Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3447
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Etter å ha lest en artikkel på Nattguiden [ http://www.nattguiden.no/nattguiden/...sjer/2014.html ] ble jeg interisert i å høre hva deres meninger om tema er.

Saken dreier seg om dop og klubbmiljøet i Norge (og generelt). Det skrives at flertall av skaperne og lytterne til elektronisk musikk misbruker narkotika i større grad, da spesielt i klubb sammenheng. At menneskene som går på slike arrangementer oppfører seg som roboter og bare danser og danser natten lang.
I følge dem er poenget at nesten alle deltakere er påvirket av narkotika og henholdsvis da i stor negativ grad.

Dette synest jeg er noe urettferdig skrevet av nattguiden, selv om jeg tildels og på mange punkter er enige.
Men det blir helt feil å putte alle i samme bås.
Først og fremst vil jeg si at jeg kjenner til en god del som driver med elektronisk musikk av forskjellige sjangre, og en mange lyttere av musikken.
Mange av dem bruker ikke andre rusmidler enn alkohol og mange av dem kan fint gå på klubbevents uten å ha alkohol innabords engang.
Det er klart at flertall av de jeg ser og vet om har kjennskap til narkotika og kanskje tidligere har brukt eller kanskje av og til bruker fremdeles narkotika i slike sammenhenger. Men langt i fra alle.
Mange av de som går på klubber brukte gjerne "party dop" tidligere for så å roe ned men fremdeles elske musikken. Disse menneskene er alikevel fast inventar på slike events og koser seg gjerne bare med et par øl, mens de fremdeles danser fra begynnelse til slutt.
Man behøver ikke bruke partydop for å kunne danse natten lang. Jeg vil påstå at det hele bunner i trening og hvilken kondisjon man har.
Det finnes mange eldre mennesker ("de gamle") som elsker elektronisk musikk og som "lever" for undergrunns scenen for elektronisk musikk, og som bare kommer for å lytte og evt. danse til musikken.
Det som går igjen og som jeg personlig setter pris på er kjærligheten og lidenskapen for musikken.

Jeg tror det er meget misforstått at klubbkultur er synonymt med narkotika.
Selv vet jeg så alt for godt hvor mange som putter i seg det ene og det andre på slike events. Men jeg vil da påstå at det ofte er mennesker som ikke har skjønt hva slike events dreier seg om. Dette er ofte også mennesker som er ganske unge og er ny i miljøet. Da tenker jeg både innenfor rus miljøet og musikk miljøet.
Det handler ikke om å få best form eller å bli mest ute. Det handler om - musikken - enkelt og greit.
Om noen/mange må ha ulovlige hjelpemidler for å kunne klare å ha det gøy i slike sammenhenger, synest jeg personlig at det får så være, så lenge de vet å begrense sitt forbruk.
Jeg forstår hva artikkelen prøver å fremme, men synest den blir en smule urettferdig mot alle de som faktisk ikke bruker narkotika og tilsynelatende har det like gøyt som de som bruker narkotika.

Sitat av Nattguiden
Ingen mulighet for kommunikasjon med andre gjester på grunn av for høy musikk over alt.
- Mangel på sitteplasser og avdelinger man kan ta en pause.
- Et publikum som er i sin egen verden og danser, danser, danser, danser og danser, som maskiner. Ingen sjekking. Ingen kontaktsøking. Ingen menneskelighet.
Vis hele sitatet...
Mitt svar på dette er at man ikke kommer på slike arrangementer for å prate, sjekke damer eller slåss (som ikke er nevnt her).
Man er der i hovedsak av musikken. Det er fullt mulig å trekke seg bort eller å gå ut for å prate. Samtidig som det som oftest finnes chillouts på slike arrangementer hvor det er anledning for å være mer sosial enn på selve hoved eventen.

Personlig elsker jeg klubb miljøet fordi elektronisk musikk og dans gir meg så utrolig mye som menneske. Ord kan ofte bli overflødig i slike sammenhenger og for min del betyr et lite nikk med hodet, eller bare blikk kontakt med en person bety mer enn 1000 ord.
Jeg "kjenner" mange personer bare i form av dans, glede og bevegelse. Det er en 'connection' og en kjemi som oppstår som er helt ubeskrivelig, uten at jeg nødvendigvis vet alt om denne/disse personene. Jeg vet gjerne bare navnet dems og hvor dem bor etc. Mer trenger man ikke å vite.
Hverdags dramaet kan man ligge fra seg hjemme når man skal i slike sammenhenger og som sagt, ord blir ofte overflødig i slike settinger som dette.

