Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  197 9597
anderbor:
"Orgazmus: Du skal aldri begynne!!"
Høres virkelig som du driter i det ja..
Røykerom?
Matthiesen: Det er greit nokk at Norge er et twisted land, men det kommer ALDRIG til å skje... Da flytter jeg herfra for godt..!!
Scha's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av anderbor
Eller tar jeg feil..?
Vis hele sitatet...
Forslag: krav om enn vis luftkvalitet på røykeavdelinger, strengere krav om luftkvalitet en halv meter fra døra til røykeavdelingen. Problem solved..

Scha
Røykerommene har ikke vert gode nok. Røyk har kommet ut, og det liker ikke vi ikke-røykere. Dere røykere kan vel heller gå sammen i en forening og foreslå for regjeringen at dere kan betale alt som trengs for å få et skikkelig bra røykerom. Men det er vel kanskje litt for sent.
Vet ingenting
Opprinnelig postet av Orgazmus
Calavera:
Røykerom ville være helt uholdbart?
Vis hele sitatet...
Ja, røykerom er noe helt annet, og det har jeg ikke noe imot, men jeg har hele tiden vridd meg om når jeg sitter ved siden av noen som røyker på en cafe, det suger.
Hva med å godta at dere må sitte ute.

Se på det å sitte inne som et privilegium for oss som har en viss selvdisiplin og ikke er ute etter å forkorte livet.

Det finnes ikke noe mer uappetitelig enn at noen røker ved siden av der du spise mat. Det synes i allefall jeg.
anderbor:
Hørt om luftvegger?
Var på TV for en god stund siden.

Hyllekjeks:
Røykerom med god adskillelse er da vel ikke så ille?
Hvorfor skal jeg sette meg inn i deres situasjon, når dere ikke kan sette dere inn i min?
Kan noen av anti-røykerne forklare meg noen små ting som jeg aldri klarer å få skikkelige svar på når jeg spør de i RL?

Om det så er at IKKE-røykerne ønsker seg utesteder der man ikke kan røyke, der det skal være frisk luft etc og alle de ting som hører med...
Hvorfor har ikke bare noen ikkerøykere laget et utested tidligere da? Det må jo (slik politikerne fremstiller det) være titusenvis med folk som er hypp på et slik konsept.
(Det ville vært fullt mulig å lage det, for eierne bestemte tidligere SELV om det skulle være tillatt med røyking i lokalet.)

sj
spider.j:
fordi alle vet at slike steder blir lite populære..
i en vennegjeng på 5, er det nesten alltid en som vil ha en sigg til kaffen..
Jeg har gitt faen i å gå ut jeg.. tar jeg heller med noen venner hjem..

raze:
fordi, og dermed basta
Et røykerom må da være greit? Tåler de ikke at det kommer litt røyk ut av røykerommene må de ta seg sammen! Hva med når noen står rett utom inngangsdåra på cafe'n å røyker? Da sier de ikke noe, men tenker de på at det kan sive inn litt røyk derifra også?
Opprinnelig postet av Orgazmus
spider.j:
fordi alle vet at slike steder blir lite populære..
i en vennegjeng på 5, er det nesten alltid en som vil ha en sigg til kaffen..
Vis hele sitatet...
men er det ikke noe som skurrer her? "Alle" vet at et slikt sted ville bli upop, likevel er det vistnok "massevis" av folk som ville synes at det er helt nydelig med røykfrie utesteder.

sj
Din egoistiske tulling, jeg er ihvertfall smart nok å ikke ødelegge meg selv med røyk!
Opprinnelig postet av Scha
Vi røykere som brukte å dra på cafe å være sosial, er blitt som dere som heller vill sitte hjemme å glo i veggen...
Vis hele sitatet...
Så du må støtte deg til røyken for å kunne gå ut og være sosial? Det at du heller velger å være hjemme og glo i veggen er jo din egen feil ..og helt idiotisk
Opprinnelig postet av Rariuz
Din egoistiske tulling, jeg er ihvertfall smart nok å ikke ødelegge meg selv med røyk!
Vis hele sitatet...
Du er ikke smartere fordi du ikke røyker. Dette er en tråd om røykeloven er et godt eller dårlig vedtak, ikke en tråd om hvorvidt det er lurt å røyke. Basta!
Scha's Avatar
Trådstarter
99% av de over 18 som røyker, har lyst til å slutte (en eller annen gang)... Så hold kjeft om det at "dere er idioter som røyker".. Det er ikke så forbanna lett å slutte...

