Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 5987
Tiden, hva er tiden? Jeg tenker at tid er menneskeskapt redskap for å få et bedre perspektiv på livet, og omstendighetene våre, samt for å kunne enklere utføre forskning. Tiden, som vi har laget den i from av klokken, kan jeg forklare som en frekvens. Om du tenker hertz, og du tenker tid som frekvens. Klokken har en viser som beveger seg i en kontinuerlig lik frekvens med like avstander imellom bølgene eller frekvensbølgene der det kommer en tikkelyd, og viseren flytter på seg litt og peker på et tallsystem hver gang frekvensen når toppen. Avstanden imellom frekvensene (bølgene i frekvensen) måler vi i sekunder. Da man tenker tid som noe menneskeskapt i form av en menneske-skapt klokke som kan vise hvilken tid det er på døgnet, tar jeg da feil om jeg tenker at tid er menneskeskapt og klokken er et redskap som går ut på frekvenser og avstand i samtakt med 60 frekvenstopper som utgjør et ''minutt'' som vi kaller det, og 60 slike som utgjør en time, og 24 slike som utgjør et døgn, og at disse pinnene beveger seg i rett frekvens (sekund) ved hjelp av et tannhjul som går i samme frekvens for å dytte viseren til et tallsystem for å oppfatte tiden? Veldig krokete forklart, håper noen forstår tankegangen min. Har faktisk ikke lest meg noe opp på det med tid, har bare et helvettes tankekjør nå, er langt vekk et sted. Vil bare høre noe lurt av en gløgg freak her inne.

Legger ved et bilde som illustrerer frekvens.

http://www.idi.ntnu.no/emner/it2302/V09/Forelesninger/Grafikk/Forelesning12/Frekvens.jpg
Sist endret av Relevant; 11. september 2014 kl. 23:14.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er å snu begrepa litt på hovudet. Frekvens er svingninger per tidseining. Frekvens er med andre ord avleda av tid.

Sånn sett er ikkje tid menneskeskapt, men ein eigenskap ved universet. Eininger vi nyttar for tid er sjølvsagt tilfeldige (i større eller mindre grad), men ikkje konseptet.

Har du lese provo sin tråd om relativitet, som forklarer litt om tid?
Sist endret av vidarlo; 11. september 2014 kl. 23:14.
Dette har det vært ganske grundige diskusjoner om før. En av de jeg har i loggen min er denne:

http://freak.no/forum/showthread.php?t=236160
Sist endret av Flaskepost; 11. september 2014 kl. 23:16.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er å snu begrepa litt på hovudet. Frekvens er svingninger per tidseining. Frekvens er med andre ord avleda av tid.

Sånn sett er ikkje tid menneskeskapt, men ein eigenskap ved universet. Eininger vi nyttar for tid er sjølvsagt tilfeldige (i større eller mindre grad), men ikkje konseptet.

Har du lese provo sin tråd om relativitet, som forklarer litt om tid?
Vis hele sitatet...
Nei, har ikke lest den tråden, men takk for svar. Jeg er ikke helt ved mine fulle 5 nå. Frekvens er avledet med tid, ja. Skrev nettopp et langt innlegg til men jeg forsto det nettopp.. Takk for svar. Prinsippet jeg tenkte ut ifra er dersom du kan måle frekvens med avstand fremfor tid - noe vi har menneskeskapte måleredskaper for, på samme måte som jeg forklarte klokken. Dersom man kunne lage alle frekvenser like store, og bedømme avstand istedet. Finne et mål. Gir det mening, eller er det jeg som surrer?
Sist endret av Relevant; 11. september 2014 kl. 23:19.
Solen flytter seg hele tiden, og det var sånn mennesket fant opp tiden. Solen går i 12 forskjellige områder som blir kalt måneder. De regnet ut hvor lang tid det tok før solen hadde gått rundt hele jorda. Dette ble da 365 netter. Klokka kom i moderne tider for å ha en viss kontroll på når det er dag eller natt.
Sitat av KongStuuk Vis innlegg
Solen flytter seg hele tiden, og det var sånn mennesket fant opp tiden. Solen går i 12 forskjellige områder som blir kalt måneder. De regnet ut hvor lang tid det tok før solen hadde gått rundt hele jorda. Dette ble da 365 netter. Klokka kom i moderne tider for å ha en viss kontroll på når det er dag eller natt.
Vis hele sitatet...
Så langt jeg vet så er det vel ikke solen som bestemmer årstidene, det er heller dag og natt den bestemmer. Jorden beveger seg litt fra side til side den også. http://matte.hiof.no/vrekka/enheter/tid/knoker.jpg

Det at solen snurrer rundt jorden og gjør dag og natt, har ingenting med prinsippet jeg tenkte ut å gjøre. Tenker heller at vi som laget klokken til å tikke i takt med frekvenser med rett avstand, dersom vi kan måle avstand på en frekvens, og så gjøre dette om til dager. At det er 365 netter i et år er et faktum, men at hver dag er 24 timer går vel mer på hvor fort klokken tikker, og hva som utgjør et sekund, et minutt, og en time.
Ler sikkert godt av denne tråden i morgen men det får nå være.
En lærerik video om hvordan klokker fungerer kan du se her:
https://www.youtube.com/watch?v=o8YUM2Y2vvY
Jeg ser på tid som menneskeskapt. En måleenhet for bevegelse i rom. Det har fått en ny betydning etter at man definerte lengden på millisekunder etc, som igjen finner opphav i et behov for å definere bevegelse i rom.

