Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 9508
Hallo.

Jeg starter kanskje en shitstorm nå, hehe.

Nå er jeg en ivrig bruker av facebook, og er det noe jeg ikke kan unngå om dagen, så er det alle som skriver om innvandring, buss-drapssaken og at "kors skal bli fjernet fra Norge".

Jeg går utifra at dere også sikkert har sett dette, og dette forekommer mer og mer i feeden min.

La meg starte med å si at jeg er en person som er veldig kildekritisk, og jeg mener at folk må få tro på det dem vil om dem ønsker det. Jeg for min del, er ikke religiøs av noe slag, og tar avstand fra det, ikke big deal.

Det er ikke til å putte under en stol at innvandrere, nærmere bestemt folk fra midtøsten og muslimer, er de som får gjennomgå mest hets om dagen, noe jeg synes er ganske dumt, da jeg alltid har utdypet meg spesielt i Islam en gang før i tiden, og samtidig har fulgt med på utviklingen av hvordan folk anser disse.

Men nå synes jeg personlig at det går litt vel langt.

Jeg mener ikke tråkke noen på tærne her, og jeg aner ikke hvorvidt dere er enige med meg eller ikke, men når jeg scroller ned feeden min og ser linker som:

"https://sites.google.com/site/fiavnorge/nyheter/78"
"www.norgesavisen.no/korset-fjernes-fra-kapeller-bedehus-og-kirkegarder/"

Diverse linker fra fyret.nu og thereligionofpeace, hvor mange som stoler blindt på disse, og fremmer demmes hat ovenfor en viss folkegruppe, så føler jeg faktisk at jeg blir litt irritert. Linkene nevnt ovenfor anser jeg ikke som troverdige, noe desverre alt for mange andre gjør.

Jeg har heldigvis sluttet med det nå, men jeg har diskutert og banket de velkjente argumentene som blir kastet ut av kjeften demmes utallige ganger, men jeg måtte slutte. Visse mennesker nekter å tro noe annet enn det de leser på disse sidene, og begynner med personangrep fordi man stiller seg kritisk til det. Jeg føler på meg at en stor gruppe av disse menneskene er disse "jensemann"-folkene, men kanskje jeg tar feil?

Vi husker vel alle episoden for en stund siden med 17-mai flaggene, hvor mye feilinformasjon det var, og hvordan det spredde seg som om det var en stor saueflokk.

Er det noe jeg har gått glipp av, eller har mange mennesker aldri vært noe særlig kildekritiske?

Hva mener dere om dette? Hvordan tror dere at dette kommer til å utvikle seg, eller vil du kanskje ha ut litt damp?

Kjør debatt!

EDIT: Ser kanskje det ble litt rotete, men dere forstår sikkert hva jeg mener.
Sist endret av Bruskork1; 6. november 2013 kl. 12:41.
Dette med korset er en gammel traver. Siden i hvert fall 1980-tallet har folk mer eller mindre bevisst "trodd" at korset i flagget må fjernes for å blidgjøre muslimene. Før det ble et norsk flagg med avrevet kors brukt i NS-propaganda for å skremme med hva vi kunne vente oss om kommunistene tok over. Et gammelt og velbrukt skremmebilde, altså.

Christian Tybring-Gjedde har til og med påstått i avisa nå nylig at dette er noe de rødgrønne har foreslått formelt å endre. Det som forskrekker meg, er at media ikke stiller kritiske spørsmål til slike påstander. Det er ingen politiker som noen sinne har foreslått å fjerne korset i flagget. Men det er selvsagt et perfekt skremmebilde for dem som ikke er så nøye med sannheten: Vårt fremste nasjonalsymbol, vår identitet, må ødelegges for å blidgjøre en fremmed religion. Det hadde vært veldig provoserende - hvis det var sant.

Myten begynte antageligvis med Arnulf Øverlands politiske dikt som inneholdt strofene "Fjern kristenkorset fra ditt flagg / og heis det rent og rødt".