Scha
Not Penny's boat
argh's Avatar
Opprinnelig postet av anderbor
Det er så herlig å kunne gå på kafè, restaurant og utesteder uten at det lukter drit. Ta ansvar for deres egne valg og handlinger, ikke la oss andre lide over at dere skal ha den røyken ned i lungene (for å så blåse den ut på oss). Jeg er en ikke-røyker og er stolt av det!
Vis hele sitatet...
Skjerp deg, er jo dere som syter bare fordi det er røyk i rommet. Når du sitter på en restaurant så blåser de aldri røyken på deg og du får aldri røyk direkte på deg. Lukt? Jeg har aldri lagt merke til det, det har alltid luktet mat der jeg hart vært. Skulle tro dere var hysteriske. Noe må man da tåle (ser bort i fra asmatikere osv).

Ta ansvar for deres egene handlinger? Hva med de som begynte å røyke når de reklamerte for røyk og sa det var sunt?

Opprinnelig postet av anderbor
Dere røykere kan vel heller gå sammen i en forening og foreslå for regjeringen at dere kan betale alt som trengs for å få et skikkelig bra røykerom. Men det er vel kanskje litt for sent.
Vis hele sitatet...
Norge hadde fint tjent inn nok penger til det. Hvis de hadde brukt de pengene de tjener på tobakk på et år/halvt år.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Jeg er glad for den nye røykeloven, selv om jeg personlig ikke har noe problem med å måtte sitte i et røykfyllt rom. Det hender også at jeg tar meg en røyk selv (selv om det blir sjeldnere og sjeldnere), så jeg har på ingen måte lyst å straffe de som røyker. Men som alle ikke-røykere påpeker, så bør ikke røykernes usunne livsstil gå ut over dem.

Det er (som nevnt tidligere) hensynet til de ansatte i utelivsbransjen som er hovedgrunnen til loven, og en viktig grunn til at jeg støtter den. Det at noen ønsker å jobbe som servitør eller bartender betyr ikke at de ønsker å bli utsatt for helseskadelig røyk hver gang de går på jobb. Noen nevner røykerom som en løsning, og hevder at de ansatte på utestedet ikke trenger å gå inn dit. Hva med de som skal rydde/vaske der inne? Røykerne kommer ikke til å gjøre det selv, så da må nødvendigvis noen fra personalet gjøre det. At det er snakk om "noen få minutter" hver dag og at "det gjør meget lite fra eller til" må nesten være opp til de ansatte, ikke til røykerne å ta stilling til.

De som røyker må, som alle andre, ta konsekvensene av valgene de tar. Etter at den nye røykeloven ble innført inlkuderer det å måtte gå ut for å røyke. Ikke-røykerne har i alle år tatt hensyn til røykerne - nå er det røykernes tur til å ta hensyn til de som ikke liker å puste røyk ned i lungene.
Sist endret av aybara; 16. juni 2004 kl. 14:39.
Greit. Leser et par post og begynner nesten å le.
Nr 1. Hvorfor begynne å røyke i det hele tatt. Det er forstålig at det vanskelig å slutte å røyke, men det er faen meg det eneste røykere symter om også. Røykeloven har absolutt ikke noe som helst negativit i forhold til å slutte, tvert imot, jeg er overbevist over at det vil hjelpe. Kanskje ikke på de som er vanerøykere, men de små drittungene som syns det er tøft å røyke. Argh, tviler sterkt at flertallet her inne er så gamle at de har vokst opp utvitende om hvor farlig det er. Det hjelper heller ikke å skylde på slikt, det er opp til enkeltpersonen, og det går ann å slutte faktisk.

Nr 2. Røykeloven er for de arbeiderne på utesteder skal få frisk luft, og ikke noe jevelskap. Det er som sagt en bonus for de ikke røykende, at de også slipper det. Jeg er vel nesten allergisk mot røyk, og syns det er helt jevlig å måtte sitte ved sia av røykere, eller i nærheten. I tillegg er det en forderva lukt av røyk, og klær og alt lukter. Det har ingenting med å være gal eller hyper, røyk lukter, det er fakta.

