Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 16577
i det siste så har sobril mistet effekten veldig. 15mg kunne holde for meg før, men nå så har jeg tatt 45mg og da var det dårligere effekt enn 15mg gav før.

legen mente at etter mitt forbruk så var jeg nok ikke tilvendt, og han ville øke med 5 mg! jeg ser ikke hva 5mg ekstra skal hjelpe når 30mg ekstra ikke gir noe særlig bra effekt.

jeg har prøvd vival også men den var dårlig, det var forresten etter at jeg prøvde vival at sobrilens effekt ble borte.

forbruket mitt kan være en annen vær uke eller sjeldnere. men nå om jeg vil ha effekt så må jeg jo ta flere enn en. og jeg regner med at når jeg tar mer så vil kroppen bli enda mer vandt til det og det trenges enda mer for å få effekt.

siden dette er et forum om rusmidler så må jeg bare presisere at min bruk er for å bli kvitt angsten. så svar om hvor mange som må taes for å bli rusa er unødvendige.
Det du burde prøve, er å unngå å bruke sobril i 1-3 mnd framover... Er det krise så ta en mindre dose enn det du føler fungerer... (f.eks 15mg) Da vil kroppen din vende seg til å få 'så lite' og neste gang du da tar f.eks 20mg eller 30mg, så vil det få en bedre effekt enn det har idag...
Det kommer an på hva du mener med effekt!

Virkestoffet oxazepam i sobrilen har to merkbare "effekter"; den sederende komponenten, og døsighet. Døsighet er en bivirkning av preperatet og oppnås vanligvis de første gangene man bruker sobril, men etter noen dager eller noen gangers bruk, avtar eller forsvinner bivirkningen mer eller mindre fullstendig. For å oppnå samme døsige effekt kreves en lett justering i doseringen. Døsigheten er også den "euforiske" biten av sobril, som merkes umiddelbart etter at maks serumkonsentrasjon er oppnådd etter 2-4 timer. Denne døsigheten kan, avhengig av dose, bli veldig euforisk!

Men generelt sett har ikke døsigheten noe med den angstdempende funksjonen til sobril å gjøre. Det er den sederende komponenten, med lett muskelavslappende effekt, som gir den ønskede virkningen. Den muskelavslappende effekten er dog på lik linje med døsigheten ment å avta i samsvar med inntakene. Hvis du for eksempel tar 3x15 mg sobril på en dag, vil den muskelavslappende effekten forsvinne allerede ved det andre inntaket.

Den sederende funksjonen skal uansett fungere i bakgrunnen uten hjelp av døsighet eller muskelavslappende effekt, men den klart mest psykologisk merkbare effekten er da også borte. I enkelte tilfeller kan dette bety at dosen for et enkeltinntak må oppjusteres en smule, og en tommelfingerregel er at minste forsvarlige dose økes på opprinnelig dose, for deretter å gradvis justeres etter behov. Den lange halveringstiden gjør at kumulasjon i kroppen ved gjentatt dosering blir relativt liten. Det betyr at du ikke oppnår noen effektforsterkning av å innta 3x15 mg sobril, som ikke er det samme som 1x45 mg sobril!

Kumulativ virkning er stadig økende virkning, noe som er tilfelle for korttidsvirkende benzoer så som vival. 3x15 mg vival er, hvis doseringene er gjort innenfor tidsrommet vivalen fungerer på, mer lik en 45 mg dose, enn at 3x15 mg sobril skal tilsvare en 45 mg enkeltdose sobril. 3x15 mg sobril tilsvarer 15 mg sobril i effekt. Hvis legen din øker enkeltdosen til 20 mg (to stk. 10 mg), vil dette tilsvare en effektforsterkning på +5 mg oxazepam, som er minste forsvarlige doseøkning en lege kan tillate seg. Disse 5 mg skulle være nok til å bringe tilbake den døsige bivirkningen og den muskelavslappende effekten for en relativt kort periode.

