Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2361
Noe jeg har lurt på i kjølvannet av stortingsvalget: Hvorfor finnes det ikke et muslimsk parti i Norge?

Muslimene er en av de største religiøse grupperingene i Norge - og har noen saker som er veldig viktig for de; f.eks. motstand mot abort, muslimsk undervisning, rett til muslimske skoler, sikkert økt støtte til muslimske trossamfunn, mildere regler for familiegjenforening, etc.

Hvorfor har ingen muslimer gått sammen og dannet dette partiet? Logisk sett burde det jo få en ganske stor oppslutning. Nå stemmer vel muslimene litt med AP og litt med KRF?
Det finnes:
http://no.wikipedia.org/wiki/Samtidspartiet

Hvorfor har de ikke høyere oppslutning? Vel, hvorfor stemmer ikke alle kristne KrF eller De Kristne? Fordi kristne, muslimer, alenemødre og uføretrygdede og alle andre for den del vekter et sett av ulike interesser opp mot hverandre når de skal velge et parti å stemme på. Alt fra at naboen er listekandidat for et parti, til at de er ideologisk overbevist om en eller annen retning.
De fleste som stemmer støtter vel et av våre sosialistiske partier, og er fornøyd med det. Mener nesten 60% stemte AP i en statistikk som stod i Aftenposten.
Mange som regner seg som kristne er ikke nødvendigvis faste
kirke- eller menighetsgjengere, og har heller ikke så sterke
religiøse preferanser i forhold til politikk. Jeg har inntrykk av
at dette også gjelder mange muslimer, slik er det ihvertfall
med de jeg kjenner. De er religiøse tilhengere av en sekulær
stat.
http://www.forskning.no/artikler/2013/februar/347502

Med maksimalt rundt 200.000 potensielle velgere i en gruppe som har generelt sett lav valgdeltagelse tror jeg et sånt parti er lite aktuelt.
Artig - det aktuelle partiet er tilhengere av lavere skatter, vekk med bomstasjoner, hijab i poll'tie, muslimske skoler og sykehus. Ble først kalt Independent Labour Party, men det gikk ikke når AP heter det samme på engelsk.

Ikke noe særlig radikalt, men for meg virker det som et slags muslimsk versjon av Kristelig Samlingsparti / KrF / FrP. Mao, en dæsj religiøs konservativisme med litt skattekutt her og velferdsgoder der. Wikipedia kaller det et muslimsk FrP.

..............

http://www.vgtv.no/#!/video/23462/sa...hoeye-avgifter

Representanter for Samtidspartiet snakker om skattekutt og moms og div slikt. Han ene keegen i videoen og det som ser ut som faren hans ser ut som de har litt peil.
Sist endret av aeon_illuminate; 4. oktober 2013 kl. 19:20.
Hvorfor? Antar at dette er noe som trigger din nysgjerrighet, ikke interesse?

La oss bare være glad for dette faktum, istedet for å undre oss over det. Dette er Norge, og vi respekterer andres religioner. Vi skal derimot ikke tilpasse oss eller bli påvirket av dem. Igjen, dette er Norge.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av enanthate Vis innlegg
Hvorfor? Antar at dette er noe som trigger din nysgjerrighet, ikke interesse?

La oss bare være glad for dette faktum, istedet for å undre oss over det. Dette er Norge, og vi respekterer andres religioner. Vi skal derimot ikke tilpasse oss eller bli påvirket av dem. Igjen, dette er Norge.
Vis hele sitatet...
"Vi" er et begrep som er åpen for definisjon og nytolkning. Dersom det blir mange nok muslimer i Norge må "vi" få lov å stemme på hvilket parti "vi" vil; også et muslimsk.
Sist endret av Stormen; 4. oktober 2013 kl. 21:41.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av enanthate Vis innlegg
Vi skal derimot ikke tilpasse oss eller bli påvirket av dem. Igjen, dette er Norge.
Vis hele sitatet...
Korleis kan vi ungå å tilpasse oss eller verte påvirka av samfunnsdeltakarar?