Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 7648
Sosietær maniker
Presentasjon som viser fem moralske spørsmål som skiller venstre og høyre.

PS
DonTomaso, hvis du er her. Jeg tror jeg er konservativ
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Olje14; For å ta dette innlegge og delvis gi svar til det svære innlegget ditt over der:

- Det finnes ingenting per dags dato (som iallefall jeg veit om) som heter sosialnasjonalisme. Det nærmeste du har der er patriotiske sosialdemokrater.

- Grunnen til at nazismen er ansett langt mer heslig enn stalinisme/ekstremkommunismen, er at nazistene gikk svært svært spesifikt på/mot ulike mennesker, raser, utseender -imens samtidig mange nazister hadde brune øyne og mørkt hår.

Sjæfen sjøl hadde jo ravnsvart hår - allikevel portretterte de bilder av flotte, homo-sexy germanske menn - som skulle forsvare LEBENSRAUM og klare å produsere mange blonde ariske barn...
..Du ser hvordan kvalmt det begynner å bli..

DEssuten har langt i fra alle nordiske/germanske mennesker blondt hår og blå øyer.
Så svaret er at den kollektive avskyen mot nazismen og det de gjorde mot hele Europa slo til etter 2.V.K, men seff ser man i ettertid at også Stalin hadde nok av millioner mennesker på samvittigheten.
Vis hele sitatet...
Setter pris på svaret, men jeg får ikke svar på det jeg spør om.

La meg sitere meg selv:

Sitat av Olje14 Vis innlegg
Satt og lurte på en ting, Nazisme er en ideologi som baserte seg på Nasjonal Sosialisme. Om man tar vekk det som skjedde i fra 1939 til 1945 altså Hitler,jødeforfølgelsen,holocaust,krigen, okkupasjon osv.
Hvor havner Nasjonal Sosialismen (NS) da?
Høyre,Venste eller midt i mellom de 2?
Vis hele sitatet...
Du svarte men glemte å trekke vekk det mest vesentlige i spørsmålet
Det som skjedde under krigen var forferdelig men kan man skylde alt på ideologien Nasjonalsosialismen?
Er det ideologien i seg selv farlig eller er den bare blitt svartmalt pga Hitler.
Tviler på det står skrevet ned i Nasjonalsosialismen betegnelse, at den skal gå ut på å samle den ariske/germanske rase og utrydde den jødiske, for så ta over verden med 1 fører som skal styre alt.

På samme måte som at kommunismen som ide og ideologi ikke kan holdes ansvarlig for alt Stalin og Mao holdt på med og som Nord Korea forsatt holder på med den dag i dag.

Cuba er vel det nærmeste stede vi kommer der kommunismen faktisk har fungert sånn noe lunde etter planen.

Når jeg søker etter nasjonalsosialisme på nette for å finne ut mer om tankene og ideene bak kommer det kun opp ww2,hitler,nazisme osv osv.
Jeg husker at jeg så en youtube video en gang som dessverre er fjernet hvor de snakket om at nasjonalsosialisme stammet i fra fascismen en gang på 1700 tallet eller 1800 tallet.
Mer husker jeg ikke.
Lite svar til Olje14, dette er en partiplakat fra NS
http://onarki.no/blogg/wp-content/uploads/2009/05/1933-1939_stadt_und_land.jpg

Dette er en partiplakat fra Det Norske Arbeiderparti som de ga ut senere på året, altså etter at NS kom med sin.
http://onarki.vgb.no/files/2009/05/plakat.jpg
Legg også merket til hammeren og sigden i øverste bildet som hver av de to bærer på
Ikke at jeg på noen måte prøver å sammenligne Ap med Hitler. Men vil bare påpeke at NS sin politikk, tar du vekk den ekstremt hissige utenrikspolitikken samt denne latterlige rasebiologien, ikke er så langt unna sosialdemokratisk.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Lite svar til Olje14, dette er en partiplakat fra NS
http://onarki.no/blogg/wp-content/uploads/2009/05/1933-1939_stadt_und_land.jpg

Dette er en partiplakat fra Det Norske Arbeiderparti som de ga ut senere på året, altså etter at NS kom med sin.
http://onarki.vgb.no/files/2009/05/plakat.jpg
Vis hele sitatet...
Forskjellige bilder men med samme mening?
Sitat av Olje14 Vis innlegg
Du svarte men glemte å trekke vekk det mest vesentlige i spørsmålet
Det som skjedde under krigen var forferdelig men kan man skylde alt på ideologien Nasjonalsosialismen?
Er det ideologien i seg selv farlig eller er den bare blitt svartmalt pga Hitler.
Tviler på det står skrevet ned i Nasjonalsosialismen betegnelse, at den skal gå ut på å samle den ariske/germanske rase og utrydde den jødiske, for så ta over verden med 1 fører som skal styre alt.

