Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 1595
Hei jeg driver å lager en fet låt på engelsk og ønsker å bruke en kjempe bra takst som et norskt band har i en av sangene sine.

Er det lov? (vi snakker om dirkte oversetting til engelsk)

Noen som vet hva regelverket rundt dette er?

på forhånd takk

Mvh Nååbpower
Du får vel sende en mail til dem
Sitat av reaVen Vis innlegg
Du får vel sende en mail til dem
Vis hele sitatet...
Og hvis de/dem er døde?
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Da sender du en mail til rettighetshaver.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Da sender du en mail til rettighetshaver.
Vis hele sitatet...
Og hvordan finne jeg ut hvem som "eier" rettighetene? tono?
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
hvilken band og hvilken sang gjelder det?
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
hvilken band og hvilken sang gjelder det?
Vis hele sitatet...
Vel.. dette er litt hemmelig.
Har du planer om å tjene penger på låten?
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Har du planer om å tjene penger på låten?
Vis hele sitatet...
ja. har egentlig det.
Sist endret av noobpower; 29. desember 2009 kl. 19:49.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Da ønkser jeg deg lykke til. Det vil nok koste deg en del å få rett til å bruke andre sine tekster, når de selv antakeligvis vil tjene litt på sitt eget verk. Men det er i det minste verd å spørre.
Sitat av Taake Vis innlegg
Da ønkser jeg deg lykke til. Det vil nok koste deg en del å få rett til å bruke andre sine tekster, når de selv antakeligvis vil tjene litt på sitt eget verk. Men det er i det minste verd å spørre.
Vis hele sitatet...
kilder?

Hva hvis jeg endrer litt på en setning i teksten?
Sist endret av noobpower; 29. desember 2009 kl. 19:56.
Sitat av noobpower Vis innlegg
kilder?

Hva hvis jeg endrer litt på en setning i teksten?
Vis hele sitatet...
Da blir det en vurderingssak. Vet av band som har blitt saksøkt fordi at sangen deres ligna litt på en anna sang, selvom det ikke var direkte oversatt. Vet at Red hot chilipeppers ble saksøkt pga. det. Du kan google det.
Sitat av noobpower Vis innlegg
kilder?

Hva hvis jeg endrer litt på en setning i teksten?
Vis hele sitatet...
Ikkle prøv, det kan fort ende i et stygt søksmål.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Om du ikke engang gidder å spørre fortjener du å bli saksøkt. Du stjeler ikke andre sine verk. Lag dine egne sanger.
Det er vel copyright på tekstar og musikk på lik linje med filmar? Berre sjå i coveret eller på skiva så ser du ein © etterfulgt av namnet på plateselskapet. Så nei, det er nok ikkje lov til å bruke teksta med mindre du har løyve frå plateselskapet.
Sitat av Taake Vis innlegg
Om du ikke engang gidder å spørre fortjener du å bli saksøkt. Du stjeler ikke andre sine verk. Lag dine egne sanger.
Vis hele sitatet...
lol..les tråden du, jeg lurer jo på hvem jeg skal spørre ettersom artisten er død. .. stjele? låne ja hvordan kan jeg stjele noe som ingen eier? mannen er jo død.. og det er jo grenser for hvor lenge de skittene plateselskapene kan eie rettighetene..?
Sist endret av noobpower; 29. desember 2009 kl. 20:12.
Sitat av noobpower Vis innlegg
og det er jo grenser for hvor lenge de skittene plateselskapene kan eie rettighetene..?
Vis hele sitatet...
Nei. Kan du ikke bare sende ett brev? Det er lettere enn å kverulere på nFF
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av noobpower Vis innlegg
lol..les tråden du, jeg lurer jo på hvem jeg skal spørre ettersom artisten er død. .. stjele? låne ja hvordan kan jeg stjele noe som ingen eier? mannen er jo død.. og det er jo grenser for hvor lenge de skittene plateselskapene kan eie rettighetene..?
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html

70 år etter lengstlevande opphavsmann sin død.
Sitat av Ginnungagap Vis innlegg
Det er vel copyright på tekstar og musikk på lik linje med filmar? Berre sjå i coveret eller på skiva så ser du ein © etterfulgt av namnet på plateselskapet. Så nei, det er nok ikkje lov til å bruke teksta med mindre du har løyve frå plateselskapet.
Vis hele sitatet...

ja takk for svar.. så etter litt tyding av nynorsk så skjønner jeg at jeg må se på cd-coveret til artisten eller google meg frem til hviklet plateselskap som han har brukt.

