Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 4344
Er det noe i veien for spise hest?

Jeg tenker ikke på oppdrett av hest for mat, men hvis/når dyret dør, bør den da spises eller destrueres?
De spiser hest i andre land, ikke av nød, men for smak, i F.eks. Frankrike. Hvorfor er det ikke tenkelig engang er i Norge.
Har det med tradisjon å gjøre.? Andre ting?

Legger med link til en sak om temaet. Pia Olden slaktet og spiste hesten sin da den døde.
Hun mente det var en bærekraftig løsning. Resultatet var at hun ble drapstruet.

Edit. Jeg kom plutselig på Svartpølse. Den inneholder hestekjøtt.
Finnes det andre hesteprodukter?

edit 2. Det er en del spekemat som inneholder hest ser jeg nå. Kanskje hest er best når vi ikke vet at det er det?
Sist endret av vindaloo; 15. september 2021 kl. 12:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Morrpølse inneholder hestekjøtt. Ikke alle variantene riktignok.

Jeg syns folk reagerer ganske sterkt på det, ingenting i veien for at hun skal få kjøpe hest sålenge hun tar godt vare på dyra..

Det er nok en kulturell greie ja.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Vi har tradisjon for det her også, om ikke i hele landet så i hvert fall i flere deler.

Nå synes jeg for all del det er en veldig merkelig ting å gjøre, men det eneste reelle problemet er at hun råket utfor en haug krakilske, irrasjonelle naut som står i fare for å bli mentalt utkonkurrert av sitt eget favorittdyr.
Har spist ren hestebiff én gang på Olympen tror jeg det var. Det var ok, som en blanding av ku, hvalbiff og vilt
men jeg syntes både ku, hvalbiff og vilt er bedre ;-)
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Det virker litt som om folk kvier seg for måtte tenke over hva de spiser, at kjøttkakene har vært ett dyr før havnet på tallerkenen.
Det har kanskje endret seg de siste 10 årene siden mat har blitt så trendy å drive med/være opptatt av.
Samme med småbruk og selvberging. Men jeg tror veldig mange ville kviet seg for å kjøpe hestebiff fra ferskvaredisken.

Sitat av Gloss Vis innlegg
Har spist ren hestebiff én gang på Olympen tror jeg det var. Det var ok, som en blanding av ku, hvalbiff og vilt men jeg syntes både ku, hvalbiff og vilt er bedre ;-)
Vis hele sitatet...
Det er sånn jeg innbiller meg at smaken er også. At det smaker litt som blod kanskje, (jern?)
Sist endret av vindaloo; 15. september 2021 kl. 12:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har spist hestebiff i Norge. Jeg tror ikke folk flest har noe imot det, men hestejenter er generelt helt crazy.

Som du sier drives det ikke oppdrett på hest for kjøtt i Norge, og de mange hester som brukes som kjæledyr og bruksdyr har levd i 20ish år og vært gjennom medisinske behandlinger som ikke gjør dem egnet til føde. Alt sånt på dokumenteres hvis det skal være menneskeføde. Det var jo problemer med hestelasagneskandalen også. Det var ikke det at det var hest, men mangelen på kontroll. Avdanket veddeløpshest ville ikke jeg spist.
De samme som trakasserte henne spiser sikkert svin som har det helt jævlig og kylling som bor på alt for små arealer. Hyklersk.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Som du sier drives det ikke oppdrett på hest for kjøtt i Norge, og de mange hester som brukes som kjæledyr og bruksdyr har levd i 20ish år og vært gjennom medisinske behandlinger som ikke gjør dem egnet til føde. Alt sånt på dokumenteres hvis det skal være menneskeføde. Det var jo problemer med hestelasagneskandalen også. Det var ikke det at det var hest, men mangelen på kontroll. Avdanket veddeløpshest ville ikke jeg spist.
Vis hele sitatet...
Betyr det at hestekjøttet vi spiser er importert? Drives det oppdrett av hest til mat i andre land?
Sist endret av vindaloo; 15. september 2021 kl. 13:03.
Det var en «matskandale» for noen år tilbake. Diverse ferdigretter som inneholdt hestekjøtt i stedet for/i tillegg til storfekjøtt. Husker bare et eksempel, det var en frossen lasagne fra danegaard(? Litt usikker på leverandørnavnet i farten).

