Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 743
Røyket changa for en uke siden og fikk tak i brett med tramadol. Bør jeg vente med tramadol med tanke på MAOI i changa?
"Substances that increase serotonin, noradrenaline, or dopamine activity as too much of any of these neurotransmitters can result in severe acute consequences including serotonin syndrome, hypertensive crisis, and psychosis."

"Opioids: Some opioid analgesics are associated with a risk of serotonin syndrome in combination with MAOIs due to their serotonergic properties. Other combinations may result in opioid toxicity due to CYP450 enzyme inhibition by the MAOI. Given the widespread availability of several suitable alternative drugs, the combination of dextromethorphan, methadone, pethidine, tramadol, fentanyl or tapentadol with an MAOI should usually be avoided, including in the 14 day period following the withdrawal of an irreversible MAOI.
Morphine, codeine, oxycodone and buprenorphine are alternative opioids for patients receiving MAOIs, though starting at a low dose and titrating cautiously against clinical response is advised.[23]"


https://m.psychonautwiki.org/w/index.php?title=MAOI&_=

Jeg vet ikke noe særlig om Changa, MAOI'er eller interaksjonen mellom de to stoffene du nevner, men utifra det jeg har lest på 5 minutter ville jeg definitivt latt være i minst to uker etter inntak bare for å være på den sikre siden.
Better safe than sorry!

Serotonin-symdrom er visstnok en grusom måte å stryke med på.
Sist endret av krystallkongen; 12. september 2021 kl. 15:27.
tfvr2's Avatar
Trådstarter
2 0
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
[i]
Jeg vet ikke noe særlig om Changa, MAOI'er eller interaksjonen mellom de to stoffene du nevner, men utifra det jeg har lest på 5 minutter ville jeg definitivt latt være i minst to uker etter inntak bare for å være på den sikre siden.
Better safe than sorry!
Vis hele sitatet...
Ja, holder meg til venting for nå, takk for svar.

En faktor jeg tenker på, er at det i changa oftest brukes planter med reversible MAOI, som slutter å hemme MAO etter et par timer, i motsetning til mange MAOI som antidepressiver og i ayahuasca
Personlig hadde jeg ikke gamblet når jeg ikke vet, men jeg er ikke deg