Den sederende komponenten er antageligvis i full virkning, men du merker ikke den så godt som døsighet og muskelavslapning, som bidrar til å forsterke opplevelsen av sobril. Jo større dose, jo mer av den merkbare effekten som forsterker den sederende komponenten og gjør at sobrilen avgir en form for rus, eller eufori. Den døsigheten en opplever da er annerledes, den er euforisk nerveberoligende, noe som en 45 mg enkeltdose sobril er mer enn kapabel til å gi, ihvertfall hvis du i utgangspunktet merket en euforisk døsighet på en 15 mg enkeltdose sobril. Men 3x15 mg sobril er ikke mer merkbart enn en 15 mg sobril, og fordi den muskelavslappende effekten avtar, kan faktisk slik overforbruk bidra til at effekten virker dårligere enn effekten på den opprinnelige dosen. Dette gjelder spesielt sobril, og er nok forskjellig fra benzo til benzo.

Et annet benzodiazepinderivat (tror jeg) er vival, eller diazepam, som er virkestoffet. Den er korttidsvirkende og virker synergistisk med sobril. Det vil si at diazepam og oxazepam forsterker effektene av hverandres virkning, og en uønsket effekt kan oppstå ved kombinasjon eller samtidig inntak. Den uønskede effekten i dette tilfellet er at diazepamets nerveberoligende effekt kan overgå oxazepamets sederende komponent, og bidra til at den ønskede merkbare effekten uteblir eller er svakere enn forventet - dette er ved kombinasjon (ikke samtidig inntak). Ved samtidig inntak blir sannsynligvis en betydelig effektforsterkning på den sederende komponenten tilfelle, med tanke på at de virker synergistisk med hverandre. Er nok mer komplisert enn som så, men det må du lese til selv. Har ikke så god greie på det der.

Selvfølgelig verdt å ha i tankene at det er en 5 mg vival du inntok, og dette pleier sjeldent å avgi noen merkbare psykologiske effekter, som en svak eufori lik døsighet på 15 mg sobril pleier å gi, men allerede på +5mg (10 mg) vival kan dette bildet ha endret seg kraftig (terapeutisk dose)! Dette er fordi vival er en kortidsvirkende benzodiazepin, som normalt anses som kraftige eller potente benzoer, og forårsaker kumulativ virkning eller avgir en stadig økende virkning. Eksempelvis er xanor og flunipam tilsvarende kumulativ. Jeg er ikke sikker, men jeg tror også at 5 mg vival (diazepam) er mindre potent enn 15 mg sobril. Lurer på om ikke 5 mg diazepam tilsvarer 10 mg oxazepam eller noe. Ta det siste der med en klype salt, siden jeg ikke har fotografisk hukommelse og gidder ikke sjekke det nå..
Trådstarter
51 5
effekten jeg er ute etter at at den sosiale angsten skal forsvinne, ikke å komme i en euforisk tilstand. jeg prøvde 2x5mg vival og fikk ingen effekt.

så jeg skal nok bare holde meg unna disse medisinene til ferien er ferdig, nesten 2 mnd til. og da håper jeg sobril fungerer igjen.

ødelegger sovemedisinene stilnoct og vallergan for sobril? hjelper det med å bygge opp resistansen for sobril?

er det noen andre medisiner som kan fungere når sobril ikke vil mere?
xanax my friend
Trådstarter
51 5
er ikke de i familie slik at om man har bygd opp tolleranse for en så gjelder det for resten?
Benzodiazepiner får ikke sosial angst til å forsvinne, men de kan ved riktige doser dempe de fysiske symptomene betraktelig. Det er snakk om terapeutiske døgndoser. Etter omlag 1-2 uker avtar de sederende (beroligende, søvnfremkallende) effektene (ved daglig bruk eller ofte sporadisk), og flere daglige inntak som f.eks. 3x15 mg (45 mg) oxazepam (Sobril, Alopam), gjør at de lette muskelavslappende effektene også gradvis avtar. Bivirkninger som døsighet er doseavhengig og oppleves som en "eufori"/velbehag i starten av behandlingen, men forsvinner normalt etter 1-3 døgn eller noen gangers sporadisk bruk.