Det eneste "beviset" man har for teorien om at tid eksisterer (/teorien til Einstein stemmer), er en (intenst liten) endring i NASA-klokker ved romferder.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Toaru Vis innlegg
Det eneste "beviset" man har for teorien om at tid eksisterer (/teorien til Einstein stemmer), er en (intenst liten) endring i NASA-klokker ved romferder.
Vis hele sitatet...
Bevisa for at tid er relativt er meir massive enn som så. T.d. lever partikler som beveger seg veldig fort i partikkelakseleratorer fleire runder enn dei burde. GPS fungerer.

GPS er og det einaste vi vanlege tar i som faktisk er avhengig av relativitetsteorien for å fungere.
Tid er kun vår beskrivelse av generell bevegelse, tidsmålenheten "klokken" er bevegelsen til vår planet i forhold til senter av solsystemet vårt: solen.

Denne rotasjonen er konstant så et instrument som klikket eller beveget seg i helt lik takt ble en perfekt måte å måle hvor lang "tid" det tar før jorden å rotere en runde rundt solen vår. Det var kun å telle tikkene et helt år.

Et artig tanke eksperiment etter min mening er å prøve å finne andre metoder menneske kan beregne tid om tilfellet hadde vært det at jorden ikke roterte rundt solen, om vi aldri hadde natt og alltid sommer.
Det eneste "beviset" man har for teorien om at tid eksisterer (/teorien til Einstein stemmer), er en (intenst liten) endring i NASA-klokker ved romferder.
Vis hele sitatet...
Og si at det er det eneste "beviset" blir litt feil,dette ble testet ut i Hafele–Keating experiment
Et godt eksempel i praktisk er at GPS satellitter hvor klokken på satellitten går ca 7,200 nanosekunder saktere enn klokker på Jorden.
Derfor må tiden justeres for at tiden skal stemme overens GPS-->Jorden.
Tiden, hva er tiden?
Vis hele sitatet...
Tid kan generelt tenkes på som en retning man beveger seg i.
Dette er en enveiskjøring som beskrevet i Arrow of time.
Noe som også second law of thermodynamics er med på og beskrive.
Veldig kort forklart er at blir mer rotete bare man lar tiden gå,
eller man kan si i det større bildet at den totale "entropy" i universitet aldri vil bli mindre.
Tiden, som vi har laget den i from av klokken,kan jeg forklare som en frekvens.
Vis hele sitatet...
Lyset kommer inn i bildet her som er en fast konstant som gjør det lettere og måle tid,
berede forklart her under avsnitt Telling Time
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Et artig tanke eksperiment etter min mening er å prøve å finne andre metoder menneske kan beregne tid om tilfellet hadde vært det at jorden ikke roterte rundt solen, om vi aldri hadde natt og alltid sommer.
Vis hele sitatet...
Det er lenge siden tid ble definert ut fra jordens eller himmellegemenes bevegelser. Mer konkret gikk man vekk fra dette i 1967. Tid er i dag operasjonelt definert gjennom at ett sekund har varighet av et bestemt antall svingninger i et foton med en bestemt energi. Antallet svingninger er 9 192 631 770, og energien er lik forskjellen i energi mellom to interne magnetiske konfigurasjoner i grunnstoffet cesium. Enda mer spesifikt er det energiforskjellen mellom de to magnetiske konfigurasjonene i isotopen cesium 133 når atomet er i sin ellers laveste energitilstand, altså hvor ingen elektroner er eksitert til høyere orbitaler, ved temperatur lik det absolutte nullpunkt. Og de to magnetiske konfigurasjonene er gitt av om det ytterste elektronets spinn peker i samme eller motsatt retning som atomkjernens spinn.

Eller som Wikipedia sier det: "Varigheten av 9 192 631 770 perioder av strålingen som svarer til overgangen mellom de to hyperfine nivåene av grunntilstanden til cesium-133-atomet ved null kelvin".
Sist endret av Provo; 5. desember 2014 kl. 14:32.
Sitat av Toaru Vis innlegg
Jeg ser på tid som menneskeskapt. En måleenhet for bevegelse i rom. Det har fått en ny betydning etter at man definerte lengden på millisekunder etc, som igjen finner opphav i et behov for å definere bevegelse i rom.

Det eneste "beviset" man har for teorien om at tid eksisterer (/teorien til Einstein stemmer), er en (intenst liten) endring i NASA-klokker ved romferder.
Vis hele sitatet...
I tillegg til eksemplene til Slashdot og snippsat kan jeg slenge på Frisch-Smith experiment, som forøvrig, i en litt forenklet utgave, er et standard lærbokeksempel i fysikk. Man observerer at Myoner(i snitt) tilbakelegger mye større avstander enn deres levetid skulle tillate i følge Newtonsk teori. Spesiell relativitetsteori kan forklare det både kvalitativt og kvantitativt ved hjelp av tidsdilitasjon eller lengdekontraksjon(hvem av dem er avhengig av valg av referansesystem).
Jeg har ikke spesielt mye å tilføye, men jeg så en dokumentar om tid for noen uker siden som muligens kan være interessant for trådstarter.

The Illusion of Time
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ingen vet hva tid er for det er en av de største mysteriene innen vitenskapen. Alt mennesker gjør er å telle regulære mønstre i naturen for å bruke til vår egen fordel. Men det er måling og telling av fenomen og har ingenting med hvorfor noe av det skjer.