Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  83 11140
Hva er det politiet vil i denne saken? Sette inn forebyggende tiltak ved å ta fra han lappen fordi han fester for mye? Er det festinga her som er problemet ser jeg ihvertfall ikke hvordan det kommer til å endre seg i fremtiden? Kan se for meg en arbeidsledig gutt sitte hjemme vær dag å det eneste som skjer er fyll fra torsdag til mandag Om de ville bli kvitt bråket er jo dette helt feil vei å gå.

Vil de rett å slett bare være stygge å hensynsløse er det riktig vei...
Kan dere få begrepene på plass? Dobbeltstraff betyr at man blir stilt for retten for en forbrytelse man allerede er dømt og eller frikjent for og det har absolutt ingenting med førerkortbeslag, bot og fengsel å gjøre.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/krd...html?id=372264
saker som denne får meg bare til og miste troen på at norge er et demokrati/rettferdig land
Sitat av Shellshock Vis innlegg
saker som denne får meg bare til og miste troen på at norge er et demokrati/rettferdig land
Vis hele sitatet...
Hos meg vekker det faktisk et håp om at min pensjon kanskje kommer til å dekkes av oppegående, frisk ungdom en gang i fremtiden. Bra at noen statuerer et eksempel på disse bortskjemte drittungene som tror de eier verden.
Greit nok, dette faller under loven som ble linket tidligere i tråden.

Jeg tror grunnen til at mange, meg selv inkludert ser på dette som så feil er fordi denne loven blir sjelden praktisert.
Har du hørt om mange alkoholikere som har mistet sertifikatet, uten at de har begått fyllekjøring? Har du hørt om rusmisbrukere, eller folk som har vært på avrusning som har mistet sertifikatet, uten at de har fyllekjørt? Om noen, det er ihvertfall ikke flere en at du kan telle på fingrene vil jeg tro.

Kan virke litt som en reserveløsning i mine øyne.
Sist endret av Volch0k; 26. november 2009 kl. 11:38.
At det norske rettsvesen skal kunne frata noen førerkortet på basis av misstanker er jo rett og slett latterlig, jeg blir ikke lenger sjokkert av svinas oppførsel da man har blitt ganske vant til hvordan de tar seg friheter i samfunnet, men at rettsvesenet skal kunne dømme på basis av misstanker og indisier (noe de forsåvidt har gjort og prøvd mange ganger allerede) får meg til å lure på om jeg bor i Norge eller Kina...

Jeg klager alltid på hvordan det norske samfunn er et av verdens beste eksempler på hvordan et demokrati fort kan bli et tyranni om folket er så villig til å la regjeringen styre deres valg og muligheter til den grad at ytringsfrihet og rettigheter ikke er annet enn fjert i vinden fordi alle er for tilbakelente til å bry seg, "så lenge det ikke skjer med meg" nytt norsk motto kanskje...
Men i alle fall er jeg glad de gir meg så klare eksempler å refferere til ^^

Jeg lurer egentlig bare på hvor lenge det vil ta før noen av disse instansene trår så langt over grensen at folk flest er villige til å reagere og innse at vi trenger en serriøs overhaling av hele det norske systemet fra topp til bunn, ikke trenger det heller være en blodig affære som folk flest går ut ifra.

En "enkel" måte å gjøre dette på hadde vært om det norske folk hadde talt som en røst og forlangt at alle dagens politikere hadde blitt byttet ut med noen fra jevnt fordelte jobber og livssituasjoner i det norske samfunn per idag, de eneste som hadde fått blitt igjen av dagens politiske elite ville vært sekretærer, arkivarer, generelt de som har holdt hjulene i dagens samfunn igang og vet hvordan å opprettholde et status quo i samfunnet til de nye landslederne kan få (si 1 årig) intensiv opplæring og rådgivning i hvordan og styre et land uten å radknekke økonomien eller den totale balansen.
Videre burde det forlanges at det skal gjennomføres diverse endringer i lover, media, utdanning, helsevesen og lignende innen en viss tidsperiode, noe som i første omgang nok måtte blitt plukket ut som de mest valgte av en stor liste som alle hadde fått hjem eller måtte dra til et valglokale for å fylle ut, en liste som igjen kunne blitt valgt av de mest valgte fra en tidligere liste...
Og man måtte selvfølgelig byttet ut de som foretar valg og teller opp stemmer per idag.
Man burde videre ha fått en egen norsk politisk tv stasjon som gjør det mulig for Ola Nordmann å følge med på de daglige politiske avgjørelsene i Norge og eventuelt kommentere og argumentere i et åpent offentlig forum eller lignende.
Det hadde tatt tid, det hadde vært vanskelig og det hadde vært tilbakesteg, men i et land som Norge kunne det vært gjennomført.