Disse tre egenskapene - sedasjon (beroligende, søvnfremkallende), muskelavslappende og døsighet/"eufori" (avslappende, velbehag) - utgjør i grunn den sederende komponenten, hvis jeg ikke har misforstått fullstendig, hvorav døsighet opptrer også som en bivirkning.

Samtidig inntak med sedative antihistaminer (vallergan, phenergan), hypnotika (flunipam, z-hypnotika = zolpidem, zopiklon), sedativa (nitrazepam = apodorm, mogadon) og cns-depressiva (alkohol, antipsykotika) bør helst unngås, eller ihvertfall behandles med varsomhet i kombinasjon (inntak av flere preperater) eller samtidig inntak (også inntak av flere prep, men jeg bruker det om når de tas sammen, ikke hver for seg, samtidig). Enkelte benzodiazepiner skal også ytes forsiktighet med enkelte antidepressiva (ssri, tca, betablokkere) og muskelrelaksantia (dantrolen, suksameton). Dessuten gir medisin som rifampicin (antibiotika) nedsatt effekt av diazepam (Vival, Stesolid, Valium, Diazepam).

Zolpidem (Stilnoct) er et benzodiazepinlignende medikament som har felles virkningsmekanisme og lik effekt ved behandling av søvnløshet som benzodiazepiner. Sammen med zoplikon (Immovane) utgjør de såkalte z-hypnotika, innsovningsmedisiner. Zopiklon har i tillegg en anxiolytisk (angstdempende), muskelrelakserende (muskelavslappende) og antikonvulsiv (antiepileptisk) effekt som benzodiazepinene, mens disse virkningene er ikke så uttalte for zolpidem (Stilnoct). Z-hypnotika virker på samme måte som benzodiazepinene via GABA-systemet.

Siden z-hypnotika har like bivirkninger som de som sees på benzodiazepin med kort halveringstid, som eksempelvis diazepam (Vival, Valium) så er det absolutt ikke umulig at en oppnår fortere toleranse overfor virkestoffet, og i tillegg en nedsatt effekt (behov for legeassistert doseøkning). Det kan eventuelt forklare hvorfor du synes oxazepam (Sobril), som har lang halveringstid, fungerer bedre enn diazepam. Har du i tillegg høy toleranse for alkohol til vanlig, kan dette være en indikator på at du har forholdsvis høy toleranse overfor benzodiazepiner også.

Med det arsenalet av sedative preperater du nevner opp (Vallergan, Stilnoct, Vival, Sobril) er det mest sannsynligvis toleranseutvikling og kontraindikasjoner. Toleranseutvikling regnes vel ikke som tilvenning, siden tilvenning er nærmere avhengighetsbegrepet, og med sporadisk bruk skal du være utenfor denne risikosonen, ihvertfall med oxazepam. Hvis du skal bytte medisin tror jeg sjansen for at du må igjennom en personlighetstest først er stor, når du sier at Vival ikke gir effekt og Sobril ikke lenger fungerer ved sporadisk inntak. Dette er vel fordi at legene skal være forsiktig med å behandle eventuelle lette eller alvorlige personlighetsforstyrrelser med benzodiazepiner.

Antageligvis kan også slike tilfeller skape lignende situasjon som du befinner deg i, og det hender sosial angst enten er forvekslet eller har utviklet seg til en av de lette PF, som engstelig (unnvikende), avhengig og tvangspreget. Spesielt Unnvikende PF kan utvikles fra sosialfobi, eller forveksles med sosial angst. Uansett tror jeg psykologen/psykiateren din tar en slik test for å luke vekk muligheten, før de eventuelt bestemmer seg for å gi deg ny medisin. Medisiner som kan prøves mot sosial angst da er klonazepam (Rivotril) som er sterkere enn diazepam/Vival og oxazepam/Sobril, alprazolam (Xanor) som sjeldent gis til sosial angst vil jeg tro, eller kanskje zopiklon (Immovane) istedet for Stilnoct og Vival. Hvis ikke kan du spørre om Alopam eller Serepax istedet for Sobril, og høre om det er noe vits. Alopam og Serepax er oxazepam på lik linje med Sobril, men har noe farmakologiske forskjeller, ubetydelig vil jeg tro - men kanskje det er nok..