At enkelte folk i dag ikke skjønner forskjellen på virkemidler i et åtti år gammelt dikt og reelle politiske lovforslag, sier selvsagt mest om dem...
Sist endret av Ramaskrik; 6. november 2013 kl. 12:47.
Savner læren om kildekritikk i skolen.

-men samtidig fordrer kildekritikk et minimum av kunnskap om verden omkring oss.

Modenhet OG kunnskap, altså.

-Og noen ER jo mindre intelligente...

fyret.nu er ensrettet på lik linje med vigrid og stormfront...


Er litt fornøyd med at det på fyret.nu står: 2421 liker dette. Bli den første blant dine venner.

Altså: INGEN av mine venner "liker" dette....

-Jeg har bra venner!

:-)
Veldig mye informasjon vris og vrenges på for å passe inn for eksempel i nettjournalistikken, der klikk ofte er viktigere enn innhold. Da må gjerne en sak spisses for at leserne skal bli nysgjerrige nok til å klikke seg inn på saken. I tillegg stemmer det at mange er lite kildekritiske. Noen henter sin informasjon fra en eller få nettsider som i verste fall kan være plantet av interessenter, kanskje uten å lese hvor siden har hentet SIN informasjon fra. Mange anser anekdoter som bevis for noe.

Tror nok ikke at man blir kvitt dette problemet med det første, men på den annen side så finnes det nettsteder som tar informasjon seriøst og bruker og lenker til gode kilder for det stoffet de presenterer. For øvrig tror jeg at det vil bli mer fokus på slikt etter hvert som tiden går, spesielt når man får temaet inn i skolen og når barn vokser opp med det. Samtidig er det alltid noen som vil bruke internett til å finne de svarene de selv ønsker, men slik har det jo alltid vært - se bare på hvordan for eksempel Bibelen kan tolkes til å passe med de fleste synspunkter.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Jeg følte skamrødmen bre seg i kinnene over mine landsmenn etter å ha lest i kommentarfeltet på denne køddesaken. http://www.opplysningskontoret.org/2...-fjerner-kors/
Sitat av Princeultra Vis innlegg
Savner læren om kildekritikk i skolen.
Vis hele sitatet...
Man skal jo lære kildekritikk på skolen, det står i kunnskapsløftet under alle fag. I historie er kildekritikk regnet som selve metoden.
Tja, nå leser jeg ikke fyret.nu noe særlig, men det jeg har lest der har iallefall ikke virket mindre etterrettelig enn dagbladet.no og NRK. Det var tross alt de som plukket opp den horrible Rom-kvinne-saken (10 minutters sympati-innslag på lørdagrevyen med rom-kvinne som var dømt for medvirkning til voldtekt av eget barn), og de har skrevet jevnt over ærlig såvidt jeg kan se. Kommentarfeltet på fyret.nu er enda mer søppel enn andre kommentarfelt dog, men det er rimelig uinteressant når man skal vurdere kvaliteten på nyhetene. Jeg synes iallefall saker som denne er veldig viktige.

Tatt i betraktning hvor ytterst lite jeg stoler på de norske mediene våre når det gjelder deler av utenriksdekningen og alt som har med etnisitet å gjøre er jeg faktisk glad for at fyret.nu finnes. Når det gjelder utenriksdekningen har vi iallefall BBC og flere andre som rapporterer rimelig etterrettelig (særlig dekningen av den arabiske våren og Kina generelt har vært horribel i Norge; man får vesentlig forskjellig syn på det som skjedde ved å holde seg til internasjonale medier)...

... men for norske nyheter innenlands finnes det ikke balanserende alternativer. Da er fyret.nu et dårlig valg, men særdeles mye bedre enn ingenting. At noe blir stemplet som rasistisk betyr dessverre ikke at det ikke er sant

Min erfaring med folk som maser om kildekritikk de siste årene er iallefall at de utelukkende mener 'ikke les ting jeg ikke liker'.