Men men, man kan jo drømme ^^
Sitat av DrMight Vis innlegg
Både faren og eit par kompisar var i vitneboksen. Dei beskreiv 20-åringen som ein gild og roleg kar, som blir litt meir livleg i fylla. Faren sa at han ikkje drikk meir enn ungdommar flest.

For staten vitna fleire politifolk. Dei rapporterte om ein 20-åring som nærast alltid er å sjå på byen i helgene, brysam og full. Politiet har òg vore i leilegheita hans fleire gonger, etter å ha fått klager om høg musikk. Politifolka sa at ungguten har hatt for vane å oppsøkja politiet når han er ute på byen.

20-åringen, på si side, forklarte at han snarare føler seg forfølgd av politiet i Egersund. Han sa òg at han angra på ting han har sagt til tenestefolka når han har vore full.

Ypping med politiet fører sjeldent med seg noe positivt..
-> Kilde <-
Vis hele sitatet...
Politifolk er ikke pålitelige vitner har jeg erfart.

Var publikum til en rettssak jeg ikke på noen måte var innblandet i, og fikk da se et glitrende eksempel på hvordan politimenn lyver i retten for å backe opp hverandre.

Folk som er rolige når de er ute ble her beskrevet som bråkmakere som alltid var ute etter bråk for å sette deres vitneutsagn i tvil.
Sitat av wolty Vis innlegg
At det norske rettsvesen skal kunne frata noen førerkortet på basis av misstanker er jo rett og slett latterlig, jeg blir ikke lenger sjokkert av svinas oppførsel da man har blitt ganske vant til hvordan de tar seg friheter i samfunnet, men at rettsvesenet skal kunne dømme på basis av misstanker og indisier (noe de forsåvidt har gjort og prøvd mange ganger allerede) får meg til å lure på om jeg bor i Norge eller Kina...
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du har fulgt helt med her. Politiet har fratatt mannen førerkortet med hjemmel i Norges lover. Det er ikke snakk om mistanker eller indisier, men stadige bevis for at personen det er snakk om ikke innehar et snev av fornuft når det kommer til alkoholinntak og atferd under beruselsen. Personen er altså ikke edruelig etter ordets definisjon. Skal dette vedtaket omgjøres i en dom må retten revurdere politiets påstand om manglende edruelighet. Det er ikke snakk om at "svina gjør som det passerem".

Sitat av wolty
Jeg klager alltid på hvordan det norske samfunn er et av verdens beste eksempler på hvordan et demokrati fort kan bli et tyranni om folket er så villig til å la regjeringen styre deres valg og muligheter til den grad at ytringsfrihet og rettigheter ikke er annet enn fjert i vinden fordi alle er for tilbakelente til å bry seg, "så lenge det ikke skjer med meg" nytt norsk motto kanskje...
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager har dette med ytringsfrihet å gjøre? Bare at du kan ytre det du sier der, om at "snuta er no svin", vi lever i et tyranni og folket er tanketomme kveg gjetet av den onde staten, er et glitrende eksempel på at selv de mest idiotiske og feilinformerte ytringer kommer seilende uhindret ut i offentlighetens rom uten konsekvenser fra overmakten.