Hvor ellers finner man en slik kjemi? Ikke på puber eller utesteder genrelt. I klubb sammenheng skal man leite lenge etter bråk og man er heldig om man finner det. Går man på byen skal være heldig om man ikke tilfeldig snubler over en slåsskamp eller div. andre opptøyer.
Man går ikke på "klubber" for å sjekke damer, det gjør man om man drar på byen. Ergo så slipper man slike idiotiske ting som sjalusi og div på slike steder.
Folk er der i hovedsak av èn ting, - MUSIKKEN -, det er alt annet enn hva man kan si om å gå ut på et hva som helst random utested.
_

Poenget var alikevel narkotika i klubbsammenheger og som sagt stiller jeg meg ikke uforståelig til det som har blitt skrevet. Men det viser egentlig hvor liten innsikt de har i miljøet.
Det er klart, folk bruker partydop - narkotika. Men det gjør de også andre steder. Godt mulig at det blir veldig sentrert på slike events men alikevel er det ikke et fenomen som kun skjer i slike sammenhenger. Langt der i fra.
__

Hva synest dere?

Er det nødvendigvis de som bruker narkotika som har det gøyest i klubb sammenheng?
Sist endret av spQ; 24. november 2008 kl. 02:24. Grunn: masse av skrivefeil.!. [edit 2] minus [b] [/b] [edit3] omformulering av spørsmål.
Man kan bruke narkotika om man vil, det kan jo faktisk gjøre musikken mye bedre men musikken kan være like bra uten rusmidler. Tilogmed alkohol gjør jo musikken bedre.

De har skrevet hele greia feil. Når man skriver en artikkel så skal man ikke skrive den positiv eller negativt, man skal skrive den nøytralt og det har de ikke gjort.
Enig i at det er musikken, det er det for meg og mange jeg kjenner. Den i seg selv kobler ut hjernen min til en viss grad, og jeg kan ha det veldig gøy bare med det, og det er tilstrekkelig 9 av 10 ganger.

Men den 1 av 10 ganger så har jeg det helt fantastisk, og akkurat da er jeg fullstendig sosialt uinteressert. Alt er dansingen og musikken, jeg ofrer ikke noe annet en tanke. Opplevelsen eller den subjektive oppfattelsen av varig øyeblikkslykke ville ikke vært halvparten av det den er uten musikken. Og akkurat der; er det beste i hele verden.

De 9 av 10 gangene er jeg fortsatt sosialt mistenksom, eller var/oppmerksom på at folk gjerne ikke kan ha de beste hensikter, slik som en må være for å fungere i den moderne sosiale verden. Og det er denne mistenksomheten som gjør at normale mennesker ikke kan turne on, tune in og droppe out av seg selv.

For å ikke komme helt out of hand:

Slike arrangementer er også for mennesker som i perioden de er der vil kommunisere sosialt og møte nye mennesker, og det rom for det. Jeg pleier å se de når jeg går til baren for å kjøpe vann, de ser på meg og skjønner ikke greia.
Sist endret av Evlogimenos; 22. november 2008 kl. 20:56. Grunn: Tillegg
Vel, hva skal man si? Nei, ikke for min del. Ikke alkohol heller. Danser glatt upåvirket hele kvelden dersom musikken er bra nok, men ikke alle er into denslags. Mange som henger langs veggene viser en oppriktig interesse for musikken når jeg snakker med de etterpå. At en del av de som lurker i hjørnene knapt vet hvem som spiller er dog ikke til å komme bort fra. De er der og de utgjør en viss prosent. Likefullt er de ofte langt hyggeligere å ta luftepauser med enn gjengen på Onkel Donald, så jeg ser ikke helt noe problem med clubkulturen. "Gjengen på Onkel Donald" er nok ikke utelukkende ruset på alkohol de heller, så å angripe utvalgte musikkulturer virker noe søkt.
Alkohol er like mye dop som f.eks. ecstacy eller speed i mine øyne. Folk flest drikker alkohol i helgene av forskjellige grunner som å ha det gøy, for å komme seg litt vekk fra hverdagen og bare glemme alt som skjer, og bare feste. Eller folk drikker kanskje fordi de ikke tør å "ta seg helt ut" i edru tilstand. Det er jo ikke få som drikker seg til mot hver helg.

