Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 3621
Fikk nylig et gavekort fra et butikksenter som heldigvis hadde matbutikk og det fikk meg til å tenke litt. Utenom noe programvare som utvider mitt kreative spillerom (verktøy) har jeg ikke kjøpt annet enn forbruksprodukter det siste året. Eier en bil med plass til alt mitt jordlige gods og er heldig nok til å kunne låne diverse verktøy/kjøkkenmaskiner/dingser man bruker sjeldent.

Dette har ikke vært et ideologisk prosjekt, men mer en økonomisk/psykologisk nødvendighet. Ifbm. flytting solgte eller donerte jeg alt av ting som ikke har vært i bruk det siste året. Ser du på årsinntekten min alene er jeg definert som «fattig», men jeg føler meg derimot rik, selv om det hender jeg må si nei til opplevelser som utenlandsturer eller dyre middager.

Lurer på deres erfaringer. Det finnes utallige hobbyer man kan kaste evige mengder penger på, men jeg både designer, telter, fisker, sykler og ser film uten konstante oppgraderinger. Bytter ut ødelagte ting som ikke kan repareres.

Ser stadig at folk med relativt lav inntekt skal ha komplett unødvendige gjenstander som en ny(-ere) telefon, mer klær eller armbåndsur. Shopping fremstår som en ekstremt miljøskadelig og normalisert avhengighet for mannen i gata, som i mange tilfeller virker å gi status.

Spør ikke for å hevde meg eller moralisere, men av nysgjerrighet og fordi jeg heier på naturen. I tillegg så er dette et bra livstriks. Man får nesten følelsen som etter et Ikea-maraton (én gang, aldri igjen!) og endelig er ferdig, bare at den er noe mildere og konstant. Mer ro. Er i midten av tredveårene og brukte vel omtrent ti år på å komme hit. Nå prioriterer jeg opplevelser fremfor produkter, og affeksjonsverdi trumfer ofte kroneverdi. Hadde ikke blitt så trist etter et innbrudd når det jeg bryr meg mest om av inventar er arvegods uten særlig videresalgspotensiale.

Hvilken eiendel betyr mest for deg? Hvor ofte kjøper du nye ting? Hvor mange ting eier du ift. de rundt deg? Sjekker du om det finnes låne- eller leiemuligheter før handel? Reparerer du greier når det lar seg gjøre? Hvordan tror du det blir i fremtiden?

Takk på forhånd for svar!
er på vei mot en mer minimalistisk livsstil selv. har litt hindringer, men jeg kommer dit.

tenker det hadde vært jævlig fett å bo i en større bil/liten buss, eller lignende. så det er ett mål jeg har.
du nevner såvidt noe, men jeg forstod ikke helt, bor du i en bil?
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Interessant at du skulle nevne dette. Jeg har nylig lest mye om vare-fetisjer og hvor mye ideologi assosieres med merker: det er ikke et merke, det er et budskap. Spesielt følgene av vare-fetisjering har fått meg til å tenke mer seriøst på å aktivt og passivt motvirke fenomenet.

Jeg legger mye emosjonell verdi i mine eiendeler. I tillegg ser jeg alltid på hvordan produktet er fremstilt, og har høy aktelse for håndverk. Mine mest betydningsfulle eiendeler er motorsyklene mine, derav den jeg har har motoroverhalt, og min Seiko SNK809. Dette er direkte relatert med det at jeg liker veldig godt å reparere og forstå mekanikk, men det gjelder alle gjenstander og deres systemer. Som en følge av dette ser jeg alltid på lettheten på å reparere noe før kjøp.

Min tekniske interesse har gitt meg et helt annet perspektiv på våre hverdagslige ting. Det er utrolig innviklede ting vi kun ser skinnet på, og det forundrer meg at folk flest hverken bryr seg eller ser grunn til å gjøre det. Ikke rart Asias arbeidskraft fortsatt (mis)brukes av store selksaper; men det er greit fordi det blir jo billigere for oss! Det har blitt mer fokus på det, spesielt etter all praten rundt sweatshoppene, men det er fortsatt ekkelt at det er så stor prisforskjell på vestlig- og østlig-produserte varer.

Fremtiden bli bedre. Man ser tydelig endring, og det er mye bevisshet rundt forsøplinga vår. Men det hjelper lite når folk flest er avhengige av forbrukerelektronikk, og det hele tiden blir finpusset og forbedret. Det samme gjelder biler. Heldigvis var det nylig en dokumentar om løsninger på kasting av nye biler som ikke får dekket grove skader på forsikringen. Dagens moderne biler blir utdaterte på 2-3 år, og jeg spår at man kun ser dagens nye, dyrere biler på veien om 7-10 år, mens resten ikke blir verdt å reparere.

Et selskap som gir håp er http://frame.work
Sist endret av Mekkern; 14. mars 2021 kl. 23:44.
BRAND ∞ STRONG
Leier møblert leilighet. Eier ingen møbler selv.
Eide egen leilighet og alt av møbler, 50 tommer og HiFi anlegg.
Ga bort alt til min tidligere samboer siden hun har omsorgen for barna våre.
Tenkte det var bedre de hadde et sted å bo en jeg.

Bodde på hospits og diverse NAV opplegg i flere år får jeg klarte
å finne noen som var villige til å leie ut til en NAVER.
Da jeg flyttet hit fikk alt jeg eier plass i 3 søplesekker og 4 Ikea poser.
Har ikke TV eller stereoanlegg, så laptopen min betyr mye for meg.
Den gir meg alt av musikk, film og TV. Kameraet mitt er også viktig for meg.

Kjøpte en brukt Iphone7 for 1mnd. siden. Før det hadde jeg en Iphone4s
som også var kjøpt brukt.
Trådstarter
Sitat av magnet Vis innlegg
er på vei mot en mer minimalistisk livsstil selv. har litt hindringer, men jeg kommer dit.

tenker det hadde vært jævlig fett å bo i en større bil/liten buss, eller lignende. så det er ett mål jeg har.
du nevner såvidt noe, men jeg forstod ikke helt, bor du i en bil?
Vis hele sitatet...
Ikke på heltid, men deler av året, foreløpig.

Sitat av Mekkern Vis innlegg
Jeg legger mye emosjonell verdi i mine eiendeler.
Vis hele sitatet...
Kan forstå økt tilknytning når du har lagt mange arbeidstimer i en ting som lar deg fly lavt. Men er klokka noe du har arva? Nevnte de spesifikt i åpningsinlegget som komplett unødvendige fordi alle har mobil med innebygd klokke. Klokka blir et rent statussymbol der den henger synlig, som den maskuline varianten av smykker. Jeg forstår den evolusjonsmessige logikken bak å vise seg fram, men det er så unødvendig ressursmessig og utdatert.

