Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 2843
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Jeg har lest tråder/poster/artikkler ang. emnet og begynte gruble.

I en verden fyllt med drap hver eneste dag, lurer jeg på om det finnes gode nok grunner til å utføre dette. Det er garantert mange forskjellige synspunkter på dette. Endel opplever kanskje noen/endel traumatiske hendelser i løpet av sitt liv, er dette en god nok grunn til mord?
Jeg har tenkt på forskjellige alternativer uten noe korrekt rekkefølge, som f.eks:

Utro partner.
Mobbing i forskjellig grad. (psykisk og/eller fysisk)
Mishandling/seksuell mishandling. (I hjemmet) (inkl. familie medlemmer)
Blind vold.
Penger.
Vitne til nedslaktning av sin egen familie og/eller venner. (f.eks hendelser man har hørt om i Afrika o.l.)
Voldtekt.
Pedofili.

Dette var noen få alternativ til hva jeg kunne komme på, nå på rappen. Dere kommer sikkert på mange flere, så det er bare til å nevne. Men ut i fra disse har jeg sett for meg noen små scenario og grublet på hva jeg som privat person ville ha gjort og ikke gjort i slike tilfeller.
Det er alltid flere sider av slike handlinger og man vil nesten alltid stå igjen med pårørende fra begge parter. Da enten fra drapsmann sin side, eller den/de drepte. Det er ingen tvil om at dette sliter på både drapsoffer familie, men også da drapsmanns pårørende.

Jeg vet med meg selv at jeg ikke kunne ha tillatt meg selv å drepe en person. Uansett hvilken handling personen hadde begått, ville samvittigheten min ha spist meg opp, bit for bit. Jeg har tatt meg selv i ekstreme diskusjoner, i å f.eks si "Hadde en person gjort 'det eller det', hadde jeg drept han". Dette er for meg da bare en talemåte og en tanke, men ikke noe jeg tror jeg ville ha klart å utøve, ei heller rettferdiggjøre for meg selv eller andre.
Å utøve vold fremfor et mord er mulig et alternativ - men ikke det jeg lurer på.


Er det mulig å rettferdiggjøre en slik handling?
Sist endret av spQ; 31. januar 2008 kl. 10:20. Grunn: Poll? Edit2: Ingen poll alikevel.
nei! og ta livet til noen er ikke rettferdig, hvert individ burde kunne bestemme selv om de vil leve eller ikke.
Hva om det å ta livet av noen ville ha berget flere liv?
Sitat av Stigern
Hva om det å ta livet av noen ville ha berget flere liv?
Vis hele sitatet...
Godt poeng! Som trådstarter nevner i en av grunnene sine, hva om det var snakk om en kar som først skulle voldta de kvinnelige medlemmene i din nærmeste familie før han skulle sløye dem opp forran deg. Du hadde valget: Du kunne "take him out" med en rifle.

Jeg tror at de fleste mennesker ville skutt karen før han fikk dyppet seg i moren sin. Ergo: Jeg tror man hadde rettferdiggjort drapet for seg selv, uavhengig av hva domstoler og medianyttere ville ment.

Om du hadde slitt psykisk etterpå? Godt mulig, avhengig av hvor kynisk man er. Men jeg tror man hadde slitt vesentlig værre om man ikke hadde skutt ham.
Derfor har jeg egentlig liten tro på både pragmatiske, men meg om det!

Dette eksemempelet var jo gansek ekstremt. Jeg tror derfor at om det er mye mildere som "en som skyldet meg penger", ville jeg slitt med å rettferdiggjort drapet for meg selv etterpå.