Så det kan være en del av oss som ufrivillig har spist hestekjøtt. Tipper dette var i ca 2010.

Har en anekdote også.
Jeg snakket med en gammel kjøpmann fra drammensområdet som hadde ferskvaredisk. Der hendte det seg at de fikk inn billig hestekjøtt. Men ettersom det var vanskelig å selge det så krydret de det med noe tex-/mexkrydder og solgte det som texasbiff. De nevnte aldri noe om at det ikke var storfekjøtt og fikk gode tilbakemeldinger på smak og mørhet.
Sist endret av Taxidriver; 15. september 2021 kl. 13:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Det var en «matskandale» for noen år tilbake. Diverse ferdigretter som inneholdt hestekjøtt i stedet for/i tillegg til storfekjøtt. Husker bare et eksempel, det var en frossen lasagne fra danegaard(? Litt usikker på leverandørnavnet i farten).

Så det kan være en del av oss som ufrivillig har spist hestekjøtt. Tipper dette var i ca 2010.
Vis hele sitatet...
@*pi er inne på den lasagna greia.
Det er nok mange som ikke tenker over hesteinnhold i F.eks. spekemat. Inkludert meg da jeg startet tråden .
Men rene hesteprodukter fra ferskvare disken kan ikke jeg huske å ha sett i mitt område.
Ser ikke problemet. Skjønner godt at hun spiste den, hadde gjort det samme selv, dersom ikke kjøttet var forurenset på noen måte.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Det finnes for øvrig en tråd om det å spise kjæledyr her ett eller annet sted, (hund o.l.)
Kanskje det er årsaken til at vi ikke spiser så mye hest, at vi ser på det som kjæledyr?

Tråden

+
Med tanke på det med medisiner o.l.
"I 2018 brukte norsk oppdrettsnæring minst antibiotika i verden.
I 2019 ble forbruket redusert med ytterlige 77 prosent – til tross for produksjonsøkning.
I 2018 ble det brukt 0,69 milligram antibiotika pr kilo laks produsert.
I 2019 var tallet 0,16 milligram per kilo laks produsert."


Men mye av kjøttet vi spiser er jo importert.
Sist endret av vindaloo; 15. september 2021 kl. 13:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hestekjøtt er godt det, hender meny har det inne og har sett Det på grensehandelen ved kongsvinger og Svinesund.

To grunner til at vi ikke spiser så mye Hestekjltt i dag, det ene er at det er et bruksdyr og kjæledyr som lever 20år og mange får da ett forhold til dyret, hester er og intelligente skapninger, så skjønner godt at mange kvier seg.

Den andre er historisk, vikingene likte hestekjøt, det ble brukt til blot og fest, tanken bak var at man tok opp i seg styrken til dyret og at dyret var verdifullt. Det var virkelig stas og spise hest og altså forbeholdt blot og viktige fedter/seremonier.

Da Norge ble kristnet forbød man faktisk å spise hest, dette for å hindre blot, som var en av de viktigste seremoniene i norrøn religion. I det nye samfunnet var også mer nyttiggjort som arbeidsdyr og ikke minst stridsdyr. Vikingene red til kamp og ikke i kamp.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Jeg snakket med en gammel kjøpmann fra drammensområdet som hadde ferskvaredisk. Der hendte det seg at de fikk inn billig hestekjøtt. Men ettersom det var vanskelig å selge det så krydret de det med noe tex-/mexkrydder og solgte det som texasbiff. De nevnte aldri noe om at det ikke var storfekjøtt og fikk gode tilbakemeldinger på smak og mørhet.
Vis hele sitatet...
Texas er jo kjent for både kjøtt og BBQ så det høres godt ut det, men jeg tror jeg ville forhørt meg om akkurat hva som var Texas med biffen.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
@*pi er inne på den lasagna greia.
Det er nok mange som ikke tenker over hesteinnhold i F.eks. spekemat. Inkludert meg da jeg startet tråden .
Men rene hesteprodukter fra ferskvare disken kan ikke jeg huske å ha sett i mitt område.
Vis hele sitatet...
Det var en Meny butikk i mitt nærområde som solgte ferdigpakket hestefilet i ferskvaredisken. Vet ikke om dette var et fast sortiment, det er vel heller tvilsomt.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det er sånn jeg innbiller meg at smaken er også. At det smaker litt som blod kanskje, (jern?)
Vis hele sitatet...
Snarere tvert imot vil jeg si, det var ganske lyst så vidt jeg husker. Begynner å bli noen år siden.


