Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4920
Hvilke ulikheter har du opplevd i Norge ang hvor du er i landet. Det finnes jo en del generaliseringer men hva har du merket som er ulikt?

Personlig har jeg merket at i Bergen for noen år siden så heiet omtrent alle på Brann på kampdag, mens i andre byer er folk flest likegyldig til byens lag utenom de mest hardcore fotball fans.
Sitat av TylerDurden777 Vis innlegg
Hvilke ulikheter har du opplevd i Norge ang hvor du er i landet. Det finnes jo en del generaliseringer men hva har du merket som er ulikt?

Personlig har jeg merket at i Bergen for noen år siden så heiet omtrent alle på Brann på kampdag, mens i andre byer er folk flest likegyldig til byens lag utenom de mest hardcore fotball fans.
Vis hele sitatet...
Bergen er Norges svar på Barcelona/Katalonia, de vil løsrive seg. Brann er deres landslag.
BRAND ∞ STRONG
Disse er representert over hele Norge, så de er ikke spesielle for en region,
men allikevel så særegne at jeg nevner de. Frikirke miljøet.

Har en fetter som bekjente seg til de, og var med han en gang på et treff.
Det var som å komme til en annen verden. Som noe man bare ser på film.
Folk talte i tunger, og det hele var ganske sprøtt å se for en som ikke er troende
og bare hadde vært i Norsk "Standard" kirke i fra før.

Man finner nok høyere konsentrasjon av de enkelte steder f.eks på Sørlandet
Da kan du komme til Oslo med Vålerenga, eller Lillestrøm med Kanarifansen. Lillestrøm havner ikke ofte på nasjonale nyheter, men jeg ser litt av hvert i lokalavisa.
Nordlendinger er kule, men de bor omtrent i en ørken og det er stappfullt av barnefamilier og turister om sommeren når det faktisk er levelig. Trøndere er trivelige og har bra uteliv, men litt for mange studenter. Bergensere er litt mindre joviale og mer kultiverte, men ellers ganske like forhold generelt. Stavangerfolk er strebere uten særlig interressante kulturtilbud for dem utenfra, med dritt uteliv. I Kristiansand regjerer småbymentaliteten forkledd bak en «større» by og et elendig kulturtilbud/uteliv. Oslo har best kulturgreier, men også flest kvalme (og fine) folk, naturlig nok. Hadde det ikke vært for været ville jeg nok bodd i Bergen nå. Alt dette er jo som TS sier kun subjektive generaliseringer..
Sitat av funksjon Vis innlegg
Nordlendinger er kule, men de bor omtrent i en ørken og det er stappfullt av barnefamilier og turister om sommeren når det faktisk er levelig. Trøndere er trivelige og har bra uteliv, men litt for mange studenter. Bergensere er litt mindre joviale og mer kultiverte, men ellers ganske like forhold generelt. Stavangerfolk er strebere uten særlig interressante kulturtilbud for dem utenfra, med dritt uteliv. I Kristiansand regjerer småbymentaliteten forkledd bak en «større» by og et elendig kulturtilbud/uteliv. Oslo har best kulturgreier, men også flest kvalme (og fine) folk, naturlig nok. Hadde det ikke vært for været ville jeg nok bodd i Bergen nå. Alt dette er jo som TS sier kun subjektive generaliseringer..
Vis hele sitatet...
Spørs om ikke det er noen siddiser og sørlendinger som vil føle dette blir litt snevert. Åssen kan du si Stavanger ikke har kulturtiblud? Teater, ulike konsertarenaer, live scener, i det hele tatt størrelsen tatt i betraktning vil jeg si Stavanger står for meg som en av de bedre byene mtp det kulturelle alibiet. Og dårlig uteliv? Sikker på at du ikke kjørte feil og gikk ut på by'n i Sandnes?
Kan ikke du komme med egne innspill istedenfor kritikk? Ser det går igjen i postene dine. Vi har tydeligvis forskjellige definisjoner på hva som er bra og dårlig, så kom gjerne med eksempler. Klubbscenen i Stavanger var mye bedre for omlag ti år siden om man ser på dj-bookings og undergrunnevents. Ikke påstod jeg at lista var uttømmende eller komplett sannhet heller, men min subjektive opplevelse.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Nordlendinger er kule, men de bor omtrent i en ørken...
Vis hele sitatet...
Lyst å utdype litt?

Ørken?
Sitat av ztaale Vis innlegg
Lyst å utdype litt?

Ørken?
Vis hele sitatet...
Ja, mente det ikke helt bokstavelig akkurat. Lite å finne på, små forhold, Bodø den beste byen, men fortsatt dritt og stygg, det er langt mellom alt og det er jævla trist flora sammenligna med de frodige skogene og elvene i sør. Fine fjell og folk. Generelt mye fraflytting, så jeg opplever massene der som ganske kjedelige, om enn relativt morsomme og joviale.

Som spesifisert i åpningsinnlegget så er dette MIN erfaring, du kan selvfølgelig gjerne bidra med din egen for kontrast eller økt trådkvalitet.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av funksjon Vis innlegg
Ja, mente det ikke helt bokstavelig akkurat. Lite å finne på, små forhold, Bodø den beste byen, men fortsatt dritt og stygg, det er langt mellom alt og det er jævla trist flora sammenligna med de frodige skogene og elvene i sør. Fine fjell og folk. Generelt mye fraflytting, så jeg opplever massene der som ganske kjedelige, om enn relativt morsomme og joviale.