Folk bruker narkotika av nøyaktig samme grunner. Og jeg ser ingen problemer med det.

"Er det nødvendig å bruke narkotika for å ha det gøyt i club sammenheng?"
Jeg synes du formulerer spørsmålet helt feil. Det er aldri "nødvendig" å bruke narkotika eller alkohol. Men folk gjør det allikevel pga nevnte grunner.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
Ja, jeg forumlerer spørsmålet mitt feil.
Er det nødvendigvis de som bruker narkotika som har det gøyest i klubb sammenheng var det jeg egentlig ville vite.
Da jeg startet å stikke på ug-fester og den slags var det en selvfølge at vi spiste knips, 2c-b, etc. Hadde ikke tatt noe særlig på 9 måneder da, så fikk en skikkelig revival. Husker hvor overrasket jeg ble. Finnes sånne fester som det her i Norge liksom? Haha, trodde det var bare sånn man så på film. Vi hadde alltid form med oss da vi stakk ut på ordentlige elektroniske fester. Ikke nødvendigvis bare fordi det var så sykt digg, men også for å ha energi til å danse hele kvelden. Etterhvert begynte vi å stikke ut såpass mye at jeg ble nødt til å moderere forbruket mitt litt. Det sto mellom det og ikke stikke ut i det hele tatt, fordi jeg har alltid vært relativt strict på hvor ofte jeg tillater meg å kose meg med ulovlige substanser. Jeg begynte da og bare drikke alkohol da jeg var ute. Til min overraskelse så gikk det veldig greit å danse til 6 om morgenen. Har faktisk begynt å danse mer og lenger når jeg kun drikker. Danser jo ikke noe kortere nå for tiden selv om jeg har tatt noe, men mer som iforhold til hvor mye jeg dansa da jeg starta å stikke på kule fester. Når det skal sies så vil jeg fortsatt si at det å ta droger på fest fortsatt er det absolutt kuleste. Jeg greier fint å kose meg med alkohol og ha det morsomt, men det kommer ikke i nærheten av hvor mye mer jeg får ut av det under påvirkning av andre stoffer.

Jeg tror at folk som er kjent med stoffer har det kulere på det enn det de har om de bare drikker, men ang. alle de som kun har drukket og ikke prøvd noe annet vet jeg ærlig talt ikke. Det er jo så subjektivt og ignorance is bliss.
En som kun drikker alkohol ville aldri oppsummert opplevelsen med å veie euforiske sammenlignbare situasjoner opp mot opplevelsen. En kan ikke få sitater som; "uansett hvor mye jeg elsker henne og hvor sinnssykt bra det er når vi er sammen, så slår det ikke opplevelsen av å være på dansegulvet til den musikken", av en som kun drikker.

De kan ha det sinnssykt kult, men euforien er ikke den samme. Så min konklusjon er at den subjektive oppfattelsen av opplevelsen er forskjellig fra en som kun drikker til en som gjør mer.
Utsagnet om at klubbkultur=dopkultur er sterkt overdrevet. Man legger alltid merke til et par som er rusa, men de fleste er nok kun rusa på alkohol og kjærlighet Skal sies at jeg sjelden er på 25+ utesteder da, så vet ikkenoe om det, er mest på stedene for de yngre.
Er vell helst alkohol og xtc de går i viss de brukes noe?
Jeg har ikke fått inntrykk av at klubbkulturen i norge er noe å skryte av, ihvertfall ikke i forhold til hva man kan finne i utlandet.

Btw. Jeg har forstått at dop betyr heroin, eller betydde det før en eller annen fant ut at alt kunne kalles dop.. Blir litt tåpelig "synes jeg" å kalle alt dop\partydop etc. spesielt viss det opprinnelig har betydd heroin.
Bruk skikkelige navn, eller narko viss dere ikke vet navn. Mye bedre enn "dop".
Sist endret av sneipen; 23. november 2008 kl. 13:52.
Sitat av sneipen Vis innlegg
Er vell helst alkohol og xtc de går i viss de brukes noe?
Jeg har ikke fått inntrykk av at klubbkulturen i norge er noe å skryte av, ihvertfall ikke i forhold til hva man kan finne i utlandet.