Sitat av wolty
En "enkel" måte å gjøre dette på hadde vært om det norske folk hadde talt som en røst og forlangt at alle dagens politikere hadde blitt byttet ut med noen fra jevnt fordelte jobber og livssituasjoner i det norske samfunn per idag, de eneste som hadde fått blitt igjen av dagens politiske elite ville vært sekretærer, arkivarer, generelt de som har holdt hjulene i dagens samfunn igang og vet hvordan å opprettholde et status quo i samfunnet til de nye landslederne kan få (si 1 årig) intensiv opplæring og rådgivning i hvordan og styre et land uten å radknekke økonomien eller den totale balansen.
Vis hele sitatet...
Kan det manglende unisone revolusjonsbrølet være en indikator på at du står rimelig alene med ditt synspunkt? Å være politiker på toppnivå krever innsikt og forståelse av svært kompliserte samfunnsprosesser. Det er ikke noe Hvermansen nedi gata nødvendigvis er i stand til i det hele tatt, langt mindre etter et årskurs i politikk.

Sitat av wolty
Videre burde det forlanges at det skal gjennomføres diverse endringer i lover, media, utdanning, helsevesen og lignende innen en viss tidsperiode, noe som i første omgang nok måtte blitt plukket ut som de mest valgte av en stor liste som alle hadde fått hjem eller måtte dra til et valglokale for å fylle ut, en liste som igjen kunne blitt valgt av de mest valgte fra en tidligere liste...
Vis hele sitatet...
Tror du at de lovene, utdanningssystemene og hvanåenndusiktertil i helsevesenet som du ikke liker er slik bare på trass? Eller tror du det kan være en årsak og et nogenlunde komplisert og gjennomtenkt grunnlag for at ting er som de er? Personlig holder jeg en knapp på det siste.

Sitat av wolty
Og man måtte selvfølgelig byttet ut de som foretar valg og teller opp stemmer per idag.
Vis hele sitatet...
Her henger jeg ikke med.. Mener du det ulmer i konspirasjon og valgfusk blandt de som teller opp stemmer i Norge i dag?

Sitat av wolty
Man burde videre ha fått en egen norsk politisk tv stasjon som gjør det mulig for Ola Nordmann å følge med på de daglige politiske avgjørelsene i Norge og eventuelt kommentere og argumentere i et åpent offentlig forum eller lignende.
Vis hele sitatet...
Å ja, du tenker på noe sånn som Frikanalen? Ja, tenk om vi kunne hatt noe sånn, du!

Sitat av wolty
Det hadde tatt tid, det hadde vært vanskelig og det hadde vært tilbakesteg, men i et land som Norge kunne det vært gjennomført.
Vis hele sitatet...
Tilbakesteg er nok stikkordet her.
Sitat av wolty Vis innlegg
At det norske rettsvesen skal kunne frata noen førerkortet på basis av misstanker er jo rett og slett latterlig, jeg blir ikke lenger sjokkert av svinas oppførsel da man har blitt ganske vant til hvordan de tar seg friheter i samfunnet, men at rettsvesenet skal kunne dømme på basis av misstanker og indisier (noe de forsåvidt har gjort og prøvd mange ganger allerede) får meg til å lure på om jeg bor i Norge eller Kina...

Jeg klager alltid på hvordan det norske samfunn er et av verdens beste eksempler på hvordan et demokrati fort kan bli et tyranni om folket er så villig til å la regjeringen styre deres valg og muligheter til den grad at ytringsfrihet og rettigheter ikke er annet enn fjert i vinden fordi alle er for tilbakelente til å bry seg, "så lenge det ikke skjer med meg" nytt norsk motto kanskje...
Men i alle fall er jeg glad de gir meg så klare eksempler å refferere til ^^

Jeg lurer egentlig bare på hvor lenge det vil ta før noen av disse instansene trår så langt over grensen at folk flest er villige til å reagere og innse at vi trenger en serriøs overhaling av hele det norske systemet fra topp til bunn, ikke trenger det heller være en blodig affære som folk flest går ut ifra.

