Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 12700
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Finner ingenting om modenhet?
Vis hele sitatet...
Det er det som menes om "alder og utvikling". Se f.eks. denne høyestrettsdommen. Tror det finnes andre dommer med størrealdersdifferanse også, se f.eks. her hvor en dom med en tjueåring som hadde sex med en femtenåring ikke ble straffet. Jeg skulle ønske folk faktisk uttaler seg om lovverket slik det er og ikke bare slik de tror det er - en lov er ikke bare en enkeltsetnings oppsummering, det er også alle toneangivende dommer om temaet.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Da bør du som en ansvarlig person, kutte ned på alkoholen!
Vis hele sitatet...
Second that. "Fylla har skylda" er ikke en unnskyldning.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Knappen mellom "siter" og "hurtigsvar på dette innlegget", med en tegning av "+ med et papirark i bakgrunnen.
Vis hele sitatet...
Ser her, ja. Knota litt med alle knappene, men var litt redd for å gjøre noe rart. Hjertelig
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Føler du vrir litt på ordene mine her. Jeg stadfestet at det er svært vanskelig å dømme noens alder i 14-18 års-alderen og at det derfor er urimelig å dømme noen til 3 års fengsel uten at modenhet tas med i bildet.
Vis hele sitatet...
Det var ikke meningen å rette det mot deg personlig, så det beklager jeg hvis du følte. Det var mer et generelt svar til argumentet jeg har hørt altfor mange ganger, som da prøver å forsvare det å ligge med mindreårige jenter under påskudd av at de er så modne.

Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Men etter å ha lest gjennom loven en gang til ser jeg nå at det er relevant. MEN så leser jeg artikkelen hvor det står «Om det er frivillig betyr i denne sammenheng intet. Loven er satt for å verne særlige unge jenter mot nettopp denne type overgrep». WTF? Hvis samtykke har 0 å si for tingretten tviler jeg på at modenhet har det.
Vis hele sitatet...
Reagerte litt på den selv, faktisk. Generelt synes jeg ikke 3 års fengsel er for mye når en voksen mann i 20-årene ligger med en 14-årig jente på fest, men i forhold til veldig mange andre saker, som later til å være av grovere art men lavere straff, så virket straffen overraskende høy.

Nok en gang, jeg synes straffen er vel fortjent, men i forhold til den milde linjen rettsapparatet har ligget på i andre saker, hadde jeg forventet lavere. Kanskje vi kan håpe at straffene for seksuelle overgrep kommer til å stige i tiden fremover? Men jeg tror nok egentlig heller at det er fordi det er forhold i denne saken vi ikke har hørt om i media. Vi skal være forsiktige med å gjøre oss opp meninger basert på en liten artikkel i media.

Men i alle høve, så er det rart av domstolen å si at det betyr "intet" om samleiet var frivillig eller ikke. Det burde absolutt ha NOE å si om det er frivillig eller en voldtekt, så lenge det ikke er andre forhold som totalt overskygger viktigheten av dette. Jeg har vanskeligheter med å se for meg hva dette kan være, men siden det er såpass høy straff, så skal man ikke se bort fra at det faktisk kan være noe slikt.
Nå er det vel sjeldent at myndige som ligger med mindreårige blir siktet/ straffet med mindre det foreligger en anmeldelse, pga at politi ikke vet at det har skjedd ellers. Derfor er det naturlig å tro at noen har anmeldt saken. Om det er henne selv, faren, bestevenninden eller bikkja til naboen. Da må politiet reagere, og saken omhandler vel da overgrep mot mindreårig(?), om hun er "moden" eller ikke. Og hvis han først blir anmeldt for overgrep så har det vel lite å si om det er frivillig eller ikke. (Tenker på saken med 20 åring og 3 års fengsel).