Sitat av Susanna Vis innlegg
Man skal jo lære kildekritikk på skolen, det står i kunnskapsløftet under alle fag. I historie er kildekritikk regnet som selve metoden.
Vis hele sitatet...
Ja, men kildekritikk som metode og kildekritikk i praksis er litt forskjellige. I vitenskaplig sammenheng dreier det seg om primærkilder og hva man er tvunget til å anse som sant... men kildekritikk i praksis går utelukkende på å vurdere troverdighet til mennesker og påstander, siden det er komplett urealistisk å komme seg fram til primærkilder på absolutt all informasjon man finner noensinne.
Sist endret av DumDiDum; 6. november 2013 kl. 14:10.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
At noe blir stemplet som rasistisk betyr dessverre ikke at det ikke er sant
Vis hele sitatet...
Men Fyret.nu skriver ikke sant.
Norske flagg ønskes fjernet fra 17. mai tog

I den saken, som har blitt diskutert her, var det aldri snakk om å fjerne noen flagg. Alle kan selvfølgelig ta feil, som NRK i den nevnte romsaken, men seriøse aviser fjerner det så fort feil er oppdaget. Fyret.nu lar sånne saker stå.


I tillegg kan man spørre seg hvor seriøs en avis er når de velger å legge til:
Som en tilleggsnotis kan vi nevne at Ålesund og Aspøy i særdeleshet, de siste årene har slitt med overfallsvoldtekter, overfall og ran, til de grader at avisen har omtalt situasjonen som «farligere enn New York«. Folk sitter med «hjertet i halsen, og unge skolejenter tør ikke engang å gå ut på ukedager» kan det leses. «Kanskje vi må spørre Heimevernet om å hjelpe oss», uttaler en oppgitt venstrepolitiker til lokalavisen. Det er kanskje ikke dette rektor ved Aspøy skole mente når hun snakket om «positiv synliggjøring» av det kulturelle mangfoldet i kommunen?
Vis hele sitatet...
i en sak som handlet om noen barneskoleelevers tegninger.

(Og denne saken er faktisk redigert i ettertid. Den var i utgangspunktet langt mer villedende.)
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Diverse linker fra fyret.nu og thereligionofpeace, hvor mange som stoler blindt på disse, og fremmer demmes hat ovenfor en viss folkegruppe, så føler jeg faktisk at jeg blir litt irritert. Linkene nevnt ovenfor anser jeg ikke som troverdige, noe desverre alt for mange andre gjør.
Vis hele sitatet...
Det er jo en bra kilde om det som står i artikkelen er sant.
Om det står at den hvite mann er overlegen, så er det jo en bra kilde, såfremt de har noe å backe det opp med. At det ikke stemmer med ditt samfunnssyn er jo ikke deres feil, og du kan dermed ikke forkaste kilder med andre meninger enn deg.

*Obligatorisk tekst om at dette er kun ett eksempel, jeg støtter det ikke, som må skrives for ikke stemples som rasist*
Sitat av luni Vis innlegg
Men Fyret.nu skriver ikke sant.
Norske flagg ønskes fjernet fra 17. mai tog
Vis hele sitatet...
Meh, de tok feil og lagde storm i et vannglass. NRK valgte bevisst å utelate fakta. Jeg har mye, mye høyere toleranse for førstnevnte enn sistnevnte.

En ærlig idiot får jeg iallefall noe informasjon ut av, imens en smart, politisk korrekt løgner skremmer vannet av meg.
Alle kan selvfølgelig ta feil, som NRK i den nevnte romsaken, men seriøse aviser fjerner det så fort feil er oppdaget. Fyret.nu lar sånne saker stå.
Vis hele sitatet...
Nei, seriøse aviser gjør overhodet ikke som NRK gjør når de redigerer og vasker saker i etterkant. Seriøse aviser redigerer nyhetssaken og putter en notis nederst om hva de har gjort. Om det er store feil putter de et dementi øverst, men for etterrettelighetens skyld lar de saken stå. Jeg vil faktisk påstå at fyret.nu er mye nærmere god presseskikk når de lar feilaktige reportasjoner stå til ettertiden enn NRK sin hvitvasking av egne feil.