En "enkel" måte å gjøre dette på hadde vært om det norske folk hadde talt som en røst og forlangt at alle dagens politikere hadde blitt byttet ut med noen fra jevnt fordelte jobber og livssituasjoner i det norske samfunn per idag, de eneste som hadde fått blitt igjen av dagens politiske elite ville vært sekretærer, arkivarer, generelt de som har holdt hjulene i dagens samfunn igang og vet hvordan å opprettholde et status quo i samfunnet til de nye landslederne kan få (si 1 årig) intensiv opplæring og rådgivning i hvordan og styre et land uten å radknekke økonomien eller den totale balansen.
Videre burde det forlanges at det skal gjennomføres diverse endringer i lover, media, utdanning, helsevesen og lignende innen en viss tidsperiode, noe som i første omgang nok måtte blitt plukket ut som de mest valgte av en stor liste som alle hadde fått hjem eller måtte dra til et valglokale for å fylle ut, en liste som igjen kunne blitt valgt av de mest valgte fra en tidligere liste...
Og man måtte selvfølgelig byttet ut de som foretar valg og teller opp stemmer per idag.
Man burde videre ha fått en egen norsk politisk tv stasjon som gjør det mulig for Ola Nordmann å følge med på de daglige politiske avgjørelsene i Norge og eventuelt kommentere og argumentere i et åpent offentlig forum eller lignende.
Det hadde tatt tid, det hadde vært vanskelig og det hadde vært tilbakesteg, men i et land som Norge kunne det vært gjennomført.

Men men, man kan jo drømme ^^
Vis hele sitatet...
Jeg reagerer på du dukker opp med slike hatske ytringer hver gang det er snakk om ordensmakten. Det hadde vært fint om du kunne begrunne dine utsagn, i stedet for å bare anta at samfunnet er slik du ser det. Hvem var det som plaget deg da du var liten?

Så over til det saklige; regjeringen, makta, staten, nevn det hva du vil, er et system som er etablert på demokratiske verdier. Det vil si at folket regjerer og folket bestemmer. Tidligere var det Kongen som gjorde slikt, men nå er det altså oss, folket. Du og jeg. Så hvorfor er "staten" en så fæl fiende for deg, når den i utgangspunktet er bygget opp av folk som deg og meg?

Jens Stoltenberg - Økonomisk utdannelse
Erna Solberg - Statvitenskapelig utdannelse
Kristin Halvorsen - Pedagogikk og kriminologi
Anne-G. S.-Erichsen - IT-ingeniør
Knut Storberget - Jurist

Så hvis du hovedsaklig har noe imot at politikere har høyere utdannelse, og heller burde erstattes med ufaglærte, "sånn bare for å jevne det ut", så har du ikke forstått hvordan et demokrati fungerer, eller så bør du bli politiker selv, og gjøre noe med hva du syns er galt. Jeg kan egentlig ikke se hvilket parti som ville passet deg best heller.
Sitat av cas Vis innlegg
Da er det bare å levere inn førerkortet folkens, det er nemlig svært, svært få blant norges befolkning som er edruelige per definisjon.


Blir han arbeidsløs får han stønad fra NAV. Om han virkelig har et problem med alkoholen, slik som det anføres i saken, så er det nok ganske åpenbart hva han vil bruke dødtiden til som han ellers ville brukt på arbeid.
Vis hele sitatet...
Håper ikke jeg er den ensete som er edruelig per definisjon i Norge. Da blir det hvetfall ensomt på veiene!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Første runde i retten er over.
Mannen tapte saken, men kommer nok til å anke ettersom dette er en prinsippsak som absolutt bør prøves i høyere rettsinstanser.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3418531.ece
Sitat av noobpower Vis innlegg
Thomas Nodland (20) mistet lappen pga av festing.
mvh npower
Vis hele sitatet...
irriterer meg noe helt for jævli at du ikke vet hva "pga" står for,tydeligvis, men fortsatt bruker det.

Om man skal ha med et ord av relevans til debatten, så fortjener politi folka som tok den avgjørelsen at han skulle miste lappen, at noen smører drit over hele huset deres.
betyr det ikke på grunn av?

Og ja jeg lagde denne tråden da saken var rimelig fersk og ikke alle detaljene var kommet frem i media.
Sitat av stec0 Vis innlegg
hva med de "alkoholiker'ne" der ute? de har lappen, men denne lille feste karen måtte miste den siden han drikker i helgene, Vi ser jo poletiet har MYE og gjøre..
Vis hele sitatet...
(Dette er relevant, så moderator kan slutte å slette innleggene mine)

Jeg må kommentere denne jeg også, fordi jeg blir ikke sett på som en edruelig person pga tidligere dommer på rullebladet for bruk av narkotika. De regner med at jeg er en narkoman og misbruker på grunn av at jeg har blitt tatt noen ganger, uten at dette engang har vært i sammenheng med bil i det hele tatt. Drikker man alkohol i blant blir man ikke automatisk stemplet som en alkoholiker og misbruker, så denne generaliseringen synes jeg er drøy og unødvendig.

