Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 2233
Jeg klarte det store kunststykke og svi en prosessor. Skulle bygge en PC for en lege på jobben, og antagligvis satt vifta feil på. Når jeg boota, så lukta det litt sånn svidd plast ala gammel bilbane... Ingen post, svart skjerm....

Så da kommer spørsmålet mitt (AMD Athlon XP2200+ CPU):

Vil jeg få bytta den (det synes at den er brent, svart på undersiden...), eller må jeg komme med en lur unnskyldning?
Anyone?

..grrrrr...
Virker tvilsomt om du får den på garantien. Men du kan jo forsikre den, og om noen uker, så sier du at den er blitt brannskadet
Burde hvertfall funke. Uansett bør du lese vilkårene til de du kjøpte CPU'en hos.
Sakset fra Komplett.no:

"Ved AMD prosessorer er det viktig å sjekke kjernen på prosessoren før den installeres, for det gis ikke garanti på AMD prosessorer hvor kjernen er skadet."

eh.. noen her med ett godt hint?
Da får du prøve å forsikre CPU'en, kan ikke koste så mye. Og etter et par uker så er CPU'en brent, stjålet, druknet eller vannskadet. Dermed så får du det dekt av forsikringen. Det er også muylig at du har en eller annen innbo forsikring som du kan bruke
Xtrax: de har jo egenandel da

LurveLeif: kjøp ny cpu
Skal man ha garanti på den, så må den jo sendes i posten. Og jeg tror ikke egenandelen er så mye høyere enn en eventuell porto.
Xtrax: ROFL!! vet du hvor mye egenandelen på en innebo forsikring er? 3k hos IF hvertfall.

Han får ikke denne på garanti, det som er greiest er å kjøpe ny cpu.
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
kunne jo alltids ha påstått at den var svidd fra før..
mongob0ffel: heh...hadde vært morsomt og hørt hva de svarte da
Er sikker på at forsikringstrikset funker. Du trenger sikkert ikke å betale egenandel for alt innboet på 3000 kr hvis det bare er CPU'en som er ødelagt. Han kan jo eventuelt bare tegne en forsikring bare på CPU'en.
Xtrax: ehhh...har du overhodet peil på hva du snakker om? Hvis du skal bruke innbo forsikringen din, så koster det deg 3k i egenandel samme faen om skaden er på 5 kroner eller 150k. og...hvor har du tenkt å tegne forsikring på bare cpu'en? er du helt tett?

en siste ting...det koster penger å forsikre ting...
Bruk mobiltelefonmåten da! Når folk kan forsikre en mobil, for så å hive den til sjøs, må det jo gå an med en fuckings CPU også!

*oppgitt*
Å herregud!!!! En mobil dekkes av reiseforsikringen din, eller en forsikring som netcom eller telenor lar deg ha på abonnementet ditt, det får jo for faen ikke an å gjøre det med en cpu!!
Hvorfor skal man ikke kunne det? Du kan forsikre hva faen du vil/har råd til. Og jeg nekter å tro at en CPU koster så mye å forsikre, og en egenandel er garantert billigere enn å kjøpe en ny.
Det er jo bare å forsikre den... Da kan du betale masse penger for forsikringen, sende inn CPU-en noen uker senere og deretter få beskjeden "Sorry kompis, denna har du ødelagt sjøl. Du får ikke en krone av oss"

Enklere å bare bite i den brune bananen og kjøpe ny med en gang!
er det noe som mangler i hodet ditt eller? en cpu dekkes bare av inneboforsikring, som igjen har en egenandel på 3k, med mindre du er totalkunde, for da minker den med 500 hvert år. dette er if sine priser. har du sett noen selge en cpu-forsikring? nei? det er en grunn til det, nemlig slike som LurveLeif som har svidd den. blir dårlig butikk av slikt vet du. med mindre du kan bevise med et konkret eksempel hvordan du har tenkt å forsikre en cpu, samt priser kan du holde kjeft og innse at du ikke har den minste anelse om hva du snakker om.

Mvh
Vegard Nerland
Salgskonsulent ComputerCity Sandvika
(som bl.a. selger forsikringer på mange forskjellige produkter, men ikke cpu'er...)
Jeg svidde en cpu en gang. Da herpa jeg hovedkortet etterpå (med vilje). Sendte inn begge deler og skylte på hovedkortet. Jeg fikk nytt igjen fra komplett.no
Okay, mulig jeg er langt til sjøs i en båt med knekte årer
Jeg gir meg!
Dette er takken for at jeg vil hjelpe en stakkar i nød.
Tror vi stopper vi forsikringsdiskusjonen her.

BTW! Nei, det er ingenting som mangler i hodet mitt!!!
Opprinnelig postet av LurveLeif
Jeg klarte det store kunststykke og svi en prosessor. Skulle bygge en PC for en lege på jobben, og antagligvis satt vifta feil på. Når jeg boota, så lukta det litt sånn svidd plast ala gammel bilbane... Ingen post, svart skjerm....

Så da kommer spørsmålet mitt (AMD Athlon XP2200+ CPU):

Vil jeg få bytta den (det synes at den er brent, svart på undersiden...), eller må jeg komme med en lur unnskyldning?
Anyone?