Bare for å ta ett annet eksempel: Sammenlign ingressen på denne saken med ingressen på originale artikkelen her. Forskjellen på 'kjent for' og 'tidligere kjent for' er rimelig stor.. særlig siden Medellin er en foregangsby når det gjelder bekjempelse av gjengkriminalitet. Leser man norske medier må man i det hele tatt akseptere at man leser en rimelig andel ting som er regelrett feil. Det suger, men sånn er det
Sist endret av DumDiDum; 6. november 2013 kl. 15:05.
Det er flere som mangler kildekritikk, helt klart. Nådde vel et nytt bunnpunkt når jeg så folk på face faktisk trodde at dette var seriøse nyheter (ja, det er faktisk sant).

Jeg mener, bare et blikk på logoen burde fortelle alle og enhver at dette ikke er sant (dog, god satire).
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Meh, de tok feil og lagde storm i et vannglass. NRK valgte bevisst å utelate fakta. Jeg har mye, mye høyere toleranse for førstnevnte enn sistnevnte.
Vis hele sitatet...
Så her skriver du faktisk at du har mer toleranse for nynazistene som konsekvens omtaler nyheter sortert etter etnisitene på de involverte enn for NRK? Hvorfor har Fyret fortjent "good faith" når NRK ikke har det? Uansett hvor lite tillit man har til NRK så er det å anta at de er MER manipulerende enn nynazistiske grupperinger som opptrer anonymt fullstendig hårreisende. Dette er oppgulp av fargen mørkebrunt.
Slik er historien forferdelig til 17 år i offentlig skole. Hver dag!

Tenker bare på denne, for de som husker den på facebook! haha
Det burde absolutt vært et fag om hvordan man bruker informasjon fra nettet i dagens barne -og ungdomsskole. Når jeg gikk på skolen var det stort sett biblioteket med sine leksikon og pensumet som var kilder. Internett var noe som ikke for alvor kom før jeg gikk på ungdomsskolen. Kilder har for all del alltid vært viktig. Men med Internett er det desto viktigere.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Så her skriver du faktisk at du har mer toleranse for nynazistene som konsekvens omtaler nyheter sortert etter etnisitene på de involverte enn for NRK?
Vis hele sitatet...
Ja. Fyret vet jeg at trekker fram etnisitet i enhver sammenheng, og utelukkende rapporterer om dritt begått av utlendinger. Det er dermed hårreisende åpenbart at man ikke får et representativt bilde av virkeligheten ved å kun lese fyret.

Problemet mitt er at det gjør man virkelig, virkelig ikke ved å utelukkende holde seg til tradisjonelle medier heller. Jeg leser fyret.nu i litt samme modus (bare mye sterkere) som jeg gjør klassekampen og finansavisen. Ideologiske blekker som noen ganger kommer med interessante perspektiv...

.. også kan du og andre gjerne kalle hverandre kommunister, nynazister og andre ting dere overhodet ikke har grunnlag for så mye dere vil

Hvorfor har Fyret fortjent "good faith" når NRK ikke har det? Uansett hvor lite tillit man har til NRK så er det å anta at de er MER manipulerende enn nynazistiske grupperinger som opptrer anonymt fullstendig hårreisende. Dette er oppgulp av fargen mørkebrunt.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg antar overhodet ikke at de er MER manipulerende.. som jeg skrev, jeg antar de er FLINKERE.

Dette er litt av samme grunnen som at jeg faktisk foretrekker DB framfor aftenposten til utenriksnyheter. Sammenligner man aftenposten med utenlandske medier finner man definitivt sterkt bias i hva som blir trukket fram (særlig som nevnt Kina og den arabiske våren), men de er mye, mye vanskeligere å gjennomskue. DB legger jeg merke til at jeg blir manipulert av, så jeg oftere skjønner når jeg burde dobbeltsjekke saker.