Btw. Jeg har forstått at dop betyr heroin, eller betydde det før en eller annen fant ut at alt kunne kalles dop.. Blir litt tåpelig "synes jeg" å kalle alt dop\partydop etc. spesielt viss det opprinnelig har betydd heroin.
Bruk skikkelige navn, eller narko viss dere ikke vet navn. Mye bedre enn "dop".
Vis hele sitatet...
Er vel mer å finne de riktige stedene. Er som oftest flere bedre steder i utlandet enn i Norge, men det kommer vel av at det er en god del flere folk på de stedene som har skikkelig kultur for fete fester. Jeg er enig i at i det store bildet så har Norge derfor ikke så mye å stille opp med mot de skikkelige partymetropolene, men det betyr ikke at vi har veldig mye bra og variert. Synes Norge får litt for lite creds. Jeg har vært på fester som jeg har vanskelig for å tro kan bli slått så lett andre steder. De første neverlandfestene i Oslo er jo legendariske. Ekstremt bra stemning, lokaler og folk.
Sitat av Carlsberg Vis innlegg
Utsagnet om at klubbkultur=dopkultur er sterkt overdrevet. Man legger alltid merke til et par som er rusa, men de fleste er nok kun rusa på alkohol og kjærlighet Skal sies at jeg sjelden er på 25+ utesteder da, så vet ikkenoe om det, er mest på stedene for de yngre.
Vis hele sitatet...
Det at man kun ser noen som er rusa betyr ikke at det ikke er flere. De fleste ser normale ut og greier å oppføre seg normalt selv om de har tatt, xtc, o.l. Hvor mange som er rusa varierer fra sted til sted, men er som oftest flere enn man tror. Jeg tviler derfor litt på at det kun er noen få ruser seg.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
Sitat av sneipen Vis innlegg
Er vell helst alkohol og xtc de går i viss de brukes noe?
Jeg har ikke fått inntrykk av at klubbkulturen i norge er noe å skryte av, ihvertfall ikke i forhold til hva man kan finne i utlandet.

Btw. Jeg har forstått at dop betyr heroin, eller betydde det før en eller annen fant ut at alt kunne kalles dop.. Blir litt tåpelig "synes jeg" å kalle alt dop\partydop etc. spesielt viss det opprinnelig har betydd heroin.
Bruk skikkelige navn, eller narko viss dere ikke vet navn. Mye bedre enn "dop".
Vis hele sitatet...
Klubbmiljøet kunne vel alltid vært bedre, men jeg må faktisk si at jeg er ganske fornøyd med klubb kulturen hvor jeg bor. Det skjer faktisk så mye at jeg har store problemer med å luke ut hvilke fester jeg skal gå på å og ikke gå på. Dvs. at det kan bli for mye å gå ut fredag og lørdag i 3 uker på rad.
Det finnes faktisk nok av sjangre å velge mellom også.
Problemet er vel at det ikke er så jevnt bra Norge over. Men jeg nesten sikker på at nesten alle litt større steder i norge har en eller annen form for undergrunns scene. Hvis ikke må folk ta initiativ for at et slik miljø skal vokse.
Er faktisk ikke så mye så skal til.

_
Når det kommer til dop vs. partydop så er det vel igjen et begrep media har skapt.
Det er riktig at dop i rusmiljøet betyr herion ja. Og kan være enig i at partydop er et rart utrykk. Jeg tviler på at flertallet av de som spiser ecstasy sier at de trykker i seg partydop. Men igjen, dette er bare media på sitt "beste". Man får bare leve med det..
Sist endret av spQ; 24. november 2008 kl. 02:22. Grunn: haha, faen. No edit.
Fantastisk bra reflektert speq, jeg må si meg totalt enig i det meste du skriver i første post. Har vært på noen slike events med tiden, og jeg har opplevd masse menneskelighet på en slik plass, spesielt dette med ikke-verbal kommunikasjon. Jeg synes vi lever i et sinnssykt samfunn, som ser ned på noe så viktig som dette.

Å dra på et musikkarrangement med musikk man har en lidenskap for er en fantastisk opplevelse. Nattguiden fremstiller dette som om det var noe av det værste man kan gjøre i livet - jeg mener at alle burde få oppleve det.

