Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1109
Hei nå var det vist min tur. Mista lappen mars 2018 i 2 år og 3 mnd etter en utforkjøring med påvirkning. Jeg var nede på veivesenet bestilte teoritime og leverte synsattest. Så nå et par dager før teroitimen så fikk jeg brev fra politiet om at jeg ikke kan få lov å ta lappen allikevel slik jeg ble fortalt i retten. Nå må jeg bevise edruelighet altså pisseprøve hos legen i 6mnd ETTER at jeg har sonet fengselstraff, betalt 30k i bot, mistet jobben og fått en ny. Jeg skal ærlig si at jeg røyker hver dag, men det som er noe bullshit i mine øyne er at ikke jeg har fått beskjed om dette før nå.

Jeg begynte i ny jobb rundt nyttår, hvor jeg trives godt og jeg klarer og møte opp hver dag. Her har jeg sagt hele veien at jeg kan ta lappen igjen i sommer, altså nå. Nå har jeg havnet i en situasjon hvor jeg pluteslig ikke kan ta lappen likevel. Og jeg er redd for å miste jobb nr 2 pga dette. ER det noe jeg kan gjøre?
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dessverre.
Er faen ikke rart mange tidligere rusavhengige aldri blir noe, har lyst til å slå inn trynet på samtlige på både politistasjonen, vegvesenet og legekontoret. Hvordan behandler jeg disse følelsene?
Hei! Trasi situasjon du er i. Var det noen vilkår som ble satt i første straff som du brøt med og dermed utløste det situasjonen du er i nå?
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Er faen ikke rart mange tidligere rusavhengige aldri blir noe, har lyst til å slå inn trynet på samtlige på både politistasjonen, vegvesenet og legekontoret. Hvordan behandler jeg disse følelsene?
Vis hele sitatet...
Men du ruser deg jo fortsatt? Tenk på de som ikke ruser seg og må oppleve dette peset når de endelig har sonet ferdig, betalt bot osv. Det er verre for dem, for deg som fortsatt ruser deg er det nok best for deg og folk rundt at du ikke får førerkort igjen. Kjenner jeg er glad for at reglene er slik med tanke på de som fortsatt ruser seg og vil kjøre bil, og ikke skjønner konsekvensene av ruskjøring.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Hei! Trasi situasjon du er i. Var det noen vilkår som ble satt i første straff som du brøt med og dermed utløste det situasjonen du er i nå?
Vis hele sitatet...
Nei gjennomførte straffen 100% slik det var ment

Men du ruser deg jo fortsatt? Tenk på de som ikke ruser seg og må oppleve dette peset når de endelig har sonet ferdig, betalt bot osv. Det er verre for dem, for deg som fortsatt ruser deg er det nok best for deg og folk rundt at du ikke får førerkort igjen. Kjenner jeg er glad for at reglene er slik med tanke på de som fortsatt ruser seg og vil kjøre bil, og ikke skjønner konsekvensene av ruskjøring.
Vis hele sitatet...
Nei det har ikke noe med å kjøre ruset og gjøre. Jeg røyker for tiden hasj da Jeg ikke har hatt noe grunn til å la være, men hadde Jeg fått vite at disse kravene ville bli stilt til meg for å få lappen idag, så hadde Jeg Jo så klart begynte på urinprøver for 6mnd siden, slik at jeg kunne få lappen og beholde jobben. Jeg vet utmerket godt at ruskjøring ikke er bra og det er ikke noe Jeg har tenkte tilå gjøre.
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har fått fratatt førerkortet tre ganger basert på legens rapporteringsplikt, og har måttet søke om å få førerkortet tilbake hver gang, men først levere 6 mnd rene prøver. Det er en frustrende prosess, men man må.
Dessuten har jeg aldri noensinne i mitt liv brutt veitrafikkloven.
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Nei gjennomførte straffen 100% slik det var ment



Nei det har ikke noe med å kjøre ruset og gjøre. Jeg røyker for tiden hasj da Jeg ikke har hatt noe grunn til å la være, men hadde Jeg fått vite at disse kravene ville bli stilt til meg for å få lappen idag, så hadde Jeg Jo så klart begynte på urinprøver for 6mnd siden, slik at jeg kunne få lappen og beholde jobben. Jeg vet utmerket godt at ruskjøring ikke er bra og det er ikke noe Jeg har tenkte tilå gjøre.
Vis hele sitatet...
Vet nøyaktig hva du mener, ja Lite du får gjort med det nå. Du må bare pisse rent, dessverre.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hva med å finne en jobb hvor du ikke trenger førerkort?
Vis hele sitatet...
Joda det finnes elektrikere både offshore og på båt, er alltids muligheter. Men er det ikke noe som er Galt en plass når man liksom skal komme seg videre Etter tidligere dumme valg I livet også får man ikke vite om slike detaljer om ubegrunnet "utvida" straff, før man har kommet tilbake til arbeidslivet og begynner å se lyst på ting. For min del er det hvertfall lettere å fallen utpå igjen om jeg sitter uten hverken jobb eller lappen
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Kontakt advokat? Du har jo kanskje økonomisk mulighet til å prøve dette? Førerkort sakene er tilbake i fokus, prøv å pm eller kontakt han her:
https://mobile.twitter.com/Haakonmathias

Han jobber med ny runde søksmål for disse tilfellene.