Sitat av ivioynar Vis innlegg
[...] for nynazistene [...][...]nynazistiske grupperinger [...]Dette er oppgulp av fargen mørkebrunt.
Vis hele sitatet...
Normalt abonnerer jeg på klassekampen og det er den norske avisen jeg leser desidert mest. Lørdagsutgaven av Dagens Næringsliv og Teknisk ukeblad leses også som regel, og morgenbladet en gang iblant; samtidig som jeg holder meg til Foreign Affairs for dyptpløyende utenrikspolitiske analyser og The Economist for politisk analyse. Dessverre har jeg sluttet å lese Le Monde, men det pleide å være ei blekke jeg likte. BBC News are siden jeg går til når jeg ønsker dagsaktuelle nyheter til å stole på.

Er det virkelig mørkebrunt oppgulp å synes at fyret.nu er en interessant nok side til at jeg leser linker derfra (maks en gang i måneden) med et åpent sinn?
Sist endret av DumDiDum; 6. november 2013 kl. 15:45.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Ja. Fyret vet jeg at trekker fram etnisitet i enhver sammenheng, og utelukkende rapporterer om dritt begått av utlendinger. Det er dermed hårreisende åpenbart at man ikke får et representativt bilde av virkeligheten ved å kun lese fyret.

Problemet mitt er at det gjør man virkelig, virkelig ikke ved å utelukkende holde seg til tradisjonelle medier heller. Jeg leser fyret.nu i litt samme modus (bare mye sterkere) som jeg gjør klassekampen og finansavisen. Ideologiske blekker som noen ganger kommer med interessante perspektiv...
Vis hele sitatet...
Hvilke interessante perspektiv har du fått fra fyret? Har du samtidig sørget for at faktaene i disse "interessante perspektivene" stemmer?
.. også kan du og andre gjerne kalle hverandre kommunister, nynazister og andre ting dere overhodet ikke har grunnlag for så mye dere vil
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke ser at fyret-folka er nynazister så bør du vurdere å lese litt idehistorisk heller enn å leke middelaldrende backpacker

Er det sånn at passiv-aggressive smilefjes alltid gjør setningen som kommer før mer eller mindre provoserende? Greit nok at du prøver deg på randoms, men på folk som har vært her langt lenger enn deg? Come on.
Nei, jeg antar overhodet ikke at de er MER manipulerende.. som jeg skrev, jeg antar de er FLINKERE.

Dette er litt av samme grunnen som at jeg faktisk foretrekker DB framfor aftenposten til utenriksnyheter. Sammenligner man aftenposten med utenlandske medier finner man definitivt sterkt bias i hva som blir trukket fram (særlig som nevnt Kina og den arabiske våren), men de er mye, mye vanskeligere å gjennomskue. DB legger jeg merke til at jeg blir manipulert av, så jeg oftere skjønner når jeg burde dobbeltsjekke saker.
Vis hele sitatet...
Foreslår at du tar med deg Sions vises protokoller på roturen din til fiskeskjær, for etter din metodikk må den være en ypperlig kilde til kunnskap om jødisk kultur fordi så lett kan gjennomskue den...

Hvis jeg er ufin nå så får det være. Jeg tolererer mye fjas og prat på nFF, men når man begynner å skrive ting som:
Sitat av DumDiDum
Tja, nå leser jeg ikke fyret.nu noe særlig, men det jeg har lest der har iallefall ikke virket mindre etterrettelig enn dagbladet.no og NRK.
Vis hele sitatet...
Jeg bare gjentar dette med krigstyper:
Sitat av DumDiDum
Tja, nå leser jeg ikke fyret.nu noe særlig, men det jeg har lest der har iallefall ikke virket mindre etterrettelig enn dagbladet.no og NRK.
Vis hele sitatet...
For helvete. Jeg ser at du KAN ha ment noe annet her, men det var da jaggu ikke det du FAKTISK skrev.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Hvilke interessante perspektiv har du fått fra fyret? Har du samtidig sørget for at faktaene i disse "interessante perspektivene" stemmer?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig. Kildekritikk når man lese ideologiske blekker er ekstremt viktig. Ett enkelt eksempel på en etterrettlig nyhetssak:

http://www.fyret.nu/2013/11/05/svens...-ardalsdrapet/

Jeg synes det som står der er skremmende, fordi forandring av direkte sitat går direkte på troverdigheten til mediene. At det finnes såpass mange lignende småsaker skremmer meg. Du kan gjerne tilbakevise den?

