Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 10119
Avventende
nudo's Avatar
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Nudo, diskuterer vi tro eller vitenskap her?
Vis hele sitatet...
Personlige erfaringer, rundt forebyggende helse.

Så langt har dere dementert et sunt kosthold med manglende underbyggende informasjon og kilder.
Sist endret av nudo; 10. mai 2014 kl. 19:46.
Sitat av nudo Vis innlegg
Personlige erfaringer.
Vis hele sitatet...
Min personlige erfaring er at å spise ekstra mye raffinert sukker hjelper enda mer enn å kutte det ut. Kommer du til å prøve?
Sist endret av Gamgee; 10. mai 2014 kl. 19:48.
Sitat av nudo Vis innlegg
Personlige erfaringer, rundt forebyggende helse.

Så langt har dere dementert et sunt kosthold med manglende underbyggende informasjon og kilder.
Vis hele sitatet...
Problemet her er ikke at du foreslår å holde en sunt kosthold. Men at du påstår at å ha et sunt kosthold vil ha enkelte effekter uten å vise til noen som helst kilde på dette.

Som sagt, alternativbransjen gjør mye av det samme. Dette ender ofte med at folk som trenger behandling ikke oppsøker lege fordi de tror at ting som å spise sundt, få en massasje, eller stikke nåler i kroppen vil gjøre dem friske. Jeg mener derfor man må ha nulltoleranse for alt slikt.

Videre har vi allerede forklart mange ganger hvorfor personlige erfaringer har null verdi innenfor medisinen.
Sist endret av etse; 10. mai 2014 kl. 19:50.
Følte bare for å nevne at pollenallergien min har vært mindre plagsom i år etter at jeg skaffet meg bikkje på heltid. Så dèt har garantert funket for meg.. Ellers en interessant, men litt utdatert debatt, men så er vi heldigvis ikke i vitenskapforumet

OnTopic: Prøvde meg med kirurgmaske ifjor på noe lett kantklipping. Klønete, svett og lite praktisk. De som har jobbet med maske i div. varme/fuktige miljøer kan muligens relatere. Ville latt noen andre ta hagen og heller bidratt mer på andre fronter. La allergien være ifred, ikke provoser.-)
Avventende
nudo's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
Som sagt, alternativbransjen gjør mye av det samme. Dette ender ofte med at folk som trenger behandling ikke oppsøker lege fordi de tror at ting som å spise sundt, få en massasje, eller stikke nåler i kroppen vil gjøre dem friske. Jeg mener derfor man må ha nulltoleranse for alt slikt.
Vis hele sitatet...
Nulltolleranse for å muligheten til å dra nytte av andres erfaringer? Du er meg en fin en. Når du finner en kodesnutt på gist, da kopierer du den vel, prøver å forstå den og om den gir deg noe legger den i ditt eget bibliotek? Eller nekter du å kjøre den med mindre den har Java eller Windows logoen på?

Sitat av etse Vis innlegg
Videre har vi allerede forklart mange ganger hvorfor personlige erfaringer har null verdi innenfor medisinen.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri diskutert medisin med deg, i denne tråden har jeg diskutert generelle helsetips som i det minste ga meg selv et verdig liv.

Men dersom du faktisk liker immunologi, kan jeg godt ta en lengre samtale med deg om HLA, MHC, CD 4 og 8 reseptorer. Men jeg syns det ser ut til at du ser alt i svart/hvitt og ikke ser forskjellen på enkle grep man kan gjøre i hverdagslivet og det du kaller medisinsk, som ut ifra kontekst kan se ut til å bety post symptomatisk behandling; det å med medikamenter rette opp i noe som allerede har gått galt.

