"-script som gjør det for deg heller. Nei - jeg tror man med sikkerhet kan si at de fleste lar søkene ligge, spesielt de største.

(Bare se på antallet domener som ikke lengre skal være oppført som er registrert gjennom domeneshop.no hver dag, sinnsykt.)
Er da kjempeforskjell på hva som er mulig og hva som faktisk gjøres. Klart at domeneshop (og alle andre registrarer) rent teknisk KAN overvåke hvilke domener som sjekkes, men om f.ex. domeneshop hadde gjort dette, så VILLE det før eller siden ha kommet ut, noe som ville ha betydd økonomisk selvmord for dem. Tror ikke dette er noe du trenger å bekymre deg for hos seriøse registrarer. Derimot søker jeg aldri etter domener på mer "tilfeldige" sider, skal jeg sjekke et domene gjør jeg det hos en av de jeg pleier å kjøpe domener hos, dvs enten domeneshop, eller dreamhost. Ellers blir det jo bare et ekstra ledd hvis jeg finner et domene jeg vil kjøpe (først sjekke på en side, så gå til en annen for å kjøpe?).