Jeg tror også urmennesket i oss får en metafysisk benner av mekanikk eller bling. Det er liksom noe litt magisk, som allikevel er forståelig og håndterbart. Og ikke minst oppnåelig, om enn vanskelig. Gjerne vanskeligst (altså dyrest) mulig, sånn at det ikke er tvil om at akkurat du har klart det. Men personlig blir det litt for gjennomsiktig, innholdsløst og tomt satt opp mot tiden det tar å skaffe og ressursene det krever å lage.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Jeg synes alle burde ta en heftig gjennomgang av hjemmet sitt oftere.
Da gå gjennom alle mulige ting som ikke brukes, som kan heller selges eller gis bort på Finn.no.
Eller resirkulere på dynga.

Det er alt for mye ting som bare blir liggende i hjem, boder, loft og lager som aldri blir brukt.
Derfor er det fint om andre kan få bruk for disse tingene til en billigere penge. Samtidig som du kan tjene litt penger.
Jeg har til og med solgt brukte luer på finn til 100 kr

Før jeg skal kjøpe noe, sjekker jeg alltid om jeg kan få det rimeligere på Finn.

Et minus med Finn / gis bort, er vel at noen er for gode på å samle eller har blitt avhengige av å hente gratis ting, som igjen blir liggende.
Sist endret av Chromatics; 15. mars 2021 kl. 13:33.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Nevnte de spesifikt i åpningsinlegget som komplett unødvendige fordi alle har mobil med innebygd klokke. Klokka blir et rent statussymbol der den henger synlig, som den maskuline varianten av smykker. Jeg forstår den evolusjonsmessige logikken bak å vise seg fram, men det er så unødvendig ressursmessig og utdatert.
Vis hele sitatet...
Men er ikke mobiltelefoner, med alle slags høyteknologiske komponenter, og endog med materialer av sjeldne jordarter minet ut av de økologiske katastrofegruvene i Kina, kanskje med bestanddeler avhengig av mineraler som er skyflet ut av barnearbeidergruvene i Kongo; og hele prosessen opprettholdt av kullkraftverk og olje - mer et ressursmessig armageddon enn mekaniske klokker?
Sitat av funksjon Vis innlegg
Ikke på heltid, men deler av året, foreløpig.



Kan forstå økt tilknytning når du har lagt mange arbeidstimer i en ting som lar deg fly lavt. Men er klokka noe du har arva? Nevnte de spesifikt i åpningsinlegget som komplett unødvendige fordi alle har mobil med innebygd klokke. Klokka blir et rent statussymbol der den henger synlig, som den maskuline varianten av smykker. Jeg forstår den evolusjonsmessige logikken bak å vise seg fram, men det er så unødvendig ressursmessig og utdatert.

Jeg tror også urmennesket i oss får en metafysisk benner av mekanikk eller bling. Det er liksom noe litt magisk, som allikevel er forståelig og håndterbart. Og ikke minst oppnåelig, om enn vanskelig. Gjerne vanskeligst (altså dyrest) mulig, sånn at det ikke er tvil om at akkurat du har klart det. Men personlig blir det litt for gjennomsiktig, innholdsløst og tomt satt opp mot tiden det tar å skaffe og ressursene det krever å lage.
Vis hele sitatet...
Så fordi noen bruker telefonen til å sjekke klokka så er en analog klokke kun et statussymbol?
Å plukke opp mobilen for å sjekke klokka må jo være mer unødvendig bruk av ressurser enn å vri håndleddet?
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Sitat av funksjon Vis innlegg
Kan forstå økt tilknytning når du har lagt mange arbeidstimer i en ting som lar deg fly lavt. Men er klokka noe du har arva? Nevnte de spesifikt i åpningsinlegget som komplett unødvendige fordi alle har mobil med innebygd klokke. Klokka blir et rent statussymbol der den henger synlig, som den maskuline varianten av smykker. Jeg forstår den evolusjonsmessige logikken bak å vise seg fram, men det er så unødvendig ressursmessig og utdatert.
Vis hele sitatet...
Det er stas for meg å gå rundt med en liten motor på håndleddet (automatisk urverk). Den er ikke særlig dyr eller pen, og jeg trenger ikke en tung kloss i lomma for å vite tiden.
arbeidstimer i en ting som lar deg fly lavt. Men er klokka noe du har arva? Nevnte de spesifikt i åpningsinlegget som komplett unødvendige fordi alle har mobil med innebygd klokke. Klokka blir et rent statussymbol der den henger synlig, som den maskuline varianten av smykker. Jeg forstår den evolusjonsmessige logikken bak å vise seg fram, men det er så unødvendig ressursmessig og utdatert
Vis hele sitatet...
Joda, men meg som mange andre har en rar kjærlighet for mekaniske klokker. Er som en hobby egentlig. Vil ikke si det har noe med status å gjøre heller, ikke for meg i mitt miljø ihvertfall. Ingen bryr seg vel en skvett om hva du har på armen. Men meningsløst er det jo, litt som mye annet man gjør/ har bare for nytelse.

Koster egentlig ikke så mye penger heller. Kjøper dyre klokker brukt og selger om jeg vil bytte den ut. Første kjøper som tar hele støyten egentlig.
Sist endret av Mr. Millennial; 15. mars 2021 kl. 17:49.
Blir jo litt for galt om man ikke kan koste på seg enkelte luksuser og status-symboler.
Joda, vi kan sikkert alle sammen gå rundt i Start Trek-uniformer, avgi alle personlige eiendeler, og la et større altomspennende prosjekt ta over hele menneskeheten. Men, vil vi egentlig det da? Er ikke individualisme og status noe av det som gjør oss til mennesker i førsteomgang?

Misforstå meg rett, det er kult å ikke ødelegge planeten og overforbruk er ikke bra, men vil ikke en higen etter dyre ting/status-produkter(ref. en Seiko, eller enda bedre eksempel Rolex) og som kan repareres og vare i 50-100år være bedre i det lange løp kontra billig-varianten?
Det samme med klær; kjøp heller kvalitet som koster èn gang enn billigstæsj som du må kjøpe 4 av.
Jeg er absolutt ingen fan av shoppefesten som har pågått de siste årene, og da spesielt med tanke på teknologi-utskiftingen som har gitt en vanlig familie 5 TV-bytter på 10 år. Så ser jo helst at folk roer noe ned, men akkurat hatet på status-produkter slår meg da litt baklengs.
Trådstarter
Sitat av Koldun Vis innlegg
Men er ikke mobiltelefoner, med alle slags høyteknologiske komponenter, og endog med materialer av sjeldne jordarter minet ut av de økologiske katastrofegruvene i Kina, kanskje med bestanddeler avhengig av mineraler som er skyflet ut av barnearbeidergruvene i Kongo; og hele prosessen opprettholdt av kullkraftverk og olje - mer et ressursmessig armageddon enn mekaniske klokker?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, men så har de en DEL funksjonalitet man ikke finner på mekaniske klokker. Prøver å tenke litt pragmatisk her, og de få som ikke eier en mobil i dag har vel sannsynligvis lite behov for ei klokke.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Så fordi noen bruker telefonen til å sjekke klokka så er en analog klokke kun et statussymbol?
Å plukke opp mobilen for å sjekke klokka må jo være mer unødvendig bruk av ressurser enn å vri håndleddet?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg vil hevde akkurat dét. Den personlige ressursbruken er nok ikke veldig forskjellig om man snur på håndleddet eller telefonen.