Jeg kjenner flere alkoholikere som har bil lappen og kjører de få tilfellene de er erdru, og jeg vet at politiet vet godt til disse menneskene. Hvis det er slik at disse alkoholikerne, som virkelig er alkoholmisbrukere og ikke bare brukere, blir sett på som en ikke edruelig person på grunn av at de fort kan ty til og kjøre bil i rusa tilstand, hvorfor blir de ikke tatt ifra lappen? Det er en sær paragraf som kan brukes imot enkelte situasjoner og oversees i andre situasjoner.
Sitat av Quetzalcoatl Vis innlegg
[b] Det er en sær paragraf som kan brukes imot enkelte situasjoner og oversees i andre situasjoner.
Vis hele sitatet...
Typisk politiet. Kan de ikke bruke ærlige og redelige metoder, så misbruker de systemet å bruker trusler som dette.

Eneste grunnen til at politiet gjorde det de gjorde her er vel at politiet var lei bråket hans, uten at det hadde noe med trafikksikkerhet å gjøre.
Denne saken har nok flere sider.

For det første handler det ikke om hvor mye han drikker iforhold til andre på sin alder (eller evt. iforhold til alkoholikere). Politiet har tydeligvis erfaringer med ham i full tilstand, hvor han har sagt/gjort noe som en "normal" full 20-åring ville ha gjort. Han mister heller ikke lappen på grunn av festing; det er ingen som mister lappen bare på grunn av festing. Han mister lappen på grunn av en oppførsel politiet har ansett som potensielt skadelig.

Merker at mange her på forumet er glade i slike saker, hvor de kan ytre sin frustrasjon over politiet og hvor ille det er i Norge, men politiet består ikke av maktgale, arrogante idioter som man kan få inntrykk av her. Og tittelen på denne posten understreker poenget mitt; hvordan i all verden er denne saken "Norge i et nøtteskall"? Dette er jo en sak uten sidestykke? "Mann tatt med høy promille og dømt" ville vært Norge i et nøtteskall.

Det er kanskje lett å se en slik sak kun fra én side, men bare husk at de politifolkene er ikke dumme og gjør det de mener er innenfor loven og for folks beste. De ofrer ihvertfall ikke karierern sin på å feilaktig frata en 20-åring lappen.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Typisk politiet. Kan de ikke bruke ærlige og redelige metoder, så misbruker de systemet å bruker trusler som dette.

Eneste grunnen til at politiet gjorde det de gjorde her er vel at politiet var lei bråket hans, uten at det hadde noe med trafikksikkerhet å gjøre.
Vis hele sitatet...
Måtte bare føye til denne posten som et eksempel på usaklig overdrivelse og manglende evne til å se på ting objektivt.

Anbefaler dere som har et slikt syn på politi og rettsvesen til å sette dere ned og skrive en liste over 10 ting som er typisk politi.

Om "fengsle uskyldige", "misbruke loven" eller "være korrupt" er på listen, må du virkerlig søke litt rundt på nettet og få litt ny input.

Vil også føye til at jeg ikke sier at slike ting IKKE skjer; det skjer nok uten tvil, men det er langt fra "typisk".
Sitat av Jack Daniels Vis innlegg
Miste lappen pga. for mye festing? Hva faen er det med staten og ikke minst Norge a?
Vis hele sitatet...
Har dere misforstått helt eller?

Det som er grunnen er at "han har vært i klammeri med politiet gjentatte ganger".

Folk sier idiotiske ting som "fordi han er sosial i helgene" og "fordi han fester mye".

Dere som sier det er helt sjuke selv, om dere synes dere må "være i klammeri med politiet" som en del av deres normale "sosiale liv i helgene".

Synes det er helt greitt og betryggende at denne faren for omgivelsene ikke får kjøre bli. Kansje han tenker gjennom livet sitt og oppførselen sin.

SOM SAGT: argumentasjonen til staten er ikke "at han drikker i helgene" men "at han har vært i klammeri med politiet GJENTATTE ganger". Så slutt å lage syteinnlegg med "går det ikke ann å drikke seg drita full og bråke i helgene eller????? wtf??"