Lykke til og send gjerne PM!
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Hei nå var det vist min tur. Mista lappen mars 2018 i 2 år og 3 mnd etter en utforkjøring med påvirkning. Jeg var nede på veivesenet bestilte teoritime og leverte synsattest. Så nå et par dager før teroitimen så fikk jeg brev fra politiet om at jeg ikke kan få lov å ta lappen allikevel slik jeg ble fortalt i retten. Nå må jeg bevise edruelighet altså pisseprøve hos legen i 6mnd ETTER at jeg har sonet fengselstraff, betalt 30k i bot, mistet jobben og fått en ny. Jeg skal ærlig si at jeg røyker hver dag, men det som er noe bullshit i mine øyne er at ikke jeg har fått beskjed om dette før nå.

Jeg begynte i ny jobb rundt nyttår, hvor jeg trives godt og jeg klarer og møte opp hver dag. Her har jeg sagt hele veien at jeg kan ta lappen igjen i sommer, altså nå. Nå har jeg havnet i en situasjon hvor jeg pluteslig ikke kan ta lappen likevel. Og jeg er redd for å miste jobb nr 2 pga dette. ER det noe jeg kan gjøre?
Vis hele sitatet...
Jeg ble også fortalt i retten at jeg ikke trengte å levere rusprøver, men jeg stolte ikke på det og leverte på eget initiativ. Men hos meg var det bortkasta og det ble aldri etterspurt. Eneste å gjøre er å levere prøver. Du har ikke vært borti/blitt tatt for rus eller noe annet i mellomtida?
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Jeg ble også fortalt i retten at jeg ikke trengte å levere rusprøver, men jeg stolte ikke på det og leverte på eget initiativ.
Vis hele sitatet...
Dette er et fint tips til alle. Begynn den 6-månedersperioden med rene rusprøver så tidlig som mulig, på eget initiativ, slik at du har det i bakhånd om du kommer opp i en sånn situasjon som trådstarter.
Sist endret av Tysteren; 6. juli 2021 kl. 20:02.
Du klarer alltids å dikte opp noen unnskyldninger for hvorfor du må utsette å ta lappen på nytt. Du stryker teorien en gang eller to, oppkjøring tar lang tid å få bestilt og det drøyer en stund før du får timen din. Denne enten stryker du eller får ikke møtt opp pga. sykdom eller lignende. Så starter hele venteperioden på ny oppkjøring. Plutselig er det gått langt mer enn 6 mnd.
Sist endret av Herr potet; 6. juli 2021 kl. 22:07. Grunn: skrivefeil
Sitat av Herr potet Vis innlegg
Du klarer alltids å dikte opp noen unnskyldninger for hvorfor du må utsette å ta lappen på nytt. Du stryker teorien en gang eller to, oppkjøring tar lang tid å få bestilt og det drøyer en stund før du får timen din. Denne enten stryker du eller får ikke møtt opp pga. sykdom eller lignende. Så starter hele venteperioden på ny oppkjøring. Plutselig er det gått langt mer enn 6 mnd.
Vis hele sitatet...
Jeg tror at du har misforstått. Jeg oppfatter ditt forslag som at han skal prøve å eventuelt utsette tidspunkt for rusprøver, for at han til slutt skal kunne rekke å bli ren, og dermed levere en ren urinprøve.

Da har du isåfall misforstått, fordi her er det sånn at han må levere rene urinprøver minst en gang i uka i 6 måneder for å kunne få førerkortet. Dette avhenger altså ikke av at han får utsatt noen prøver i det hele tatt, han velger selv når han vil starte opp med 6 måneders-perioden.

Eller kanskje jeg har misforstått deg: Du mener at han skal gi unnskyldninger til arbeidsplassen for hvorfor han ikke får førerkort, og skal bruke unnskyldninger helt til han rekker å levere 6 måneder med rene prøver. Da henger forslaget ditt på greip.
Sist endret av Tysteren; 6. juli 2021 kl. 22:15.