På samme måte som at kommunismen som ide og ideologi ikke kan holdes ansvarlig for alt Stalin og Mao holdt på med og som Nord Korea forsatt holder på med den dag i dag.

Cuba er vel det nærmeste stede vi kommer der kommunismen faktisk har fungert sånn noe lunde etter planen.

Når jeg søker etter nasjonalsosialisme på nette for å finne ut mer om tankene og ideene bak kommer det kun opp ww2,hitler,nazisme osv osv.
Jeg husker at jeg så en youtube video en gang som dessverre er fjernet hvor de snakket om at nasjonalsosialisme stammet i fra fascismen en gang på 1700 tallet eller 1800 tallet.
Mer husker jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan ikke selve ideologien holdes ansvarlig for at mennesker ble drept. Det er reelle mennesker som står bak drap og lemlestelse, mennesker som har bestemt dette.

Opprinnelig var nasjonalsosialismen lenger til "venstre" enn den NSDAP hadde å vise frem under 30tallet. Problemet lå i det at det var altfor liten forskjell mellom sosialisme og opprinnelig nasjonalsosialisme, så derfor lagde Hitler og NSDAP SS(Schutzstaffel) og strupte SA(Sturmabteilung) -bl.annet, pluss mekket frem raseidologien.
Selve raseideologien var allerede der i nasjonalsosialistisk tenkning, men den ble forverret under Hitler og NSDAP, slik at det germanske folket skulle ha virkelig *noe* å kjempe imot den dagen de kom i krig.

Stemmer det at kommunismen som ide ikke kan holdes ansvarlig for Maos og Ceausescus ugjerninger, men i ettertid var det den sterke raseideologien til Hitler og NSDAP som var grunnla hatet mot nazistene.
Du må nesten også ta i betraktning at i 2.vk så befridde Sovjet storparten av Europa og var i ettertid relativt fair mot mange land såfremt de adlydet Sovjet.

Når det kommer til fascismen så har den en nesten like lang historie som kommunismen og er ofte blitt misforstått. EN ting som ikke kan sies nok ganger: nazismen og generell fascisme er IKKE det samme!! Lik ja, men ikke likt.
Etter 2Vk fikk også fascismen og de italienske fascistene langt mindre pes enn nazistene, selvsagt fordi de spilte en mye mindre rolle i krigen. Men; fascismen bygde også på nasjonalisme og raseideologi, bare at det var i lang mindre grad raseideologi enn i tyskernes nasjonalsosialisme fra 30tallet. Derfor hatet folk fascismen også, men langt mindre enn nazistene.
[CENTER]_______________[/CENTER]

Håper dette var litt mer til svar Olje14. Ja - det stemmer at man kan si at ideologien ikke kan holdes ansvarlig, men menneskene.
Derimot når det gjelder Hitlers & NSDAPs versjon av nazisme fra og med 1933(ca) - så er ideologien såpass lagt opp mot hat og forakt at ikke bare mennesker men også tanker, tro, teorien bak kort sagt - er grunnleggende med på å gjøre krigen, mishandlingene og alt det der...
Sitat av Olje14 Vis innlegg
Forskjellige bilder men med samme mening?
Vis hele sitatet...
Hvis du leser plakaten så er slagordet til NS: Stadt und land hand in hand (By og land hånd i hånd) Akkurat det samme som Det Norske Arbeiderpartiet. Det jeg prøvde å illustrere var at disse to partiene ideologiske ikke sto langt fra hverandre, eller i det minste utgav seg for det!
Jaja.. her var det 2-3 poster som hjalp og 3 sider med debatter og diskusjoner.. Takker til de få på den første siden som faktisk hjalp meg med å forstå litt. Finnes tydeligvis ingen veldig enkel forklaring
Sist endret av Teddybe4r; 20. januar 2012 kl. 22:35.
Høyresiden står for å la økonomien blomstre, og øke levestandaren til folk gjennom privatisering da det fører til innovasjon. Venstre siden står for å la staten styre folket, ta pengene deres og la økonomien dø gjennom byråkratiet.

ELLER:

Høyresiden står for at de rike bli enda mer rike, og at de fattige skal bli mer fattige. Det finnes ingen felleskap, bare penger. Venstresiden vil inkludere alle, bygge en trygg økonomi gjennom høyt skattenivå og statliggjøre ting som skoler og sykehus da private aktører bare tenker profitt.

