Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2152
Hei,

I det siste har jeg begynt å våkne om natten full av svette, fra topp til tå. Vi snakker i det kaliberet at sengen er så våt at jeg ikke kan sove i den mer den natten (ekkelt, jeg vet). Dette har ikke brukt å vært ett problem før og det er ganske kaldt der jeg sover (bor i en kjellerhybel og har ikke på varme om natten). Har ingen tegn til feber eller at jeg er syk. Men jeg kan gjerne være litt svimmel i det jeg våkner av disse svetteanfallene.

Begynner å bli ganske irriterende siden jeg må stå opp ekstra tidlig på morningen for å dusje av meg alt samt at jeg må vaske sengetøyet veldig ofte (ett ganske stort minus når man er student og vaskemidler koster penger).

Litt om meg ( vet ikke hvilken relevanse det har) : Er 20 år, 183cm høy, veier 55-56 kilo, sliter mye psykisk med en tung depresjon og mye angst men går ikke på medisiner for tiden. Usikker på om jeg får i meg det kalorinntaket jeg burde hver dag. Går tur/jogger alt fra 10-18km hver kveld/natt for å prøve å bli kvitt vonde tanker. Drikker mye vann, gjerne alt fra 3-6 liter om dagen.

Noen som kan ha en anelse om hvorfor dette skjer?

Mvh
Veldig svette kan være symptom på flere ting.
Prat med legen din om det.

Alle svar her vil bli mer eller mindre ukvalifisert gjetting.
Det kan ikke ha en sammenheng med bivirkning/feber av koronavaksine?
Hvorfor drikker du seks liter vann? Det høres helt sykt mye ut. Er det noe du tror du må, eller er du faktisk så tørst? Det er isåfall noe jeg ville tatt opp med legen.
Jeg slet med det samme i en periode hvor angsten var som verst. Men hør på vindaloo, du burde prate med legen din.
Trådstarter
7 4
Sitat av *pi Vis innlegg
Hvorfor drikker du seks liter vann? Det høres helt sykt mye ut. Er det noe du tror du må, eller er du faktisk så tørst? Det er isåfall noe jeg ville tatt opp med legen.
Vis hele sitatet...
For det meste tvangstanker/tvangslidelser som gjør det. Drikker vann når jeg ikke er tørst fordi jeg innbiller at det "renser" tennene mine som jeg er så misfornøyd med.

6 liter er på det mest ekstreme, men jeg vil tippe 4 - 4,5 liter er gjennomsnittlig for meg.
Sist endret av sakkada; 12. september 2021 kl. 13:56.
Hei trådstarter. Du må ta en tur til legen for å sjekke generelt, men spesielt mtp diabetes. Ekstrem tørste er et symptom på diabetes, og en av typene har onset i din alder.

Mao. Gjør deg selv en tjeneste og dra til legen - ASAP.

Du kan sjekke denne tråden senere. Vi er ikke kvalifiserte. Selvfølgelig kan jo symptomene dine også være et tegn på at du drikker for mye vann. 6 liter er alt for mye - uten salt så kan store mengder være dødelige.
Sist endret av Picard; 12. september 2021 kl. 14:19.
Sitat av sakkada Vis innlegg
For det meste tvangstanker/tvangslidelser som gjør det. Drikker vann når jeg ikke er tørst fordi jeg innbiller at det "renser" tennene mine som jeg er så misfornøyd med.

6 liter er på det mest ekstreme, men jeg vil tippe 4 - 4,5 liter er gjennomsnittlig for meg.
Vis hele sitatet...
Bytt til munnskyllevann? Bedre for tennene og helsa (så lenge du ikke drikker det). Ville også tatt en tur til legen mtp. svettinga.
Har du røkt tjall en lengre periode og nylig stoppa?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det renser ikke tennene nevneverdig, og det er null grunn til å drikke så mye vann. Selv den åtte glass-greia er massivt overdreven, og du heller i deg det dobbelte. Det holder helt greit å drikke når du er tørst.