Sitat av Mekkern Vis innlegg
Det er stas for meg å gå rundt med en liten motor på håndleddet (automatisk urverk). Den er ikke særlig dyr eller pen, og jeg trenger ikke en tung kloss i lomma for å vite tiden.
Vis hele sitatet...
Så du bruker ikke mobiltelefon? Kudos til deg.

Sitat av Mr. Millennial Vis innlegg
Joda, men meg som mange andre har en rar kjærlighet for mekaniske klokker. Er som en hobby egentlig. Vil ikke si det har noe med status å gjøre heller, ikke for meg i mitt miljø ihvertfall. Ingen bryr seg vel en skvett om hva du har på armen. Men meningsløst er det jo, litt som mye annet man gjør/ har bare for nytelse.

Koster egentlig ikke så mye penger heller. Kjøper dyre klokker brukt og selger om jeg vil bytte den ut. Første kjøper som tar hele støyten egentlig.
Vis hele sitatet...
Rar kjærlighet eller evolusjonsmessig videreutvikling av en sjelden fjær i hatten. Samling er i hvert fall ikke en utøvende hobby som f.eks. sport, mer likt hva et ekorn bedriver hver høst for å overleve og levere enda en generasjon nøttesamlere. Rimelig primitivt etter mitt syn.

Sitat av moret Vis innlegg
Blir jo litt for galt om man ikke kan koste på seg enkelte luksuser og status-symboler.
Joda, vi kan sikkert alle sammen gå rundt i Start Trek-uniformer, avgi alle personlige eiendeler, og la et større altomspennende prosjekt ta over hele menneskeheten. Men, vil vi egentlig det da? Er ikke individualisme og status noe av det som gjør oss til mennesker i førsteomgang?

Misforstå meg rett, det er kult å ikke ødelegge planeten og overforbruk er ikke bra, men vil ikke en higen etter dyre ting/status-produkter(ref. en Seiko, eller enda bedre eksempel Rolex) og som kan repareres og vare i 50-100år være bedre i det lange løp kontra billig-varianten?
Det samme med klær; kjøp heller kvalitet som koster èn gang enn billigstæsj som du må kjøpe 4 av.
Jeg er absolutt ingen fan av shoppefesten som har pågått de siste årene, og da spesielt med tanke på teknologi-utskiftingen som har gitt en vanlig familie 5 TV-bytter på 10 år. Så ser jo helst at folk roer noe ned, men akkurat hatet på status-produkter slår meg da litt baklengs.
Vis hele sitatet...
Det du (og folk flest) kaller statussymboler er for andre det komplett motsatte - de indikerer lav intellektuell status fordi du kan få et Casio-kvartsur med mer funksjonalitet for en hundredel av prisen. Tror du virkelig man må betale en kvart, god årslønn for noe varig en pinne i jorda kan gjøre?

Enig i det du sier om kvalitet opp mot holdbarhet, men det finnes terskler begrenset av sunn fornuft og ikke markedsstrategien til et grådig luksusmerke.

Så, hva tror dere om fremtiden, nå som vi har fått håndleddspynten med innebygd konformator grundig nok belyst?
Sist endret av funksjon; 15. mars 2021 kl. 22:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har noen venner som enten akkurat har kjøpt ny bolig, eller er på vei til kjøpe ny bolig. Og med ny bolig, hva får man da? Jo et evig stress rundt merkevarer, de riktige produktene fra de riktige produsentene, eller sånn og slik fliser, kjøkkenbenk spisestuemøbler og sofaer. Blir helt matt av å høre på. De gjør motsatt av deg ts, det skalerer opp, og det virker ikke som de tenker ta spesielt mye med seg til sin nye bolig. Og billig er det jo heller ikke. Ja jeg kan skjønne at de "føler seg rike" fordi de fikk høy pris på eksisterende bolig i forhold til hva de selv ga. Men jeg vet at det ene paret har økt boliglånet når de kjøpte seg ny bil fordi taksten var "så bra". Så det ene paret hadde relativt sett ikke klart å bli gjeldsfri, også kjøpte de bolig på litt bedre adresse og med ekstra soverom. De tjener greit så bevares de takler vel det, men likevel. Det prates så mye bolig at jeg blir helt matt. Når de får barn tenker jeg at de kanskje bare må fades ut, for sånt oppheng de har nå, tenk når de de får barn?

Jeg er mer gjenbrukstypen. Og liker å fikse ting. Men jeg gjør det ikke til et samtaleemne rundt andre folk.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Selvfølgelig, men så har de en DEL funksjonalitet man ikke finner på mekaniske klokker. Prøver å tenke litt pragmatisk her, og de få som ikke eier en mobil i dag har vel sannsynligvis lite behov for ei klokke.
Vis hele sitatet...
Føler at klokkespørsmålet langt fra er tilstrekkelig belyst.

Selv synes jeg mobilen er veldig upraktisk som klokke. Den ligger for det meste parkert på skrivebordet. Og selv for dem hvor mobiltelefonen har blitt en slags allstedsnærværende protese, så er et armbåndsur alltid praktisk tilgjengelig. F.eks hvis begge hender er opptatt. Eller hvis man befinner seg på steder hvor man ikke kan lade telefonen, osv.

En annen verdi for min del er utilgjengelighet. Jeg vil ikke ha med meg mobiltelefonen når jeg eksempelvis tar en tre dagers telttur. Jeg vil kunne vite hva klokken er, uten å måtte forholde meg til at Onkel Tore har sendt ørten bildemeldinger om hva slags frokost han har spist, tre tapte anrop fra hun som lagde krokodillelyder på nachspiel (hvordan har hun fått nummeret mitt?!), diverse varsler om eposter, hva slags vær det er i Malawi og alskens andre distraksjoner.

Mekaniske klokker er selvsagt utdatert rent teknologisk, men de kan vedlikeholdes og repareres slik at de varer i årtier.
Trådstarter
Sitat av Koldun Vis innlegg
Føler at klokkespørsmålet langt fra er tilstrekkelig belyst.

Selv synes jeg mobilen er veldig upraktisk som klokke. Den ligger for det meste parkert på skrivebordet. Og selv for dem hvor mobiltelefonen har blitt en slags allstedsnærværende protese, så er et armbåndsur alltid praktisk tilgjengelig. F.eks hvis begge hender er opptatt. Eller hvis man befinner seg på steder hvor man ikke kan lade telefonen, osv.

En annen verdi for min del er utilgjengelighet. Jeg vil ikke ha med meg mobiltelefonen når jeg eksempelvis tar en tre dagers telttur. Jeg vil kunne vite hva klokken er, uten å måtte forholde meg til at Onkel Tore har sendt ørten bildemeldinger om hva slags frokost han har spist, tre tapte anrop fra hun som lagde krokodillelyder på nachspiel (hvordan har hun fått nummeret mitt?!), diverse varsler om eposter, hva slags vær det er i Malawi og alskens andre distraksjoner.

