Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 7662
Hei!
Har sett et par slike tråder før, men håper jeg kan få flere fyldige svar på denne, da jeg har litt mer jeg lurer på.

Skal søke VG2 Flyfag neste år, men lurte på om det er noen som kan fortelle litt om hvordan det er i Bodø, og hvordan det er å gå på Sola. Det er disse to jeg har øverst på valget mitt.
Fikk 4,4 i snitt første halvår, og kan forbedre meg enda.

Hvordan er det med å få leie seg hybel? Fyller 18 i Mai om det skal utgjøre noen store forskjeller.

Jeg er ute etter deres meninger. Har sett litt rundt på nettet, og funnet et par hybler osv som "åpner" da det er nybygg, men dette er i Stavanger.
I Bodø så jeg flest hybler som var for de som studenter ved UiN.

Håper på masse nyttig informasjon!
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Boligmarkedet i Stavanger er ganske presset og dyrt. Skal du gå flyfag på Sola anbefaller jeg å bo nært skolen om du ikke har lappen (og bil eller mc). Regn med mye kø.

Selve skolen fikk nye bygg ifjor, og er tipp topp. Vi bygger egne fly, kjempebra miljø, og de fleste stortrives.

Jeg var heldig og fikk meg et sted å bo helga før skolen startet, riktignok falleferdig, men jeg hadde et sted å bo.
Hvis du velger Sola så er det bedre muligheter for deltidsjobber.
Bedre muligheter for arbeide etter utdanning er det også.
Ulempen er mere kamp om bolig.
som nevnt er boligmarkede i Stavanger ganske presset, samt dyrt. Men alt ettersom hvordan du ønsker å bo så klart.
Selv bor jeg i Stavanger for 4500kr i mnd. Det er riktig nok et bokollektiv med helvettes mye mennesker og 10m2 rom.
Men dersom du jobber mye skal ikke det spille noen rolle.

Og det skal også sies at boligpriser er dyrere nærmere sentrum. Dersom du bor utenfor, si nærme Sola, utkanten av Sandnes; vil prisene gå ned betraktlig
Skal du gå avioniker burde du gå på Sola. De som fikk mesteparten av lærlingplassene i fjor. De har også lavere krav på å få bedre karakterer.
Sist endret av Xernox; 4. februar 2014 kl. 12:11.
Takk for svar!

Er det noen med erfaringerbfra Bodø?
Går Flymekanisk VG3 på sola nå!
Veldig fint og nyoppusset skolelokale (ble ferdig mens jeg gikk vg2 på sola) Fine lærere og godt miljø.
Jeg kommer fra stavanger, og har dermed muligheten om å bo hjemme hos morra mi. Men de aller fleste på skolen må jo leie bolig eller hybel. Har ikke hørt om noen problemer med det, utenom snåle utleiere og dyre priser (som det er generelt i stavanger)
Noen har vert heldige og fått fine hybler med strøm og nett inkl. mens andre har litt mer slitne hybler osv. Men alle har fått tak i. Anbefaler å bo med andre, som helst går i klassen din, ettersom da kan du øve, gjøre lekser og annet skolearbeid sammen med dem. Flyfag (spesielt VG2) er veldig vanskelig. Har selv savnet å bo med noen som kunne vekke meg de to gangene jeg forsov meg, øve med og gjøre lekser med, ettersom det er lite hjelp i foreldre.
Ta kontakt med noen fra klassen og gå sammen om en bolig/hybel. Blir mye bedre, så lenge dere holder tonen.
Jeg har gått i Bodø og er storfornøyd med skolegang og livet ellers i Bodø. Betalte 3500 i måneden "all inclusive" i et kolletiv for flyfagstudenter veldig nære skolen. Kjempebra miljø. De fleste som studerer flyfag i Bodø er hybelboere, derfor blir man kjent på en annen måte og blir en sammensveiset gjeng. Spør gjerne om du har flere konkrete spørsmål, enten her eller på pm
Spørr her jeg, da det blir mulig for andre som vil vite mer om dette temaet

Hvordan er det med verktøy til alle elevene? Hvordan er arbeidsplassen, og ikke minst lærerne?

Der hvor jeg går nå, er det mangel på verktøy til alle elevene, mange som mangler f.eks hammer, så mange som må dele på verktøy. Lærerne er veldig flinke, og vi er heldige på denne skolen, da firma kommer til skolen og spør etter elever til lærlingetiden. Dette er da på Melhus VGS.
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
På sola er det et verksted fullt med verktøy, to dreiebenker, et par boremaskiner, og diverse verktøy. Vi har et verktøybur som har masse verktøy.

