Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 5274
Såeh, strange problem her.
Jeg har en random TV, koblet opp til en PC via HDMI, som står en to meter cirka unna en lampe(lysstoffrør).
Oppsettet funker, men til tider så slår jeg på denne lampa og så kutter TV'en. Det skjer ikke hver gang men ofte nok til at det er irritabelt.
Jeg har null peiling som hva som skjer her.
TV'en er på og funker, jeg slår på lyset og skjermen blir svart, før det vises en feilmelding som lyder noe sånt som "ingen kilde tilkoblet" eller noe i de baner.
Det hele ender med at jeg må slå av og på TV'en for at den skal funke igjen(noen ganger flere ganger).
Det skjer bare når jeg slår på lyset, å slå av er helt problemfritt.

Noen ideer om hva som kan være problemet her?
Litt usikker på om det er TV eller PC som er problemet, eller who knows kanskje det er kabel(?).
I see you...
NAPse's Avatar
En eller flere deler av oppsettet ditt(pc/tv/HDMI-kabel) er følsomt for elektromagnetisk støy.
Det som antageligvis løser problemet ditt vil være å benytte en annen lyskilde enn lysstoffrør.


#D4AF37
moret's Avatar
Trådstarter
Oki, thanks
Da får jeg se på å skaffe meg en ny lampe.
Eller kjøpe en LED-pære
Eller du kan eventuelt pakke alt inn i aluminiumfolie, men ville nok heller byttet til LED Lystoffrør.
hadde lignende problemer selv bare at det var en DAC jeg har som skrudde seg av da jeg skrudde på lyset på kjøkkenet,lysrørarmaturer sender stygge overharmoniske strømmer ut på kursen som fort påvirker sensitivt utstyr
Spør her i tråden. Håper det er ok, moret

Kanskje noen som har en quicfix på hvorfor strømmen kobler ut 1/3 av de gangene man skal støvsuge.

Gammelt hus, men nytt sikringskap i kjelleren. Trekker en støvsuger såpass voldsomt med strøm ved oppstart?
Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Spør her i tråden. Håper det er ok, moret

Kanskje noen som har en quicfix på hvorfor strømmen kobler ut 1/3 av de gangene man skal støvsuge.

Gammelt hus, men nytt sikringskap i kjelleren. Trekker en støvsuger såpass voldsomt med strøm ved oppstart?
Vis hele sitatet...
dersom du har en støvsuger der du kan regulere styrken så sett den på minimum når du starter den og så skrur du den opp på det nivået du pleier ha den på, er startstrømmen på støvsugeren som tar sikringen ser du
Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Gammelt hus, men nytt sikringskap i kjelleren. Trekker en støvsuger såpass voldsomt med strøm ved oppstart?
Vis hele sitatet...
Ja

Et gammelt hus har få lavtsikrede kurser typ 10A til halve huset, og med nye raske sikringer så ryker de når de blir overbelastet.

Du kan også prøve en annen støvsuger.
Takker og bukker.

Har regulering på støvsugeren, så får prøve på den neste gang
#D4AF37
moret's Avatar
Trådstarter
LED ser bra ut takk for tips
Hadde en gammel støvsuger som var akkurat på samme måten. Sikringa gikk når den ble slått på, fungerte bra om den var skrudd ned til minimum før den ble slått på. Ble lei av dette, så kjøpte ny støvsuger, og problemet ble løst.
I see you...
NAPse's Avatar
Husk bare på at LED heller ikke er så bra mtp. EMI (Iallefall de av "dårlig design"). Hvorvidt det er bedre eller verre enn lysrør skal jeg ikke utale meg om. Kanskje noen som vet?

Sitat av http://www.sinusmagasinet.no/artikler/2015/august/oekt_hverdagsstoey_gir_utfordringer/1341
EMI er et sterkt økende problem som vokser i takt med økt bruk av elektronisk utstyr. Svært ofte er det elektroniske strømforsyninger (switchede powermoduler) som generer støy som spres via tilkoblingsledningene. Et typisk eksempel på dette er LED-lamper og motorstyringer, som støyer grunnet feil installasjon eller dårlig design
Vis hele sitatet...
Ja, en bør ikke ha masse led-belysning på samme kurs som følsom elektronikk, da LEDen støyer en den. Men å bruke en moderne led-pære er da helt normalt i dag, og går fint for de aller, aller fleste.
Lysstoffrør er værre enn led ja. Det det du kan prøve er å sette inn et transientvern.
Koster ikke mange kronene, men sannsynligvis er det likeså greit å bare bytte lampa.

Skal sies at LED også støyer, men erfaringmessing ikke like mye. Tv'en din vil nok overleve det