Mekaniske klokker er selvsagt utdatert rent teknologisk, men de kan vedlikeholdes og repareres slik at de varer i årtier.
Vis hele sitatet...
Forstår at enkelte er avhengige av klokker i arbeid, der kan ikke jeg uttale meg noe særlig. Datamaskiner og biler har klokke innebygget. De henger veldig ofte på veggen der hvor de er strengt nødvendige. Ellers foretrekker jeg å holde inne en knapp og be om en nedtelling eller opprettelse av alarm heller enn å ha en egen motorisert og dum variant på håndleddet 24/7.

Flymodusen på telefonen din gjør den om til en mer avansert klokke (og kalender osv.) enn det mest komplikasjonsfylte sveitseruret. Kjøper ikke at dette handler om noe annet enn status eller teknofetisjisme, ellers hadde vel en lettere, mer nøyaktig og vedlikeholdsfri tidsviser alá basic Casio vært det rasjonelle valget.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Flymodusen på telefonen din gjør den om til en mer avansert klokke (og kalender osv.) enn det mest komplikasjonsfylte sveitseruret. Kjøper ikke at dette handler om noe annet enn status eller teknofetisjisme, ellers hadde vel en lettere, mer nøyaktig og vedlikeholdsfri tidsviser alá basic Casio vært det rasjonelle valget.
Vis hele sitatet...
Jeg nevnte mekaniske klokker fordi de er overlegne mtp ressursbruk, vedlikehold og reparasjon. En masseprodusert kinakvarts av plast verdt 5kr er jo en bedre klokke, rent tidtakermessig.

Men en mobiltelefon i flymodus, eventuelt også sperret for alle anrop og varsler, er jo bare et fragilt og uhåndterlig stort lommeur som jevnlig må lades opp.
Sist endret av Koldun; 16. mars 2021 kl. 00:17. Grunn: fix av fax
Sitat av funksjon Vis innlegg

Hvilken eiendel betyr mest for deg? Hvor ofte kjøper du nye ting? Hvor mange ting eier du ift. de rundt deg? Sjekker du om det finnes låne- eller leiemuligheter før handel? Reparerer du greier når det lar seg gjøre? Hvordan tror du det blir i fremtiden?

Takk på forhånd for svar!
Vis hele sitatet...
Hmmm, vanskelig spørsmål egentlig... Mange ting å ta tak i, men får vel prøve å starte en plass.

Når det kommer til hvilken eiendel som betyr mest for meg må det være huset og bilen, det er huset som holder meg, kona og kidsa varme, det er der vi lager mat så magene våre er mette og det er det som gjør at vi kommer oss til butikken, barnehage og på besøk til farmor.

Jeg kjøper nye ting hele tiden, nye dekk, nye takplater, nye takstein og nye bleier. Og du nevnte hobby, jeg har sikkert brukt greit over 20k på brygge utstyrt.

Jeg drikker øl så jeg brygger det selv, ligger rundt 12 kroner literen, jeg vaper så jeg blander selv, har skjegg så blander oljer selv. Håret er enda inntakt så jeg klipper mitt eget hår.

I forhold til de rundt meg eier jeg akkurat nok til at det går rundt, jeg er også definert som fattig i dette landet, men det går rundt. Samtidig så har jeg eiendeler som de færreste har.

Nei jeg prøver å leie så lite som mulig, det er sjeldent lønnsomt, da er det nesten bedre å betale en sum, bruke det og evt leie det bort eller selge om jeg ikke trenger det lengre.

Jeg fikser så mye som mine egenskaper tillater, pusse opp huset, fikse bilen, og bygge sandkasse av gamle terrassebord. Bytte avløpsrør, nei der får det komme noen som har peiling.

Det jeg lurer mest på dog, du heier på naturen, hva legger du i det? Tror du vår art er i stand til å finne en middelvei hvor vi gjør liten nok skade på planeten til at vi kan leve sammen?

Nei det toget har gått, vi er så mange at noen må ha lite for at resten skal ha nok, jeg har null tro på at vi går inn i en felles forståelse hvor vi får færre barn for å tilpasse oss planeten.

Og dessuten, hva er hele greia med at livet er så viktig å bevare? Jeg syns alle skal gjøre sin greie, leve sitt liv, prøve å ikke fucke andre over, men ellers drite i hva andre syns.

Liker man gullkraner, dyre biler og bling så kjør på, vil man bo i en jordgamme og sette snarer for harer så flott det. Fiske og puste inn den friske luften, sug inn. Bo i en toppleilighet, kjøpe brød på bakeriet, bytte bil hvert 3. år, ja så kjør på...

Det kunne jo hende, hvis man heier på naturen, at det beste er å bare lære seg en skill. Nemlig det å lære seg å knytte en løkke å ta dingledansen.

Så jeg spør igjen, hva er det du ønsker å diskutere i denne tråden?
Sist endret av Kloakk; 16. mars 2021 kl. 00:38.
Trådstarter
Sitat av Koldun Vis innlegg
Men en mobiltelefon i flymodus, eventuelt også sperret for alle anrop og varsler, er jo bare et fragilt og uhåndterlig stort lommeur som jevnlig må lades opp.
Vis hele sitatet...
Som du sannsynligvis allerede eier, i motsetning til et mekanisk ur i 2020. De fungerer også relativt bra som telefon, kamera, kart med gps og kompass, medieavspiller og en haug andre ting. Lag en tråd om klokker hvis det er så fantastisk spennende, det var tydeligvis en innertier av et eksempel på en fasett av senkapitalisme når refleksjonen stopper ved unødvendige luksusprodukter midt i skogen uten å se ett eneste tre. Har skjønt at du er fornøyd med klokka di og den er kanskje en integrert del av identiteten din, for å spore litt tilbake på temaet? Jeg søker innsikt angående årsaker, ikke symptomer, om det henger på greip.

Sitat av Kloakk Vis innlegg
Så jeg spør igjen, hva er det du ønsker å diskutere i denne tråden?
Vis hele sitatet...
Forbruk, som du er inne på i ditt innlegg. Og framtid. Vårt forhold til døde gjenstander og disponering av tid. Hang med til delen om selvmord. Vi bør finne en slags balanse på sikt, og vi nordmenn vil fungere dårlig som en global mal. Hva tenker du fremover, etter deg selv, større forskjeller mellom fattig og rik via arv og den sterkestes rett, som i dag? Fortsatt konsum og velferdsøkning som vesten har hatt siden krigen? Ting og vår tilstand kommer til å forandre seg radikalt i de neste hundre årene og det er alt jeg vil spekulere i her.
Sist endret av funksjon; 16. mars 2021 kl. 00:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Som du sannsynligvis allerede eier, i motsetning til et mekanisk ur i 2020. De fungerer også relativt bra som telefon, kamera, kart med gps og kompass, medieavspiller og en haug andre ting. Lag en tråd om klokker hvis det er så fantastisk spennende, det var tydeligvis en innertier av et eksempel på en fasett av senkapitalisme når refleksjonen stopper ved unødvendige luksusprodukter midt i skogen uten å se ett eneste tre. Har skjønt at du er fornøyd med klokka di og den er kanskje en integrert del av identiteten din, for å spore litt tilbake på temaet? Jeg søker innsikt angående årsaker, ikke symptomer, om det henger på greip.