Når det er sagt må du jo tylle i deg så mye vann du gidder, bare vær obs på at det sannsynligvis ikke har noe for seg - og selv vann kan være giftig hvis du får for mye.
Sitat av robhol Vis innlegg
Det renser ikke tennene nevneverdig, og det er null grunn til å drikke så mye vann. Selv den åtte glass-greia er massivt overdreven, og du heller i deg det dobbelte. Det holder helt greit å drikke når du er tørst.

Når det er sagt må du jo tylle i deg så mye vann du gidder, bare vær obs på at det sannsynligvis ikke har noe for seg - og selv vann kan være giftig hvis du får for mye.
Vis hele sitatet...
Flaskevannprodusenter har klart å innbille folk at de konstant er dehydrert. Det er ikke vits i å ha noe spesifikk rutine for å få i seg vann, hvis man drikker til måltider og når man er tørst så er det helt fint.
Sitat av *pi Vis innlegg
Hvorfor drikker du seks liter vann? Det høres helt sykt mye ut. Er det noe du tror du må, eller er du faktisk så tørst? Det er isåfall noe jeg ville tatt opp med legen.
Vis hele sitatet...
Det er mye, men ikke farlig mye. Hvis han løper 2 mil på de dagene han drikker 6 liter så kan det forsvares med at det går sikkert med et par liter til løpinga.

Og hvis man er middelt aktiv så er det ikke uvanlig at man blir anbefalt å få i seg 1 gallon (3,7 L) med vann om dagen.

Til ts. Et generelt legebesøk er vel å anbefale. Med tanke på din vekt og ditt aktivitetsnivå så virker det som du er underernært.
Sist endret av Superspurv; 12. september 2021 kl. 15:40.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Det er mye, men ikke farlig mye. Hvis han løper 2 mil på de dagene han drikker 6 liter så kan det forsvares med at det går sikkert med et par liter til løpinga.
Vis hele sitatet...
Tenkte ikke på at drikkingen i seg selv er farlig, men føler man seg så tørst så er det et symptom på f eks diabetes, hvis ikke høres det litt tvangsaktigt ut. Det siste ser ut til å være tilfelle. Det er en myte at man må gå rundt med tåteflaske hvor enn man går for å ikke bli dehydrert. Kroppen har en følelse for å signalisere at vi trenger vann, og det er tørste. Vi spiser ikke hele dagen for å unngå å bli sultne heller.

Når vi får råd om ca 2,5l om dagen, så er det inkludert mat. Man kan trenge mer om man trener mye i veldig varmt klima, igsørlug før man er akklimatisert. Jeg har imidlertid aldri sett noen anbefale å drikke 3-6 liter vann.

Sier ikke at du påstår dette altså, men det er big business å innbille folk at de er konstant dehydrert med giftstoffer som hoper seg opp i kroppen og trenger å renses ut.
Sist endret av *pi; 12. september 2021 kl. 15:58.
Ble diskutert endel på dette med vanninntak på senteret jeg trente på før covid'n, fordi et par av de som trente gikk rundt konstant med fulle drikkeflasker. Både på trening men også gjennom hele dagen. En av de som slengte seg på diskusjonen var ivrig på trening og allmennlege og hun mente at så stort vanninntak som opp mot 10 til 12 vannflasker dagen opp mot seks liter faktisk kunne skylle ut vitaminer og mineraler av kroppen og at det ikke var noen gode grunner til å ha drikke så store mengder vann. Ble aldri å sjekke om det stemmer siden det kom fra en lege.
Som sagt over her, gå til lege. Nattesvette kan være symptom på flere ting. Jeg hadde det selv for noen år siden, men jeg hadde enda et symptom som gjorde at jeg allerede var under utredning. Selv slike småsymptomer er viktig å sjekke, da det ikke er naturlig.