Hvis du ikke ser at fyret-folka er nynazister så bør du vurdere å lese litt idehistorisk heller enn å leke middelaldrende backpacker
Vis hele sitatet...
Igjen, så lenge man ser bort ifra kommentarene, såvidt jeg kan se: Rasister, ja. Nynazister, nei.

Om du har noe som tilsier at dette er feil er jeg genuint interessert.

Uamsett; jeg gir fullstendig blanke fanden i at nynazister leser fyret.nu, akkurat som jeg gir fullstendig blanke fanden i at DonTomaso og Mith leser klassekampen. Jeg leser begge uten noe som helst behov for å identifisere meg som noe helst. For blind tiltro og gruppetilhørighet har jeg engelsk fotball. Dessuten leker jeg ikke middelaldrende backpacker, jeg er.

Er det sånn at passiv-aggressive smilefjes alltid gjør setningen som kommer før mer eller mindre provoserende? Greit nok at du prøver deg på randoms, men på folk som har vært her langt lenger enn deg? Come on.
Vis hele sitatet...
Mer i dette tilfellet. Jeg er uansett piss lei behovet for å båssette folk i hytt og pine. Veitafaen hva jeg ikke har blitt kallt i nettdiskusjoner, men på stående fot husker jeg både anti-rasist, rasist, høyre-ekstremist og kommunist. Denne håpløse navnekalling i Norge har gått så milevis langt forbanna hva som er nyttig, og du gjør det igjen her... og når jeg tar deg på gikk du rett til personlig fornærmelse/kompliment istedenfor å svare.

Sitat av dumdidum
Sitat: Originalt skrevet av DumDiDum
Tja, nå leser jeg ikke fyret.nu noe særlig, men det jeg har lest der har iallefall ikke virket mindre etterrettelig enn dagbladet.no og NRK.
Vis hele sitatet...
For helvete. Jeg ser at du KAN ha ment noe annet her, men det var da jaggu ikke det du FAKTISK skrev.
Vis hele sitatet...
Tja, jeg står for den der. Det bør bemerkes at verken dagbladet.no eller NRK.no er på lista mi over nyhetskilder jeg stoler på heller. De havner på ideologiske blekker jeg leser med mistro de også.

Jeg setter f.eks. klassekampen milevis over nyhetsdekningen til NRK. NRK har heldigvis gode program under paraplyen sin dog, men de finner man utenfor nyhetsavdelingen deres (Dagsnytt18, som sorterer under NRK P2 er jo blant det beste, om ikke det beste, man finner av journalistikk i Norge).
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Jeg følte skamrødmen bre seg i kinnene over mine landsmenn etter å ha lest i kommentarfeltet på denne køddesaken. http://www.opplysningskontoret.org/2...-fjerner-kors/
Vis hele sitatet...
Ja det der er helt utrolig, at folk kan bli så gærne av noe sånt.

Jeg så også en dude som la inn noe på en "Stopp islamiserings"-gruppe på facebook, der han oppfordret til at noen snart måtte gjøre noe, og at de burde vært som før i tiden når de var vikinger og alt mulig.

Folk ser jo nesten på dette som en jævla krig.

Også har jeg fulgt med på et par diskusjoner, og jeg blir sjokkert over hvor jævla blinde noen velger å være, er en haug med kjerringer som IKKE LESER der som står der, og bare vrir det om til hva dem vil det skal stå.

I Skien så ble det malt over et kors på et bedehus i regi av Human-etisk forbund og UANSETT hvor mye dette ble poengert, så skrev de gang etter gang at det var muslimer som stod bak, når human-etisk forbund sa selv at det ikke har vært forespørsel fra noen andre trossamfunn.