Bra med arbeidsplass - litt problematisk om du skal dreie noe siden det stort sett er noen som dreier (VG2 har du en dreieoppgave som alle skal gjennom. Dreing på VG3 er nødvendig, så her er det prioritert). Eget motorverksted, plateverksted, borerom og et verksted jeg ikke helt vet hva jeg skal kalle, men masse verktøy der.

Lærerene er fantastiske, er et par som kanskje blir litt tørre, men kontaktlærerene er hvertfall utrolig entuastiske.

Kommer også firmaer for å få oss til å søke, også fra andre bransjer enn flybransjen.


Eneste som jeg synes er negativt med Sola er at vi er i hangaren ved flyplassen, og kun har en gymtime i uka på hovedskolen (VG2 har fått hele dagen der etter at vi foreslo det), noe som gjør at det kan bli litt utfordrende å komme i kontakt med lokalbefolkningen.
Sitat av Sk!ppy Vis innlegg
Eneste som jeg synes er negativt med Sola er at vi er i hangaren ved flyplassen, og kun har en gymtime i uka på hovedskolen (VG2 har fått hele dagen der etter at vi foreslo det), noe som gjør at det kan bli litt utfordrende å komme i kontakt med lokalbefolkningen.
Vis hele sitatet...

Sk!ippy, Sk!ppy, Sk!ppy... ai ai ai...
Litt lett å misfrstå det der, vi er ikke i hangaren, men vi har klasserom og hangar i samme bygg, og eneste timen vi har utenfor vårt isolerte bygg nede ved flyplassen, er ved gymtime, når vi (vg3) må flytte raua opp til hovedskolen. Men som sagt så er det slutt på dette fra og med vg2 i år, så dere slipper det, ettersom dere har hele torsdagen/dagen med gym på hovedskolen.
Sist endret av ExcludedBug; 5. februar 2014 kl. 21:01. Grunn: Skreivelifer
Høres jo ut som det er veldig bra. Noen som går/har gått i Bodø som vil si litt om hvordan det er der? Hvordan er det på arbeidsplassen og klasserommene?
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Jeg vet ikke hvordan klasserom og arbeidsmiljø etc er i Bodø, men jeg bor med en som gikk der vg2, og hun ligger ganske langt etter oss teoretisk, men langt forran i praksis.
I Bodø har ikke elevene eget verktøy, men hver dokk har en egen verktøyvogn med alt nødvendig verktøy. Vet ikke hvordan dette er i forhold til resten av landet. Praksisen i Bodø var veldig interessant og lærerik, med dyktige og erfarne lærere som virkelig bryr seg om sine elever. De forskjellige bedriftene innen faget kommer på besøk i løpet av skoleåret for å informere og å prøve å rekruttere potensielle lærlinger.

På VG2 er man stort sett på hovedskolen (Bodø Videregående), bortsett fra 2/3 (husker ikke hva som var VG2/3) dager da man har praksis i hangaren (som forøvrig er i Norsk Luftfartsmuseums lokaler). På VG3 er man i hangaren hele tiden bortsett fra kroppsøvning som foregår på hovedskolen. Det er to klasserom på luftfartsmuseet som holder en god standard. Man har fri tilgang til museet når man måtte ønske, og det brukes også i undervisningen. Man har også et eget område i hangaren som kan brukes som klasserom og til å kjøre kurs.

Torsdagsklubben er et tilbud for alle elever hvor man kan møtes i hangaren på kveldstid på (ikke overraskende) torsdager. Her kan man få leksehjelp, og ikke minst ha det hyggelig rundt og i flyene som man selv ønsker. Som sagt er de fleste som går flyfag i Bodø hybelboere, og det kan derfor være greit å kunne møte mange andre elever på kveldstid.

