Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2618
Hei!

Jeg har en tendens til å skremme meg selv veldig mye med å se på skumle filmer og dokumentarer. Jeg sliter med ekstremt mye angst og jeg tørr ikke sove lengre. Jeg har MASSE mareritt og sliter også med søvn paralyser.

Jeg har tenkt til å prøve noe nytt idag, og høre på en podcast mens jeg sovner. Har noen her tips om koselige podcasts jeg kan høre på?
All hjelp er satt pris på, gjerne kom med andre forslag som kan gjøre det lettere for meg å sovne på!
Kanskje prøve å unngå å se på skumle filmer og dokumentarer? Ackerman har en del bra som du kan teste ut. Ellers prøv å sett på noe kosligere, evt høre på musikk?
Pleier å høre på Joe Rogan eller en kar som heter R/Slash på YouTube. (Har noe som heter YouTube Vanced på telefonen, da får jeg ingen reklame og jeg kan slukke skjermen, kun for android.)
R.i.p 23.04.2021
Solfregio sleep hypnosis på youtube pleier og virke bra. Rolig hypnotiserende meditasjons musikk som får deg til &slappe av og sovne in ganske raskt
Trådstarter
3 0
Sitat av makkamysen Vis innlegg
Kanskje prøve å unngå å se på skumle filmer og dokumentarer? Ackerman har en del bra som du kan teste ut. Ellers prøv å sett på noe kosligere, evt høre på musikk?
Vis hele sitatet...
Ja har lovt meg selv at jeg aldri skal se på en skummel film alene lengre, fordi den jeg så vil jeg tro nesten traumatiserte meg. Helt forferdelig.

Men takk for tips dere som har skrevet! Skal sjekke de ut

Musikk hjelper ikke så mye da jeg trenger å høre på en samtale, ellers så flyr jeg bare bort i mine egne tanker og ja...
Sitat av ByeKitty Vis innlegg
Ja har lovt meg selv at jeg aldri skal se på en skummel film alene lengre, fordi den jeg så vil jeg tro nesten traumatiserte meg.
Vis hele sitatet...
Nysgjerrig spurt, hvilken film?

Jeg kan selv anbefale Joe Rogan sine podcasts, mye bra å hente der.
bakgrunnsbilde
11 5
tror ikke det hadde vært det aller verste i verden om du bare hadde slutta å se på ''skumle'' ting før du legger deg...
Jeg lar meg sjelden prege av skrekkfilmer og slikt og synes ofte mareritt er morsomt. Særlig de hvor man våkner og har de få sekundene du lurer på om det var ekte eller ikke. Deilig når man innser det ikke var reelt.

Når det er sagt. Da jeg så the conjuring 2, så fikk jeg den demonen, the nun litt i vrangstrupen ass. Den var faktisk skummel, hehe.
Trådstarter
3 0
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Nysgjerrig spurt, hvilken film?