Sitat av vindaloo Vis innlegg
Betyr det at hestekjøttet vi spiser er importert? Drives det oppdrett av hest til mat i andre land?
Vis hele sitatet...
Det slaktes nok hester i Norge, men ikke i det omfanget. Hvis man f eks ikke får solgt et hingsteføll så er det vel slakt som er alternativet. Men en hest som har levd i tjue år og vært innom ulike eiere er sikkert ikke klarert for å bli menneskemat. Når man driver oppdrett av sau og ku, så skal de ha helsekort der all behandling på individ og flokk skal registreres. Sikkert mange som ikke har det på kjæledyr.

Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
De samme som trakasserte henne spiser sikkert svin som har det helt jævlig og kylling som bor på alt for små arealer. Hyklersk.
Vis hele sitatet...
Har prøvd å komme på noe morsomt med brukernavnet ditt her, men fikk det ikke til.

Sitat av robhol Vis innlegg
Nå synes jeg for all del det er en veldig merkelig ting å gjøre, men det eneste reelle problemet er at hun råket utfor en haug krakilske, irrasjonelle naut som står i fare for å bli mentalt utkonkurrert av sitt eget favorittdyr.
Vis hele sitatet...
Jeg synes egentlig ikke det er så merkelig. Jeg er ikke noe glad i å avlive dyr selv, men det er veldig mye lettere når de blir brukt til mat. Det kommer an på hvilket forhold man har til kjøtt, antar jeg. Jeg er veldig bevisst på at kjøtt kommer fra dyr, og da virker det respektløst å ta livet av dem og ikke bruke hele dyret så godt som mulig. Ville aldri kastet overskuddshaner f eks, selv om det økonomisk ikke gir helt mening å skulle bruke tid på å slakte dem.
Sist endret av *pi; 15. september 2021 kl. 17:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Hvordan var dette i 1700-1800 hundre tallets bonde Norge?
De hadde vel typiske en hest til alt mulig arbeid og ofte fattigslige kår.
Havnet den på stabburet når den knelte?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://www.khm.uio.no/blogg/mat/kon...estekjott.html

Kyrkja hadde hest som tabu, på grunn av heidenske skikkar med ofring. Det gjorde at det ikkje har vore del av matkulturen, og difor forsvunne ut. I tillegg har hest fått posisjon som kjæledyr i nyare tid, og det har nok forsterka tabuet. Det er neppe religion som er grunnen til at folk ikkje et hest i dag, mens det gjerne var det på 17-1800-talet.
Har smakt hest på restaurant i Norge en gang. Det var spisbart, men hadde det vært biff ville den gått i retur. Smakte litt "gamp"...
De sorte pølsesnabbene du får kjøpt i butikken inneholder hestekjøtt
Som Vidarlo sier, er det et gammelt kristent tabu. Det ble stadfestet som tabu av pave Gregorius III i en pavelig bulle fra 732 for å motvirke gamle hedenske skikker og ritualer.

Det finnes en litt morsom historie om Håkon den gode (933 - 961), som har et ublidt møte med hedenske trøndere med julestemning. Blot er en rituell offerfest for de norrøne gudene der hestekjøtt ofte sto på menyen:

Sigurd Lade-jarl var en stor blotmann, og det hadde Håkon [Grjotgardsson], hans far også vært. På kongens vegne holdt Sigurd jarl alle blotgilder i Trøndelag. Det var gammel skikk når det skulle være blot at alle bønder kom dit hovet [kultstedet] var. Dit brakte de sine matvarer som de skulle ha så lenge som blotgildet stod på. Ved dette gildet skulle alle menn ha øl. Det ble også slaktet mye smaler [småfe] og hester.
Vis hele sitatet...
[...]