..grrrrr...
Vis hele sitatet...
hmm, minner meg om når jeg var 13 år gammel og svidde i stykker hovedkort og cpu p.g.a. at jeg glemte en jumper instilling
Vel, jeg måtte ihvertfall betale for ny cpu og nytt hk etter å ha prøvd diverse forklaringer
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
kunne jo ha prøvd det dromoz gjorde, xtrax..

f.eks drysse noe metallspon rundt om kring og boote opp med eller uten den svidde prosessoren på hket.. håpe på at det lukter svidd eller at det lager noen skumle lyder som *poff* eller *krøønsj*

så sender du de inn og lurer på hva som skjer.. ^^

ELLER: du kan sende inn igjen CPUen og vifta.. og ha ødelagt kulelageret ellerno på vifta (skrudd den opp ellerno og sabotert den, evt plassert den opp ned inni ).. ikke la den se skrudd-opp ut!!!!

på den måten så har cpuen blitt ødelagt på grunn av vifta som åpenbart ikke funka slik som den skulle, og det kunne ikke vært din feil.. ergo: det blir en sak mellom importøren og komplett og du får ny cpu/vifte.. sant?

prøv! alt du risikerer er en vifte som koster bare et par hundrelapper

<offtopic>
jeg støtter ikke dette tho, det er folk som deg som gjør det dyrere for oss andre å kjøpe hardware

good luck!
</offtopic>
kjenner en som hadde en 2 mnder gammel cpu vifte som gikk... han fikk ikke noe igjen av komplett. Vel jeg har brent 2 cpuer selv og det er bare å bite i det sure eplet.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Jeg kjenner en som fikk en privat person til å bygge en pc, med AMD cpu, han greide å brenne opp cpu'en, men han fikk igjen en cpu hos komplett.
Vel og merke var det noe feil med vifta da men.
er lett og få ting igjen oss komplett...

skyld på hovedkortet... at det hva noe feil med det.. slik at CPUEN gikk til faen...
så alt du trenger og gjøre er og ødelege hoverkortet ;D
og sende alt inn...

det du gjør er:
putt CPUen på plass...start driten...

så tar du en lednings stump og puter i agpportet
og drar den fram og tilbake noen ganger ;D
Jeg var hos Komplett idag, og det ser ut som om at man får igjen ny prosessor så lenge kjernen ikke er brent. På min CPU er det svart under, men selve kjernen er intakt.
Ergo det ser ut som om jeg har dritflaks denne gangen!

er du helt tett?
er det noe som mangler i hodet ditt eller?
Vis hele sitatet...
Jævli saklig sagt av deg veggiss, xtrax prøvde kun å hjelpe.


Trikset er somregel å late som du ikke skjønner noen ting, og komplett er ikke de kjipaste på det område der, sjøl om det somregel tar altfor lang tid.
Faen jeg klarte å svi cpuen nå. Klarte å sette vifta på feil vei. Er en athlon xp2000+ og hadde ei thermaltake volcano 7 vifte. FY FEAN. Skrudde på vifta og plutselig begynte det å ryke, men kan ikke si at prossesoren ser noe jævlig svidd ut. Men det lukter svidd, noen tips?
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Eh folkes, hvordan klarer man å sette på vifta feil?? Jeg har skifta mange vifter opp igjennom, men har ALDRI klart å fucke det opp. Har aldri svidd en cpu Volcano 7'en kommer ferdig montert også gjør den ikke???? Prøv cpuen i en annen pc evt, for å se om den er gåen. KAN hende at den ikke rakk og bli ødelagt... Har mine tvil men..
Hvis jeg skriver noe sånt:
Kjøpte ei thermaltake volcano 7 (ikke 7+) og amd athlon xp2000+ fra databutikken.com. På pakningen til vifta så stod det at den var godkjent for hastigheter opptil athlon xp2000+, leste i en test at en burde ikke bruke vifta på mer enn 1900+. En dag når jeg hadde kjørt det nye systemet mitt i ei uke så sa det plutselig stopp. Pcen slo seg av og ville ikke slå seg på igjen. Da jeg kikka inni pcen så slo cpu vifta seg først på og noen få sekunder etterpå så slo den seg av igjen. Merka og at det lukta en anelse svidd. Jeg demonterte vifta og lukta på prossesoren, og ganske riktig lukta det svidd og jeg konkluderte med at min kjære xp2000+ var ødelagt. Det var selfølgelig kjernen som var svidd. Det jeg lurer på da er. Dette burde jeg vel få igjen på garantien? På vifta er det en egen sensor som skal variere fan speeden, kanskje det er denne som har klikka?