Forbruk, som du er inne på i ditt innlegg. Og framtid. Vårt forhold til døde gjenstander og disponering av tid. Hang med til delen om selvmord. Vi bør finne en slags balanse på sikt, og vi nordmenn vil fungere dårlig som en global mal. Hva tenker du fremover, etter deg selv, større forskjeller mellom fattig og rik via arv og den sterkestes rett, som i dag? Fortsatt konsum og velferdsøkning som vesten har hatt siden krigen? Ting og vår tilstand kommer til å forandre seg radikalt i de neste hundre årene og det er alt jeg vil spekulere i her.
Vis hele sitatet...
Altså, sånn småseriøst, jeg er enig med deg, men jeg har tatt denne dansen med meg selv og noen utvalgte få før.

Kapitalismen er her for å bli, alt må øke, konsum, salg og folketall.. Det er trist, indeed. Har du et alternativ? Skal vi nekte mennesker å få barn? Skal vi slutte å fange reker til de som vil ha det på loffskiva stappfull av majones?

Hvordan skulle vi kunne overholdt dette, diktatur? Så vi kan bare få 1 barn, de fattige selger sine barn til de med penger som vil ha 2, nei sorry ass, jeg ser ingen utvei.

Og igjen, hvorfor? Hva er viktig for deg? 10 år med å gjøre som man vil eller 100.000 år med restriksjoner og elendighet før en asteroide eller sola slukker og tar knekken på oss..

Jeg skulle gjerne ønske vi alle kunne funnet en felles forståelse, men hey, pipedreams.
Trådstarter
Vel, fortsatt økt konsum OG velferd er ikke noen umulighet, det er bare å hente ressurser og forsøple i verdensrommets vakum istedenfor her inni den grønne bobla. Og så videre. Spekulér. Bruk fantasien, dette er jo bare pølsevev på internett.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Vel, fortsatt økt konsum OG velferd er ikke noen umulighet, det er bare å hente ressurser og forsøple i verdensrommets vakum istedenfor her inni den grønne bobla. Og så videre. Spekulér. Bruk fantasien, dette er jo bare pølsevev på internett.
Vis hele sitatet...
Kanskje for deg, men det er begrenset med dyrket mark og ikke minst vann. Ingen av de tingene kan hentes fra et vakuum i rommet.

Så jeg er ikke enig, velferd for meg betyr at alle spiser seg mette noe som er bortimot umulig pr. nå og jeg ser det ikke som en sannsynlighet at folketallet minker med det første.

For all del, om noen føler de bidrar til en bedre verden så syns jeg de skal gjøre det.

Men med mindre noen kommer opp med en brukbar plan for å løse "problemet" så blir det med tanken, og for all del, tanken er god, fin, og fluffete varm, men lite realistisk
Sist endret av Kloakk; 16. mars 2021 kl. 01:26.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Som du sannsynligvis allerede eier, i motsetning til et mekanisk ur i 2020. De fungerer også relativt bra som telefon, kamera, kart med gps og kompass, medieavspiller og en haug andre ting. Lag en tråd om klokker hvis det er så fantastisk spennende, det var tydeligvis en innertier av et eksempel på en fasett av senkapitalisme når refleksjonen stopper ved unødvendige luksusprodukter midt i skogen uten å se ett eneste tre. Har skjønt at du er fornøyd med klokka di og den er kanskje en integrert del av identiteten din, for å spore litt tilbake på temaet? Jeg søker innsikt angående årsaker, ikke symptomer, om det henger på greip.
Vis hele sitatet...
Men et armbåndsur har jo en praktisk funksjon utenom besmykning og eventuell kommunikasjon av status.

Og hvis temaet er ressursbruk, vedlikehold, reparasjon og økologisk fotavtrykk, så er mekaniske klokker som kan brukes i årtier langt å foretrekke fremfor det å bruke mobiltelefonen som et bærbart lommeur.

(Mobiltelefonen - denne kapitalismens vidundersveitserkniv - tenk det, både GPS og mp3, kamera og antall skritt om dagen, kjæledegge, underholdningssentral, masturbatorgalleri, encyklopedi, selfieknipser, dopaminbelønnende algoritmeoptimator, hukommelsesutflagger, koboltgruvearbeidsformidler - alt annet enn et luksusprodukt!)
Sist endret av Koldun; 16. mars 2021 kl. 01:34. Grunn: Korrektur
For folk flest klarer jeg ikke se gode argumenter for armbåndsur. Ja noen få vil nok ha en situasjon som tilsier at de trenger armbåndsur. Men folk flest vil fint klare seg uten armbåndsur. Og spesielt på telttur, hva i alle dager skal du med klokke på telttur? Du velger å legge igjen mobilen for å få fred, men lar deg likevel styre og diktere av klokken på telttur? Høres ut som infarkt in spe. Ute i guds frie så kan vel solen/dagslys styre det du skal gjøre? Er det mørkt ute så er det på tide å krype i posen, når du vekkes av solen står du opp. Om klokken er 7 eller 9 spiller ingen rolle på telttur. Mobilen kan jo ligge i avslått i sekken til nødsbruk om du noe skulle skje. Klokken hjelper deg ikke mye om du ligger i en steinur med brukne bein. Ja du kan fastslå nøyaktig klokkeslett for brudd i begge ben. Men mobilen din ligger hjemme til lading så du får ikke ringt etter hjelp.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
For folk flest klarer jeg ikke se gode argumenter for armbåndsur. Ja noen få vil nok ha en situasjon som tilsier at de trenger armbåndsur. Men folk flest vil fint klare seg uten armbåndsur. Og spesielt på telttur, hva i alle dager skal du med klokke på telttur?
Vis hele sitatet...
Du undervurderer nytten folk flest har av å speile seg i gullrolexen når de eksempelvis svømmer under vann.

Og det spiller f.eks en rolle hvis man må rekke, la oss si, 21-bussen tilbake til sivilisasjonen. Eller 16-bussen for den saks skyld, for man har en avtale kl 17.10. Kanhende skal jeg vidvandre i to-tre dager og møte noen på et bestemt tidspunkt? Eller kanskje man endelig lander etter seks dager med, skal vi kalle det fluesoppkontemplasjon, og lurer på tid og dato?