edit: nevner også den kjente teorien:" Du ble satt tilbake i tid av en tidsmaskin til tidlig på 1900-tallet og lekte med en liten gutt i en bakgård. Da du spurde ham hva han het, svarte han Adolf Hitler"
Hva hadde du gjort da? Du vet at om du tar hans liv, kunne kanskje millioner av liv og elendighet vært spart.
Sist endret av hyys; 31. januar 2008 kl. 07:25.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg synes ikke det er noe som rettferdiggjør drap. Det må i tilfellet være hevndrap eller en situasjon der man ironisk nok er nødt til å drepe for å redde seg selv eller andre.
Ingen av de grunnene du lister opp gjør det rettferdig imo, men de gjør det forståelig at det kan ha skjedd. Det er fortsatt like galt.
Sist endret av robhol; 31. januar 2008 kl. 07:27.
Jeg har 3stykk som er året eldre en meg som har drevet og trakasert og mobba meg i snart 3år.. Jeg har gjort det jeg kan for å ikke slå eller reagere på dem. Snakka med rektor osv... Men en dag smeller det ! Men ser ikke på dette som en grund nok til å drepe noen av dem. Har hat tanken på å knekke beina dems men, Ikke drepe..
En ting er å si at det er "urettferdig" å drepe noen, men er ikke det en tankegang som i stor grad er påvirket av en nyere tankegang om at alle skal ha det bra osv.?
Det ligger i instinktene til alle skapninger på jorden å kvitte seg med konkurranse, og bare fordi at det ikke er lov å ta liv i dag, betyr ikke det at alle mennesker har en intern sperre mot å drepe.
vil ikke si det er noe som kan rettferdiggjøre drap rent etisk og moralsk sett... men de fleste her er vel ganske enige om at f. eks hitler hadde fortjent å dø?
Du kan ikke si at det ikke er noe som rettferdiggjør drap, bortsett fra å drepe Hitler?
Man hadde ikke oppnådd noe annet ved å drepe Hitler enn å gi ham den raskeste og letteste utveien, det var nok også derfor han skjøt seg selv.
...etter han hadde drept et par titals millioner jøder...
Hvis dere sier at ingenting rettferdiggjør drap, med mindre man dreper millionvis av jøder, er dere ikke ganske hykleriske da? Hvem skal bestemme hvor grensen går for hvor mange man må drepe før det er lov å drepe den personen? 1 person? 2? 10?
Jeg klarer personlig ikke å sette opp et regnestykke over hvor mange liv som ett liv er verdt. Men jeg tørre påstå at "krokodillen" (fra 5 klasse mattematikk- mer eller mindre) gaper mot millionene av jøder, contra Hitler.

Videre vil jeg også påstå at hvor mye et liv er verdt, er av personlig oppfatning.

Selv hadde jeg ikke villet dødd, om det stod mellom meg og 100 andre! Om det derimot stod mellom en helt random person og 100, ville jeg tenkt annerledes.

edit: kanskje det finnes noen som ville ofret seg for 100 ukjente personer?
Sist endret av hyys; 31. januar 2008 kl. 09:36.
Jeg kunne bare drept en person om det var han som sto mellom min død eller min overlevelse, men det går nok på instinkt. Det finnes egentlig ingen måte å rettferdiggjøre et drap på, men personlig psykisk lidelse kan tildels forklare at det "snapper" for noen og de begår drap, det er ikke sikkert at de handlet etter eget handlemønster i gjerningsøyenblikket.
Man kan ikke bygge et samfunn på å drepe, hvis det er rettferdig. I allefall ikke av privatpersoner. Hvis alle skulle gått rundt å drept de som var slemme, så ville det ikke være noe igjen av verden. Det vil alltid spille inn noen personlige og subjektive meninger om personen, som kanskje forsterker trangen til å drepe personen. Verden kan ikke ha mennesker som Dexter, selvom han ikke fremstilles som badguy i filmen, er egentlig de verste vi har. De som dreper for å hjelpe seg selv, hjelper ikke samfunnet.
Sitat av max-mekka
Man kan ikke bygge et samfunn på å drepe, hvis det er rettferdig. I allefall ikke av privatpersoner. Hvis alle skulle gått rundt å drept de som var slemme, så ville det ikke være noe igjen av verden. Det vil alltid spille inn noen personlige og subjektive meninger om personen, som kanskje forsterker trangen til å drepe personen. Verden kan ikke ha mennesker som Dexter, selvom han ikke fremstilles som badguy i filmen, er egentlig de verste vi har. De som dreper for å hjelpe seg selv, hjelper ikke samfunnet.
Vis hele sitatet...
Det er vel et fåtall av mennesker jeg setter forran meg selv i samfunnet...
det er sant... og det å drepe noen som en straff har ingen effekt( bortsett fra the obvius at personen ikke kommer til å gjøre det igjen) så sånsett er jo fengsel en mye bedre. for ingen burde vel egentlig ha rettigheten til å bestemme hvem som skal leve og dø? og hvis man ser på dødstraff: det blir jo feil å drepe folk fordi de begår lovbrudd? hvilket lovbrudd er da ille nok til å fortjene dødstraff? skal man byne å henrette folk som blir tatt for f. eks hasjrøyking?? ok nå sporet jeg visst litt av... men poenget er at jeg sansynligvis ikke hadde drept noen hvis det ikke sto om mitt eller noen av mine nærmestes liv....
Noen ganger må man (desverre) måle opp kostnaden ved å ha personen fengslet på livstid i isolat kontra å gi personen dødstraff. Det koster ganske mye penger å forvare en person som gjerne trenger døgnvakt og oppholder opptil fler vakter uansett hva han skal gjøre. Det koster samfunnet alt for mye.