Sitat av pidget Vis innlegg
Følte bare for å nevne at pollenallergien min har vært mindre plagsom i år etter at jeg skaffet meg bikkje på heltid. Så dèt har garantert funket for meg.. Ellers en interessant, men litt utdatert debatt, men så er vi heldigvis ikke i vitenskapforumet
Vis hele sitatet...
Fantastisk forslag, personlig erfaring; uten oppgulp fra wikipedia, jeg har hørt fra flere allergikere at dette kan hjelpe, jeg har selv prøvet denne metoden, og det fungerte ikke for meg.
Sist endret av nudo; 10. mai 2014 kl. 20:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av nudo Vis innlegg
Nulltolleranse for å muligheten til å dra nytte av andres erfaringer? Du er meg en fin en. Når du finner en kodesnutt på gist, da kopierer du den vel, prøver å forstå den og om den gir deg noe legger den i ditt eget bibliotek? Eller nekter du å kjøre den med mindre den har Java eller Windows logoen på?
Vis hele sitatet...
Sammenlikningen din er merkelig. Du kan ikke direkte overføre medisin til noe så enkelt som programmering. Man kan mye enklere teste om en kode gjør det man ønsker enn man kan teste om en behandling funker slik man ønsker. Konsekvensene av å ta feil er også mye mer betydelig innenfor behandlinger.

Analogier som dette passer ikke inn.

Sitat av nudo Vis innlegg
Jeg har aldri diskutert medisin med deg, i denne tråden har jeg diskutert generelle helsetips som i det minste ga meg selv et verdig liv.
Vis hele sitatet...
Påstanden din var "Unngå tilsatt raffinert sukker kan bedre situasjonen for en allergiker" (ikke ordrett). Dette er det vi reagerte på, da du ikke backet det opp med kildet.

Vi har så i resten av tråden prøvd å forklare deg hvordan feilen er her at du gir behandlingstips uten å backe det opp med data.

Når jeg sier medisin i tråden, har jeg ikke ment medisin som i piller og medisin man tar mot sykdommer - men om medisin som fagfelt.

Sitat av nudo Vis innlegg
Men dersom du faktisk liker immunologi, kan jeg godt ta en lengre samtale med deg om HLA, MHC, CD 4 og 8 reseptorer. Men jeg syns det ser ut til at du ser alt i svart/hvitt og ikke ser forskjellen på enkle grep man kan gjøre i hverdagslivet og det du kaller medisinsk, som ut ifra kontekst kan se ut til å bety post symptomatisk behandling; det å med medikamenter rette opp i noe som allerede har gått galt.
Vis hele sitatet...
Det er ikke det jeg sier, og heller ikke det jeg ønsker. Alt jeg vil er å forklare deg hvordan man ikke kan komme med slike påstander på en offentlig forum uten å forvente at folk faktisk krever kilder. Kan man ikke backe opp påstander med kilder må man heller ikke forvente å bli tatt seriøst.

Hvor vidt du bryr deg om du blir tatt seriøst her eller ikke får være opp til deg, men for min del er det viktig å bemerke at påstanden er uten kilder slik at folk ikke leser det ukritisk og bare tror på det du sier uten å tenke mer over det.

Sitat av nudo Vis innlegg
Fantastisk forslag, personlig erfaring; uten oppgulp fra wikipedia, jeg har hørt fra flere allergikere at dette kan hjelpe, jeg har selv prøvet denne metoden, og det fungerte ikke for meg.
Vis hele sitatet...
Anekdotiske bevis, det har ingen verdi what so ever. Hvilket var det han prøvde å si om man leser mellom linjene. Jeg kan påstå at å drikke melk gjør deg mindre syk, siden jeg har vært mindre syk etter jeg begynte å drikke melk gjevnlig. Det gjør det ikke nødvendigvis sant - fordi det kan være helt andre grunnet til at jeg har vært mindre syk i det siste. Det kan også være både confirmation bias og placebo, eventuelt også bare tilfeldigheter. Kanskje jeg har hatt livsstilsenringer jeg ikke er klar over, som var den egentlige årsaken til at jeg var mer frisk.
Sist endret av etse; 10. mai 2014 kl. 20:22.
Avventende
nudo's Avatar
Sitat av Aquavitt Vis innlegg
Hei!
Skal ikke si for sikkert at dette er rett plass å plassere denne tråden, men vi prøver.

Jeg er 17 år, og sliter med pollenallergi, og allergier mot de fleste pelsdyr, og som mange vet, er sesongen godt igang. Det jeg lurer på er om noen har testet noen form for støvmaske eller pollenmaske som gjør at jeg kan f.eks hjelpe til i hagen og div.

