Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 8769
https://www.adressa.no/pluss/nyheter...m-23912685.ece

Kan noen forklare meg hva dette handler om? Jeg finner ikke noen kilder til dette som ikke er bak en paywall.
Skal sjekke biler

- Folk kan støte på soldater en rekke steder. Blant annet ved Lerkendal, i Osloveien eller i Trondheim sentrum, sier Dreier.

Blant annet vil det bli opprettet en trafikkontroll ved Ferista i Fjellseterveien, som blir bemannet av HV-soldater. I forbindelse med kontrollen har soldatene begrenset politimyndighet.

- Dette er en del av øvelsen. Slike oppgaver er noe av det vi skal være forberedt på å bli pålagt, sier områdesjefen.
Vis hele sitatet...
Kort fortalt: øvelse.
Jeg får ikke sjekka artikkelen din her og nå, men Forsvaret skriver i alle fall om bistand til grensekontroller her:
https://www.forsvaret.no/heimevernet...en-til-sverige
Trådstarter
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg får ikke sjekka artikkelen din her og nå, men Forsvaret skriver i alle fall om bistand til grensekontroller her:
https://www.forsvaret.no/heimevernet...en-til-sverige
Vis hele sitatet...
Men Trondheim jo ligger ikke i nærheten av grensen.

-edit-

Aha, takk, drewjuice!
Sist endret av Opteryx; 6. mai 2021 kl. 12:11.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg får ikke sjekka artikkelen din her og nå, men Forsvaret skriver i alle fall om bistand til grensekontroller her:
https://www.forsvaret.no/heimevernet...en-til-sverige
Vis hele sitatet...
Artikkelen omhandler en øvelse midt i Trondheim sentrum, så det er nok ingen forbindelse her. Det er ikke noe mer enn en litt utypisk HV-øvelse over et par dager.

Om du lurer på hva de skal stoppe folk for, ser det ut til å være tilsvarende en helt normal politikontroll:

Soldatene kan for eksempel sjekke vognkort og førerkort eller identitet for biler og personer som passerer.
Vis hele sitatet...
Sist endret av drewjuice; 6. mai 2021 kl. 12:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Er det bare meg som synes dette lukter som snikfascisme?
HV skal jo virke i området soldatene bor i. Soldatene er fra Trondheim. I krig og kriser kan HV bli satt inn til å virke som en forsterkning til politi etc..

Derfor trener man på det man KAN bli satt inn til å gjøre i fredstid, og da må man trene på det man skal gjøre ved krig eller eventuelt en annen type krise.

Synes dette var litt spesielt selv, men ser hensikten. Tror ikke det er noe å være nervøs for. Du burde ha vognkort og førerkort for å kjøre uansett. Tror ikke Torleif på 43 som jobber som førskolelærer er innstilt på å avdekke lovbrudd utover mangel på vognkort/førerkort uansett. De skal kun trene på hvordan man skal stoppe og kontrollere biler, ikke værre
Sist endret av Heimdall-; 6. mai 2021 kl. 12:28.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Dette er årlige greier, ikke noe uvanlig.

Skal sjekke biler
- Folk kan støte på soldater en rekke steder. Blant annet ved Lerkendal, i Osloveien eller i Trondheim sentrum, sier Dreier.

Blant annet vil det bli opprettet en trafikkontroll ved Ferista i Fjellseterveien, som blir bemannet av HV-soldater. I forbindelse med kontrollen har soldatene begrenset politimyndighet.

- Dette er en del av øvelsen. Slike oppgaver er noe av det vi skal være forberedt på å bli pålagt, sier områdesjefen.

Soldatene kan for eksempel sjekke vognkort og førerkort eller identitet for biler og personer som passerer.

Onsdag morgen er det innrykk for hovedkontingenten av styrken i leiren ved Lille Gråkallen. Deretter blir soldatene busset til skytebanene ved Jonsvatnet, Leksdal skytefelt og Frigården i Stjørdal for skytetrening

Utover dagen torsdag, fredag og lørdag formiddag vil soldatene være mer synlige i bybildet i Trondheim.