Det er heller ingen som sitter med rettigheten til å dømme en person til døden. Det er dommere og lekdommere, som skal representere folket og samfunnet. Staten blir representert fra aktors side og forsvareren representerer den siktede. Dette ville såklart vært tilfellet om dødstraff var lovlig i Norge.
Dagbladet har en interessang greie på dette i dag! (s 40 papirutgaven)

"Hva gjør en far som finner sin sønn naken, skamslått og voldtatt under en annen mann? - En russisk avis har satt ned en folkejury som frifinner mannen for drap."

Den spesielle saken er i seg selv ikke relevant i denne sammenhengen, men prinsippet. Kan en slik situasjon rettferdiggjøre drap? Selv vet jeg ikke hva jeg ville gjort. Jeg ville nok gjort stor skade på en slik overgriper, men jeg håper jeg ville klart å stoppe før jeg ble drapsmann.

Jeg kjenner helt klart en viss sympati for dem som ikke klarer styre seg i en slik situasjon, men jeg kan på prinsippielt grunnlag ALDRI godta drap.

Dødsstraff er en helt annen debatt en den som tas her, da dette (slik jeg oppfater trådstarter) handler om private drap, uten jury og dom!

Sitat av max-mekka
Man kan ikke bygge et samfunn på å drepe, hvis det er rettferdig. I allefall ikke av privatpersoner. Hvis alle skulle gått rundt å drept de som var slemme, så ville det ikke være noe igjen av verden. Det vil alltid spille inn noen personlige og subjektive meninger om personen, som kanskje forsterker trangen til å drepe personen. Verden kan ikke ha mennesker som Dexter, selvom han ikke fremstilles som badguy i filmen, er egentlig de verste vi har. De som dreper for å hjelpe seg selv, hjelper ikke samfunnet.
Vis hele sitatet...
Selvsagt kan man bygge et samfunn på blodhevnen, se bare på vikingtiden. Men man kan ikke bygge et demokratisk samfunn på det.
Sitat av Deezire
Noen ganger må man (desverre) måle opp kostnaden ved å ha personen fengslet på livstid i isolat kontra å gi personen dødstraff. Det koster ganske mye penger å forvare en person som gjerne trenger døgnvakt og oppholder opptil fler vakter uansett hva han skal gjøre. Det koster samfunnet alt for mye.
Vis hele sitatet...
Forstår jeg deg riktig at du er for dødstraff, fordi det vil koste penger å ha de fengslet?

Menneskeliv er den største ressursen vi har i samfunnet vårt, penger er ikke en så stor ressurs. At staten skal vie penger for å holde andre mennesker i liv, enten det livstid, eller om det er sykehus det er snakk om. Dødstraff skal vi være glad for at vi ikke har spør du meg.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
For å ta et ekstremt eksempel.

Jeg vet med meg selv at hvis min mor eller søster (what ever) ble voldtatt, grovt mishandlet e.l. Vet jeg at jeg både ville tenkt og sagt at jeg ville ha drept vedkommende.
Hadde gjerningsmannen i tilegg sluppet billig unna i fra rettsvesenet og fengsel, ville reaksjonen min vært der etter.

Men så.. Er dette en talemåte og/eller ønsketenkning fremfor den reelle handlig man ville begått?
For min egendel tenker jeg seff nå at "jeg ville ha drept personen". Men ville jeg egentlig det?
Rettferdiggjør det mine handlinger, i tilegg til at det gir meg en slags "licence to kill" sånn uten videre?

Det er selfølgelig vanskelig å vite, uten at man selv er i en slik situasjon. Men som jeg skrev i første post, vet jeg - at jeg ikke er en person som bare ville ha drept pga. en slik handling. Selv om jeg garantert ville ha svart dette selv i en diskusjon o.l

Jeg synest det er interesant å lese andres synspunkter i en slik sak.
Er dette en reell handling om noe slikt skulle hende, eller er det mer en talemåte.
Kan man rettferdiggjøre en slik handling, hvis ikke?
Sist endret av spQ; 31. januar 2008 kl. 10:41.
Sitat av max-mekka
Forstår jeg deg riktig at du er for dødstraff, fordi det vil koste penger å ha de fengslet?

Menneskeliv er den største ressursen vi har i samfunnet vårt, penger er ikke en så stor ressurs. At staten skal vie penger for å holde andre mennesker i liv, enten det livstid, eller om det er sykehus det er snakk om. Dødstraff skal vi være glad for at vi ikke har spør du meg.
Vis hele sitatet...
Personlig er jeg imot dødstraff fordi jeg syntes vi har et tildels fungerende rettsystem i Norge som heller fokuserer på at folk skal bli friske og at folk kan forandre seg. Men f.eks. i USA hvor de praktiserer livstid på isolat så kan jeg tildels forstå en dødstraff.