Nr 3. Røykerom. Vil vi virkelig skille befolkninga. Ikke røykende, og røykende? Tror ikke det hadde hjulpet røykerne noe spess, da får i hvert fall ikke de ikke røykende noe som helst medlidenhet eller forståelse. De man ikke er med, kan man heller ikke forstå. Røykrom er også unødvendig dyrt, og resurskrevende. Alt dette for noe som alle vet er idiotisk? Lover om diverse luft o.l vil aldri gå, det er mye dyrere, og er vanvittig unødvendig når absolutt alle vil slutte å røyke? Har i hvert fall inntrykk av at alle man snakker litt mer med, alltid sier, vi prøver å slutte, det er ikke så lett. Hvis dere prøver å slutte, hva i helvete symter dere om? Da er det jo ikke noe negativt med røykeloven.

Men bare for å si det til slutt. Loven er pga arbeiderne. Det er helt forståelig.
Aybara, syns du sa det meget forståelig jeg.
Opprinnelig postet av Scha
99% av de over 18 som røyker, har lyst til å slutte (en eller annen gang)... Så hold kjeft om det at "dere er idioter som røyker".. Det er ikke så forbanna lett å slutte...

Scha
Vis hele sitatet...
Hoi, har jeg forstått det riktig her så prøver du å slutte, men du er sint på den nye røykeloven? Hm..har jeg gått glipp av noe? Gjør den nye røykeloven det vanskeligere for deg å slutte å røyke?
Jeg vil si meg veldig uenig med denne påstanden om at absolutt "alle" røykere har lyst til å slutte å røyke. Sorry, mulig jeg er en brødgjøk, men jeg har null planer om å slutte å røyke. Synes det er kos med en sigg til kaffen, en bok, en plis osv..

I tillegg må jeg si at det er skremmende å se hvilken retning utviklingen går, jeg frykter at til slutt sitter vi her uten å ha lov til å røyke, og det sterkeste rusmiddelet vi har lov til å iføre oss er sellerijuice.

bare mine 50 øre..
Scha's Avatar
Trådstarter
Det er ikkeno vanskeligere å slutte med den nye røykeloven.. Det jeg har slutta med er å gå på byen.. Har faktisk ikke opplevd røykeloven i det hele tatt, fordi jeg har slutta å gå ut.. Når det er sakt, så må jeg nesten også si at.. NEI.. det blir ikkeno lettere å slutte heller.. abstinensen forsvinner liksom plutselig ikke bare fordi at ikke er lov å røyke ute..

Scha
Opprinnelig postet av ^V|per^^
Matthiesen: Det er greit nokk at Norge er et twisted land, men det kommer ALDRIG til å skje... Da flytter jeg herfra for godt..!!
Vis hele sitatet...
Det er en sjanse for at det er det som holder på å skje nå. Jeg tror det er et skritt i retning totalforbud. Ikke det at jeg støtter det, men jeg tror politikerne ikke ønsker at friheten skal gå ut over helse. Men jeg er litt enig med dem når jeg ser hvordan yngre ungdommer blir "presset" fordi det er en vill idè her om at det å røyke er så kult.
Opprinnelig postet av argh
Skjerp deg, er jo dere som syter bare fordi det er røyk i rommet.
Vis hele sitatet...
Røyk i rommet er helseskadelig det også!

Lukt? Jeg har aldri lagt merke til det, det har alltid luktet mat der jeg hart vært.
Vis hele sitatet...
Du går nok rundt og lukter konstant røyk hver dag, så det er ikke så merkelig at du ikke har merket noe lukt.

Ta ansvar for deres egene handlinger? Hva med de som begynte å røyke når de reklamerte for røyk og sa det var sunt?
Vis hele sitatet...
Men det gjorde de nok ikke da du begynnte..?
anderbor

kunne ikke sagt det bedre selv, Scha.. hvorfor skal servitører som jobber på restauranter eller andre plasser måtte gå gjennom et så røykfullt rom at de mer eller mindre trenger en vifte foran segf for å se hvor de går?

Det hjelper ikke dem om du hiver opp et par vegger der det står "Røykerom" på, det blir og forblir bare det samme.

Og en løsning på det du klaga på:

Få myndighetene til å tvinge ned prisene på røykekutt produkter?

Jeg var ute på byen i sist helg, og uansett hvor jeg gikk fikk jeg en stygg sky mitt i trynet. Er noe så faens proviserende mangen ganger, kan jo ikke gå snakke med noen eller gå en plass uten at det stinker og oser røyk...
Ikke-røykere i "røyke-loven-diskusjoner" blir bare for lattelig.
Er dere alle idioter?

Røykeloven er der for å sikre at de ansatte på cafer og utesteder også skal få en røykfri arbeidsplass. Loven har ingen ting med ikke-røykere mor røykere å gjøre. Det er de ansatte loven skal beskytte, ikke gjestene.