Det er ingen menneskerett å være i klammeri med politiet gjentatte ganger.
Det er en alt for lang tråd til at jeg har lest alle innleggene, men her er mine to cents anyway...

Problemstillingen som diskuteres er helt feil. Dette handler ikke om hvorvidt man kan miste lappen fordi at man drikker for mye. Problemstillingen er hvorvidt det skal være mulig for politiet å beslaglegge et førerkort som et prevantivt tiltak.

Jeg mener at det er helt åpenbart at politiet må ha denne muligheten dersom det kan godtgjøres at det faktisk finnes grunnlag for å si at vedkommende vil utgjøre en reell trussel for seg selv eller andre. I så fall er det ikke bare riktig, men også viktig at politiet går inn å beslaglegger førerkortet.

Skal man ha en prinsippiell debatt er det på dette nivået man bør legge seg. Er det, eller er det ikke riktig at politiet har mulighet til å gjøre slike tiltak ut fra prevantive hensyn for å ivareta sikkerheten?

Hvorvidt det faktisk er grunnlag i denne saken for å si at han utgjør en fare for seg selv eller andre kan man ikke svare på uten å ha tatt del i rettsaken, så det blir for meg helt uinteressant. Jeg ser at retten har kommet til at det gjør det, og da velger jeg å stole på rettsvesenet. Hvorvidt saken blir anket / omkastet spiller heller ingen rolle for den egentlige debatten som jeg allerede har vært inne på...
Sitat av blueshift Vis innlegg
irriterer meg noe helt for jævli at du ikke vet hva "pga" står for,tydeligvis, men fortsatt bruker det.
Vis hele sitatet...
Irriterer meg noe helt jævlig at du ikke vet hvordan "jævlig" staves, men fortsatt bruker det. Ikke klarer du å begynne en setning med stor bokstav heller. Slik åpenlys voldtekt av det norske språk skulle ført til instant ban.
Sist endret av Gamgee; 12. desember 2009 kl. 16:24.
Veldig skeptisk til at politiet bruker lappen som straff når det ikke er trafikkrelatert, og han ikke har en dom på noe som helst. På den annen side har jeg hørt at det var endel naboklager og at politiet måtte besøke festene hans ved jevne mellomrom, og da er det naturlig at det blir konsekvenser.

Å miste lappen er i dette tilfellet ikke bare en straff i seg selv, men det går også utover arbeidet. De burde heller gitt han en bot eller noe.
Sitat av zeicko Vis innlegg
Egersund
Vis hele sitatet...
Kongerikets andre bibelbelte, tipper religion og (sky)høy moral blandt lovens håndhevere spiller en viss rolle her.
Sist endret av Max_Uflax; 13. desember 2009 kl. 00:13.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Absurd at de i det hele tatt tok lappen fra vedkommende, flott at han har fått den tilbake da!
Fra VG
I tillegg til seieren, er Nodland veldig tilfreds med at han får dekket saksomkostningene på rundt 130.000 kroner.
Vis hele sitatet...
Absurd at de laget denne saken i det hele. Er så gøy at skatten min går til fornuftige ting som dette.
Sitat av A-H Vis innlegg
Absurd at de laget denne saken i det hele. Er så gøy at skatten min går til fornuftige ting som dette.
Vis hele sitatet...
Det er vel ingen fare?

Bare følg dette tipset:



