Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4237
Heisann, for en ukes tid siden ble jeg med en kompis opp til en figur som hadde skyldt han et større beløp i flere måneder, kompisen min har vært kul med fyren, tilbudt han nedbetaling, tilbudt seg å ta bilen (som er verdt mindre en beløpet) og siste gang han gikk hjem til han fikk han seg en strak høyre.
Kompisen min er 170 høy og veier 60 ish kilo og kan ikke hamle opp med fyren personlig.
Jeg så meg drittlei og tok med kompisen min opp for å snakke med fyren.
Etter litt om og men kom vi frem til at vi skulle overta bilen og lydanlegget hans, og alt skulle ordnes i løpet av et par dager.
Men istedet kommer politiet på døren min et par dager senere, med en arrestordre grunnet grove trusler med våpen og brudd på paragraf 222(tror jeg) , også kalt torpedo paragrafen.

De hadde full razzia, fant ingen våpen, fornærmede hadde ingen skader og ingen vitner på at det har vært trusler inn i bildet.
Han nektet og for at det var noen penger inni bildet og at det er ren utpressing. Kammeraten min har nå anmeldt han tilbake, for vold og for at han ikke har betalt tilbake beløpet han skylder(han skrev under på gjeldsbrev), og jeg han for falsk anmeldelse.

Jeg vet at ingen har fasitsvar på hva som kan skje, men er ganske bekymret siden jeg nettopp slapp ut, og er rimelig lei av fengsel og dette har en potensielt høy strafferamme.
Er det noen som har innspill,erfaring eller råd i denne saken?
Ingen vitner på at du har truet ham, ord mot ord. Sak henlagt, såfremt at du faktisk hadde et reelt motiv for å oppsøke fyren.
Gnomosaur
PurFaen's Avatar
Trådstarter
Glemte å legge til at han har anmeldt oss for å ha stjelt gull av han, noe som ikke henger på greip i det hele tatt, han vil bare melke oss for erstatning...
potensielt er dette en skikkelig kjip sak hvor mange kjipe paragrafer kan blandes inn, eneste betryggende for min del er at jeg ikke ble fremstilt for varetekt, noe som kan bety at politiet ikke fester helt lit til hans forklaringer.

Sitat av U.S.Marshall Vis innlegg
Ingen vitner på at du har truet ham, ord mot ord. Sak henlagt, såfremt at du faktisk hadde et reelt motiv for å oppsøke fyren.
Vis hele sitatet...
Motivet var å få tilbake penger som han hadde lånt, jeg nektet å si noe i avhøret før kompisen min hadde snakket, og han la frem gjeldsbrevet, så de vet at vi var der for å hente penger.
kompisen min fikk en stor arv nettopp, noe som hjelper i saken tror jeg, da pengene var lovlige.
En annen sak er at jeg er straffedømt for lignende saker tidligere, og det gjør det lettere å trekke slutninger
Sist endret av PurFaen; 25. november 2016 kl. 15:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Her er det en sak hvor det er ord mot ord. På den positive siden så har kameraten din også et gjeldsbrev der motparten har signert som går i deres favør. Ser og at han har anmeldt dere for tyveri av gull, så med mindre vedkommende har plantet det hos en av dere og politiet finner det, blir nok saken henlagt etter bevisets stilling.

Får håpe det ordner seg
Sitat av PurFaen Vis innlegg
Glemte å legge til at han har anmeldt oss for å ha stjelt gull av han, noe som ikke henger på greip i det hele tatt, han vil bare melke oss for erstatning...
potensielt er dette en skikkelig kjip sak hvor mange kjipe paragrafer kan blandes inn, eneste betryggende for min del er at jeg ikke ble fremstilt for varetekt, noe som kan bety at politiet ikke fester helt lit til hans forklaringer.



Motivet var å få tilbake penger som han hadde lånt, jeg nektet å si noe i avhøret før kompisen min hadde snakket, og han la frem gjeldsbrevet, så de vet at vi var der for å hente penger.
kompisen min fikk en stor arv nettopp, noe som hjelper i saken tror jeg, da pengene var lovlige.
En annen sak er at jeg er straffedømt for lignende saker tidligere, og det gjør det lettere å trekke slutninger
Vis hele sitatet...
Du har gjort akkurat det du er beskyldt for. At du tidligere er dømt for tilsvarende medfører ganske sikkert at politiet ikke henlegger saken.