Jeg er også enig i at inntak av rusmidler kan være totalt irrelevant, ikke det at jeg har prøvd å komme edru, men jeg har landet mykt og godt i løpet av kvelden, og allikevel fortsatt å kose meg.

Jeg kan legge til en ting, alkohol + musikk er ingen god kombinasjon for meg. Jeg klarer over hodet ikke å sette pris på noe i en så tåkete og fjern rus som alkohol, men det er bare min individuelle reaksjon.
Sist endret av random25880; 23. november 2008 kl. 23:13. Grunn: Mer!
Hmmm, blir litt skremt når det som regel er elektronisk musikk som får gjennomgå. Det er da minst like mye dop innen annen musikk? Er Ozzy bare sliten?

Personlig drar jeg rundt på en del elektroniske musikkeventer i verden. Slik jeg opplever det så er det ikke en haug dopa folk som flyr rundt...jeg har til og med litt problemer iblant med å legge merke til disse folka som blir omtalt, og jeg snakker med mange. Drar på slike ting for å nyte musikken, ta eks antall drinker, danse og kose meg. Musikken drar meg av gårde uansett. Sanseinntrykkene blir ofte vesentlig forsterket, og ja, det kan bli bedre med andre ting innabords (eller værre), men jeg gidder rett og slett ikke, trenger ikke, orker ikke, vil ikke bruke penger på det, men det er dog ikke noe problem å skaffe.

Det blir vel egentlig opp til hver og en hva de ønsker og trenger, men blir i drøyeste laget å ta alle over en kam. En annen ting jeg har lagt merke til er hvor fantastisk kulturen rundt slik musikk er utenfor Norge...men det er en annen historie.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
Her har faktisk vedkommende som skrev artikkelen på nattguiden, skrevet en ny artikkel ang. emnet. Der han forklarer litt mer hva som var bakgrunn for artikkelen.

http://www.nattguiden.no/nattguiden/...sjer/2017.html
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det virker som GHB (og muligens E) er de to stoffene som skaper mest trøbbel for klubbmiljøet. Folk som overkorker = ambulanse = politi = helvete for arrangører o.l
Majoriteten av klubbfolket er nok rusa på alkohol, men det er jo alltid noen som skal ødelegge festen ved å tiltrekke negativ oppmerksomhet. Klubbscenen på musikkens dag er jo et prakteksempel.

Ha respekt for utested og arrangør når man skal putte i seg ulovlige substanser. I det lange løp så lønner det seg.
Så lenge alle hadde inntatt sitt foretrukne rusmiddel med moderasjon, så hadde det heller ikke vært noe problem.

Og forresten, folk burde bli flinkere til å ta vare på hverandre. Hvis jeg legger merke til noen som danser veldig energisk, svetter og ser generelt varm ut, men som "aldri" henter seg noe vann, så tar jeg med et glass vann til den personen når jeg allikevel skal bort og hente til meg selv. Har pr dags dato bare fått hyggelige tilbakemeldinger på det, de fleste blir faktisk utrolig glade Hvis vi alle prøver å ta litt vare på hverandre, så slipper vi kanskje at noen overoppheter og kollapser på events. Og det er jo en bra ting?
Sist endret av The-kid; 7. april 2009 kl. 15:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av The-kid Vis innlegg
Så lenge alle hadde inntatt sitt foretrukne rusmiddel med moderasjon, så hadde det heller ikke vært noe problem.

Og forresten, folk burde bli flinkere til å ta vare på hverandre. Hvis jeg legger merke til noen som danser veldig energisk, svetter og ser generelt varm ut, men som "aldri" henter seg noe vann, så tar jeg med et glass vann til den personen når jeg allikevel skal bort og hente til meg selv. Har pr dags dato bare fått hyggelige tilbakemeldinger på det, de fleste blir faktisk utrolig glade Hvis vi alle prøver å ta litt vare på hverandre, så slipper vi kanskje at noen overoppheter og kollapser på events. Og det er jo en bra ting?
Vis hele sitatet...
Verden trenger flere som deg, syns hele essensen i knipps er å bry seg, ta vare på, være glad i, være livet har selv mange sweet memories av folk som ikke har tura men veit hvordan jeg har hatt det, å samtidig men bare så enkelt som å klø meg i hodet med ett smil om munnen når dem går forbi, har gitt meg minner som jeg den dag idag husker å virkelig skatter, det skal så lite til.
ett glass vann er alt som skal til for og gi ett menneske gode minner
Sist endret av Eyeamare; 7. april 2009 kl. 17:15.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
bare så enkelt som å klø meg i hodet med ett smil om munnen når dem går forbi, har gitt meg minner som jeg den dag idag husker å virkelig skatter, det skal så lite til.
Vis hele sitatet...
Vofff! voff!!

nei nei.