Så drit i diskusjonen om røykerom, med mindre de ansatte ikke skal befinne seg i dette røykerommet. Jeg er for rom der man kan røyke dersom røykerne selv vasker, rydder, serverer og holder orden. De ansatte på utestedene har også rett på en røykfri arbeidsplass. Det er det loven handler om.
Forbanna latterlig tråd.

Røykeloven er kommet, og den er kommet for å bli. Det kan jeg si her og nå. Den kommer aldri til å bli reversert.

Alle røykere som sier at ikke-røykere bare er idioter som vil ha noe slikt kan bare gi seg. Det er de selv som trenger et ekstra rusmiddel for å kunne "leve".

Til dere som kommer til å slutte å gå på byen, bare fordi dere ikke får se kule ut med fyrstikkeska og papir-røret deres - So fuckings what? Om du ikke takler å gå ut på byen uten røyk, så tror jeg allmenheten helst vil ha deg sittende hjemme i smog-kjelleren din.

"men.. røyk er jo så sosialt.. buhu".. Fuck det. Like sosialt som å kaste mat til fuglene.

Røykerom er også en helt utpult ide. Det kan i utgangspunktet høres greit ut, både for utestedene og for besøkende. Men om du tar deg litt tid til å tenke gjennom det er det ikke det.
Et røykerom blir en plass på utestedene hvor alle kommer til å gå for å røyke. De fleste liker å ta seg god tid til å røyke. Så kan du tenke deg at det er nok et par hundre innom hver kveld.
Når jeg var på flyplassen i Singapore, la jeg merke til at de hadde laga røykerom der. Min far og min tante så sitt snitt til å få inn litt ny damp i lungene. Etter 2 minutter kom de ut igjen. Det var helt utrolig røykfylt der inne, og de ble selv kvalme og begynte å hoste kun av den passive røykingen. Rengjøringspersonellet gikk med gasmasker der inne ffs!

Nå. Jeg vet at en flyplass har litt mer besøkende enn et utested, men det var for å gi et poeng. For det vil være mye røyk inne i et slikt rom. Tilogmed med sterk ventilasjon (Relativt mye ekstra kostnader for utestedet btw), vil det være mye røyk. Så, hva skjer da der inne når noen blir litt smådårlige av all røyken, som attpå har drukket en god del den kvelden (som forsterker ubeghagheten)? Tenk deg selv.

Men røykerom er forsåvidt ute av spørsmålet, ettersom alle rom med tak over, er forbudt som røykested i alle offentlige bygniger.


Nei, gutter og jenter. Se heller på dette som ditt hint til å slutte å røyke.
kanskje fordi at hvis loven forsvinner så kommer det bare tilbake sånn så det var tidligere? og da slutter iallfall jeg å gå på byen. Forsåvidt driter jeg i om dere sitter på et rom og puffer i dere gift, det er ikke meg selv jeg bryr meg så mye om... mnen de stakkarene og andre som jobber på utesteder...
Opprinnelig postet av Ablaze
Greit. Leser et par post og begynner nesten å le.
Nr 1. Hvorfor begynne å røyke i det hele tatt. Det er forstålig at det vanskelig å slutte å røyke, men det er faen meg det eneste røykere symter om også. Røykeloven har absolutt ikke noe som helst negativit i forhold til å slutte, tvert imot, jeg er overbevist over at det vil hjelpe. Kanskje ikke på de som er vanerøykere, men de små drittungene som syns det er tøft å røyke. Argh, tviler sterkt at flertallet her inne er så gamle at de har vokst opp utvitende om hvor farlig det er. Det hjelper heller ikke å skylde på slikt, det er opp til enkeltpersonen, og det går ann å slutte faktisk.

Nr 2. Røykeloven er for de arbeiderne på utesteder skal få frisk luft, og ikke noe jevelskap. Det er som sagt en bonus for de ikke røykende, at de også slipper det. Jeg er vel nesten allergisk mot røyk, og syns det er helt jevlig å måtte sitte ved sia av røykere, eller i nærheten. I tillegg er det en forderva lukt av røyk, og klær og alt lukter. Det har ingenting med å være gal eller hyper, røyk lukter, det er fakta.