For å spore av enda mer: Vi må jobbe med folks holdninger. Når en person har sonet sin straff i fengselet, så er han, per definisjon, en helt fri mann og bør behandles deretter. Skulle det mot formodning vise seg at denne personen gjentar samme handling så er det rettsystemet som har feilet.

"Friske", ikke tolk meg feil nå. Vil ikke gå inn i en diskusjon hvorvidt det kan være instinkt etc.
Sist endret av Deezire; 31. januar 2008 kl. 10:22.
Det er så mye som kan rettferdiggjøre drap for den enkelte om du tenker igjennom situasjoner at det er sykt. Menneske er primitivt, dreper når det tror det er det rette selv om det sansynligvis finnes så mange flere måter å håndtere en situasjon.

Er det rart det er krig?
Sitat av Bluesius
Det er så mye som kan rettferdiggjøre drap for den enkelte om du tenker igjennom situasjoner at det er sykt. Menneske er primitivt, dreper når det tror det er det rette selv om det sansynligvis finnes så mange flere måter å håndtere en situasjon.

Er det rart det er krig?
Vis hele sitatet...
At mennesket handler på instinkt har ingen ting med rettferdiggjøring å gjøre. Det du snakker om handler som sagt om reflekser og instinkt. Det som diskuteres i tråden ligger på de et teoretisk nivå.

Rett og galt handler om hva vi tenker og hvilke verdier vi legger til grunn, ikke våre dyriske instinkter!

Sitat av Deezire
For å spore av enda mer: Vi må jobbe med folks holdninger. Når en person har sonet sin straff i fengselet, så er han, per definisjon, en helt fri mann og bør behandles deretter. Skulle det mot formodning vise seg at denne personen gjentar samme handling så er det rettsystemet som har feilet..
Vis hele sitatet...
Dette er kun i teorien. Det er få ting som er så stigmatiserende som å bli satt i fengsel Og det er ingenting som tyder på at mennesker blir avstigmatisert når de slipper ut igjen. Man blir stemplet som kriminell, det forventes at man fortsatt er det og da blir det hele ofte en selvoppfyllende profeti.

Men som du sier, vi må jobbe med folks holdninger når det kommer til akkurat dette!
Sitat av Cikey
... Det som diskuteres i tråden ligger på de et teoretisk nivå.

Rett og galt handler om hva vi tenker og hvilke verdier vi legger til grunn, ikke våre dyriske instinkter!
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det går ann å diskutere dette temaet når vi bare skal snakke på teoretisk nivå. Vi er mennesker og må veie opp instinktet vårt mot rett og galt. Og instinktet vårt kan bety veldig mye for handlingene våres. F.eks: Hvis noen hadde drept hele familien din og skambankt deg. Ville du tatt til gode at her i Norge, ville han fått 21år i fengsel og etterpå vært under overvåkning resten av livet hans? Mitt instinkt hadde sagt noe annet for å si det sånn.

Men instinket ditt sier ikke "drep ham" hvis det var en kamerat som ikke hadde betalt de 100kr han skylder deg fra sist måned. Da sier instinktet vel at du spør om hvor de blir av pengene.

Eller er dere ikke enige?
Tror det Cikey mente, handlet om våre dyriske instinkter. Det er vel ikke akkurat instinktet som forteller deg at du skal spørre en kammerat etter 100-lappen han skylder deg.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jeg er enig med max-mekka, i et samfunn kan man ikke rettferdiggjøre drap. Ovenfor seg selv som et enkeltindivid kan man rettferdiggjøre det meste.

Med fare for å høres litt kynisk ut, synes jeg ikke drap er en stor greie om man tar bort samfunnet rundt, det religiøse, det følelsesmessige og loven.
Når det komme til samvittighet er det mye opp til enkeltindividets påvirkning. Jeg tror ikke primalmennesket ville vist noen tegn til anger på et drap. Strengt tatt ligger kanskje blodhevn i menneskets instinkt eller ihvertfall mye nærmere menneskets sinn enn rettssystemet vi opererer med i dag.
Sist endret av z0p; 31. januar 2008 kl. 12:16.
Satt igår og tenkte litt vedrørende dødsstraff og blodhevn selv, og det merkelige var hvordan jeg hele tiden motsa meg selv. Dette må sies handlet om straffbare handlinger og straff i asiatiske områder og ikke her i Norge - så er det opplyst.