Ellers er det drøssevis av gode grunner til å bruke armbåndsur. Iallfall hvis man bruker begge hendene aktivt. Men min personlige hovedgrunn er at jeg verdsetter utilgjengelighet. Og at jeg foretrekker å bruke mobiltelefonen som en telefon, og ikke en bærbar skritteller/klokke/medieavspiller/tamagotchi.
Trådstarter
Sitat av Koldun Vis innlegg
Ellers er det drøssevis av gode grunner til å bruke armbåndsur. Iallfall hvis man bruker begge hendene aktivt. Men min personlige hovedgrunn er at jeg verdsetter utilgjengelighet. Og at jeg foretrekker å bruke mobiltelefonen som en telefon, og ikke en bærbar skritteller/klokke/medieavspiller/tamagotchi.
Vis hele sitatet...
En klokke, altså et instrument for kvantifisering av tid, oftest brukt til synkronisering av AVTALER er ditt fremste verktøy for å være utilgjengelig? Slutt å trolle deg selv og innrøm at du liker ting som skinner og blinker, helst mer enn naboens. Ingen kommer til å kaste telefonen/brillene/matrix-pluggen, og om så ble tilfelle ville nok klokka fort blitt med på skraphaugen, iom. at de har komplett overlappende bruksområder. Skjønner at dette er vanskelig å innse om man har investert i et verktøy fra forrige århundre, men å være en materialistisk hipster er ikke et godt argument, Når det gjelder bærekraft så vil ei kirkeklokke eller et vekkerur dekke 90% av funksjonaliteten med mindre fotavtrykk, da de kan brukes av flere.

Kloakk: vi vet allerede om frossent vann på mars og planter kan dyrkes hydroponisk. Les litt sci-fi. Nå skjer det i containere, og det er ikke urealistisk at det fortsetter utenfor vår atmosfære på sikt. Å påstå at universet ikke kan dekke våre materielle behov er mildt sagt bastant.

Andre med noen (mer kreative) innspill?
Sitat av Koldun Vis innlegg
Du undervurderer nytten folk flest har av å speile seg i gullrolexen når de eksempelvis svømmer under vann.

Og det spiller f.eks en rolle hvis man må rekke, la oss si, 21-bussen tilbake til sivilisasjonen. Eller 16-bussen for den saks skyld, for man har en avtale kl 17.10. Kanhende skal jeg vidvandre i to-tre dager og møte noen på et bestemt tidspunkt? Eller kanskje man endelig lander etter seks dager med, skal vi kalle det fluesoppkontemplasjon, og lurer på tid og dato?

Ellers er det drøssevis av gode grunner til å bruke armbåndsur. Iallfall hvis man bruker begge hendene aktivt. Men min personlige hovedgrunn er at jeg verdsetter utilgjengelighet. Og at jeg foretrekker å bruke mobiltelefonen som en telefon, og ikke en bærbar skritteller/klokke/medieavspiller/tamagotchi.
Vis hele sitatet...
Eller kanskje du overvurderer nytten av armbåndsuret? Om du skal rekke bussen, sett en alarm på telefonen, slå den av og stikk den i sekken. Når det piper i sekken må du ta ned teltet, rulle sammen posen og pakke sekken og gå til bussen. Hele teltturen gjennomført helt uten tamagotchi, og helt uten tidstyranniets lengstvirkende diktator på håndleddet.

Og samme om du på ved et uhell plukket feil sopp og fikk i deg 200 flein på teltturen, når du våkner opp kan du bare stikke hånda i sekken og kjapt slå på telefonen, sjekke dato, klokkelslett, og årstall samt evt. avtaler også gjøre deg opp en mening om du skal bli i teltet og pleie angsten eller stikke til byen.

Jeg forstår at enkelte ønsker å fremheve det litt retroaktige med armbåndsur, eller kanskje distansere seg fra andre med et kostbart ur, men for folk flest er vanskelig å rettferdiggjøre et armbåndsur.

Det blinker så så fint i kostbart metall, men utover det har det nok ikke så stor nytteverdi for deg som du liker å tro.

Men det er dine penger og du får lov å bruke de som du vil. Selv kjøpte tidligere mer sko enn jeg kanskje trengte. Jeg sa til meg selv at sko, det er forebyggende, en investering i egen helse. At jeg unngår leddplager når jeg blir gammel. Og det gjorde det lettere å kjøpe ennå et par. Men jeg hadde flere enn jeg trengte og jeg tenkte litt over det og fant ut jeg får stoppe med tullet. For livet er jo akkurat like bra eller like dårlig uansett antall sko i gangen. Sålenge jeg har nok sko til at det dekker behovet så trenger jeg ikke ennå et par bare fordi de har vunnet en test eller har fått bedre egenskaper enn fjorårets modell. For alt blir jo bedre over tid. Ja bortsett om en tenker mekanisk kvalitet. Der tror jeg vi nådde et høydepunkt ca på 70 tallet. Før økonomene gjennomsyret styrerommene og bedriftene. Se på dagens vaskemaskiner, kontra 70 talls maskiner. Idag, så kneler de jevnt etter ca seks år, fordi det er dårlig butikk å lage produkter som varer for lenge. Men femti år gamle vaskemaskiner går fortsatt rundt. Det ble en digresjon.

Det er lett å forklare for seg selv hvorfor man tar forskjellige valg, og det er også lett å rettferdiggjøre egne valg for seg selv. Det blir ofte litt mer gjennomsiktig når en forsøker de samme argumentene på andre. I dine ører så klinger det sikkert bra at at en skaumann trenger armbåndsur. I mine ører er det bare tull og tøys. Den klokka gir deg i beste fall bare mer stress, siden du hele tiden kan se tiden når du egentlig burde styre dagen etter sol, nedbør eller fiskelykken.
Sist endret av _abc_; 16. mars 2021 kl. 04:20.
Sitat av funksjon Vis innlegg
En klokke, altså et instrument for kvantifisering av tid, oftest brukt til synkronisering av AVTALER er ditt fremste verktøy for å være utilgjengelig? Slutt å trolle deg selv og innrøm at du liker ting som skinner og blinker, helst mer enn naboens. Ingen kommer til å kaste telefonen/brillene/matrix-pluggen, og om så ble tilfelle ville nok klokka fort blitt med på skraphaugen, iom. at de har komplett overlappende bruksområder. Skjønner at dette er vanskelig å innse om man har investert i et verktøy fra forrige århundre, men å være en materialistisk hipster er ikke et godt argument, Når det gjelder bærekraft så vil ei kirkeklokke eller et vekkerur dekke 90% av funksjonaliteten med mindre fotavtrykk, da de kan brukes av flere.
Vis hele sitatet...
Her må du slipe leseforståelsen: å la mobilen ligge igjen på skrivebordet er verktøyet jeg bruker for å være utilgjengelig, eventuelt mindre tilgjengelig. Mens klokken er verktøyet jeg bruker til å vite hva klokken er. Verken kirkeklokker, gjøkur, vannur eller solur kommer i nærheten av å erstatte armbåndsurets funksjonalitet.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det blinker så så fint i kostbart metall, men utover det har det nok ikke så stor nytteverdi for deg som du liker å tro.
Vis hele sitatet...
Nytteverdien er å vite hva tiden er, uten at jeg behøver å drasse med meg mobiltelefonen overalt som en symbiotisk endog parasittisk utvekst, enten jeg er på teltur, på kjøkkenet, på soverommet, i hagen eller i havkanten. Om jeg bruker en Audemars Piguet eller en Vostok eller en billig kinaklokke med batteri fra Jula, så er funksjonen akkurat den samme.

