Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 10474
Hei, jeg har en liten drøm om å bli jagerpilot å lurer litt på: Hvor mange dager er en jagerpilot i forsvaret ute å .. flyr? Hvor store er sjansene for å dø? Tviler på at de er gigantiske men. Å hva ligger lønna på? Fant ingen steder å lese om dette. Takk
Når det gjelder lønn er det som alle andre stillinger i forsvaret. Du får lønn etter grad og ansinitet. En løytnant eller kaptein som f16 pilot tjener det samme i grunnlønn som et troppsbefal. Men pilotene får også et flygertilegg som jeg ikke hsker hvor mye er på nå. I tilegg får de selvsagt masse overtid. En jagerpilot jeg snakket med hadde grunnlønn på ca 350 tusen som løytnant, men tjente inkl tilegg og øvelser/overtid ca det dobble.
Sjansen for at akkurat DU blir jagerflypilot er så liten at lønn er det minste du skal tenke på akkurat nå.
Står litt om det på den tråden her: http://freak.no/forum/showthread.php...betalte+jobber

Piloter i forsvaret er ute og flyr ganske ofte for å vedlikeholde sine ferdigheter. Dette er også i forhold til hvor mye de vil fly selv, da det er en del regulert etter eget ønske, og hvor mye annet arbeid man har. Sjansene for å dø er minimale, spesielt som jagerflypilot da de sjeldent brukes i reel strid nå om dagen. Og fordi de sitter i en fantastisk sofistikert maskin. Når det gjelder lønn kan jeg bare si det pilotene selv sier: "Du blir ikke jagerflypilot for lønna sin skyld."
Joda, jeg er klar over det MO.

Kompisen min mener at de 8 som er på jagerpilotene på Viasat 4 er de eneste jagerpilotene i Norge, dette tviler jeg sterkt på. Noen som vet noe?
Sitat av EliteBook Vis innlegg
Joda, jeg er klar over det MO.

Kompisen min mener at de 8 som er på jagerpilotene på Viasat 4 er de eneste jagerpilotene i Norge, dette tviler jeg sterkt på. Noen som vet noe?
Vis hele sitatet...
Er vel ikke lenge siden vi kjøpte nye jagerfly, er garantert flere.
Sitat av EliteBook Vis innlegg
Joda, jeg er klar over det MO.

Kompisen min mener at de 8 som er på jagerpilotene på Viasat 4 er de eneste jagerpilotene i Norge, dette tviler jeg sterkt på. Noen som vet noe?
Vis hele sitatet...
Fullstending vas. Dette vil tilsi at i krigstilstand ville man nesten ikke hatt noen ekstra piloter til å fly hvis noe skjedde med disse åtte. Norge har forresten rundt 40-50 F-16.
Sitat av Bundy Vis innlegg
Er vel ikke lenge siden vi kjøpte nye jagerfly, er garantert flere.
Vis hele sitatet...
http://mittnord-norge.origo.no/-/bul...nye-ja?ref=mst


Ja

Sitat av mo3 Vis innlegg
Sjansen for at akkurat DU blir jagerflypilot er så liten at lønn er det minste du skal tenke på akkurat nå.
Vis hele sitatet...
Faen, du er jo verre enn lærer min jo..
Forresten, finn ut om man kan bruke linser/briller/spesialiserte solbriller og bli jagerpilot.
And get back to me
Da joiner jeg med en gang, så top gun i går
Sitat av EliteBook Vis innlegg

Faen, du er jo verre enn lærer min jo..
Vis hele sitatet...
Er bare realistisk å si det, da det kreves mye mentalt og motivasjonsmessig for å klare å bli det. Lønn er nok ikke en stor nok motivatør for å kunne bli jagerflypilot. Etter endt tjeneste drar mange til kommersielle selskaper, og der tjener man ganske bra.
Nei, man kommer ikke inn med linser/ briller.
Kravet er 100% korrekt og ukorrigert syn.
Sitat av Bundy Vis innlegg
Forresten, finn ut om man kan bruke linser/briller/spesialiserte solbriller og bli jagerpilot.
And get back to me
Da joiner jeg med en gang, så top gun i går
Vis hele sitatet...
Nei, perfekt syn uten korrigering er et krav.
Visste egentlig det, men med briller ser jeg like bra som dere, så trodde, eller håpa de hadde forandra reglene litt..
Når ikke laserkorrigering er lov er briller litt fjernt :P
Sitat av Nutterz Vis innlegg
Når ikke laserkorrigering er lov er briller litt fjernt :P
Vis hele sitatet...
Hehe, kan bruke linser, bruker jeg den store typen er det ikke sjans for at de detter ut, jeg får dem ikke ut med makt engang :P også bare ace synsprøven, hvis ikke de sjekker lege papirer da..

