Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1076
Først og fremt så må jeg understreke at jeg har en skolemac med OS X som jeg ikke har adminrettigheter på.

Jeg har en esktern harddisk i NTFS-format, som jeg skulle ønsket min mac kunne lese.
For det første så har jeg ingen steder å backe up filene mine hvis jeg skulle ha formatert til FAT-32, men jeg har heller ikke lyst til det pga. begrensninger til filstørrelser.

Har prøvd MacFUSE og NTFS 3G programmet allerede, men begge disse krever at jeg installerer dem manuelt, noe som ikke går pga av adminblokkering.
Er det noen programmer som kan gjøre NTFS leselig på samme måte som de to programmene jeg nevnte ovenfor uten at jeg blir stoppet av admin?

Vet ikke hvordan det fungerer, men programmer som Utorrent, Skype og Spotify kommer opp som et ikon som skal draes over i applicationsmappa hvis jeg laster de ned, å da kan jeg bare bruke programmene uten problemer (Eneste som krever adminpassord til disse programmene er hvis jeg skal dra de inn i applications, som ikke er nødvendig for å kjøre programmene)

Det er altså et program som hjelper meg med å lese NTFS-harddisk på min mac som installerer seg som nevnt ovenfor her jeg trenger. Må jeg gjennom en installer så er jeg fucked..
Sist endret av Teddybe4r; 15. januar 2012 kl. 14:53.
hmm jeg er ikke helt sikker på hvordan dette programmet instaleres men du kan jo bare ta en prat med IT avdelingen så kan sikkert de la deg instalere det programmet... jeg bruker persjoneligt Tuxera NTFS for mac og det fungerer greit ^^ http://www.tuxera.com/products/tuxera-ntfs-for-mac/
Får desverre opp pappeskeikonet for å installere programmet manuelt når jeg laster ned programmet der å..
Finnes kanskje ingen programmer som installeres på samme vis som spotify og skype da? Jeg vet ikke forskjellen, vet bare at alle programmer som kommer opp som et ikon som skal draes over i applications er helt grei å bruke uten at jeg må gjennom noe installering.

Får vel spørre IKT da, hvis ingen kommer med en løsning her inne såklart
Tror du må ha admin rettigheter. Rett og slett fordi de programmene trenger mer tilgang enn andre programmer.
OSX har hatt innebygd støtte for NTFS siden Snow Leopard, men de skrudde av støtten i en oppdatering, og den har ikke blitt aktivisert igjen siden da. Det som er rart er at systemet fortsatt har ntfs-driverne inne, det eneste de skrudde av var automatikken i OSX.

Desverre for deg må man ha admin-rettigheter for å skru det på, for disken må mountes såpass langt ned i filsystemet. Nemlig /Volumes/"disknavn".

Hvis du bare skal bruke èn spesiell disk kan du be IKT avdelingen opprette en /etc/fstab fil og legge inn denne linja:
LABEL=navnpådisken none ntfs rw

Da vil disken med det navnet bli mounted som normalt, og dette er uten tvil den mest stabile løsningen på problemet.
Det finnes programmer som NTFS Mounter som utnytter de innebygde driverne, men den mounter disken under /tmp og kan derfor by på problemer ved overføring av store mengder data i mellomlagringen, siden /tmp ikke er beregnet på store datamengder.