- Det er et mål om at vi skal øve årlig for å vedlikeholde kompetansen vår. Vi kommer også til å øve på objektsikring, som er en av hovedoppgaven vår, sier Dreier.
Vis hele sitatet...
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Er det bare meg som synes dette lukter som snikfascisme?
Vis hele sitatet...
Ja, dette er en årlig øvelse og du overreagerer.
Sist endret av Dodecha; 6. mai 2021 kl. 12:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Er det bare meg som synes dette lukter som snikfascisme?
Vis hele sitatet...
Nei. Vi har et forsvar av en grunn, og de må så klart få gjennomføre øvelser.
Det eneste utenom det vanlige her er vel at de skal kontrollere biler, men det er noe politiet kan gjøre når som helst allerede. Som andre sier er HV ute på øvelser i flere byer hvert eneste år. Øvelsene er ikke noe nytt i seg selv.
Trådstarter
Har bodd her i over 30 år og aldri sett noe slikt.
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Har bodd her i over 30 år og aldri sett noe slikt.
Vis hele sitatet...
Det er ikke sikkert de har hatt øvelser akkurat i Trondheim, men det er helt vanlig i andre byer.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Det er ikke sikkert de har hatt øvelser akkurat i Trondheim, men det er helt vanlig i andre byer.
Vis hele sitatet...
Joda, det er vanlig i Trondheim også. Jeg har bare bodd der noen få år, men har sett det flere ganger.
Det er ofte slike øvelser her i byen, som regel er de plassert ut på strategiske steder som havner, flyplasser, rådhus osv.
Om du beveger deg på et lukket havneområde kan du forvente å bli stoppet og kontrollert. Men de står ikke midt i gågata.
I 'min' by har de slike årlige øvelser, og de er ca 500 meter i luftlinje fra huset. Ikke noe å være redd for. Delvis clickbait IMO.
Sist endret av Superspurv; 6. mai 2021 kl. 13:58.
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Er det bare meg som synes dette lukter som snikfascisme?
Vis hele sitatet...
Tror bare det er deg
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Er det bare meg som synes dette lukter som snikfascisme?
Vis hele sitatet...
Kan du utdype hvorfor du synes en tilsynelatende "vanlig" militærøvelse lukter litt snikfascisme? Hva legger du i begrepene her, og hvordan gjør du koblingen?
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Husker vi hadde checkpoints på veien under nato øvelsen cold response way back in the day. Dette var i Troms. Noen ganger ble det på grensa til farlig siden de lokale rett og slett gav faen og ga gass forbi isteden. Hjelper ikke å skyte etter dem med rødfis heller vett. Tider det
Sist endret av NodSquad; 6. mai 2021 kl. 14:47.
BRAND ∞ STRONG
Har vært ett par slike i Oslo Sentrum også.
Med Forsvar og alle nødetater som øver på diverse katastrofe scenarier.
Veldig realistiske, med folk som spiller skadet å full pakke.
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
Kan du utdype hvorfor du synes en tilsynelatende "vanlig" militærøvelse lukter litt snikfascisme? Hva legger du i begrepene her, og hvordan gjør du koblingen?
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke dette ser tilsynelatende vanlig ut da jeg ikke har sett noe slik som dette før til tross for det folk sier her i tråden. Dette er ikke noe som jeg oppfatter som normalt eller synes burde blitt det. Hvorfor skal de være bevæpnet? Jeg skjønner jo at de ikke vil være ladet med skarp ammunisjon, men for meg virker det som en normalisering av totalitarisme.

Personlig så mener jeg Heimevernet har ingen business med å ha slike interaksjoner med befolkningen så langt det ikke er et reelt behov for det (krig, unntakstilstand, naturkatastrofer, etc.)
Sist endret av Opteryx; 6. mai 2021 kl. 16:00.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Jeg synes ikke dette ser tilsynelatende vanlig ut da jeg ikke har sett noe slik som dette før til tross for det folk sier her i tråden. Dette er ikke noe som jeg oppfatter som normalt eller synes burde blitt det. Hvorfor skal de være bevepnet? Jeg skjønner jo at de ikke vil være ladet med skarp ammunisjon, men for meg virker det som en normalisering av totalitarisme.

