Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 4457
Hei, har en kompis som nylig har trukket kabler fra Telenor-ruteren til fire ytterpunkter i huset (som er ganske stort). Pludret med noe mesh-opplegg og tenkte at det skulle være grei skuring, men det viser seg at kun mesh-ruteren kan ta imot internett fra ethernetporten, satelittene bruker ikke denne til backhaul eller hva det kalles, så kabelen blir da liggende til ingen nytte. Trenger altså en annen løsning om mulig, da det blir veldig dyrt med fire mesh-rutere.

Hvordan kan hen få ett nettverk ut fra Telenor-ruteren i hele huset? Har wifi-forlengere blitt bedre de siste ti åra sånn at enheter sømløst bytter til den nærmeste senderen? Prisene varierer jo med ti-gangen her, og fysiske databutikker har forsvunnet, så jeg er noe rådvill.

Har selv kun brukt trådløst mesh og vært fornøyd nok, men det er jo kjipt å ikke bruke kabler når de allerede er lagt.

Noen med lignende oppsett/erfaringer? På forhånd takk!
Sett opp helt vanlige aksesspunkter med SSID + passordet du ønsker, og koble dem med kabel til ruteren du allerede har som jeg antar at tar seg av ruting, DHCP og NAT per i dag (dvs: sørg for at aksesspunktene ikke har dette slått på i tillegg). Du trenger ikke noe mer magi for at klienter skal koble seg til nærmeste punkt.

Dette gir ikke hundre prosent sømløs overgang fra et aksesspunkt til et annet når du beveger deg rundt i huset, men ettersom du likevel er villig til å godta variasjonen i responstid som radiobasert nettverksforbindelse uungåelig medfører, så er det godt mulig at de tidelssekundene telefonen eller pc'en din bruker på å bytte over til nærmeste punkt ikke spiller noen praktisk rolle for deg.
Trådstarter
Takk!
Etter mine tidligere erfaringer så har vanlige aksesspunkter en tendens til å holde på klienten(e) til de nesten mister signalet før de bytter over. Nå begynner jo dette å bli en stund siden så kan jo være det har forbedret seg. Hvis ikke ser jeg på det som en særdeles dårlig løsning.

Da ville jeg i så tilfelle sjekket hvilket AP en vurderer å skaffe seg og lese litt om det.