Jeg synes at gutter på 20 som ligger på jenter på 14 burde straffes siden dette rett og slett er for stor aldersforskjell. Gutten skal være/ er voksen nok til å forstå at han som voksen man har sex med en person som pr def. er et barn. Det er mange ganger at jenter som sliter med å "finne seg selv" gjør ting de ikke burde gjort eller ting de angrer på senere. Har sett dette på jenter som gikk i klassen min for endel år siden. Flere angrer idag på ting de gjorde da. (den typiske "emo-perioden" som enkelte skal igjennom)
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Det finnes 14-åringer som er like modne som 18-åringer og omvendt. Jeg mener dette bør tas sterkt med i vurderingen før du slenger en kar i fengsel i 3 år for ha hatt frivillig sex. Syns folka her at gutten skal kreve legitimasjon før man hopper til køys eller?
Vis hele sitatet...
Personen du har med å gjere har null kontroll "på kva den gjer". Det er foreldra, og dette gjelder heilt til du er 18 år, med unntak av helseårsaker, der du har ein viss kontroll etter du er fyllt 16.

Dette betyr vell at foreldra bestemmer så og sei om det var overgrep, og ikkje den lille jenta/gutten du koste deg med på fylla.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Tja, en del av dem som blir missbrukt som mindreårig, får også alvorlige psykiske senskader av dette. Disse kan vare livet ut, eller man trenger kanskje noen år med samtaleterapi, for å komme over dette. I skjeldne tilfeller ordner dette av seg selv. Men det hender også, at denne personen blir seksuelt inaktiv resten av sitt liv. Altså har dermed så og si mistet all tiltro til andre mennesker.
Og da mener du det passer med 30-60 dager? For min del kunne det gjerne vært 21 år for voldtekt av barn og voksne og hyppig seksuelt missbruk av barn! Ei jeg kjenner ble lesbisk p.g.a. dette. Og selv om et barn kan være med på dette når det skjer. Så er det dermed ikke sagt, at dette ikke kan få konsekvenser etterpå!



Hvis du skal gjøre Norge fritt for voldtekt, så er jeg redd, at det er noen få folk, som har så lavt respekt av andre og det andre kjønn. At du må drepe, eller amputere lemmer og kjønnsorganer, så bare hode og kroppen er igjen på dem. Noe jeg tror er uaktuelt.

Jeg er sikker på, at det er noen av disse, som er så pervo. At dem kommer til å klø personer på private steder med sin ene fot, hvis de kun har dette igjen.

Så jeg tror at ditt "voldtektsfrie samfunn" er bare en hypotetisk utopi!
Vis hele sitatet...
Hva er det du snakker om? Les før du poster.
Les alt én gang til.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Heldigvis er dette feil.
Straffelovens § 12 del 3 forteller oss at også § 195 og § 196 gjelder nordmenn overalt i verden.
Vis hele sitatet...
Uhm... Nei, det er ikke straffbart å ha sex med jenter under norsk seksuell lavalder i utlandet, så lenge det er lovlig i landet man gjør det i.

Ikke helt sikker på hvordan du klarer å lenke såpass spesifikt uten å faktisk lese det som står, men §195 og §196 er del av kapittel 19 som ikke dekkes av §12.3.a eller andre underpunkt i §12.3.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Uhm... Nei, det er ikke straffbart å ha sex med jenter under norsk seksuell lavalder i utlandet, så lenge det er lovlig i landet man gjør det i.
Vis hele sitatet...
Jo, det er det.
Flere kilder i bunn av innlegget.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Ikke helt sikker på hvordan du klarer å lenke såpass spesifikt uten å faktisk lese det som står, men §195 og §196 er del av kapittel 19 som ikke dekkes av §12.3.a eller andre underpunkt i §12.3.
Vis hele sitatet...
§ 12. For så vidt ikke annet er særlig bestemt, får norsk straffelov anvendelse på handlinger som er foretatt:
[...]
3. i utlandet av norsk statsborger eller noen i Norge hjemmehørende person når handlingen
a) hører blant de som omhandles i denne lov kapittel 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 18, 20, 23, 24, 25, 26 eller 33, eller §§ 135, 135 a, 140, 141, 142, 144, 145 annet ledd, 145 b, 169, 192 til 199, 202, 202 a, 203, 204 a, 222 til 225, 227 til 235, 238, 239, 242 til 245, 291, 292, 294 nr. 2, 317, 326 til 328, 330 siste ledd, 338, 342, 367 til 370, eller 423, og i hvert fall når den
Vis hele sitatet...