Sitat av Kinseek Vis innlegg
Så innbill deg at ikke en eneste av dine kroner går til religiøse formål da. Statens pengebinge er uhorvelig stor og oddsen er vel ganske god for at ingen av akkurat dine kroner ble snappet opp og gitt til trosopplæring - da det er veldig lite budsjettert i forhold til alt annet.
Vis hele sitatet...
Århundrets tips!
Velkommen til Norge! Lamdet som tar seg rett til å ta ting fra innbyggere på et dårlig grunnlag. Begynner etter hvert å få flere svært gode grunner for å flytte...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ragedAsian Vis innlegg
Velkommen til Norge! Lamdet som tar seg rett til å ta ting fra innbyggere på et dårlig grunnlag. Begynner etter hvert å få flere svært gode grunner for å flytte...
Vis hele sitatet...
Kanskje du kan liste dei opp, og vise til land som er vesentleg betre på dei punkta - og har samme grad av trygghet i samfunnet...?
Vi vil ikke ha alkoholikere i trafikken, som står for mesteparten av døden her til lands! Her burde det være nulltoleranse, og når politiet syns man drikker for mye, så er dette god nok grunn til å frata førerkortet, helt klart.
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Vi vil ikke ha alkoholikere i trafikken, som står for mesteparten av døden her til lands! Her burde det være nulltoleranse, og når politiet syns man drikker for mye, så er dette god nok grunn til å frata førerkortet, helt klart.
Vis hele sitatet...
Det ER nulltolleranse for å være beruset i trafikken, hva en polititjenestemann mener er alkoholisme skal vi være meget glade for at de ikke bestemmer. Tingen er at politiet ikke kan ha noe som helst peiling på hvor mye vedkommende drikker, derfor er de ikke skikket til å avgjøre en så viktig del av noens liv, spesielt her i norge hvor kollektivtrafikken er elendig. Jeg håper for guds skyld du ikke har et politisk verv av betydning.
Flott at han mister lappen! Det står jo ganske tydelig at naboene har klaget på støy flere ganger uten bedring, så han burde bare ha ventet dette. Klarer han ikke å styre seg i eget hus, klarer han definitivt ikke å styre seg i en bil. Når politiet ber han slutte å bråke, og han ikke tar dette på alvor, kommer han til å ta skilt på alvor? Virker på meg som en klassisk ungdom som gir faen og drikker seg full som seg hør og bør. Vil ikke akkurat ha denne kødden på veien, så vekk med førerkortet hans.
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Vi vil ikke ha alkoholikere i trafikken, som står for mesteparten av døden her til lands! Her burde det være nulltoleranse, og når politiet syns man drikker for mye, så er dette god nok grunn til å frata førerkortet, helt klart.
Vis hele sitatet...
Blir helt sjokkert over at det faktisk er folk som tenker som deg. Mener du virkelig at om politiet "synes" du drikker for mye skal de ta lappen fra deg?

At politiets subjektive oppfatning av en persons lovlige (u)vaner skal ligge til grunn for inndragelse av noe så viktig som førerkortet er helt absurd.

Det er folk som deg som åpner for maktmissbruk, ved å la politiets meninger dekke for den totale mangelen på bevis eller saklighet.
Sitat av Ozzfan Vis innlegg
Nei, men de skal ha rett til hjelp ( psykiatrisk ) , og i de verste tilfellene må de få hjelp før de skjer.

Ser ikke noe problem i politiets behandling av denne saken. Denne gutten har vist at han er en potensiell fare, og har hatt flere konfrontasjoner med politiet uten å forandre seg.

En annen mulighet ( som jeg forsåvidt er for ) er å utsette oppkjøringaldersgrensen til f.eks 20-21 år. Eventuelt å ha det slik som nå, men med f.eks kvelds- og helge begrensninger.

Vis hele sitatet...
Litt annen diskusjon. Men hvordan har du tenkt at dette skal kontrolleres. Og hva med oss som jobber kveld/helg som er avhengige av bil for å komme oss til jobb pga det dårlig buss/tog tider?
De nekter jo folk å ta lappen bare de blir tatt med 0.0001 gram hasj, så synes ikke dette er noe mer på trynet... (at det er på trynet sier jeg ikke noe på)
Sitat av ClosetotheEdge Vis innlegg
De nekter jo folk å ta lappen bare de blir tatt med 0.0001 gram hasj, så synes ikke dette er noe mer på trynet... (at det er på trynet sier jeg ikke noe på)
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på å frata lappen og å få utsettelse på oppkjøring. Utsettelse på førerkortet brukes bredt som prevantivt virkemiddel, og hvorvidt det er ok eller ikke er en annen diskusjon.

Uansett er det en avgjørende forskjell på det å bli tatt, og det å være "i klammeri" med politiet.

Faktum er at fyren er uskyldig, og det er han til det motsatte er bevist. Det er slik en rettstat fungerer. Derfor det er så hårreisende at så mange mener "politiets vurdering" er god nok grunn til å ta førerkortet.