NB!
Benzodiazepiner er et samlebegrep og de forskjellige virkestoffene har noen ubetydelige, små forskjeller fra hverandre. De produseres i standard styrkeforhold og hver virkestoff utgjør en egen benzodiazepin-styrke, som normalt sammenlignes med 5 mg eller 10 mg Valium (diazepam). Om du har opparbeidet deg toleranse overfor et preperat med gjeldende styrke, betyr ikke det nødvendigvis at du har opparbeidet deg samme toleranse ved benzo-skifte. Hvis du derimot har opparbeidet deg brukbar toleranse på z-hypnotika og tåler generelt mye alkohol, så er det mulig at du har opparbeidet deg en viss toleranse overfor den sederende komponenten i benzodiazepiner. Z-hypnotika kan påvirke effekten av kortidsvirkende (kort halveringstid) benzodiazepinderivater.

Xanor tilhører den gruppa der, men er også en egen benzo for seg selv, så det er mulig den ikke lar seg påvirke. Rivotril skal også være en benzo som kan inntas med andre medisin slik som Sobril og Alopam er kjent for, tror jeg. Rivotril er min personlige anbefaling for sosial angst, men den alene fjerner ikke angsten. Den er derimot ram til å dempe angstsymptomene, og ikke bare de fysiske - ifølge meg. Oppnås relativt fort toleranse på det.
Trådstarter
51 5
"lette eller alvorlige personlighetsforstyrrelser" hva mener du med det?

og hvilke tester er det du snakker om? er det å være i sittuasjoner som frembringer angst mens de ser på eller at du svarer på masse spørsmål? for det med å svare på spørsmål har jeg gjort.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ser det er skrevet en del om Alopam, er det mulig å ruse seg på dette?
Trådstarter
51 5
Sitat av dustedgorilla Vis innlegg
xanax my friend
Vis hele sitatet...

håper heller at sobril vil fungere igjen.

en lege mente at det ikke var angsten som gav ubehaget lenger og derfor fungerer ikke sobril. men det var sikkert bare fordi at de har ekstremt lyst til at jeg skal ta noe antipsykotisk medisin.
Sist endret av Dodecha; 19. juli 2009 kl. 17:05. Grunn: fjernet praktisk informasjonsforespørsel
Medisiner er ikke noe evig løsning. Kanskje du skal prøve å legge om livstilen din en smule? Flytte til ett nytt sted? Finn noen nye venner du matcher med? Som du kanskje selv også vet vil slike medisiner bare gi en kunstig følelse av velvære.. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men pass på å ikke blande sosial angst med det å være blyg.
Har ikke lest alle svarene men har ett godt råd til deg.

Jeg gikk selv på sobril lenge og det virket dårlig etter hvert.
Men legen min byttet til et annet legemiddel som heter ALOPAM.
Det inneholder samme virkestoff som sobril men virker MYE bedre. Spørr legen din om å få prøve det. Burde ikke være noe problem siden det er samme virkestoff som er oxazepam .

her er link om Alopam

http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/

Sitat av dustedgorilla Vis innlegg
xanax my friend
Vis hele sitatet...
Det heter det kun i utlandet. i Norge heter det Xanor

Kraftige saker. Brukte de selv en periode og de er effektive, VELDIG.


http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/
Sist endret av Motorhead; 20. juli 2009 kl. 22:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
51 5
skal nå prøve 25mg sobril, og det er neste 2 mnd siden jeg tok sobril sist så håper det funker.