Flere kilder:

Seksuell omgang med barn er straffbart de fleste steder. Vær også klar over at seksuell omgang med mindreårige er straffbart i Norge selv om handlingene finner sted i utlandet, såfremt de utføres av norske statsborgere eller personer som er hjemmehørende i Norge.
Vis hele sitatet...
Link.

I den forbindelse henviser de rødgrønne til at Norge også har en rekke andre straffebud som gjelder handlinger foretatt av nordmenn i utlandet: sex med barn under 16 år, [...]
Vis hele sitatet...
Link.

Langt lettere er det å finne kilder på at det er forbudt med sexkjøp i utlandet, altså brudd på § 202 og § 203, som også står i den samme oversikten. Sånn noenlunde related.
Sist endret av Realist1; 25. oktober 2013 kl. 01:35.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
LOL never mind


Føler du vrir litt på ordene mine her. Jeg stadfestet at det er svært vanskelig å dømme noens alder i 14-18 års-alderen og at det derfor er urimelig å dømme noen til 3 års fengsel uten at modenhet tas med i bildet. Men etter å ha lest gjennom loven en gang til ser jeg nå at det er relevant. MEN så leser jeg artikkelen hvor det står «Om det er frivillig betyr i denne sammenheng intet. Loven er satt for å verne særlige unge jenter mot nettopp denne type overgrep». WTF? Hvis samtykke har 0 å si for tingretten tviler jeg på at modenhet har det.
Vis hele sitatet...
Det er ikke svært vanskelig, det er ikke litt vanskelig engang - men dette kommer jo selvfølgelig ann på din alder. Dersom en jente ser ut som 18, burde det trigge en alarm og du burde se muligheten for at hu faktisk er under 16. Om jenta er 14, så er det også veldig, veldig sjelden de ser ut som 18.
Nå vet ikke jeg din alder. Selv er jeg 23, og syns 18-åringer ser ganske små ut. 14-åringer er bare barn, ærlig talt. Dette er ikke vanskelig å se altså.


edit: Er fortsatt litt irritert på at amdb73 gadd å vri såpass mye på det jeg sa. Vær så snill å ikke gjøre sånt igjen, det blir litt for dumt. Enten gjør du det med vilje, eller så har du veldig problemer med å henge med når du leser posten.
Sist endret av enanthate; 25. oktober 2013 kl. 01:47.
Sitat av Warz Vis innlegg
Kan ikke du heller fortelle meg hvorfor seksuell lavalder i spania er 13-år? Hvordan rettferdiggjør spanjoler det. Eller at seksuell lavalder er 15 år i sverige? Hvordan kan spanjolene og svenskene tillate at 30-åringer begår slike grusomme overgrep?

Jeg har svaret, men kan være interessant å høre dine tanker først.
Vis hele sitatet...
Vatikanstaten har 12 år. vet du hvorfor?
De liker små gutter, derfor.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Vatikanstaten har 12 år. vet du hvorfor?
De liker små gutter, derfor.
Vis hele sitatet...
Ja, er vel også du tar utdannelse som katolskprest og stiller til pave antar jeg.
\_/ <- empty, blah blah

Det som jeg syns er spesielt er ikke nødvendigvis hvilken straff personen får, men det store sprike i mellom de to sakene. Viser vel bare hvor samkjørt Norge er.
Tingen er at de fleste under 16, kanskje ~90% +, er ikke modne nok til å gi samtykke. Iflg. min hukommelse fra en forelesning på temaet er det ulovlig hvis aldersforskjellen er fem+ år, og forholdet anmeldes. Det er ikke alderen, det er forskjellen. Det ene er voldtekt, det ene er voldtekt av mindreårige. Det er en vesentlig forskjell. Ikke at det oppleves like ille etter å ha gitt "samtykke", men voldtekt av mindreårige er minst to forbrytelser.
Sist endret av bernadotte; 26. oktober 2013 kl. 03:19.
Sitat av Warz Vis innlegg
Sex med en 14-åring bør ikke være straffbart gitt at det er frivillig. Enough said. Men de er flinke til å leke med ord som voldtekt, plutselig har en litt tabu romanse gjort deg til voldtektsmann. Fytti for en verden vi lever i.
Vis hele sitatet...
Man er ikke ferdig utviklet som 14-åring, man har ikke peiling på det voksne liv. Det du sier hører hjemme i afrikanerstammer i jungelen, hvor de lever som de har gjort i tusener av år.