Nr 3. Røykerom. Vil vi virkelig skille befolkninga. Ikke røykende, og røykende? Tror ikke det hadde hjulpet røykerne noe spess, da får i hvert fall ikke de ikke røykende noe som helst medlidenhet eller forståelse. De man ikke er med, kan man heller ikke forstå. Røykrom er også unødvendig dyrt, og resurskrevende. Alt dette for noe som alle vet er idiotisk? Lover om diverse luft o.l vil aldri gå, det er mye dyrere, og er vanvittig unødvendig når absolutt alle vil slutte å røyke? Har i hvert fall inntrykk av at alle man snakker litt mer med, alltid sier, vi prøver å slutte, det er ikke så lett. Hvis dere prøver å slutte, hva i helvete symter dere om? Da er det jo ikke noe negativt med røykeloven.

Men bare for å si det til slutt. Loven er pga arbeiderne. Det er helt forståelig.
Aybara, syns du sa det meget forståelig jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg er faktisk helt enig med Ablaze i dette tilfellet her.

Svar meg på røyking, hva er det? Det er en del av en fæl kultur som oppstod på 1900- tallet i den vestlige verden. Det ble sett på som noe fintfolk gjorde, og det var status. Ingen visste at det var farlig og at det kom til å forkorte livslengden deres betraktelig. Reklamene sa: Røyk Eventyrtobakken, bli som <enellerannensportstjerne>.

Idag angrer så og si alle de som begynte å røyke, uvitende om all forderelsen på, at de begynte. De fikk sjokk når de fikk høre om alle skadevirkningene det har, men de kan ikke slutte siden tobakksfyrstene tilsetter alle slags midler i tobakken for å skape avhengighet. De fleste som røyker vil faktisk slutte!

Ungdommen som begynner å røyke nå, i moderne tid, ødelegger for seg selv og for de fleste andre. Hva er det som er så eksepsjonelt med røyking? Det kan være sosialt, ok? Men det er det mange andre ting som kan være og som erstatning.
Hva sier du? Røyking er nedstressende? Hmm, egentlig ikke? Det er like avstressende som alle andre vaner og uvaner. Kanskje du kan venne deg til at hver gang du er stressa kan du tygge en tyggis? Alt er helt psykisk så i teorien kunne du fått nesten alt til å virke på samme måte som røyk. Røyk er ikke en nytelse, det er en ond tradisjon som fortsetter å være her pga. tobakksfyrstenes grådighet. Jeg synes vi skal vise verden, og oss selv realiteten, og kanskje se litt på hva det er mange av oss faktisk gjør? Vi tenner fyr på en papirrull med et svært dyrt stoff inni som gjør at vi blir avhengige og bare må kjøpe mer og mer av det.

Kalles dette avstressende? Røyking kan føre til at man sliter økonomisk, dvs. mer stress. Mye av gruppepresset og kampen om å være tøff i Norge går også på røyk (I endel miljøer) Røyker man får man være med i gjengen, røyker man ikke er man ikke kul nok.
Det er denne mobbekulturen vi vil få slutt på! Det er denne forferdelige "selvmordsmetoden" vi vil få slutt på! Vi kjemper for et fritt Norge!

Røyk er ikke bare god og gammern, det fører faktisk til langvarige fysiske og psykiske skader, som redusert lungekapasitet, en trang til å røyke på de mest obskøne plasser, og i verste fall, med døden som utfall!

Det er veldig bra med den nye røykeloven! Den forhindrer de av oss som har bestemt seg for å ikke røyke fra å måtte oppleve de samme lidelsene dere stiller foran dere.

En avstemning gjort av VG viste også at 80% av landets befolkning var positiv til røykeloven. Vi lever da i et demokrati?
Nå sitter jeg bare å venter på en dum kommentar fra en røyker...
Ok, la oss heller snu det rundt og si slik; hvis man røyker, eller ikke har et problem med å røyke, så kan man få lov til å jobbe i servicenæringen. Man kan få lov til å være bartender, servitør, kokk, whathaveyou. Derimot om man ikke røyker, får man ikke det. Enkelt og greit? Ja.

Nå kommer noen til å si; buhu, du kan ikke diskriminere på den måten? Jo visst faen kan du det! Man ansetter ikke en som sitter i rullestol som snekker? Da er det også diskriminering.

Og til deg, Dadyd, som sier at røyking ikke er avslappende; hva FAEN vet du om det? Du røyker jo ikke din jævla tulling, ikke prat om ting du ikke har peiling på.

anderbor: Såvidt jeg kan se har du bare skrevet totalt søppelposter i denne tråden. Nedlatende, egoistisk, og elitistisk (av mangel på bedre ord) er hva du er. Du klarer OVERHODET ikke å se saken fra to sider, slik du absolutt syntes røykerene skal. Dobbeltmoralsk? Oh I think so!