Det er ikke et lett valg
Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
Jaja.. her var det 2-3 poster som hjalp og 3 sider med debatter og diskusjoner.. Takker til de få på den første siden som faktisk hjalp meg med å forstå litt. Finnes tydeligvis ingen veldig enkel forklaring
Vis hele sitatet...
Er lett for at en tråd plutselig skifter topic når det er snakk om politikk.
Men heller det en at alle starter hver sin lille tråd, hver gang man lurer på noe lignende det tråden handler om
Sitat av Feichang Hao Vis innlegg
Jeg mener en økonomi hvor det finnes politisk makt over økonomien.
Vis hele sitatet...
Så du vil forfekte en totalt uregulert økonomi? Hvordan skal den fungere?
Sitat av Feichang Hao Vis innlegg

Her er jeg delvis enig. Dersom man ikke har en stat som skriver reguleringer, bestemmer skatter og avgifter, er det ingen reell makt. I en fri økonomi vil ikke store foretak overleve. Ta Coca Cola f.eks. Coca Cola betaler på sine fabrikker samme avgift på vannbruk, som en barnefamilie. Det ødelegger konkurransen på en kunstig måte.
Vis hele sitatet...
Så for at "en fri" økonomi skal overleve og være stabil, så må man først ha like leveforhold over hele verden? Ellers så kan jo rike mennesker fortsette å utnytte fattige arbeidere og fattige landområder, slik Coca Cola er kjent for å gjøre.
Sitat av Feichang Hao Vis innlegg


En fri økonomi skaper lokale bedrifter og lokal produksjon. Fordeling av økonomisk makt. Økonomisk makt gir derimot ingen politisk makt over våre rettigheter som mennesker. I en fri økonomi er menneske rettighetene gull.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor skal de menneskene med mest penger bry seg om dette? Og hvem skal forsvare eiendomsretten deres? Det må jo eksistere en form for monopolisering av vold for at kapitalismen skal kunne eksistere (ergo en stat).

Sitat av Feichang Hao Vis innlegg

Klasseskiller vil alltid finnes i en kapitalistisk økonomi. Er vel her vi kommunister og liberalkapitalister er mest uenige. Med en ekte fri økonomi kan ikke de rike være rike, uten at de andre har penger. Det er jo ikke klasseskillene i seg selv som er problemet. Problemet er systemet som ikke gir andre enn overklassen sjanse til vekst og velstand. Trygghet og lykke.
Vis hele sitatet...
Jeg tror problemet er klasseskillet/maktfordelingen i samfunnet. Innenfor et kapitalistisk system vil makt akkumulere, og du sitter snart med ekstremt mektige mennesker, selv om man i teorien har skilt "politikken og økonomien".

Sitat av Feichang Hao Vis innlegg
Haha, ouch, den var litt under beltet.

Stalin er grunnleggeren av kommunisme, og Mao det sanne ansikt.

Det jeg ikke forstår er hvordan skattene har noe som helst å si for de rike. De betaler null skatt. Skatten og avgiftene gir foretakene større monopol på deres respektive område, gjør dem sterkere og mer konsentrert. De beskytter også store foretak fra å kollapse.
Vis hele sitatet...
Hvordan gjør skattesystemet det? Ved å undertrykke gründere?
Sitat av Feichang Hao Vis innlegg
All skatt som foretakene betaler, betaler vi, konsumentene. La oss si en Fjorland middag koster 50 kr. Mva på 25%. Så kan vi tenke at alt arbeid som fjordland gjør for å skape denne middagen, råvarer, skattene som tilfaller bøndene, skatt på transport, salg, prisstigningen som følge av høyere lønninger og inflasjon osv. osv. Den reelle skatten vi betaler som konsumenter er enorm! Nordmenn er fattige i Norge, men rike i utlandet. 50% av Norge er avhengige av ytelser fra staten.
Vis hele sitatet...
Hva er poenget ditt?
Sitat av Feichang Hao Vis innlegg
Det er dette som skaper utnyttingen av billig arbeidskraft. Det er rett og slett billigere å sende fisken til Kina, enn alternativet. Den egentlige prisen er langt ifra billigere. Den er kunstig. Det er billigere å utnytte billig arbeidskraft. Her er også en kunstig lav oljepris en stor faktor faktor til att det er billigere.
Vis hele sitatet...
Ja, men som vi var enige om så vil det jo alltid eksistere et klasseskille innenfor kapitalismen, og da vil det jo alltid være en billig arbeidskraft som potensielt kan utnyttes (så lenge arbeidskraft behandles som en kommersiell vare).