Motsigelsen min kom på dilemmaet:
Jeg er ikke for dødsstraff og jeg er ikke for tortur. Men å sitte fengslet i et asiatisk fengsel på livstid må da grense til tortur, kontra dødsstraff?

Blodhevn i seg selv er jeg også imot, men usakelig nok tenkte jeg på hvor urettferdig det ville vært om en som drepte eller torturerte noen ikke skulle få smake egen medisin. Jeg har sett på filmer (yes, filmer!) at for eksempel medlemmer av mafiaen godtar eller aksepterer blodhevn som straff, før ble det faktisk ansett som en æressak.

Nå er jo dette med æressak noe gamle moralske spørsmål som nesten ikke eksisterer i enkelte deler av verden, men ta for eksempel Japan. Til tross for deres strenge kodeks så virker de da som oppegående og akseptable mennesker, allikevel har mange av de et annet syn på blodhevn enn det vi nordmenn har.

Jeg er litt usikker på hvordan det er i Japan nå til dags, men er ganske sikker på at deres tradisjon og kultur ville rettferdiggjort drap på flere områder enn vi nordmenn klarer å forestille oss. Om jeg tar feil beklager jeg for alle japanere, men poenget er at det faktisk fins mennesker på kloden som ser på drap som både humant og naturlig at det rettferdiggjør enkelte straffbare handlinger.

Eller noe sånt.

EDIT:
z0p kom før meg gitt - tror vi har telepatiske evner, ihvertfall meninger
Sist endret av paranoy; 31. januar 2008 kl. 12:04.
Sitat av L-substansen
nei! og ta livet til noen er ikke rettferdig, hvert individ burde kunne bestemme selv om de vil leve eller ikke.
Vis hele sitatet...
Se nedi apeland da.. Der dreper de hverandre som dyr.. Apropo dyr, burde ikke de også få bestemme da? (Vi vet jo at ingen vil dø uansett)

Tar svaret på forhånd:
"Nei ooo, er jo stoooor forskjell på det daa dyr er jo mindreverdige og vi må jo leve"



Ett liv er ett liv. Btw, dyr dreper for å drepe de også
Sist endret av Alexbleks; 31. januar 2008 kl. 12:12.
Sitat av Alexbleks
Se nedi apeland da.. Der dreper de hverandre som dyr.. Apropo dyr, burde ikke de også få bestemme da? (Vi vet jo at ingen vil dø uansett)

Tar svaret på forhånd:
"Nei ooo, er jo stoooor forskjell på det daa dyr er jo mindreverdige og vi må jo leve"



Ett liv er ett liv. Btw, dyr dreper for å drepe de også
Vis hele sitatet...
Likestiller du ditt eget liv med et dyr? Eller hva sier du egentlig? Kunne jeg egentlig liksågodt satt et skudd mellom øynene dine, hver gang jeg tok et jafs fra hamburgeren min, eller smekket en flue med VG?

Selvsagt er livet til menneske mer verdt enn dyr, for oss mennesker!

edit: spør du en flue, vil hun garantert svare at hennes liv er mer verdt enn menneskets, om du skulle oppnådd kontakt.
Sist endret av hyys; 31. januar 2008 kl. 12:25.
Drap kan aldri rettferdiggjøres.

Ingen har rett til å ta liv. Blir moren min voldtatt, så kan ikke jeg ta loven i egne hender, og drepe mannen som gjorde det. Jeg er nødt til å stole på rettsvesenet, om det så er som fornærmer eller fornærmede. Moren min ville fortsatt være voldtatt, uansett om jeg dreper ham eller ikke.

Jeg liker å tro at jeg vil bli dømt for ting jeg gjør på en rettferdig måte, like mye som jeg vil at pedofile, voldtektsmenn og annet avskum skal straffes etter loven, og ikke etter moral. Det er på alle måter nødvendig for at demokratiet skal fungere.

Om noen syns at lover og regler ikke er strenge nok, så er ikke det fornærmer sin feil, men rettsvesenet.

Man har kun rett til å drepe i selvforsvar, når man direkte blir truet på livet.

Poenget er at ingen er over loven. Ingen. (Unntatt diplomater da...)
edit: nevner også den kjente teorien:" Du ble satt tilbake i tid av en tidsmaskin til tidlig på 1900-tallet og lekte med en liten gutt i en bakgård. Da du spurde ham hva han het, svarte han Adolf Hitler"
Hva hadde du gjort da? Du vet at om du tar hans liv, kunne kanskje millioner av liv og elendighet vært spart.[/quote]


Er ikke helt sikker på hva jeg ville gjort. Men tror faktisk ikke at jeg ville gjort noe, Man kan ikke forandre fortiden. Hvordan ville verden idag sett ut uten adolf hitler?
Kanskje noen som døde under krigen ville funne en måte å sprenge jorden på?(rent hypotetisk) Man kan aldri vite helt sikkert.