Tror dere det kanskje kommer igjen på garantien da? Skreiv ikke dette da, men noe lignende
Hvis jeg hadde svidd av en cpu tror jeg ikke jeg hadde giddi å herpe hovedkortet mitt, bare for å spille kvitt eller dobbelt. Kan jo være heldig, men det kan jo også bli omtrent dobbelt så dyrt.
hvorfor ikke? take it or leave it
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Opprinnelig postet av Svonna
På vifta er det en egen sensor som skal variere fan speeden, kanskje det er denne som har klikka?
Vis hele sitatet...
Volcano 7 er den som er aka Silent Viking right?? Vel uansett, det har jeg sagt en million ganger nå, temp. regulatoren på de viftene er fucka. Den fungerer for å speede opp vifta, men den jekker den ikke ned igjen, det beste er hvis du er litt nevenyttig å fikse den så den går på konstant fart, en kamerat av meg gjorde det. Men, du bør få det igjen på garantien, det er jo ikke din skyld, og det er ingen monteringsfeil inne i bildet..:banana:
Hmm det er ikke silent viking nei det er ei enda eldre vifte. Egentlig skulle jeg ha volcano 7+ men klarte i farta å bestille feil og bestillte volcano 7. Jaja jeg ber til gudene og sender dem inn, 1200 kr i dass kommer til å henge hardt i meg hvis jeg må kjøpe ny cpu.
Jeg kjøpte meg en Volcano 7+ til en 2200+ CPU, det holdt ikke. Den holdt ikke til en XP2000+ heller, den gikk rett opp i 75 grader og fortsatte oppover i BIOS (skrudde av maskinen før jeg fikk se hvor langt den fortsatte). Har nå bestilt en Silent Viking som er mye bedre enn Volcano vifta. Småkjip å sette på er den også, og kommer demontert.
Jeg har også klart å sette cpu-vifta feil vei. Det var tilogmed på en AMD Athlon 1,4 GHz som er beryktet for å bli veldig varme. Men det gikk heldigvis bra. Eneste symptomene jeg merket var at under installasjon av Windows, så låste maskinen seg etter en viss tid.
Så jeg er glad for at det ikke gikk så ille som det kunne gått.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Opprinnelig postet av LurveLeif
Har nå bestilt en Silent Viking som er mye bedre enn Volcano vifta. Småkjip å sette på er den også, og kommer demontert.
Vis hele sitatet...
Sorry ass, Silent Viking er ikke så raw. 7+ er bedre. Kjører den as we speak, den funker som en drøm, har kjørt silent viking også men fikk bedre resultater med 7+
Snålt, har nøyaktig motsatt resultat her i heimen...
Og finner fort ut om det er feil, da Viking ankommer tidlig neste uke
Lurveleif, du burde vel kanskje gått for en volcano 9+ istedenfor. Den volcano 7+ er jo godkjent for hastigheter opp til 2600+. Snåle greier.
▼ ... over en uke senere ... ▼
det er kjedelig at sånt skjer, hadde blitt gal om det hadde skjedd meg
Silent Viking vifta kjølte over 10 grader bedre. Kanskje det har vært noe galt med Volcano vifta?
Kan ikke forstå hvorfor den Volcano 7+ vifta får så bra på tester. Har denne vifta nå og er alt annet enn fornøyd, min athlon xp 2000+ ligger faen meg på 61 grader idle, og denne vifta skal være godkjent for xp2600+. Her er en test som er foretatt av overklokking.no
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hum.. Jeg ville sendt en mail og spurt hva slags tempratur du burde få med den vifta.. 61 hørtes dog litt mye ut.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Bare sånn: Volcano 9+ er sinnsykt raw. Har ett eksemplar her nå... Har ikke testa den enda Meneh, tempraturen kommer an på hvor mye lufting og sånn du har i kabinettet dah, jeg med alle mine vifter har as we speak en system temp på 40 grader , fordi rommet her er dritvarmt. Men får du sirkulasjon så hjelper jo det veldig. Enkelt å få 60grader, bare å gi faen i lufting det...
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sant det totto.. Hvis kabinettet ditt er tett som en sardinboks hjelper det ikke mye.. Du må bør få ut luften som er inne i kabinettet også. Hvis det generelt er steikevarmt inne i det, bør du vurdere og investere i kabinettvifter.

Du kan forøvrig også sjekke at viften går som den skal, på riktig hastighet og at den ikke stopper opp innimellom eller går saktere.
Har 2 kabinettvifter, den ene har jeg montert oppe der det er satt plass til en vifte, det er ikke satt av plass til mere vifter i kabinettet mitt. Det jeg lurer på da er, burde jeg montere den vifta jeg ikke har montert nede på kabinettet til å suge inn eller ut luft? Varme går vel oppover? Ska kjøpe flere vifter etterhvert.
to vifter gir ok gjennomstrøm, men jeg har 5 kabinett vifter så pluss noen andre...
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
med voltmod sant?
voltmod? de mener regulerbare?

har enermax, har kontroll greie på hver vifte...
fra komplett.no;
Ved AMD prosessorer er det viktig å sjekke kjernen på prosessoren før den installeres, for det gis ikke garanti på AMD prosessorer hvor kjernen er skadet.
Vis hele sitatet...
bad
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Svonna: Hvis det fremdeles er veldig varmt i kabinettet ditt bør du vurdere og sette den andre viften til å blåse ut også. Hvis det ikke er plass, kan du alltids lage et hull i siden, eller i toppen på kabinettet ditt.
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
eller lag en duct!!!!

få en 80mm til å blåse rett på cpu