er det slik at om sobrilen først slutter å funke så vil den ikke funke igjen? eller er det bare å være uten sobril i en lang stund?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Oppbygd toleranse er ikke evig nei, den avtar etter endt bruk av gitt stoff.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Oppbygd toleranse er ikke evig nei, den avtar etter endt bruk av gitt stoff.
Vis hele sitatet...
Men, med benzodiazepiner kan det ta ganske lang tid å få tilbake blanke ark. Det tar ganske lang tid for hjernen å bygge seg opp igjen, spesielt etter et stort forbruk av benzodiazepiner.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Oppbygd toleranse er ikke evig nei, den avtar etter endt bruk av gitt stoff.
Vis hele sitatet...
Nja. Selv om det gjerne går år mellom hver gang jeg får i meg benzodiazepiner, har jeg ikke sjans til å mane fram virkningen jeg fikk første gangen jeg spiste en dobbel hypper i 14-årsalderen. Da sjangla jeg hele påfølgende dag, og måtte støtte meg til veggene i skolekorridorene mens jeg gikk. På denne tiden fungerte en halv rohypnol fint til å "ta bort kantene". Jeg måtte antakelig ha firedoblet dosene om jeg skulle oppnådd den virkningen nå, selv om jeg aldri spiser benzoer lenger. Selv om det er mange år siden jeg spiste ecstasy, vil jeg aldri bli like tura som den første tiden. Og selv etter flere måneders cannabispause, vil jeg ikke kunne røyke meg like gjennomgående stein som jeg ble et par av de første gangene.

Men ja, er man vant til å ta en substans så ofte at den resulterer i svært høy toleranse, vil denne avta ved inntaksstopp og gå tilbake til et visst nivå. Men etter min erfaring går den aldri helt ned igjen.
Sist endret av xtapolapocetl; 15. august 2009 kl. 17:24.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Rottegift Vis innlegg
Men, med benzodiazepiner kan det ta ganske lang tid å få tilbake blanke ark. Det tar ganske lang tid for hjernen å bygge seg opp igjen, spesielt etter et stort forbruk av benzodiazepiner.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype dette?
Sitat av Rottegift Vis innlegg
Men, med benzodiazepiner kan det ta ganske lang tid å få tilbake blanke ark. Det tar ganske lang tid for hjernen å bygge seg opp igjen, spesielt etter et stort forbruk av benzodiazepiner.
Vis hele sitatet...
Ikke for å kverulere, men det er det motsatte av hva jeg opplever. I mitt tilfelle gjelder det dog kun i teraputiske doser.

Når jeg tar 2-3 ukers opphold fra xanor er jeg "back to basic".
Har du prøvd noen form for terapi? Ble også forsøkt prakket på piller ved første tegn på angst, men avslo og fikk mast meg til terapi i stedet. Nå trenger jeg ingen av delene... bare et forslag. For noen kan en kombinasjon av terapi og piller funke bra, jeg synes du bør vurdere det. Du fjerner kun følelsen av angst med pillene, ikke årsaken.
Trådstarter
51 5
jeg går i terapi.
Det var godt å høre
Sitat av Mullah Vis innlegg
Kan du utdype dette?
Vis hele sitatet...
The acute benzodiazepine withdrawal syndrome generally lasts for about 2 months but clinically significant withdrawal symptoms may persist, although gradually declining, for many months or even several years. The severity and length of the withdrawal syndrome is likely determined by various factors including rate of tapering, length of use of benzodiazepines and dosage size and possibly genetic factors.[10][12]
Vis hele sitatet...
Som det så fint blir skrevet her. Se også hva Xtapolapocetl skriver, bedre enn om jeg skulle forklart det selv.

Lurer på om dette er et mentalt eller fysisk fenomen. Jeg setter en knapp på at det er en kombinasjon, ettersom det er lignende mønstre i virkningen av amfetamin, kokain og heroin, hvor nedturen blir værre jo mer man bruker, selv om man kun bruker noen ganger i måneden. Men på den annen side blir jo man vandt til både rus og nedtur etterhvert...
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg lurte spesielt på det du sa om å gi hjernen tid til å bygge seg opp igjen.