Det kid prater er hyggelig det, men for de som aldri har tatt eller tar noe så blir det litt rart å gå rundt og gi vann til folk eller klø de i bakhodet. Men har dere E-radar så for all del!

Moderasjon og respekt eller bli hjemme.
Hehe, noen ganger så er det veldig lett å se om noen har tatt noe Men ja, jeg har gitt vann til en kar som var edru, men som så veldig... tja, hva skal man kalle det? Han hadde bra tempo ihvertfall Men han ble glad han også. Men nå snakker jeg om litt mindre events da, hvor man faktisk nesten blir kjent på dansegulvet. Nytter jo seff ikke å gjøre sånt på f.eks Qlimax. Men tenk dere f.eks på Solstice? Ble ganske intimt der... Men jeg klør ikke ukjente folk i bakhodet altså, bare så det er sagt

Og mener jo ikke at de som ikke har tatt noe, eller ikke som aldri har tatt noe skal gjøre det. Eller de kan jo hvis de vil, men for min del så faller det seg ganske naturlig. Og av en eller annen grunn, så ser jeg lettere hvem som er på noe de gangene jeg tatt noe selv Man kjenner på en måte igjen sine "egne"

Og en annen ting folk kan gjøre, er å planlegge bedre. Ikke vent til du er på eventet med å ordne hva du nå må enn vil ha. Gjør ikke meg noe om noen spør meg om jeg selger, svarer bare høflig nei, desverre. Men kan tenke meg at det kan bli ubehagelig for de som aldri tar noe, eller har tatt noe, å bli spurt av x antall mennesker på et event om man "har noe". Dessuten så skjønner jeg ikke at folk tør å kjøpe sakene sine av en eller annen random person på et event. Man har jo ingen mulighet til å vite hva man får?
Sist endret av The-kid; 8. april 2009 kl. 00:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av The-kid Vis innlegg
Så lenge alle hadde inntatt sitt foretrukne rusmiddel med moderasjon, så hadde det heller ikke vært noe problem.

Og forresten, folk burde bli flinkere til å ta vare på hverandre. Hvis jeg legger merke til noen som danser veldig energisk, svetter og ser generelt varm ut, men som "aldri" henter seg noe vann, så tar jeg med et glass vann til den personen når jeg allikevel skal bort og hente til meg selv. Har pr dags dato bare fått hyggelige tilbakemeldinger på det, de fleste blir faktisk utrolig glade Hvis vi alle prøver å ta litt vare på hverandre, så slipper vi kanskje at noen overoppheter og kollapser på events. Og det er jo en bra ting?
Vis hele sitatet...
Det var et veldig flott tiltak! Skal faktisk begynne å gjøre det samme, ingen dum idé!
Er selv DJ og producer av elektronisk musikk. Har aldri hatt kontakt med dop (utenom alkohol, som jo kan regnes som et rusmiddel det også), i "rave" sammenheng.

Musikk er dopet for meg. Lever meg så sinnsykt inn i musikken.
Leste faktisk en artikkel om akkurat dette, på et forum: Hardstyle Norge.

http://www.hardstyle.no/forum/viewtopic.php?f=60&t=27

Utkast:


"Er det virkelig umulig at dagens generasjon faktisk kan høre på hardstyle UTEN å proppe kroppen full av knips, fart eller kola slik onkel politi insinuerer? ..etter en oppvekst med nesten utelukkende raske bpms?

Det skulle bare mangle, selv om jeg i dag også hører på alt fra Klassisk til Electronica, Folk, Rock og Jazz at jeg ikke skulle kunne nyte godt også av "Housemusikk" som Trance, Goa Trance og Hardstyle uten å bli stemplet og omtalt som en stoffmisbruker av representanter på vegne av den norske lov. Det var tross alt, i flere av tilfellene, kommersielle utgaver av akkurat dette radio og TV hadde å servere oss på midten av 90tallet.