Da den første skålen ble skjenket i, da talte Sigurd jarl for det og signet det til Odin og drakk kongen til av hornet. Kongen tok imot hornet, men gjorde korstegn over det. Da sa Kår av Gryting: «Hvorfor gjør kongen så? Vil han ikke blote?» Sigurd jarl svarte: «Kongen gjør som alle som tror på sin kraft og styrke og signer skålen til Tor. Han gjorde hammertegnet over hornet før han drakk.»
Vis hele sitatet...
Trønderne får færten av kristenmannsblod og bestemmer seg for å trolle stakkars Håkon.

Det var rolig om kvelden. Men dagen etter, da man gikk til bords, stimlet bøndene sammen rundt kongen og sa at han skulle ete hestekjøtt. Det ville ikke kongen på noen måte. Da ba de ham drikke suppen, men det ville han ikke. Da bad de ham ete suppefettet. Det ville han heller ikke, og da var de nær ved å villexgå til angrep på ham.

Sigurd jarl sa at han vil forlike dem og bad bøndene holde opp med stormen. Men han bad kongen gape over kjelehanken, der dampen av hestekjøttet hadde lagt seg slik at den var fettet. Da gikk kongen frem og la en linduk over kjelehanken og gapte over, og gikk deretter til sitt høysete.

Men ingen av partene var tilfreds med dette.
Vis hele sitatet...
Etter alt detta hestekjøttpratet så måtte jeg kjøpe meg svartpølse, det har jeg ikke spist på femten år tror jeg, men ble liksom litt fysen på det.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Jeg jobber egentlig for Grillstad.
Er leid inn for lage blest om Svartpølse i sosiale medier
Grilstad har mye godt, mye god saltmat. Blir for ofte syltetøy på skiva. Bra du tok litt samfunnsansvar vindaloo

Lage blest om hest

Hest er best som pålegg

-Øystein Sunde-
Sist endret av Taxidriver; 17. september 2021 kl. 01:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Bra du tok litt samfunnsansvar vindaloo
Lage blest om hest
Vis hele sitatet...
Spørs om hesten er enig
Ikke så interresant for diskusjonen forøvrig, men her jeg er fra så kaller de hesteløp for svartpølserally. Litt flåsete så klart. Det er jo mest de ordentlig tøffe gutta som sier det.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Ingredienser
Hestekjøtt, storfekjøtt, svinehjerte, storfehjerte, kjøttfett, salt, konserveringsmiddel (natriumnitritt E250),
blodprotein, rødvin, bestrålt krydder, løk, fargestoff (karamell E150c), antioksidant (askorbinsyre E300) og startkultur.

Blodprotein. Tipper det var dette som gjorde at jeg tenkte på hestekjøtt som den litt søte smaken av blod.
Sist endret av vindaloo; 17. september 2021 kl. 01:31.
En tidligere slakter jeg kjenner hadde sine verste dager på jobb når han måtte avlive hester. Ku, sau og gris ble standard rutine for han, men kviet seg til å gjøre klar boltepistolen hver gang det kom en en hingst inn til slakt. Godt kjøtt, men det at det er ett bruks og kjeledyr for mange svekker nok appetitten.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ingredienser
Hestekjøtt, storfekjøtt, svinehjerte, storfehjerte, kjøttfett, salt, konserveringsmiddel (natriumnitritt E250),
blodprotein, rødvin, bestrålt krydder, løk, fargestoff (karamell E150c), antioksidant (askorbinsyre E300) og startkultur.

Blodprotein. Tipper det var dette som gjorde at jeg tenkte på hestekjøtt som den litt søte smaken av blod.
Vis hele sitatet...
Nå var det denne her jeg gikk for, men den er ikke så langt unna den som heter «Svartpølse».



Har dere denne andre steder enn i innlandet?

Det er forresten Grilstad som leverer denne også, men den har vel kanskje et noe mer lokalt nedslagsfelt.
Synes det er helt ekstremt måten andre reagerer. Folk får gjøre som de vil. Tenker det er fint den ble spist og gjort nytte for seg.

Personlig ville jeg ikke klart å spise eget kjæledyr, nå er vel hest husdyr riktignok. Har hund selv og den kunne jeg aldri spist, men det er jo ikke vanlig her i Norge heller. Faren min spiste, uten å vite det, hund i Kina. Sa det smakte godt - inntil han spurte hva han hadde fått servert , da kom kvalmen.

Hestepølse e.l. har jeg ikke noe problem med å spise.