Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4992
Har byttet calipper, skiver og klosser bak, luftet etter alle oppskrifter bak). Med håndbrekket dratt til føles pedal fast ut, men med en gang brekket løsnes blir det svikt og stor vandring.

Mistenker det er håndbrekkstrammeren som ikke har dratt seg til riktig. Har pumpet brekket ørten ganger uten effekt. Er det noe jeg har glemt?
Håndbrekket er ikke en egen trommel brems inni skivene? Har du elektronisk håndbrekk?
Er en Audi med "skrustempel".
Har du satt på riktig calipper? Husker jeg hadde dette problemet med min forrige bil. Uansett hvor mye jeg prøvde å lufte ut, så var fortsatt pedalen svampete. Viste seg at jeg fikk høyre når jeg jeg bestilte venstre bak. De er helt like, med unntak av at luftenippelen blir plassert på undersiden hvis de byttes om. Da vil det alltid være en luftlomme du ikke får ut.
Har riktig kalipper på riktig sted. Disse kan ikke byttes om pga integrert håndbrekket.
Kjør en runde før du lufter alle kaliperne. Er ikke sikkert det holder å lufte bare bak, selv om det i teorien skal det da det er høyeste punkt i systemet. Håndbrekkstrammeren skal vel ikke ha noe med hvordan pedalen føles å gjøre?
Hvis det er vaier til brekke, bytt vaier, det strekkes ut over tid.
Det føles ut som om ikke stempelet ligger skikkelig på. Det tar et halvt tråkk før de plutselig tar, tar jeg et raskt pump tar de med en gang. Det går så tilbake hvis bremsene ikke brukes i noen sekunder.

Foreløbig teori er slakk eller treg gange på håndbrekkwire, skal sjekke det i morgen.
Bremser brekket? Kanskje du må justere utgangsposisjonen til stempelet, slik at det er kortere vei til klossen. Altså justere brekket.

https://www.youtube.com/watch?v=nPRNbn9bdJg
Det er samme caliper det gjelder. Men disse skal jo være selvjusterende.
På noen modeller må man bruke Vagcom/tilsvarende etter skift av bremseklosser for å justere hvor caliperen tar. Vet ikke om det gjelder deg, men kan være verdt å sjekke ut.

Utenom det, så ville jeg gjettet at stempelet har korrosjon på seg som forhindrer stempelet i å gli ordentlig.
Helt nye calippere, så det er neppe rust. Og ikke nødvendig med noe software her, rent mekanisk system.
Er det riktig dimensjoner på calippere, klosser og skiver? Har vært borti at det er tilgjengelig forskjellige bredder på skivene for samme bilmodell.
Beklager å repetere meg selv, men hvis du må pumpe før bremsene føles faste, kan det være stort annet enn luft? Har du hatt hjelp til å lufte? Disse ventilene man kobler på for å lufte alene er ofte ikke helt hundre.
Det er godt mulig det er luft igjen i systemet, det føles bare ikke helt sånn ut. Bl.a. er håndbrekket helt slakt de første 4-5 kneppene, så noe galt er det der også...
Har du ett bilde av baksiden av calipper med håndbrekksfunksjonen så er det lettere å hjelpe deg
Hvis den fra biltema kom med en strips på armen til håndbrekksmekanismen, så skal ikke stripsen klippes før calipper er montert og stempelet er pumpet tilbake på plass. Har gjort samme feil selv før, og da stod det i bruksanvisningen, at om den klippes før den er montert så kan det påvirke bremseeffekten. Sjekk om du har tilsvarende på papirlappen som fulgte med i esken. Verdt en sjekk
Stemmer det, og jeg gjorde som anvist ved montering.