Samtidig opplever jeg selvsagt en slik nedlatende, dømmende holdning fra bluesveteraner i den norske politietat og dens uttalelser som latterlig, men likevel alvorlig og samtidig meget bekymringsverdig, da dette dreier seg om æreskrenkelse på min smak og derfor også deler av mitt vesen, min natur og ikke minst gruppetilhørelse - holdninger på lik linje med heksejakt og rasisme i anledning frykten for det man ikke forstår.


Psykologi, politi - psykologi!

"Housemusikk tyder narkotika"
http://www.bt.no/lokalt/sf/article350848.ece


Selvsagt er det flere der ute som mangler noe av det som trengs for å føle enkelte rytmer, men jeg skal likevel ha meg frabedt den slags skammelige uttalelser fra offentlige hold, med egoistiske, grådige, monoteistiske kapitalister som liksom skal representere en opptreden og væremåte vi i den yngre garde kan respektere, identifisere oss med og se opp til, som et vesentlig ledd i et system med sikte på en levestandard i positiv retning, også for oss som, naturlig, holder det 140bpm ++ når det passer."
Sist endret av mahogn; 8. april 2009 kl. 14:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av The-kid Vis innlegg
Så lenge alle hadde inntatt sitt foretrukne rusmiddel med moderasjon, så hadde det heller ikke vært noe problem.

Og forresten, folk burde bli flinkere til å ta vare på hverandre. Hvis jeg legger merke til noen som danser veldig energisk, svetter og ser generelt varm ut, men som "aldri" henter seg noe vann, så tar jeg med et glass vann til den personen når jeg allikevel skal bort og hente til meg selv. Har pr dags dato bare fått hyggelige tilbakemeldinger på det, de fleste blir faktisk utrolig glade Hvis vi alle prøver å ta litt vare på hverandre, så slipper vi kanskje at noen overoppheter og kollapser på events. Og det er jo en bra ting?
Vis hele sitatet...

Det er da faenmeg ikke mitt problem om en idiot har tyna i seg så mye e at han/hun ikke klarer å kjenne kroppens egne signaler. Ikke for å være en følelsesløs ego drittsekk, men så lenge dopmisbruket til folk hadde vært ens eget problem og handling så hadde folk kunne gjort hva de ville i mine øyne. Problemet er at det er noe av det siste folk gjør det til.
Sitat av amylnitrat Vis innlegg
Det er da faenmeg ikke mitt problem om en idiot har tyna i seg så mye e at han/hun ikke klarer å kjenne kroppens egne signaler. Ikke for å være en følelsesløs ego drittsekk, men så lenge dopmisbruket til folk hadde vært ens eget problem og handling så hadde folk kunne gjort hva de ville i mine øyne. Problemet er at det er noe av det siste folk gjør det til.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp slike holdninger som bidrar til å opprettholde faenskap og umenneskelighet i verden. At det simelthen "faen meg ikke er mitt problem" er ikke godt nok. At du på toppen av dette sier "Ikke for å være en følelsesløs ego drittsekk" får meg bare til å ville snu ryggen til deg. Se å bli kvitt holdninger som det her, for i det lange løp så kommer verken du eller noen andre langt med det. For det er nettopp ved å ta andres problemer i hendene som sine egne at verden går riktig vei og har en sunn utvikling =)
Sist endret av Sky; 14. mai 2009 kl. 11:47.
Bra skrevet Sky Er helt enig. kp kp. Hadde folket klart å snu tankegangen mer den veien hadde vi hatt ett mye bedre sted å bo
Jeg tror og vet av erfaring at alkohol gjør at mennesker blir mer åpen for å prøve nye ting, feks: Hasj, Cocain, Amfetamin og MDMA, som i mine øyne er noen av de stoffene det er lettest å få tilgang til på utesteder/klubber. En annen ting som spiller inn er at de som dealer/selger dop gjør det på et sted med masse mennesker hvor det lettere er marked enn ute på gata(selvom det selvfølgelig er et marked her og), og som det første argumentet mitt sier så blir folk/mennesker lettere mottaklige for andre substanser enn alkohol i fylla enn når de først er edru. Men klubbkultur betyr nok ikke dopkultur det er bare at det er et større marked når folk er drita enn når folk er edru. Det er sånn jeg ser på det.