Min personlige mening. Ja, drap kan rettferdiggjøres i ekstreme tilfeller.
Sitat av L-substansen
nei! og ta livet til noen er ikke rettferdig, hvert individ burde kunne bestemme selv om de vil leve eller ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg mener hvertfall du mister dette valget (om du vil leve eller ikke) når du dreper eller skader noen så hardt at de ikke kan bli bedre.

Vil igrunn rettferdigjøre drap når:
- Du vet drapet forhindrer den drepte i å voldta eller drepe noen.
- Personen har allerede drept noen og sluppet unna rettsystemet. Med unntak av visse omstendigheter.

Er litt enklere å tenke på det nå som dette er et "what-if" scenario. Om en person faktisk skulle voldtatt og skadet noen nær deg for deretter å unslippe rettsystemet, vil jeg tro det er ganske mye lettere å bygge frem mordtanker.
dødstraff er slik en morsom ting... om vi for eksempel innfører dødstraff for drap blir det jo ganske morsomt.

scenario:
person1 dreper person2
person3 utfører dødstraffen på person1 (ved f. eks injeksjon)
person3 blir tiltalt for drap på person1
person4 utfører dødstraffen på person3
and so on...

tilslutt er det jo bare 1 person igjen (person-seksmilliardognoe) som da må ta selvmord siden det ikke er noen igjen til å sette nåla i han...

OT:
ja, jeg mener man kan rettferdigjøre et drap... men hvordan og hvorfor er opp til hver enkelt og avgjøre... uansett så vil det være pårørende som må lide for personen(e) sine handlinger
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
naiSt: det er jo passe usaklig. Uansett er det ikke en person som offisielt står for henrettelsen, men rettsvesenet.
det er rettsvesenet som dømmer personen til døden... men det er jo en person som setter sprøyta eller trykker på knappen (alt ettersom)... vet det var litt usaklig... men det er jo et reelt scenario i en gal verden
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Nei, i det samfunnet dødstraffen utføres er det ikke en person som utøver henrettelsen. Skal vi se borti i fra det, kan vi like greit se bort ifra at det i det hele tatt utøves dødstraff. Så nei, det er ikke et reelt scenario.
Sitat av naiSt
dødstraff er slik en morsom ting... om vi for eksempel innfører dødstraff for drap blir det jo ganske morsomt.

scenario:
person1 dreper person2
person3 utfører dødstraffen på person1 (ved f. eks injeksjon)
person3 blir tiltalt for drap på person1
person4 utfører dødstraffen på person3
and so on...

tilslutt er det jo bare 1 person igjen (person-seksmilliardognoe) som da må ta selvmord siden det ikke er noen igjen til å sette nåla i han...
Vis hele sitatet...
Barnehagelogikk!

Det finnes mange gode måter å argumentere mot dødsstraff, men det der er ikke en slik en...

Så nei, det er ikke morsom, det er bare idiotisk!
det er et reelt scenario i en gal verden... i den verden vi lever i nå er ikke dette reelt, men kanskje i en parallel-dimensjon (om du tror på slikt, det gjør jeg) utrydder mennesket seg selv på denne måten...

for å synse litt rundt andre sine poster
Sitat av bronsky
Drap kan aldri rettferdiggjøres.

Ingen har rett til å ta liv. Blir moren min voldtatt, så kan ikke jeg ta loven i egne hender, og drepe mannen som gjorde det. Jeg er nødt til å stole på rettsvesenet, om det så er som fornærmer eller fornærmede. Moren min ville fortsatt være voldtatt, uansett om jeg dreper ham eller ikke.
Vis hele sitatet...
hadde noen voldtatt moren min ville jeg drept han uten å blunke. selv om jeg og min mor har problemer ville jeg aldri godtatt at noen utførte en slik handling på en av mine nærmeste. jeg hadde tatt min straff for å drepe personen om det så betydde at moren hans drepte meg fordi jeg drepte hennes sønn.

som jeg sa tidligere
Sitat av naiSt
ja, jeg mener man kan rettferdigjøre et drap... men hvordan og hvorfor er opp til hver enkelt og avgjøre... uansett så vil det være pårørende som må lide for personen(e) sine handlinger
Vis hele sitatet...
drapet hadde vært rettferdigjort i mine øyne... uansett hvordan man vrir på vender på denne saken er det alltid noen som sitter igjen som pårørende
Virkelig så få som mener at drap kan rettferdiggjøres?

