Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2810
Har en kompis som ble arrestert i en større narkosak, ble sittende noen måneder i varetekt og når han kom ut hadde han mistet jobben grunnet dette. Han reiste da på nav og søkte om dagpenger, leverte inn oppsigelsepapiret om at han mistet jobben grunnet at han forsvant plutselig og ble vekke i månedsvis.

Så da fikk han 12 ukers karantene før han mottar dagpenger siden det er hans egen feil at han mistet jobben. Hadde det vært grunnet f.eks nedskjæringer i firmaet hadde han kunne mottatt dagpenger fra dag 1.

Men det må være mulig og klage på det? Han er jo ikke dømt enda og har heller ikke erkjent straffeskyld. Han har jo en mulighet til og bli frikjent, og da er det jo ikke hans egen feil. Noen som har no tro på at det går ann og klage på dette?
Hvis han ble oppsagt fordi han uteble fra jobb uten å gi lyd fra seg så stemmer jo det, høres det ut som. Han burde vel gitt beskjed om hva som skjedde.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Usikker på hva slags rettigheter han sitter igjen med om han blir frikjent, men inntil videre er det 12 uker karantene som gjelder. I mellomtiden har han jo rett på livsopphold og nødpenger.
Nei, kompisen din kan ikke klage på vedtaket. Jeg siterer NAV om dagpenger:

"Miste dagpengene for en periode

Du mister dagpengene i 12 uker hvis du uten rimelig grunn unnlater å søke eller ta imot tilbud om arbeid hvor som helst i landet
nekter å delta i, eller slutter i et arbeidsrettet tiltak
sier opp eller på andre måter slutter i arbeidet ditt
blir avskjediget eller sagt opp på grunn av forhold som du selv er skyld i".

Altså, kameraten din har "sagt opp eller på andre måter sluttet i arbeidet".

I tillegg er det en rimelig streng praksis på dette kravet, så jeg tviler en klage ville ført særlig frem. Det er egentlig helt på trynet idiotisk ut fra at kameraten din inntil videre er uskyldig.

Som allerede nevnt må kameraten din søke om sosialhjelp; husleie, livsopphold osv. i 12 uker.
Ok. Synes det høres villt ut jeg as. Han satt på isolasjon og så ikke slik at han fikk ringe arbeidsgiver og si ifra heller.. Beste er jo at de har brukt 2 måneder på å behandle dagpenger søknaden, så han kan vel bare glemme sosialhjelp for de 2 månedene siden han har klart seg frem til nå? Selv om han har hatt huslån etc som har forfalt..
Helt vilt? Kompisen din er altså helt uskyldig? Da får han gå til søksmål mot staten.
Jeg synes det er helt villt ja. Det er ikke så lett å få erstatning selv om du ikke blir dømt etter et varetektsopphold.
Og uansett er det en årelang prosess. Jeg ble dømt uskyldig i 2008, sonet hele dommen, fikk saken tatt opp igjen og frifunnet sent 2011. Jeg har enda ikke mottatt noe penger. Grunnen til jeg lagde den tråden her er for kompisen min trenger penger nå til og betjene lånet som har blitt missligholdt i noen måneder, da hjelper uansett ikke penger han evt. får igjen om 4-5 år noe..

Jeg hadde vært evig bitter om jeg hadde jobbet hele livet mitt og betalt skatt og når systemet skal være der for deg når du først går på en smell så skal du nektes penger i månedsvis mens Norge spyr ut statsmidler via nav over en lav sko til gud og ennhver som prøver lykken her til lands.