Mekaniske klokker ble nevnt som et eksempel i perspektivet vedlikehold, reparasjon og økologisk avtrykk: herunder er de overlegne grunnet at de kan brukes i mange årtier.
Som sagt, den argumentasjonen du bruker for å overbevise deg selv høres alltid bra ut når en sier til seg selv. Når det sies til andre faller det ofte på stengrunn. Ser ikke at du argumenterer med noe annet enn forskjellige ord nå. Essensen er det samme. Klokke på armen, GOOD. Mobiltelefon. BAD.

Er det noen plasser jeg virkelig ikke trenger å vite hva klokken er så er det i naturen. Om klokken er 11, 12 eller 17 er helt det samme for meg om målet for dagen er en ørret eller to i stekepannen eller å gå meg svett i bratt terreng. Er rimelig sikker på at du også kan gå på skitur i marka, telte en helg eller fiske uten armbåndsur uten at det vil gi deg en dårligere opplevelse. Kanskje burde du forsøke, kan hende du får senka skuldrene ennå et par hakk når du har fått helgefri fra tidsslaveriet.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Som sagt, den argumentasjonen du bruker for å overbevise deg selv høres alltid bra ut når en sier til seg selv. Når det sies til andre faller det ofte på stengrunn. Ser ikke at du argumenterer med noe annet enn forskjellige ord nå. Essensen er det samme. Klokke på armen, GOOD. Mobiltelefon. BAD.
Vis hele sitatet...
Jeg trenger jo ikke overbevise meg selv, jeg er allerede overbevist. Mobiltelefonen min, som jeg egentlig bare bruker når jeg arbeider, eller som en slags fasttelefon med ekstra lang rekkevidde, ligger parkert på skrivebordet. Jeg vil at den skal ligge der. Da er jeg mindre tilgjengelig. Men av forskjellige grunner ønsker jeg kanhende å kunne vite hva tiden er også når jeg går tur i skogen, når jeg er på kjøkkenet eller når jeg har en avtale eller noe jeg må rekke - derfor bruker jeg et armbåndsur. I ingen av disse situasjonene trenger jeg en mobiltelefon. Da det blir som å drasse med seg et fragilt uhåndterlig lommeur som i tillegg jevnlig må lades opp.


Sitat av _abc_ Vis innlegg
Er det noen plasser jeg virkelig ikke trenger å vite hva klokken er så er det i naturen. Om klokken er 11, 12 eller 17 er helt det samme for meg om målet for dagen er en ørret eller to i stekepannen eller å gå meg svett i bratt terreng. Er rimelig sikker på at du også kan gå på skitur i marka, telte en helg eller fiske uten armbåndsur uten at det vil gi deg en dårligere opplevelse. Kanskje burde du forsøke, kan hende du får senka skuldrene ennå et par hakk når du har fått helgefri fra tidsslaveriet.
Vis hele sitatet...
Men hva du trenger og hva jeg trenger er jo ikke det samme. Skal jeg rekke bussen tilbake kl 16.15 så er det funksjonelt å kunne vite hva tiden er. Mobiltelefonen ligger hjemme på skrivebordet, så da tar jeg en kikk på armbåndsuret. Oi, klokken er 14, da er det på tide å bevege seg.

Og så lenge jeg lever i et samfunn hvor tidsfrister, avtaler og nøyaktige tidsangivelser regulerer en rekke områder, så er armbåndsuret utvilsomt funksjonelt. Bussen venter ikke på holdeplassen for at de som har frigjort seg fra tidsslaveriet skal finne det for godt å innfinne seg...
Sitat av Koldun Vis innlegg
(Mobiltelefonen - denne kapitalismens vidundersveitserkniv - tenk det, både GPS og mp3, kamera og antall skritt om dagen, kjæledegge, underholdningssentral, masturbatorgalleri, encyklopedi, selfieknipser, dopaminbelønnende algoritmeoptimator, hukommelsesutflagger, koboltgruvearbeidsformidler - alt annet enn et luksusprodukt!)
Vis hele sitatet...
Alt annet en et luksusprodukt?
Det kommer an på hvor mye du er villig til å betale det...


https://caviar.global/
Sist endret av øyvind95; 16. mars 2021 kl. 16:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Sitat av funksjon Vis innlegg
Så du bruker ikke mobiltelefon? Kudos til deg.
Vis hele sitatet...
Jo, men jeg har den ikke i lomma hjemme eller på jobb.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
For folk flest klarer jeg ikke se gode argumenter for armbåndsur. Ja noen få vil nok ha en situasjon som tilsier at de trenger armbåndsur. Men folk flest vil fint klare seg uten armbåndsur. Og spesielt på telttur, hva i alle dager skal du med klokke på telttur? Du velger å legge igjen mobilen for å få fred, men lar deg likevel styre og diktere av klokken på telttur? Høres ut som infarkt in spe. Ute i guds frie så kan vel solen/dagslys styre det du skal gjøre? Er det mørkt ute så er det på tide å krype i posen, når du vekkes av solen står du opp. Om klokken er 7 eller 9 spiller ingen rolle på telttur. Mobilen kan jo ligge i avslått i sekken til nødsbruk om du noe skulle skje. Klokken hjelper deg ikke mye om du ligger i en steinur med brukne bein. Ja du kan fastslå nøyaktig klokkeslett for brudd i begge ben. Men mobilen din ligger hjemme til lading så du får ikke ringt etter hjelp.
Vis hele sitatet...
Denne tråden handler i hovedsak om bruk av ressurser.

I løpet av et helt liv, hva bruker mest ressurser, å vri håndleddet eller å aktivere mobiltelefonen 1 milliard ganger?
Helt ærlig så vil jeg tippe at du hadde konsumert minst 2 smarttelefoner i løpet av et liv bare ved å sjekke klokka.

Og hva med de som sjekket klokka på telefonen og mistet telefonen i bakken? Da må sende en skjerm fra Kina, få levert telefonen til reparasjon osv.

Spør du meg så handler dette om en form for misunnelse og ikke forbruk, for det er ikke logikk bak trådstarters mening om hva som er ressurskrevende og ikke.
Jeg tror du kan erstatte mye av det vi bruker telefonen til i dag med mer bærekraftige anolge løsninger.
Bare begynn å regne på hvor mye ressurser basestasjonene til 2g og 4g bruker kontra infrastruktur til fasttelefon.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rosander Vis innlegg
Bare begynn å regne på hvor mye ressurser basestasjonene til 2g og 4g bruker kontra infrastruktur til fasttelefon.
Vis hele sitatet...
No er det heilt idiotisk samanlikning - for det er så diamentralt ulike størrelser at det ikkje er morsomt en gang.

4G gjer at eg kan ta kontoret med meg på hytta. Det kan eg strengt tatt uansett, ettersom det er kort nok til å pendle til jobb om nødvendig. I så måte vil 4G potensielt spare inn fem mil køyring dagleg om eg vel den løysinga. Eller kva om eg bruker video for å spare ein tur til legen? Tilbyr analognettet ditt det?

