Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 8028
Nå har jeg gått på aduvanz 30mg i en mnd. Trapper opp veldig sakte da jeg generelt får mye bivirkninger av mediner.

Jeg er snart 30, jente og har vært utredet og bekreftet adhd diagnose 3 ganger. Så ingen tvil

Jeg prøvde ut medisiner som 16 åring. (ellerno). Da concerta og stratthera uten ønsket effekt.
Som 20 åring etter et år med selvmedisinering på amfetamin prøvde jeg dexedrine. Men fikk da mye angst og var egentlig ikke så interessert. Jeg var på det tidspunktet lei av å være "påvirket".

Nå, nesten 10 år senere orker jeg ikke tankekjør lenger. Det er konstant 4-5 sanger på hjernen. Hodet raser avgårde og jeg er utslitt. Jeg har ikke hyperaktivitet men uro inni meg. Som er normalt for jenter.

Jeg fungerer jo fint uten medisiner, men jeg er sliten. Derfor ble jeg igjen utredet... Og fikk begynne rett på aduvanz.

Virkningen var umiddelbar egentlig. Mye mer strukturert og effektiv på jobb. Sangene stilnet men tankene raser fortsatt av gårde. Litt stillere enn før. Psykiateren tenker at dette vil bli bedre på høyere dose og 2 doser ila. dagen.

For problemet er at det er akkurat som tankene bare blir enda mer masete når virkningen går ut. Det forstår dere kanskje. Jeg rabler jo i vei

Så på kvelden er det mye værre enn før. Sove kan jeg bare glemme. Søvn har alltid vært et stort problem og jeg har gått på innsovningstabletter mer eller mindre fast i nå 12 år. Det har fungert flott. Fram til jeg begynte på aduvanz.

Så det jeg lurer på. Til dere som går på aduvanz eller har litt det samme problemet:

Ble det bedre på høyere dose?
Tar dere midt på dagen også?

Dere som ikke går på medisiner, hvordan takler dere tankekjør?

Dere som mistet apetitten, stabiliserte det seg? Jeg har overhode ingen sultfølelse. Må ha alarm for å huske å spise og drikke.

Jeg trenger ikke tips til ulovlige rusmidler, selvmedisinering er ikke et alternativ.

Jeg trenger ikke tips om søvnhygene. Det er et ferdigdiskutert tema for å si det sånn. Hehe.
Gått på elvanse/aduvanz i godt over et år nå.

Merker som deg at symptomene blir værre når virkninga begynner å gå ut, varer dog hele dagen for meg.

Hovedproblemene mine er glemming, distraksjon og impulskontroll ift sinne, alt det er betydelig bedre med aduvanz.

Dårlig matlyst er ei bivirkning jeg har hatt fra dag 1, blir ikke bedre hos meg ser det ut til, men hos mange blir det bedre etter noen måneder. Får økt sultfølelse på kveldene. Dose nr. 2 har aldri vært aktuell da den varer lenge nok. Slet med noe magesmerter til å begynne med, ble bedre etter noen uker.

Om du bruker antipsykosemedisin til søvn som seroquel, zyprexa etc virker de på en måte omvendt av sentralstimulerende. Jeg gjorde det, men greide å trappe meg ned da jeg begynte med aduvanz og greier meg nå bedre uten.
Jeg har også nettopp startet på Aduvanz, og skal trappe sakte opp. Kan dessverre ikke komme med noen råd, for jeg lurer på de samme tingene ��.
0bs
0bs's Avatar
Trådstarter
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Gått på elvanse/aduvanz i godt over et år nå.

Merker som deg at symptomene blir værre når virkninga begynner å gå ut, varer dog hele dagen for meg.

Hovedproblemene mine er glemming, distraksjon og impulskontroll ift sinne, alt det er betydelig bedre med aduvanz.

Dårlig matlyst er ei bivirkning jeg har hatt fra dag 1, blir ikke bedre hos meg ser det ut til, men hos mange blir det bedre etter noen måneder. Får økt sultfølelse på kveldene. Dose nr. 2 har aldri vært aktuell da den varer lenge nok. Slet med noe magesmerter til å begynne med, ble bedre etter noen uker.

Om du bruker antipsykosemedisin til søvn som seroquel, zyprexa etc virker de på en måte omvendt av sentralstimulerende. Jeg gjorde det, men greide å trappe meg ned da jeg begynte med aduvanz og greier meg nå bedre uten.
Vis hele sitatet...
Takk for svar jeg står på stilnoct og zopliclone. (bytter på).
Sitat av 0bs Vis innlegg
Takk for svar jeg står på stilnoct og zopliclone. (bytter på).
Vis hele sitatet...
Noen opplever at de sover bedre med sentralstimulerende enn uten, benzo-preparater virker også litt omvendt av sentralstimulerende. Mulig du kan greie deg vell så bra/dårlig uten innsovningstabletter? Ville uansett snakka med legen om det

Vet samtidig inntak av mat med endel fett utsettes virketiden til aduvanz litt ifølge legen min. Du kan evt vurdere det for å forlenge virkning, f.eks ta en neve nøtter, spise ei brødskive med kaviar og majones eller noe annet næringsrikt med endel fett når duvtar tabletten?
0bs
0bs's Avatar
Trådstarter
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Noen opplever at de sover bedre med sentralstimulerende enn uten, benzo-preparater virker også litt omvendt av sentralstimulerende. Mulig du kan greie deg vell så bra/dårlig uten innsovningstabletter? Ville uansett snakka med legen om det

Vet samtidig inntak av mat med endel fett utsettes virketiden til aduvanz litt ifølge legen min. Du kan evt vurdere det for å forlenge virkning, f.eks ta en neve nøtter, spise ei brødskive med kaviar og majones eller noe annet næringsrikt med endel fett når duvtar tabletten?
Vis hele sitatet...

Altså at jeg skal sove bedre uten noe som helst fordi aduvanz skal hjelpe på det alene? For meg virker det som aduvanzen gjør det mye vanskeligere å sove. Skal ta opp det med legen neste gang. Kanskje den vil hjelpe med det når jeg er på riktig dose? Ingenting hadde vært bedre enn det.

Mat med fett skal jeg teste!
Ikke umiddelbart, men etter noen ukers bruk om det gir effekt og du stabiliseres på en dose opplever noen bedre søvn, noen uforandra, andre får dårligere søvn som varig bivirkning. Snakk med legen om søvnproblemene vedvarer etter evt stabil dose.
0bs
0bs's Avatar
Trådstarter
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Ikke umiddelbart, men etter noen ukers bruk om det gir effekt og du stabiliseres på en dose opplever noen bedre søvn, noen uforandra, andre får dårligere søvn som varig bivirkning. Snakk med legen om søvnproblemene vedvarer etter evt stabil dose.
Vis hele sitatet...
Ingenting hadde vært bedre enn det!
Søvn er hovedgrunnen til at jeg går til psykiater, faktisk.