Som spesifisert i åpningsinnlegget så er dette MIN erfaring, du kan selvfølgelig gjerne bidra med din egen for kontrast eller økt trådkvalitet.
Vis hele sitatet...
Tromsø er da en fin by.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Tromsø er da en fin by.
Vis hele sitatet...
Ikke arkitektonisk hvertfall, og når jeg var der fantes det verken ok reggae/dancehall, tekno- eller rapmusikk ute. Drar gjerne nordover til neste år når bobilmafiaen er lei Norge, så tar gjerne imot anbefalinger. De fleste frikirkemiljøene finner du forresten på sydvestlandet, altså mellom Kristiansand og Stavanger.

Patriotismen og Trump-retorikken/kritikken er litt påfallende. Hva med å fremheve det vakre og bra istedenfor å kritisere mine komplett subjektive (og sikkert mangelfulle samt suboptimale) opplevelser? Dette er jo ikke en levekårsundersøkelse fra SSB akkurat.
Sist endret av funksjon; 7. mars 2021 kl. 23:52. Grunn: manglet en bokstav
Brumunddal; stedet Gud glemte og fanden forlot!

Det var mye verre der før, men de er fortsatt et merkelig folkeslag. Selv om byen (ja, sug litt på den) har blitt mye finere de siste 20 årene.
Sist endret av Taxidriver; 8. mars 2021 kl. 01:15.
Imellom interesser
Bygdekommuner med stammekultur er steder man bør holde seg til å kjøre igjennom og nyte utsikten på vei fra et sivilisert sted til et annet.
Kjennetegnes ved fraflytting, reklamerer med fin natur og billige boliger, scorer høyt (lavt) på distriktsindeksen, flesteparten av innbyggerne jobber for kommunen, minst en promille av befolkningen er politikere, og opposisjonen er enig i det meste.

Bergen har mye bra folk. Åpen og inkluderende når det kommer til fremmede.
Hvis man er på utkikk etter nytt beite ville jeg foreslått Bergen.
Sist endret av BreddaCircus; 8. mars 2021 kl. 02:16.
Ikkje flytt til Gokk. Her skjer det faen meg lite. Ok, Riksteatret kjem innom, og alle er nøgde.
Ellers kan du vente på lokalavisa, der får du vete om meir dumskap frå møtet i formannskapet .
Nei, hald deg på Grynerløkka og i Bergen.
Klem frå Betty
Kan jo dra klassikerne med bygd og land. By stress, landet lite stress.

Men for å være ærlig stmmekultur finner Man på Grünerløkka også. Men i byene blir det kalt miljøer, eller nærmiljøet.

Menspørsmålwt var jo forskjell på regioner. Synes Tromsø og områdene rundt er gjestfrie folk, er du hyggelig blir du invitert inn i varmen og får venner med en gang. Vs Østlandet der ingen egentlig bryr seg om deg.

Bergensere oppfatter jeg som skrytpaver med en forferdelig dialekt, kontra en sindig trønder. Klassiske eksempler egentlig
Imellom interesser
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Ikkje flytt til Gokk. Her skjer det faen meg lite. Ok, Riksteatret kjem innom, og alle er nøgde.
Ellers kan du vente på lokalavisa, der får du vete om meir dumskap frå møtet i formannskapet
Vis hele sitatet...
Mulig det er noe sarkasme som gikk over hodet mitt her, men støtter denne uansett.
Det er ikke gøy på landet, iallefall ikke no som de ikke har i byn.

Med helsing.
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Ikkje flytt til Gokk. Her skjer det faen meg lite. Ok, Riksteatret kjem innom, og alle er nøgde.
Ellers kan du vente på lokalavisa, der får du vete om meir dumskap frå møtet i formannskapet .
Nei, hald deg på Grynerløkka og i Bergen.
Klem frå Betty
Vis hele sitatet...
Velger bygda fremfor byen anyday, og det kommer fra en som har bodd i hovedstaden i syv år nå.

Er folka på bygda sære og vanskelige, så kan det fint løses ved å flytte lengre unna så du slipper folk og naboer.
Sist endret av Filkor; 8. mars 2021 kl. 15:46.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Kan ikke du komme med egne innspill istedenfor kritikk? Ser det går igjen i postene dine. Vi har tydeligvis forskjellige definisjoner på hva som er bra og dårlig, så kom gjerne med eksempler. Klubbscenen i Stavanger var mye bedre for omlag ti år siden om man ser på dj-bookings og undergrunnevents. Ikke påstod jeg at lista var uttømmende eller komplett sannhet heller, men min subjektive opplevelse.
Vis hele sitatet...
Beklager, det var på ingen måte noe personangrep fra min side. Jeg skjønner og forstår vi har ulike meninger om hva som er er bra kulturliv og det er helt greit. Det er en subjekt greie og det er helt ok. For meg opplevde jeg at det var et svært bra kulturtilbud i Stavanger de årene jeg bodde der. Jeg flyttet dit fra Oslo pga jobb og følte aldri at kulturtilbudet stod tilbake for Oslo. Og jeg likte også utelivet i Stavanger bra.

Selv om vår opplevelse er forskjellig så betyr ikke det at min opplevelse er mer korrekt enn din eller at jeg rakker ned på deg som person selv om din beskrivelse er annerledes enn min. Jeg bare påpekte at det var ikke slik jeg opplevde Stavanger.