Personlig så mener jeg Heimevernet har ingen business med å ha slike interaksjoner med befolkningen så langt det ikke er et reelt behov for det (krig, unntakstilstand, naturkatastrofer, etc.)
Vis hele sitatet...
De har gjort disse øvelsene så lenge jeg kan huske, at DU imidlertid ikke har fått det med deg og reagerer såpass kraftig når du først får nyss i dette via en artikkel skrevet med temmelig clickbait-aktig tittel er på grensen til komisk.

Dette ER normalt, de har gjort det i mange år, og det eneste som er forskjellen er at denne gangen har DU fått det med deg at en slike øvelser utføres årlig.
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Personlig så mener jeg Heimevernet har ingen business med å ha slike interaksjoner med befolkningen så langt det ikke er et reelt behov for det (krig, unntakstilstand, naturkatastrofer, etc.)
Vis hele sitatet...
Men for å være forbererdt til krig, unntakstilstand, naturkatastrofer, etc., så må de ha øvelser. Øvelsene må naturligvis være realistiske scenarioer, i de områder der HV kan bli satt inn dersom det faktisk skulle skje noe slikt. Derfor øver HV i byer, jevnlig. Du kan ikke få det ene uten det andre i dette tilfellet.

Hadde det plutselig blitt bestemt at HV skulle være satt ut på denne måten over lengre tid så hadde jeg vært skeptisk, men det er snakk om et par dager, der de frisker opp kunnskaper som kanskje blir nødvendige i et reelt scenario senere.
Trådstarter
Jeg forstår at de må øve, men at de skal være bevæpnet og ha begrenset politimyndighet virker som en normalisering av totalitarisme for meg. Føler ikke dette hører hjemme i et fritt demokrati.
BRAND ∞ STRONG
Hvis du skal først skal klage på militær aktivitet i Trondheim så kan du
jo ta for deg att USA har utstasjonert 300 soldater fra det amerikanske marinekorpset der
De utgjør første kontingent av Marines Rotational Force Europe (MRF-E) som skal forlegges
hos HV-12 i Værnes garnison.
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Jeg forstår at de må øve, men at de skal være bevæpnet og ha begrenset politimyndighet virker som en normalisering av totalitarisme for meg. Føler ikke dette hører hjemme i et fritt demokrati.
Vis hele sitatet...
Selvom vi bor i et fritt indirekte demokrati. Betyr ikke at våpen skal legges ned og byttes med vannpistol! Treningen som HV får overgår politiet. Jeg stoler altså mer på millitæret enn politiet hvis det ikke allerede var klart for deg.

Det er en grunn til at politiet har 62 saker med vådeskudd på 5 år

https://www.nrk.no/osloogviken/minst...ene-1.14676755
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Jeg forstår at de må øve, men at de skal være bevæpnet og ha begrenset politimyndighet virker som en normalisering av totalitarisme for meg. Føler ikke dette hører hjemme i et fritt demokrati.
Vis hele sitatet...
Militære har jo hatt øvelser som f.eks å ta tilbake(invandere) Røros. Dette er noe de har drevet med i minst 45 år, sikkert lenger og... Det er altså helt vanlig syn med uniformert militære og kjøretøy midt i sentrum. Det er faktisk et fritt demokrati de trener for å opprettholde.

Er det også et tegn på normalisering av et totalitært regime at veivesenet tar fartskontroller også da?

Sitat av 420master Vis innlegg
Det er en grunn til at politiet har 62 saker med vådeskudd på 5 år

https://www.nrk.no/osloogviken/minst...ene-1.14676755
Vis hele sitatet...
Ja... Mangel på opplæring og praktisk trening med våpenhåndtering. Det er ikke så mye mer mystisk enn det. Men skjønner at det kan bli vanskelig å øve uten å bli sett på som fascist.


Altså jeg er ikke begeistra for politiet. Men jeg er for praktisk trening for militære og nødetater. Det er nemlig en fin måte å forebygge vådeskudd og avverge ulovlig maktmisbruk ved å lære hvordan man burde forholde seg til de forskjellige situasjonene som dukker opp.