Kompisen din har jo innrømmet at dere var der for å kreve inn penger..
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Du har gjort akkurat det du er beskyldt for. At du tidligere er dømt for tilsvarende medfører ganske sikkert at politiet ikke henlegger saken.

Kompisen din har jo innrømmet at dere var der for å kreve inn penger..
Vis hele sitatet...
Nei, basert på tilgjengelig informasjon er det helt feil å konkludere med at han har gjort "akkurat det han er anmeldt for". Han er, slik jeg leser det, anmeldt for vold, trusler, bruk av våpen, tyveri og torpedovirksomhet. Dersom det han oppgir av fakta stemmer er alle bortsett fra sistnevnte åpenbart feilaktige. Og dette med torpedovirksomhet... Jeg sier ikke at det er spesielt lurt å dra hjem til noen for å kreve inn penger. Men det er ikke ulovlig å føre en saklig samtale med noen der man forsøker å mekle frem en betalingsløsning. Det er heller ikke ulovlig å være tilstede for å minimere sjansen for mer voldsbruk mot en kamerat. Selvsagt balanserer man litt på kniveggen, og jeg skjønner godt at han blir mistenkt for å ha opptrådt som torpedo. Men basert på det han skriver kan du ikke bastant konkludere med at han har gjort alt han er mistenkt for.
Gnomosaur
PurFaen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Du har gjort akkurat det du er beskyldt for. At du tidligere er dømt for tilsvarende medfører ganske sikkert at politiet ikke henlegger saken.

Kompisen din har jo innrømmet at dere var der for å kreve inn penger..
Vis hele sitatet...

Det å kreve penger er ikke ulovlig, så lenge det ikke ligger trusler bak eller om pengene er svarte.
Og kompisen min kommer til å ta saken videre, såfremt ikke gjeldbrevet blir ugyldig hvis de mener at det er skrevet under tvang, om ikke jeg tar helt feil holder det med et vitne for at det skal være gyldig.
Men jeg tviler på at kompisen min får pengene, noe som er surt siden det dreier seg om en liten formue...

Blir jeg dømt i denne saken får jeg nok en lang ferie, det er strafferamme på inntil 3 år om ikke jeg tar feil, og med mine "referanser" får jeg bortimot et år halvannet med de betingende dommene mine.. huff, kansje jeg plutselig blir spanjol igjen
Hvis dere har et gjeldsbrev så er kompisen din på god vei til å kunne få namsfuten til å kreve inn pengene.u
Sist endret av Jandre; 25. november 2016 kl. 16:31.
Gnomosaur
PurFaen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jandre Vis innlegg
Hvis dere har et gjeldsbrev så er kompisen din på god vei til å kunne få namsfuten til å kreve inn pengene.u
Vis hele sitatet...

Typen prøver å få det til å fremstå som at gjeldsbrevet var signet med en pistol mot hodet, og selv om de ikke fant så mye som en softgun hjemme hos oss, er jeg dømt for utpressing tidligere.
Det som er så trist og, er at jeg er en lovlydig borger nå og har fått ting bra på stell etter et tiår med ren galskap, og jeg har ikke mer tid å tape, ryker jeg på denne er jeg fucked, jobben,unger og ikke minst kave meg igjennom nok en runde med institusjonaliserings problemer..
I.o.m. du/dere er anmeldt, så tror jeg du har krav på fri rettshjelp. Uansett så kontakt advokat! Advokat er det eneste, som kan hjelpe deg. Så og si ingen på Frek får gjort så mye.
Gnomosaur
PurFaen's Avatar
Trådstarter
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
I.o.m. du/dere er anmeldt, så tror jeg du har krav på fri rettshjelp. Uansett så kontakt advokat! Advokat er det eneste, som kan hjelpe deg. Så og si ingen på Frek får gjort så mye.
Vis hele sitatet...
snakker mye med advokaten min, men det er godt å få lettet litt på trykket, pluss at på freak kan du høste mye av andres erfaringer, forumet her har hjulpet meg igjennom mange tøffe tider og gitt meg mye ideer og kunnskap
Jeg er villig til og satse det lille jeg har igjen av sjela mi på at dette aldri blir noe sak av. Om det er slik du beskriver det så hadde jeg ikke mistet et sekundnattesøvn.