ELLERS har spider.j det desidert beste poenget så langt; hvis det ikke er noen problemer med å få steder til å gå selv om det ikke er lov til å røke inne, hvorfor kan ikke noen bare starte opp egne steder der det ikke er lov? Disse må jo bli ultrapopulære? "Jammen av en vennegjeng på 5 er det alltid noen som røyker, og som vil gå på et sted hvor det er lov!" Bu-fucking-hu! Hvis dere virkelig har så store problemer med sigarettrøk har dere tre valg;

1. Tving kompisen til å bli med dere.
2. La kompisen gå et sted han kan røke alene, dere kan gå på stedet det ikke er lov.
3. Bitt i det sure eplet, og bli med ham.

Det ER virkelig ikke vanskeligere enn dette, og det eneste denne loven gjør er å gjøre livet surt for oss som nytter en sigarett når vi tar en pils, eller efter et godt måltid.

(Nå regner jeg jo med at noen kommer og sier at denne loven skal hjelpe de som jobber på disse stedene, men da ønsker jeg å referere til toppen av innlegget mitt før du sier noe.)
Not Penny's boat
argh's Avatar
Anderbor: Jeg glemte å si at jeg ikke røyker.
asso, VIL en slutte og røyke klarer en å stoppe å røyke! Ingen abstinenser, eller fysiske skader! (Bortsett fra hvis du har røykt lenge lukter det bæsj av huden din.) Røyker ikke selv, men jeg VET at hvis en vil ,klarer man å slutte! Så nå må nok det gode gamle sjekketrikset på byn'; "Har du fyr?" strykes fra boken.. =)

edit: Enig med ablaze!
Ånei, er det mulig å slutte å røyke? Det visste jeg ikke gitt! Poenget er at de aller, aller fleste som røker begynnte i tidlig alder, da det var kult. Jeg var en av de første som begynte på mitt klassetrinn, og 99% av grunnen var fordi det var kult, og litt skummelt, å røyke. Nå har det seg sånn at jeg har røkt i snart 9 år, og det er ikke så forbanna lett å bare slutte en slik vane.

Visste du forresten av nikton er mer avhengighetsskapende enn heroin?
Møkk lei jævla anti-røykere som kommer med den "Å, bare å slutte det da" og "hah, når du var så dum at du begynte så". Folk som uttaler seg om ting de overhodet ikke har peiling på, TI stille?

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=230868

høhø
Jeg synes det er greit at servitørene får en kreftfri arbeidsplass. Alle andre har jo rett til det, og jeg er tilhenger av likhet for loven-prinsippet.

///
The worst kind of non-smokers are the ones that come up to you and cough. Fuck, do you go up to crippled people dancing too?

Og: I'm not really a heavy smoker any more. I only get through two lighters a day now.

-Bill Hicks
\\\
Opprinnelig postet av King Ghidora
(Nå regner jeg jo med at noen kommer og sier at denne loven skal hjelpe de som jobber på disse stedene, men da ønsker jeg å referere til toppen av innlegget mitt før du sier noe.)
Vis hele sitatet...
[quote]Opprinnelig postet av King Ghidora


Nå kommer noen til å si; buhu, du kan ikke diskriminere på den måten? Jo visst faen kan du det! Man ansetter ikke en som sitter i rullestol som snekker? Da er det også diskriminering.

Ah, men en som sitter i rullestol kan jo aldri utføre en snekkerjobb; De fleste er skikket til en jobb som servitør. Med mange arbeidsløse i Norge er det neppe noen vits å tvinge folk til å bruke et rusmiddel for at de skal tjene til livets opphold. Pengene går isåfall rett til tobakksindustrien, og det hadde neppe vært moralsk riktig når folk dør av kreft. Fremdeles, røyk er en uting i det store og hele når folk ender opp som forbrukere av et produkt i form av avhengighet; Samme greia som med mange andre ting. Er ikke noe vi som nasjon burde støtte opp om.
Og til deg, Dadyd, som sier at røyking ikke er avslappende; hva FAEN vet du om det? Du røyker jo ikke din jævla tulling, ikke prat om ting du ikke har peiling på.
Vis hele sitatet...
Vise ord, hvis alle holdt kjeft når de faktisk ikke hadde peil, så hadde verden vært et bedre sted.
Opprinnelig postet av King Ghidora(forkortet)
Ok, la oss heller snu det rundt og si slik; hvis man røyker, eller ikke har et problem med å røyke, så kan man få lov til å jobbe i servicenæringen. Man kan få lov til å være bartender, servitør, kokk, whathaveyou. Derimot om man ikke røyker, får man ikke det. Enkelt og greit? Ja.