Ja, kommunikasjon bruker energi, men kan potensielt og bidra til å redusere energibruk, ved at kommunikasjon tar over for reiser. Svært mykje av det er rik kommunikasjon som krev bilete og god lydkvalitet - noko analognettet ikkje kan tilby.

For å ta eit anna banalt døme. Teknologien gjer i dag at eg kan velje å sjå TV på tablet. Tableten har ein 10-12" skjerm, eller deromkring - og bruker kanskje 5-10W totalt mens eg ser på film eller TV. Ein 55" bruker gjerne 100-150W på det samme. Er du sikker på at det då er negativt om eg bruker 4G-nettet til å sjå den filmen...? Eller kva med turen til platesjappa eg sparer inn ved å streame den?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
No er det heilt idiotisk samanlikning - for det er så diamentralt ulike størrelser at det ikkje er morsomt en gang.

4G gjer at eg kan ta kontoret med meg på hytta. Det kan eg strengt tatt uansett, ettersom det er kort nok til å pendle til jobb om nødvendig. I så måte vil 4G potensielt spare inn fem mil køyring dagleg om eg vel den løysinga. Eller kva om eg bruker video for å spare ein tur til legen? Tilbyr analognettet ditt det?

Ja, kommunikasjon bruker energi, men kan potensielt og bidra til å redusere energibruk, ved at kommunikasjon tar over for reiser. Svært mykje av det er rik kommunikasjon som krev bilete og god lydkvalitet - noko analognettet ikkje kan tilby.

For å ta eit anna banalt døme. Teknologien gjer i dag at eg kan velje å sjå TV på tablet. Tableten har ein 10-12" skjerm, eller deromkring - og bruker kanskje 5-10W totalt mens eg ser på film eller TV. Ein 55" bruker gjerne 100-150W på det samme. Er du sikker på at det då er negativt om eg bruker 4G-nettet til å sjå den filmen...? Eller kva med turen til platesjappa eg sparer inn ved å streame den?
Vis hele sitatet...
Du bommer totalt på poenget her....
Du må sette det i sammenheng med TS sitt åpningsinnlegg hvor man skal kutte alle produkter som regnes som luksusvarer. Og når da alle svarene er "men det kan du gjøre med mobilen" så blir det helt feil om du tenker ressurser. Og da faller også kontor på hytta bort.

Hvis du ikke kan ha analog klokke fordi det er bortkastede ressurser så kan du kan jo selvsagt ikke ha tv, så jeg forstår ikke hvorfor du nevner det? Men når du først har gjort det så vil jeg påstå at en TV har hakket lengre levetid enn dagens mobiler.

Nesten alt du nevner kan du fint få til med bredbånd.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Nesten alt du nevner kan du fint få til med bredbånd.
Vis hele sitatet...
Hva er poenget med å ha bredbånd for å bruke et nettbrett, når du kan gjøre det samme med 4G innebygd i Nettbrettet?
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Hva er poenget med å ha bredbånd for å bruke et nettbrett, når du kan gjøre det samme med 4G innebygd i Nettbrettet?
Vis hele sitatet...
Fordi nettbrett blir en luksusvare i denne sammenhengen, og det er mer ressurskrevende å ha både bredbånd og radiolink.

Men helt ærlig, det er vanskelig å diskutere om dere ikke leser det som faktisk blir svart på.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rosander Vis innlegg
Du bommer totalt på poenget her....
Du må sette det i sammenheng med TS sitt åpningsinnlegg hvor man skal kutte alle produkter som regnes som luksusvarer. Og når da alle svarene er "men det kan du gjøre med mobilen" så blir det helt feil om du tenker ressurser. Og da faller også kontor på hytta bort.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på at eg gjer det?

Du kan få til alt det med mobiltelefonen - for mange kan den til og med erstatte PC. Og i dagens samfunn er ikkje dings for å utveksle elektroniske meldinger luksus; det er nødvendig. Samfunnet forventer at du leverer skattemeldinga digitalt, les prøvesvaret frå covidtesten digitalt, også viare. Alt det kan du få til med ein mobiltelefon for 2000,-. Og eg kjenner folk som faktisk ikkje har PC lengre, fordi mobiltelefonen i praksis dekker behovet.

Og ikkje nok med det; mobiltelefonen dekker for mange behovet som TV, radio, klokke, kommunikasjonsdings også viare. Kort sagt er den potensiell erstattar for minst fem ulike apparat som var meir eller mindre sjølvsagde i heimen for femten år sidan. Så eg vil sei at mobiltelefon er ikkje luksusprodukt i dag - det er eit nødvendig produkt, og antakeleg billegaste og mest ressurseffektive måten å kople seg til Internet på, og delta i samfunnet.

Viare påstår du at radiolink er meir ressurskrevjande enn fysisk nett. Er du sikker på at den påstanden heng på greip? Radio bruker litt meir energi, men har ikkje behov for kabler - som krev ressurser.

Er du fortsatt sikker på at mobiltelefonen kjem så fordømt dårleg ut av det? Det er ikkje eg. Med mindre du insisterer på ei fortolkning der alt anna er likt, og mobiltelefonen kjem i tillegg. Men då kan du rigge reknestykket akkurat slik du vil uansett, og då er det ikkje lenger ein interessant diskusjon.
Sitat av funksjon Vis innlegg

Kloakk: vi vet allerede om frossent vann på mars og planter kan dyrkes hydroponisk. Les litt sci-fi. Nå skjer det i containere, og det er ikke urealistisk at det fortsetter utenfor vår atmosfære på sikt. Å påstå at universet ikke kan dekke våre materielle behov er mildt sagt bastant.

Andre med noen (mer kreative) innspill?
Vis hele sitatet...
Haha, jeg ser nok sci-fi, og jeg ser det for det det er, nemlig fiksjon. Og bare så det er sagt så er tanken på at vår art klarer å okkupere flere planeter et levende mareritt. OM teknologien hadde vært tilstrekkelig så er det klart at universet kunne dekket alle våre behov, men det er en kvalmende tanke... Vi er et virus, i den forstand at vi okkuperer et område, bruker alle ressursene og beveger oss videre til et nytt område for å legge det øde(lagt).

Tanken på å fylle universet med vår søppeldynge er skremmende.. Og igjen, haha, jeg er bastant? Da er vi i såfall 2.

Tror du virkelig at den livsstilen du har valgt er noe mer enn en måte for deg, kun deg, å sove bedre om natta, tror du virkelig at måten du lever på bidrar til noe som helst utenom din egen boble? Tror du virkelig at din livsstil gjør planenet en tjeneste? Tror du at kildesortering er noe annet enn å stille opp i en atomkrig med en sprettert?

Du kan gjerne si at innholdet i mine innlegg er lite kreative, men om du tror måten du lever på er kreative i forhold til å "redde" en planet så er du så sykt ute å kjører. Du redder ingen, du hjelper verken naturen eller noen andre enn deg selv og din nattesøvn. Og for all del det er ingenting galt i det, gjør deg