Jeg kan selv anbefale Joe Rogan sine podcasts, mye bra å hente der.
Vis hele sitatet...
Megan is missing.
Jeg skrollet på tiktok og leste litt om den og virket interessert, så jeg valgte å se den. Den var egentlig kjempe kjedelig på starten, men slutten var helt forferdelig. Jeg har ekstrem lav toleranse for skrekk og siden jeg er jente selv så har filmen der virkelig gått innpå meg + tidligere opplevelser som filmen minnet meg på.
Du kan trøste deg med at virkeligheten er mye verre. Du kan ligge trygt å fantasere i senga di i norge, om all verdens jævelskap der ute i den vide vrange verden, og vite at du ikke har noen forestilling om hva slags jævelskap du er skånet for. Det er en trøst i min verden. Du får bare tenke på at du er tilskuer og at det er lærrikt å lære om sin egen frykt. Da jeg ble bevisst dette, og begynnte å interressere for mine mareritt, forsvant de... Jeg tror mareritt er underbevissteheten som sier fra om; at her har du et fokusområde å tenke på...
Jeg har slitt mye med nattesøvn som følge av en svært svingende døgnrytme, så ikke helt det samme som deg, da jeg ikke ser skrekkfilmer o.l. til vanlig.
De nettene jeg sliter med å sove, pleier jeg bare å sette på en generisk regn-video på rundt en times tid (Klarer ikke podcasts eller videoer, for da begynner jeg å følge med på hva som skjer der), tar en melatonin-pille (Disse ble reseptfrie i 2020) og legger meg godt til. Sovner som regel på noen minutter, og har ingen problemer med nattesøvnen. Det kan også legges til at jeg har mye lettere for å sovne uten "hjelp" i det siste, der jeg ofte sovner "før jeg treffer madrassen".
Sist endret av Deadlock Radium; 4. mars 2021 kl. 03:40.
Sitat av Tarm Vis innlegg
Solfregio sleep hypnosis på youtube pleier og virke bra. Rolig hypnotiserende meditasjons musikk som får deg til &slappe av og sovne in ganske raskt
Vis hele sitatet...
Prøvde og google meg opp på det her, kan hende jeg har søkt feil.
Men er det noe informasjon som backer at dette faktisk er sant?
R.i.p 23.04.2021
Sitat av Ekstasey Vis innlegg
Prøvde og google meg opp på det her, kan hende jeg har søkt feil.
Men er det noe informasjon som backer at dette faktisk er sant?
Vis hele sitatet...
Kan lese lit om hva det dreier seg om her; https://www.relaxmelodies.com/blog/s...o-frequencies/
Nå har jeg ikke lest alt, men si dette til fastlegen din. Freak er ikke utdannet helsepersonell.
Å høre på noe mens du skal sove høres ut som en dårlig ide.
Sitat av Toyota Supra Vis innlegg
Nå har jeg ikke lest alt, men si dette til fastlegen din. Freak er ikke utdannet helsepersonell.
Å høre på noe mens du skal sove høres ut som en dårlig ide.
Vis hele sitatet...
Hæ? Veldig mange jeg kjenner gjør dette, meg selv inkludert, og har hatt veldig god effekt av det. Det er ikke nødvendigvis snakk om hele natten, men innsovningsfasen og med veldig lavt volum. Kan du linke til noe artikler som sier at dette ikke er bra?
Sitat av Jorg Vis innlegg
Hæ? Veldig mange jeg kjenner gjør dette, meg selv inkludert, og har hatt veldig god effekt av det. Det er ikke nødvendigvis snakk om hele natten, men innsovningsfasen og med veldig lavt volum. Kan du linke til noe artikler som sier at dette ikke er bra?
Vis hele sitatet...
Nope, var gjetting. Selv får jeg ikke sove hvis det er noe støy. Uansett så vil jeg tro medisiner av en lege vil fungere bedre.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Se noe du har sett før
R.i.p 23.04.2021
Sitat av Toyota Supra Vis innlegg
Nope, var gjetting. Selv får jeg ikke sove hvis det er noe støy. Uansett så vil jeg tro medisiner av en lege vil fungere bedre.
Vis hele sitatet...
Kansje du burte la vær og uttale deg om ting du ikke har peil på
Har du prøvd å høre på ASMR? Det finnes mange forskjellige typer som ikke involvere snakking hvis det irriterer deg. Funker som fjell på meg når jeg må roes ned.
Da driter du i å se dem rett før leggetid da vel.
Imellom interesser
Sitat av Toyota Supra Vis innlegg
Freak er ikke utdannet helsepersonell
Vis hele sitatet...
Jeg får inntrykk iblant av at det går igjen mer faglig tyngde her enn på legekontoret
Sovner ofte til podcast selv, men det er ting som truecrime-podcasts o.l., så vil ikke tro at dette vil være optimalt for deg, hehe Som Evil Sink nevner så kan du prøve Joe Rogan sin, den er nice.

Et triks jeg brukte før da jeg hadde helt rævva døgnrytme var å løpe ganske lange og intense løpeturer en times tid før jeg skulle legge meg, så jeg bare kunne hoppe i dusjen og rett i bingen - da sluknet jeg på under ti minutter fordi jeg var så sliten. Fungerer sikkert ikke for alle, og det er litt tiltak, men da får du lurt inn litt trening også.

Håper det ordner seg though. Søvn er alfa omega.
Sitat av Tarm Vis innlegg
Kansje du burte la vær og uttale deg om ting du ikke har peil på
Vis hele sitatet...
Nesten alle synser her på freak, TS burde uansett oppsøke profosjonell hjelp. Så jeg hadde rett

Sitat av BreddaCircus Vis innlegg
Jeg får inntrykk iblant av at det går igjen mer faglig tyngde her enn på legekontoret
Vis hele sitatet...
Det kan jo være greit å lage en tråd på internett om en vanlig lege ikke kan løse problemet ditt. TS kan helt sikkert bli henvist til psykolog om han/hun trenger det.
Sist endret av Toyota Supra; 5. mars 2021 kl. 15:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Prøv å høre på podcaster som interesserer deg, evt en serie som ikke får deg redd men heller glad eller rolig. Prøv avspenning!
Mange som sliter med å få sove har et høyt mentalt aktivitetsnivå på kveldene med påtrengende tanker, bekymringer og følelser som gjør det vanskelig å sovne. For å hjelpe kroppen å roe ned, kan det for noen være hjelp i å lære seg en avspenningsteknikk. Det finnes en rekke muskelavspenningsteknikker og pusteteknikker som kan være nyttige for personer som sliter med søvnløshet. Dersom det blir en gjentakelse så kan det være greit å ta det videre med noen som kan hjelpe deg tiltrekkelig på dette området. Håper det ordner seg.