Noe de garantert gjør.

Urettferdig..
Sist endret av Bundy; 9. februar 2011 kl. 16:59.
Linser er ikke akkurat noe som er lett å skjule i f.eks felt.
Sitat av Nutterz Vis innlegg
Linser er ikke akkurat noe som er lett å skjule i f.eks felt.
Vis hele sitatet...
Jeg har ved flere anledninger brukt linser i felt. I de verste tilfellene har jeg gått 7+ dager med de samme linsene uten problemer.
Om det er god praksis er en annen sak..
Sitat av Rejolo Vis innlegg
Jeg har ved flere anledninger brukt linser i felt. I de verste tilfellene har jeg gått 7+ dager med de samme linsene uten problemer.
Om det er god praksis er en annen sak..
Vis hele sitatet...
Det jeg snakka om var egentlig det å skjule det i f. eks felt. I og med at det er diskvalifiserende for flyger-tjeneste og bundy snakket litt om å snike seg inn med linser.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
1. Jagerpiloter her til lands flyr antageligvis ikke alt for mye, men de må nok opprettholde ferdighetene sine de òg.

2. Sjanse for å dø? I fredstid? Minimale.

3. Du blir ikke milliardær av å være jagerpilot. Du kan ikke være playboy OG elitesoldat. Det er bare Hollywood som skal ha deg til å tro.

4. 8 jagerflypiloter i Norge? Kom igjen!
▼ ... flere år senere ... ▼
Heisann, jeg lurer på om du MÅ gå studiespess for å komme inn å flygerskolen i forsvaret. Og hva er det lurt å gå for å få større sjanse til å komme inn
Sitat av Peder B Vis innlegg
Heisann, jeg lurer på om du MÅ gå studiespess for å komme inn å flygerskolen i forsvaret. Og hva er det lurt å gå for å få større sjanse til å komme inn
Vis hele sitatet...
Har du vurdert å sjekke ut nettsiden til forsvaret? Merkelig nok finner man mye informasjon der.

https://forsvaret.no/karriere/utdann...gatorutdanning
For å bli jagerpilot må du ta pilotutdanningen i Luftforsvaret, det foregår i Norge og USA. Du får lønn under utdanningen og de som fullfører får fast jobb som flyger i Luftforsvaret. Med en militær flyverutdanning binder du deg for cirka 15 år i Luftforsvaret, inkludert to-tre års utdanning. Husk på at hensikten med jagerfly er å bruke dem i militær strid.

Flygerutdanningen i Forsvaret består av:
Grunnleggende befalsutdanning ved Luftforsvarets befalsskole
Seleksjonsflyging ved Luftforsvarets flygeskole
Generell offisersutdanning ved Luftkrigsskolen
Flygerutdanning i USA, som innebærer; Transport- og maritimflyger, Helikopterflyger, Jagerflyger, Navigatørutdanning

De formelle opptakskravene, før opptaksprøver, er:
Norsk statsborger
18-24 år (du kan ikke være eldre enn 24 år det året du søker)
Generell studiekompetanse
Plettfri vandel
God helse
Godt syn (bruk av linser, briller eller laserkorrigert syn godtas ikke)Minstehøyde 163 cm, makshøyde 193 cm.

Når det gjelder lønn er det vanskelig å gi et ordentlig svar på da det kommer ann på en del andre ting.

En nyutdannet pilot kommer gjerne inn med graden fenrik, og har en fenriks grunnlønn. Men lønnen justeres også etter hvorvidt det gjenstår såkalt plikttjeneste eller ikke. Andre piloter med andre grader har annen grunnlønn. I tillegg er det aktuelt med risikotillegg, og tillegg etter andre aktiviteter/oppdrag. For andre piloter kan det være aktuelt med beredskapstillegg, turnustillegg eller andre tillegg alt etter grad og stilling.