Sitat av slashdot Vis innlegg
http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html

70 år etter lengstlevande opphavsmann sin død.
Vis hele sitatet...
Takk for intressang info slashdot

Sitat av sky_king Vis innlegg
Nei. Kan du ikke bare sende ett brev? Det er lettere enn å kverulere på nFF
Vis hele sitatet...
kverrulere ? Jeg vil heller kalle det diskutere, ( btw "ja jeg skriver nå et brev på et gammelt julekort og sender det til den døde artistens adresse")
Sist endret av noobpower; 29. desember 2009 kl. 20:17.
Vell, Som andre sier - er det lurt å spørre om lov først.
Og om du virkelig har tenkt å tjene litt penger på dette, så tar du deg tiden til å finne ut hvem som har opphavet og sende dem ett brev eller en mail. Om du ikke gjør dette, så kan denne "pengebomben" din, eksplodere og bite deg i ræva! og det ender opp med at DU må betale noen andre.

Uansett, tror dette går under plagiat. Uten å "henvise" eller å kontakte opprinnelig oopphavsman, så er dette strengt ulovelig.
Og ja... Om jeg hadde skrevet noe, som jeg senere hadde merket at noen andre hadde snudd litt på ( i ditt tilfelle, bare direkte oversatt) - uten å ha hørt noe om dette, hadde jeg blitt midlt sagt veldig irritert. På artister og kunstnere kan plagiat virke veldig krenkende, men - om du spør om å få låne litt av verket; kan det derimot virke hedrende!

Og ala, han/hun kan faktisk gi deg et ja! i og med at dem føler seg "hedret" =)
Det er egentlig ikke vits å diskutere mer, for det har kommet ganske klart frem her hva du bør gjøre. Plateselskapet er veien å gå.
Sitat av trauMa Vis innlegg
Det er egentlig ikke vits å diskutere mer, for det har kommet ganske klart frem her hva du bør gjøre. Plateselskapet er veien å gå.
Vis hele sitatet...
ja vet, takk for svar freaks slashdot lukke tråd nå passer fint?
Såvidt jeg kan erindre kan man bruke rundt 10-15% av en sang i sitt eget verk uten at dette bryter med copyrightreglene, etter litt søking fant jeg frem til dette, endel interessant der for de som ønsker å lese mer om Copyrightlovene. Dette gjelder for det meste i USA, men velger å anta det er nogenlunde like regler for plateselskapene her i Norge også.

Link: http://www.edu-cyberpg.com/Teachers/copyrightlaw.html
Sitat av egrimerlot Vis innlegg
Såvidt jeg kan erindre kan man bruke rundt 10-15% av en sang i sitt eget verk uten at dette bryter med copyrightreglene, etter litt søking fant jeg frem til dette, endel interessant der for de som ønsker å lese mer om Copyrightlovene. Dette gjelder for det meste i USA, men velger å anta det er nogenlunde like regler for plateselskapene her i Norge også.

Link: http://www.edu-cyberpg.com/Teachers/copyrightlaw.html
Vis hele sitatet...
I juridiske spørsmål må man nesten forholde seg til sitt eget lovverk. Tipper det ligger ute på lovdata.no, men det er neppe så detaljert at det står hvor mye man kan "låne" før man trenger spesiell tillatelse.

Jeg ville kontaktet Tono. De har svaret på alle slike spørsmål, og du kan stille spørsmålet helt konkret uten å være redd for at de skal fortelle noen hemmeligheter.
Hvorfor ikke skrive en egen tekst? Sparer deg antakeligvis for masse bry.
Karpe Diem brukte en setning fra en sang som Wu Tang Clan hadde laget, men tror ikke de kom i trøbbel pga. det.
Sitat av Viva La sk33to Vis innlegg
Karpe Diem brukte en setning fra en sang som Wu Tang Clan hadde laget, men tror ikke de kom i trøbbel pga. det.
Vis hele sitatet...
En liten forskjeld på å bruke en setning fra en sang til det å kopiere hele sangen da. Om artisten er død betyr det vel strengt tatt ikke at ingen sitter på rettighetene for sangen...