Jeg er en snill person med en enorm samvittighet og velutviklet empati. Likevel; hadde jeg kommet inn i et rom og sett min familie og kjæreste liggende skambanket og voldtatt på et gulv med gjerningsmannen smilende ved siden av, er jeg overbevist om at jord og himmel ikke kunne stoppet meg fra å skade ham, kanskje til døden. I det øyeblikket du ser noe slikt, er jeg overbevist om at instinkt og huleboeren våkner i deg.

Der og da kan det rettferdiggjøres i ola nordmanns hode.
Sist endret av Lootfisk; 31. januar 2008 kl. 17:53.
Det er ihvertfal stor forskjell på moralske grenser og helt faste prinsipper. Moral er absolutt helt nødvendig, men faste prinsipper kan jeg ikke påstå at jeg noen gang har hatt. Synes det blir for dumt å mure seg inn i regler skrevet i stein, når livet er såpass fullt av uventede hendelser og nye vendinger.

Selv sparer jeg alt liv som best jeg kan, helt ned til det minste innsekt, men det er tusenvis av potensielle situasjoner som kan oppstå hvor det å ta et menneskeliv kan være det minste av to onder, og hvor det å ha et fast prinsipp mot å ta liv rett og slett er mer feigt enn det er beundringsverdig.

Og selv om det å gjøre seg selv til dommer i en slik situasjon er ufattelig vanskelig, og som oftest bør unngås, så kan det i visse tilfeller være helt nødvendig. Spesielt hvis man befinner seg i en posisjon hvor man er den eneste som kan gjøre noe..
Sist endret av mentalmelt; 31. januar 2008 kl. 18:08.
Sitat av hyys
Godt poeng!

edit: nevner også den kjente teorien:" Du ble satt tilbake i tid av en tidsmaskin til tidlig på 1900-tallet og lekte med en liten gutt i en bakgård. Da du spurde ham hva han het, svarte han Adolf Hitler"
Hva hadde du gjort da? Du vet at om du tar hans liv, kunne kanskje millioner av liv og elendighet vært spart.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg visste at Hitler kom til å starte 2.vk og det samme hadde skjedd så hadde jeg tatt livet av han.

Nærmere 60 mill mennensker eller Hitler? Hitler...
Lootfisk:

Hva du og NaiSt illustrerer kalles for blodhevn og var svært populært under vikingetiden. Blodhevn utføres vel uoffissielt i ulike land den dag i dag, men tror det rent generellt gjelder utviklingsland. Når det kommer til rettferdiggjøring av drap er det flere land idag som utøver denne praksisen. Det kalles dødsstraff, og betyr i ordets forstand frarøve livet ved dom.

Dødsstraff ved debatt tror jeg ikke helt går ut på at selve straffen i seg selv er så urettferdig, men at sjansen for at en kanskje har frarøvet livet til en uskyldig er tilstede. Før anså man faktisk dødsstraff som en human måte å utøve den høyeste straffeformen et rettsamfunn kunne utøve, men ser ut til at gjengs oppfatning idag ikke er av samme syn. Virker som de fleste nasjoner fordømmer dødsstraff som noe humant, og leter etter alternative metoder - som det å la en dømt råtne i fengsel, ikke bare dette livet men gjerne alle fremtidige liv hvis reinkarnasjon stemmer.

Ihvertfall USA, som kan idømme en straffange x-gange-livstid.
Sist endret av paranoy; 31. januar 2008 kl. 18:03.
Sitat av Kiy0shi
Hvis jeg visste at Hitler kom til å starte 2.vk og det samme hadde skjedd så hadde jeg tatt livet av han.

Nærmere 60 mill mennensker eller Hitler? Hitler...
Vis hele sitatet...
OT: Men det er jo ikke så enkelt. Jeg er overbevist om at en lignende katastrofal krig hadde hendt uansett, kanskje at en annen med like radikale synspunkt hadde tatt hans plass. Kanskje ti eller hundre år senere, men uansett. Verden var jo virkelig ikke stabil på det tidspunktet, jeg mener makten lå der og at Hitler bare var den som tok den.

Og, hadde ikke 2. verdenskrig skjedd ville verden sett helt annerledes ut idag. Da hadde vi feks ikke hatt tilsvarende kunnskap om hvor farlig bl.a. nasjonalisme, fascistiske og totalitære tanker kan være. Å gi Hitler skylden alene blir feil
Sist endret av Lootfisk; 31. januar 2008 kl. 18:17.
uansett hvem en som var under 13 år drepte ble sett på som et uhell under vikingtiden også...

blodhevn blir utført i norge også... dreper et medlem av f.eks A-gjengen et medlem av B-gjengen blir dette hevnet ved at en fra A-gjengen blir drept av en fra B-gjengen... i tilegg har vi disse drapene som kalles æresdrap... som omtrent går ut på det samme, men at det ofte er familie involvert.