Så unge jenter og gutter har ikke kontroll over følelsene. Det har (de fleste) voksne mennesker. Alkohol og rus forverrer dette.
Sist endret av Taurean; 26. oktober 2013 kl. 10:25.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det du sier hører hjemme i afrikanerstammer i jungelen, hvor de lever som de har gjort i tusener av år.
Vis hele sitatet...
Men kor mykje av skadeverknadane frå det vi kaller overgrep er kulturelt betinga, og kor mykje er biologisk? Tar ein fjortenåring nevneverdig skade av å ha sex med ein tjueåring? Eg er ikkje heilt overtydd om at svaret er så stor skade at det bør ha det straffenivået det har.

Harmful to Minors er ei ganske interessant bok som tar opp det.

Gunnar Tjomlid har og tatt opp temaet ein del, m.a. at det er straffbart å teikne feil blyantteikning i Noreg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Harmful to Minors er ei ganske interessant bok som tar opp det.
Vis hele sitatet...
Ganske unyansert og kategorisk. Synes forfatteren flere ganger gjorde sprang jeg ikke mener hun har dekning for, og trakk konklusjoner som mer var tuftet på egen overbevisning enn seriøst forskning.

Denne oppsummerer det ganske bra:
http://www.amazon.com/Predators-Pedo...dp/0465071732/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nikita Vis innlegg
Ganske unyansert og kategorisk. Synes forfatteren flere ganger gjorde sprang jeg ikke mener hun har dekning for, og trakk konklusjoner som mer var tuftet på egen overbevisning enn seriøst forskning.
Vis hele sitatet...
Såklart, og eg fekk ikkje med meg at boka var meint som eit samandrag av forskning, men meir argumentasjon, delvis basert på forskning, og oppbygging av ei argumentasjonsrekke. Det greier Levine på rimelig bra vis synst eg, og ho argumenterer godt for synet sitt.
Du får ikke det hele bildet av saken via en avisartikkel.

Vil tro dommerne ikke kan gi en hvilken som helst straff, og vil tro de har ganske klare retningslinjer for hvilken straff de kan gi.

Inntil det motsatte er bevist tror jeg på domsstolenes vurderingsevne i disse sakene.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Man er ikke ferdig utviklet som 14-åring, man har ikke peiling på det voksne liv. Det du sier hører hjemme i afrikanerstammer i jungelen, hvor de lever som de har gjort i tusener av år.

Så unge jenter og gutter har ikke kontroll over følelsene. Det har (de fleste) voksne mennesker. Alkohol og rus forverrer dette.
Vis hele sitatet...
Er det slik at sex hører til det voksne liv? og hvorfor?
Mtp. at puberteten er tidligere.
Er det slik at det å eksprimentere med seg selv er fyfy voksen ting før man er 16. det dere kaller moden?
Sitat av Dobbel-V Vis innlegg
Er det slik at sex hører til det voksne liv? og hvorfor?
Mtp. at puberteten er tidligere.
Er det slik at det å eksprimentere med seg selv er fyfy voksen ting før man er 16. det dere kaller moden?
Vis hele sitatet...
Nei. Det er både naturlig og sunt å utforske sin egen kropp og seksualitet, noe mange gjør fra svært ung alder. En del barn og unge utforsker og eksperimenterer også med hverandre, uten at det trenger være noe galt i det. Det som er viktig, og som er nevnt flere ganger tidligere, er at de er mer eller mindre jevnbyrdige i alder og utvikling.