Er noen dumme, eller prøver dem bare hardt, tro?
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Hvis du ikke ser at fyret-folka er nynazister så bør du vurdere å lese litt idehistorisk heller enn å leke middelaldrende backpacker
Vis hele sitatet...
Når du først går såpass hardt ut, særlig som moderator, kunne du vurdere å backe opp påstandene? Det er særdeles enkelt å finne rasistiske saker på fyret.nu (tidvis vanskelig å finne ikke-rasistiske saker faktisk), men jeg finner ingenting som tilsier at dette er nynazister.

... som sagt, jeg leser ikke fyret.nu spesielt ofte, så siden du er så sikker i den sak på at dette er nynazister kan du jo forklare meg hvorfor?

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Selvfølgelig. Kildekritikk når man lese ideologiske blekker er ekstremt viktig. Ett enkelt eksempel på en etterrettlig nyhetssak:

http://www.fyret.nu/2013/11/05/svens...-ardalsdrapet/
Vis hele sitatet...
Jeg lurer fortsatt på om du synes denne nyhetssaken er uinteressant? Det er nemlig direkte relevant til hvorfor ellers oppegående mennesker føler det nødvendig å lese rasistisk oppgulp som fyret.nu for å holde seg oppdatert om hva som skjer i Norge. Det skremmer nemlig iallefall vannet av meg.

Vet du om bedre, mer troverdige nyhetskilder som tar disse sakene? Jeg vet nemlig ikke om noen andre som tør å dra det frem.
Sist endret av DumDiDum; 13. november 2013 kl. 00:07.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg lurer fortsatt på om du synes denne nyhetssaken er uinteressant? Det er nemlig direkte relevant til hvorfor ellers oppegående mennesker føler det nødvendig å lese rasistisk oppgulp som fyret.nu for å holde seg oppdatert om hva som skjer i Norge. Det skremmer nemlig iallefall vannet av meg.
Vis hele sitatet...
Hvor viktig er det å få med at gjerningsmannen kommer fra det ene eller det andre landet? Jeg ser ikke at fyret.nu klager på at vi ikke blir opplyst om hvilken by han kommer fra, når på året han er født, eller hvilket skonummer han har.

Det at gjerningspersoner kommer fra der de kommer fra er viktig kun om det endrer saken, for den gemene hop - ikke bare for (skap)rasister som vil ha bensin til bålet. Det kan selvfølgelig hende at det her ble utført en kriminell handling på vegne av et spesifikt land, og da er det selvsagt fint å vite hvilket, men sannsynligheten for det er vel heller liten.
Sitat av Zepur Vis innlegg
Hvor viktig er det å få med at gjerningsmannen kommer fra det ene eller det andre landet? Jeg ser ikke at fyret.nu klager på at vi ikke blir opplyst om hvilken by han kommer fra, når på året han er født, eller hvilket skonummer han har.
Vis hele sitatet...
Først, høyst irrelevant iforhold til om fyret.nu er nynazistiske eller ikke.

.. videre også høyst irrelevant iforhold til kredibiliteten til fyret.nu. Spørsmålet da er nemlig om det de skriver er sant, ikke om de trekker fram saker som gjør at man får et godt og komplett bilde av virkeligheten. Jeg har ikke sett noen tegn i denne tråden til at noen har klart å vise til at de fucker opp mer enn resten av media.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Spørsmålet da er nemlig om det de skriver er sant, ikke om de trekker fram saker som gjør at man får et godt og komplett bilde av virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Det er delvis to sider av samme sak, ettersom folk er crappy på å finne relle mønster. Det er ikkje interessant i samfunnsdebatten om ein polakk drep ein nordmann; det er interessant om polakker samla sett er meir morderiske enn nordmenn. Og dekninga til fyret fører til at folk som les møkka deira vil sjå mønster som ikkje nødvendigvis er reelle.

Og det er problematisk.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er delvis to sider av samme sak, ettersom folk er crappy på å finne relle mønster. Det er ikkje interessant i samfunnsdebatten om ein polakk drep ein nordmann; det er interessant om polakker samla sett er meir morderiske enn nordmenn. Og dekninga til fyret fører til at folk som les møkka deira vil sjå mønster som ikkje nødvendigvis er reelle.