Erfaringer og anbefalinger?
Vis hele sitatet...
Det som har vært hardest for meg er nedsatt syn, at jeg nyser meg til blods( får kutt i nesen ) samt til tider et temperement uten sidestykke; i forbindelse med pollen, noen epler, alle katter, og noen hunder, men ikke alle hunder. Det som også kan hjelpe er svømmebriller, det ser teit ut, men det kan slutte å klø i øynene, dersom det gjør det, kan man vurdere om det er mer eller mindre plagsomt enn at at det dogger på innsida.

Men om det du søker tips til er av kjærlighet for grønne fingre, kan kanskje en MSA ADVANTAGE 1000 være løsningen for deg?

Sitat av etse Vis innlegg
Vi har så i resten av tråden prøvd å forklare deg hvordan feilen er her at du gir behandlingstips uten å backe det opp med data.
Vis hele sitatet...
Du driver kronisk og vrir på det jeg sier, jeg har ikke gitt behandlingstips, jeg har forklart hva som har bedret min situasjon som allergiker, uten å fordre noe i retur, omtrent som open source. Litt i retning av clipart.

http://www.kirchgessner.net/warranty.html
Sist endret av nudo; 10. mai 2014 kl. 20:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Den undervurderte
Snakk med legen din å hør om du kan få prøve Kenacort -c funker som gull for meg, har akuratt samme problemet som deg! Jeg blir injisert med Kenakort hver tredje måned, slipper nå å ta tabletter eller noen ting, akuratt som om man ikke skulle vært allergisk, det er helt herlig! Før var jeg sengeliggende på sommeren fordi jeg ble så dårlig, men nå er det topp et lite tips
Trådstarter
32 1
Kan da ta ett felles svar for å si litt videre, orker ikke engang å blande meg i diskusjonen :P

Jeg går på tabletter, og de funker når det ikke er høysesong, dvs, jeg kan klappe hunder og katter uten noen spesiell reaksjon, men pollensesongen kommer er det håpløst, ja, tablettene hjelper da også, men til en hvis grad. Jeg får fortsatt rennende nese, og litt kløe i øynene, men det blir 10x så ille om jeg ikke tar tabletten.
Samme gjelder tidlig høst/sensommer, da bønder begynner å slå korn, som gjør at det flyter av høy i lufta, spesielt hvis det er tørt. Meninga med tråden var å få høre om noen hadde noen som helst erfaring med noen form for støvmaske/pollenmaske, slik at jeg kunne prøvd dette for å se om det ble noe bedre.

Takk for alle svar og tips, skal teste disse utover våren/sommeren nå for å se hvordan det fungerer!
Pollenallergiker her også. Det nærmeste jeg har vært støvmaske er å ha myggnetting foran vinduet og det hjelper ihvertfall veldig mye for meg så jeg vil ihvertfall påstå at det er verdt er forsøk.
Raffinert sukker har blitt postulert som årsak til all verdens sykdommer og plager de siste tiårene. Når det aldri har gitt utslag under kontrollerte tester er det naturlig å avfeie det som mildt new age-prat når folk fortsetter å påstå det.

I tillegg er forskjellen mellom raffinert (hvitt) sukker og ikke-raffinert (brunt) sukker ikke stort mer enn av brunt sukker inneholder sirupen melasse. Å påstå at å bytte til brunt sukker kurerer sykdommer er derfor synonymt med å påstå at melasse funker som medisin. Hvor troverdig synes du selv det høres ut?
Sist endret av Gamgee; 11. mai 2014 kl. 14:53.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gamgee Vis innlegg
Raffinert sukker har blitt postulert som årsak til all verdens sykdommer og plager de siste tiårene. Når det aldri har gitt utslag under kontrollerte tester er det naturlig å avfeie det som mildt new age-prat når folk fortsetter å påstå det.
Vis hele sitatet...
Når vedkommande som kjem med påstanden i tillegg kjem med svada som pH i blodet, så er det endå meir nærliggande å avfeie det som new-age svada. If it walks like a duck, quacks like a duck...
Jeg har kraftige allergi plager og tar kortisonsprøyte (kenacort) ca hver 3 mnd. Dette er et steoride som gjør at slimhinnene dine overproduserer slim slik at ingenting fylles opp der. Jeg vil anbefale alle med kraftige allergier å prøve kortisonsprøyte. Gjorde hverdagen min mye bedre, og det er gjort på 10 sekunder med et stikk i ræv-skinka. Går forøvrig også daglig på Aerus, allergimedisin.