Nå kommer noen til å si; buhu, du kan ikke diskriminere på den måten? Jo visst faen kan du det! Man ansetter ikke en som sitter i rullestol som snekker? Da er det også diskriminering.

anderbor: Såvidt jeg kan se har du bare skrevet totalt søppelposter i denne tråden. Nedlatende, egoistisk, og elitistisk (av mangel på bedre ord) er hva du er. Du klarer OVERHODET ikke å se saken fra to sider, slik du absolutt syntes røykerene skal. Dobbeltmoralsk? Oh I think so!
Vis hele sitatet...
1. og 2. avsnitt: Beviser en ting. King Ghidora er tydeligvis ikke helt klar i hodet, men er flink å ordlegge seg.
Mener du virkelig at folk med f.eks astma og røykintoleranse ikke skal få jobbe som bartender/servitør/whatever?

Og så er det nå faktisk slik at mange i rullestol kan jobbe som snekker, og de som ikke gjør det, har rett og slett ikke muligheten til å få utført arbeidet.
Har ikke en med astma/røykintoleranse muligheten til å blande drinker og/elller servere?
Samme som å ikke gi kvinner jobb som lege fordi de vanglivis har langt hår(samme usaklighetsgrad i alle fall).

3. avsnitt: så andebor klarer ikke se saken fra 2 sider? Tenk litt på deg selv før du kommer med slike helt ØDELAGTE og lite gjennomtenkte utsagn. Mener faktisk andebor har ca 1000 ganger mer rett enn deg i alt innenfor dette emnet.
Jeg synes det er direkte fornøyelig å se utelivsbransjen lide pga røykeloven som var ment som en beskyttelse for deres ansatte.
Og når man samtidig fikk vite av de høye herrer at utelivet kom til å ta seg opp pgsa alle de som ikke orker røyk, gleder jeg meg til å se hvor de ble av

/edit:
Appendix:
"Og så er det nå faktisk slik at mange i rullestol kan jobbe som snekker, og de som ikke gjør det, har rett og slett ikke muligheten til å få utført arbeidet.
Har ikke en med astma/røykintoleranse muligheten til å blande drinker og/elller servere?"

En som sitter i rullestol klarer vel også å banke inn en spiker?
Men i likhet med en asmatiker klarer han bare ikke å oppholde seg på den aktuelle arbeidsplassen
Sist endret av lars?; 16. juni 2004 kl. 17:25.
Opprinnelig postet av AppendiX
1. og 2. avsnitt: Beviser en ting. King Ghidora er tydeligvis ikke helt klar i hodet, men er flink å ordlegge seg.
Mener du virkelig at folk med f.eks astma og røykintoleranse ikke skal få jobbe som bartender/servitør/whatever?
Vis hele sitatet...
Ikke helt klar i hodet? Hold munn lille ape. Ja, jeg mener akkurat det, pga. det jeg skal nevne i neste avsnitt.


Og så er det nå faktisk slik at mange i rullestol kan jobbe som snekker, og de som ikke gjør det, har rett og slett ikke muligheten til å få utført arbeidet.
Har ikke en med astma/røykintoleranse muligheten til å blande drinker og/elller servere?
Vis hele sitatet...
Jo, det har personen, men du er tydeligvis ikke smart nok til å se sammenligningen her. Det jeg mener er at omgivelsene gjør det umulig for en bevegelseshemmed å snekre i 10 meters høyde, uten betydelige kostnader. Akkurat det samme er det med bartendere. De må tåle å utføre arbeidsoppgavene sine i et område hvor det røkes. Får ikke folk slappe av med en sigarett i en bar, kommer folk ikke.

Det er jo bare å se på tallene, alle de som ikke klarer sigarettrøk på byen uteblir jo, og arbeidere permiteres i hytt og pine. Hvorfor da ikke bare gjøre slik jeg beskrev i posten over?


Samme som å ikke gi kvinner jobb som lege fordi de vanglivis har langt hår(samme usaklighetsgrad i alle fall).
Vis hele sitatet...
Idiot, det er det overhodet ikke. Det var et utrolig tåpelig utsagn.