Og det er problematisk.
Vis hele sitatet...
Nja, det er riktig at folk flest er ikke flinke til å gjennomskue pisspreik. Men de som anser fyret som troverdig er vel stort sett allerede hellig overbevist og frekventerer nettstedet for å få bekreftet fordommene sine.

Men hva med de som er i stand til å skille skitt og kanel, i alle fall hvis den ligger på nivå med det fyret presenterer? Alle vil selvsagt mene at de er det siden folk flest heller ikke har selvinnsikt, men la oss anta at en leser er på et nivå hvor alle forsøk på manipulasjon og forledning presentert av fyret.nu blir avslørt umiddelbart. Da er det ikke lenger et problem å lese siden, selv om det blir temmelig frustrerende. Slik jeg leste DumDiDums innlegg, så var det nettopp dette som var argumentet hans: fyret er lett å avsløre (fordi de er inkompetente) og derfor uproblematisk å lese - etter å ha lest og anvendt litt sunn fornuft så sitter man igjen med et riktig bilde. NRK har derimot profesjonelle journalister og redaktører, og er ikke lett å avsløre. Ser man på NRK-nyhetene risikerer man, selv om man er rimelig oppegående, å bli forledet til å tro på ting som er galt (romkvinnesaken brukt som eksempel).

Selv ser jeg flere hull i dette argumentet; det viktigste er utvilsomt hvis man skal være kritisk nok, så må man sjekke alt selv uansett, og da blir det egentlig bedre å bli journalist og lage sin egen avis. På den annen side er jeg helt enig i at NRK ikke er troverdige i betente saker. Min løsning er å hverken lese fyret.nu eller NRK, men DumDiDum velger altså heller å lese begge - det eneste urimelige jeg kan se med dette er at han tydeligvis har veldig mye mer fritid enn meg.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Hvilke interessante perspektiv har du fått fra fyret? Har du samtidig sørget for at faktaene i disse "interessante perspektivene" stemmer?

Hvis du ikke ser at fyret-folka er nynazister så bør du vurdere å lese litt idehistorisk heller enn å leke middelaldrende backpacker

[COLOR="Green"]Er det sånn at passiv-aggressive smilefjes alltid gjør setningen som kommer før mer eller mindre provoserende? Greit nok at du prøver deg på randoms, men på folk som har vært her langt lenger enn deg? Come on.[/COLOR]

Foreslår at du tar med deg Sions vises protokoller på roturen din til fiskeskjær, for etter din metodikk må den være en ypperlig kilde til kunnskap om jødisk kultur fordi så lett kan gjennomskue den...
Vis hele sitatet...
Ærlig talt administrator, men altså dette her er på grensen til mobbing. Jeg har oppfattet at en del her sterkt misliker DumDiDums meninger om ulike ting, men er det såpass med begrensning på hva man har "lov" til å si og ikke - selv på freak.no?
Det generelle inntrykket jeg sitter med er at det er en hel del helt legitime meninger - innen ulike saker - som får ufortjent mye kritikk og angrep fra ulike brukere på forumet, og det er ikke mye som skal til for at det ikke er stuerent inne her.


En annen ting er at dere to kan ta uenigheten et annet sted.. Og som administrator burde du overhodet ikke spissformulere deg og angripe én enkeltbruker midt i tjukkeste plenum. Jeg ble faktisk paff når jeg så innlegget.


Tredje ting - og dette er rent ontopic; greit nok, Fyret.no er av og for 'de mongolide', uten et fnugg av tvil, men når er disse menneskene faktisk nazister/nynazister og hva gjør dem til nettopp dét?

Jeg lurer jeg, siden dem for meg virker som noen garvede rasister og "white nationalists" generelt sett, men selv derfra er veien til ren nazisme er et stykke altså...
Takker for eventuell oppklaring.
Sist endret av aeon_illuminate; 13. november 2013 kl. 14:24.