Religion har jo blitt brukt som rettferdigjørelse av drap i årtusener, og de fortsetter enda...
vi kristne drev med korstog, jødene drepte jesus, islamske-ekstremister på tilfeldige tog/busser/fly/gater...
Sitat av paranoy
Lootfisk:

Hva du og NaiSt illustrerer kalles for blodhevn og var svært populært under vikingetiden. Blodhevn utføres vel uoffissielt i ulike land den dag i dag, men tror det rent generellt gjelder utviklingsland. Når det kommer til rettferdiggjøring av drap er det flere land idag som utøver denne praksisen. Det kalles dødsstraff, og betyr i ordets forstand frarøve livet ved dom.
Vis hele sitatet...
Jeg er sterkt imot dødsstraff. Jeg ville i posten min illustrere hvordan jeg, og svært mange andre mennesker, sannsynligvis hadde reagert i en spesiell gitt situasjon. Selv om man vet at det er _feil_ å drepe, er det få som greier kontrollere seg om man evt har mulighet til å stoppe en forferdelig handling. Som Mentalmelt så bra sa det, et menneskeliv kan være det minste av to onder.

Feks spesialtropper som håndterer en anspent, stor gisselaksjon med en ustabil gisseltaker. Om forhandlingene feiler nøler ikke teamlederen ett sekund med å ta ut vedkommende, ofte ved å drepe.
Hørte en sann historie i dag faktisk. En kvinne hadde i lang tid blitt mishandlet av sin mann. Hun fikk tak i en hagle, og en dag mens han lå og sov ut rusen, rettet hun haglen mot sin manns hode og trakk av. Hun ble frikjent av Høyesterett (tror det var de) som mente hun hadde handlet i nødverge (hindret et fremtidig drap/angrep). Det er en litt spesiell historie...
Det finnes mange som fortjener å dø.
Det er rett og slett ikke sånn at alle mennesker er like mye verdt.
Jeg kjenner folk som fortjener å dø, men til dere som mener at ingen fortjener å dø, hva med Idi Amin?
Fortjente han å bli gammel å leve et liv i rikdom?
Hva med General Butt Naked?
Å si at ingen fortjener å dø er helt latterlig...
det å si at alle mennesker ikke er like mye verdt er helt latterlig...

selv om en person utfører gitte handlinger som i dine øyne gjør dem mindre verdt betyr ikke det at dem faktisk General Butt Naked er, men selv om Idi Amins handlinger var grusomme betyr ikke det at hans liv var mindre verdt enn ditt og mitt...
hadde noen voldtatt moren min ville jeg drept han uten å blunke. selv om jeg og min mor har problemer ville jeg aldri godtatt at noen utførte en slik handling på en av mine nærmeste. jeg hadde tatt min straff for å drepe personen om det så betydde at moren hans drepte meg fordi jeg drepte hennes sønn.
Vis hele sitatet...
Ja, for da blir alle fornøyde, ikke sant? Og moren din blir sikkert fornøyd for at du døde, og hun sitter igjen. Du tok jo tross alt livet av mannen som voldtok henne.

Jeg er en snill person med en enorm samvittighet og velutviklet empati. Likevel; hadde jeg kommet inn i et rom og sett min familie og kjæreste liggende skambanket og voldtatt på et gulv med gjerningsmannen smilende ved siden av, er jeg overbevist om at jord og himmel ikke kunne stoppet meg fra å skade ham, kanskje til døden. I det øyeblikket du ser noe slikt, er jeg overbevist om at instinkt og huleboeren våkner i deg.
Vis hele sitatet...
Nå snakker vi vel her om drap kan rettferdiggjøres eller ikke, og ikke om det ultimate skrekkscenariet. Selvfølgelig kan man forstå at noen dreper, men allikevel kan det ikke rettferdiggjøres å ta noen andres liv.

Jeg er imot dødsstraff også.
Sist endret av bronsky; 31. januar 2008 kl. 18:50.
Sitat av bronsky
Ja, for da blir alle fornøyde, ikke sant? Og moren din blir sikkert fornøyd for at du døde, og hun sitter igjen. Du tok jo tross alt livet av mannen som voldtok henne.
Vis hele sitatet...
du kunne jo tatt deg bryet med å lese ferdig før du kom med en slik kommentar?
Sitat av naiSt
drapet hadde vært rettferdigjort i mine øyne... uansett hvordan man vrir på vender på denne saken er det alltid noen som sitter igjen som pårørende
Vis hele sitatet...