3. avsnitt: så andebor klarer ikke se saken fra 2 sider? Tenk litt på deg selv før du kommer med slike helt ØDELAGTE og lite gjennomtenkte utsagn. Mener faktisk andebor har ca 1000 ganger mer rett enn deg i alt innenfor dette emnet.
Vis hele sitatet...
Javel, det må du gjerne mene, men slik er det enkelt og greit ikke.
Opprinnelig postet av King Ghidora
Idiot, det er det overhodet ikke. Det var et utrolig tåpelig utsagn.

Javel, det må du gjerne mene, men slik er det enkelt og greit ikke.
Vis hele sitatet...
Så jeg er idioten? Du som sier: Jeg har RETT, dere har GALT! Jeg er smartest, dere er dumme

Innbilt IQ og 5'er i norsk gjør deg ikke klokere enn alle andre.


edit: orgazmus: På en måte korrekt, på en annen måte ikke.
Asmatikere klarer å oppholde seg der, bare at de tar skade av det. Det ville ikke rullestolbrukeren ha gjort.

Og hva med de som ikke vil bli utsatt for en langsom forgiftning(vil ikke alle unnslippe det?), skal ikke de ha rett til å jobbe på et utested/cafè?
Andre arbeidsplasser der det er giftige gasser, blir arbeiderne utstyrt med verneutstyr, og det hadde vel ikke vært veldig smaklig om biffen din ble servert av en kelner med gassmaske og vernedrakt?
Sist endret av svisj; 16. juni 2004 kl. 17:59.
Opprinnelig postet av IvIoyner
Vise ord, hvis alle holdt kjeft når de faktisk ikke hadde peil, så hadde verden vært et bedre sted.
Vis hele sitatet...
Konklusjon: Ikke snakk om ting du ikke har peiling på.
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
jeg er ikke-røyker og synes røykeloven er på trynet :P


ps!
Jeg tar FEIL, dere har RETT! Jeg er dummest, dere er smarte.

edit:
Ukens kaktus til Scha?
Sist endret av Bill_Gates; 16. juni 2004 kl. 18:09.
Røykerne er så usosiale at de må ha røyken som hjelpemiddel til å komme i kontakt med mennesker! Hæhæ
Opprinnelig postet av dadyd
Reklamene sa: Røyk Eventyrtobakken, bli som <enellerannensportstjerne>
Vis hele sitatet...
Vel, en reklame jeg har sett sa "røker de en sigaret fra tidemand, da gleder dig selv og din sidemand"

Røyker ikke selv, men jeg mener det er litt drastisk mot røykerene å utesperre dem helt. Lag heller skikkelige røykerom som alternativ, istedenfor å nekte helt. "Uten så og så mye klarhet i luften utenfor røykerommet stenger vi denne bulen" burde loven sagt. Et lite rom hvor man ikke kan spise (ingen bord, men en benk eller to) og så går de ut og spiser igjen. Selvfølgelig ville det vært litt bedre en å stå ute i 20- grader. De som ikke har råd til røykerom lar røykerene stå ute. Slik kunne det gått an.
Er det virkelig så synd på servitørene og bartenderene?

Når man velger å bli servitør eller bartender, vet man at man kommer til å jobbe i røykfylte omgivelser.
Opprinnelig postet av pinnsvinet
Et lite rom hvor man ikke kan spise (ingen bord, men en benk eller to) og så går de ut og spiser igjen. Selvfølgelig ville det vært litt bedre en å stå ute i 20- grader. De som ikke har råd til røykerom lar røykerene stå ute. Slik kunne det gått an.
Vis hele sitatet...
En idiotisk idé. Da kommer det i allefall røyk i lokalet. Skulle det først vært røykerom, så skulle de være totalisolert fra resten, men jeg er egentlig mot det også. Røykeloven er det beste som har hendt Norge på lenge.


Opprinnelig postet av Bill_Gates
jeg er ikke-røyker og synes røykeloven er på trynet :P ps! Jeg tar FEIL, dere har RETT! Jeg er dummest, dere er smarte.
Vis hele sitatet...
Vær så snill, spar oss for elendige poster uten seriøse argumenter.
Opprinnelig postet av Cthulhu
En idiotisk idé. Da kommer det i allefall røyk i lokalet. Skulle det først vært røykerom, så skulle de være totalisolert fra resten, men jeg er egentlig mot det også. Røykeloven er det beste som har hendt Norge på lenge.

Vær så snill, spar oss for elendige poster uten seriøse argumenter.
Vis hele sitatet...
Hm, du er imot røykerom, selv om røyken da ikke gjør noe skade lenger? Trodde virkelig det var poenget med hele saken?