Spør og grav, og du vil få svar! Var selv veldig blank selv og lurte på mange ting før jeg begynte.
Hei.
Selv søker jeg meg inn på flyfag sola.
Slik jeg ser, og har lest så er karakteren din gode nokk.
Jeg har vært i kontakt med Sola vgs og de sa at hvis du får 4 eller mer blir det ikke stort problem å komme seg inn til flyfag.
På 31skoler så var snittet gått ned veldig mye. sist år da jeg var inne lå sisteman på 4,0 mens dette året var 3,8. Desverre er det nedgang men det åpner armer for andre som meg(3,889)

Det størte problemet i flyfag er at mange dropper ut av flyfag siden det er så mye terori i begynnelsen av VG2. (slik jeg har lest det)
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Er en del som forsvinner etter start ja. Selv var jeg på ventelisteplass nr 78, og fikk telefon uka før skolen startet.
"Mange". På Skedsmo var det kanskje 3 stk på alle tre klassene som droppa ut etter 2 år.
Dog det er mange som takker nei på ventelister.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
32 1
Lurte bare på om noen hadde hatt lyst å si noe om hva de tjener som flymotormekaniker Ikke at lønna spiller så stor rolle, men er jo fint å vite!
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Starter vel på rundt 400. Lønna er første halvår 30% av fagarbeiderlønn, andre halvår 40%, tredje halvår 50%, siste halvår 80%.

Som tekniker kan du vel regne med rundt 10k mer i mnd i helikopterbransjen.
▼ ... over et år senere ... ▼
Tar opp denne tråden igjen.

Jeg har gått Flyfag Vg2, Flyteknisk Vg3 og Avionikk Vg3 ved Bodø Videregående skole.

De årene jeg var på Bodø vgs var det Bodø som hevdet seg best både med tanke på sivile lærlingeplasser og plasser i forsvaret. Dette tror jeg rett og slett handler om at bedriftene har god tillit til Bodø vgs nettop fordi eksamener avvikles på et profesjonelt vis og karaktersettingen er realistisk og selvfølgelig fordi at elevene trives på skolen, og dermed får gode resultater.

Når det gjelder lærerne, er Bodø helt på topp. Engasjerte lærere som er interessert i både det faglige og det menneskelige. Eneste plassen jeg har erfart at en lærer kan være både lærer og kompis uten at rollene kommer i konflikt. Lærerstaben har i noen år vært eldrende, men de siste årene har det kommet inn mye nytt blod med engasjerte, faglig dyktige folk.

Noe man bør være klar over uansett hvor man søker flyfag er at om du ikke er interessert i å jobbe hardt når det trengs, så er det bare å drite i å søke flyfag. Det samme gjelder hvis du ikke er gjennomsnittlig eller over gjennomsnittlig intelligent. Hvis du syntes elektro var et vanskelig år, vil mest sannsynlig slite på flyfag. Elektro er et slapt skoleår hvor man enkelt kunne presset inn dobbelt så mye pensum på samme tida. Sånn er det bare. Det er verdt å vite at nesten alt du lærer på elektro blir du å trenge når du begynner på flyfag. Skal også nevnes at man bør ha karakter 4 på alle eksamener for å stå sterkt når man søker lærlingeplass. Dette er ikke vanskelig om du er engasjert og faktisk jobber når du er på skola.

Flyfag er nok den yrkeslinjen hvor det kreves mest av elevene, men til gjengjeld er det to fantastiske år hvor man sitter igjen med mye mer lærdom enn noen annen teknisk yrkeslinje. Trivselen på Flyfag når jeg gikk i Bodø var på topp. Det er ikke foruten grunn at flyfag i mange år har vært den linja med lavest fravær på Bodø Vgs (sett bort fra fengselslinja).

Når det gjelder verktøy og materiell, kan jeg nevne som tidligere nevnt at verktøy ikke er et problem over hodet. Skola har alt man trenger. Det finnes ikke noe sånt som personlig verktøy. Alt er felles og det er meget gode systemer på dette. Materiellet til Bodø i form av fly, kan stå tilbake litt i forhold til de andre skolene. Bodø har et F5 jagerfly, Et EC120B helikopter og en Piper Cheyenne tomotors turboprop. Til gjengjeld har alle elever adgangskort til Norsk Luftfartsmuseum og dermed mange titalls fly. Når det er behov for det, foregår undervisningen i museets lokaler.

Miljøet i Bodø er helt på topp. Bodø er en studentby, og det merkes i form av både tilbud til studenter og selvfølgelig uteliv for de som liker sånt. I og med at andelen hybelboere er så høyt i Bodø, er det veldig enkelt å bli kjent med nye folk. Det er jo det man først og fremst vil om man bor alene.

Jeg er nå lærling og kan si at jeg var veldig godt forberedt til lærlingetiden etter å ha gått i Bodø!