Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 4230
Hvis man åpner opp flere kinaputter og lignende og putter alt kruttet i kun en, hvilken straff kan man regne med om man skulle bli tatt? Jeg har respekt for fyrverkeri, så jeg tenker ikke på straff for at folk blir skadet osv, bare hvilken straff man må regne med om det skulle oppdages at det er hjemmelaget fyrverkeri i og med at det er mye mer futt i det.


Trenger ikke noen moralpreken om hvor farlig det er forresten, har gjort det flere år før rett og slett fordi det er billigere enn å handle store familiepakker for å få litt futt i kvelden, men nå skal feiringen foregå på en litt mer sentral plass så det er kanskje muligheter for at naboer aner ugler i mosen. Og ja; kinaputter var kun et eksempel.
Sist endret av Teddybe4r; 30. desember 2011 kl. 19:46.
Politiet blir å gi deg en megabot og 10 års fengsel straff.

Neiiidaa, de oppdager det aldri, hvorfor skal de oppdage det? :P
Sist endret av Vod0; 30. desember 2011 kl. 19:45.
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Sjekke? titegn
Vis hele sitatet...
Eneste gangen politiet stoppet var når jeg heiv en "hyler" i en annen person, og da ba de meg bare slutte med det. (Var 11 da)
Sitat av Settoz Vis innlegg
Politiet blir å gi deg en megabot og 10 års fengsel straff.

Neiiidaa, de oppdager det aldri, hvorfor skal de oppdage det? :P
Vis hele sitatet...
Det nevnte jeg jo? Det jeg mekker sammen har mye futt og høye smell, og i år skal feiring og fyrverkeri foregå på en tomt som ligger så si midt i sentrum ved torget hvor jeg vet det befinner seg masse folk + patruljer.
Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
Det nevnte jeg jo? Det jeg mekker sammen har mye futt og høye smell, og i år skal feiring og fyrverkeri foregå på en tomt som ligger så si midt i sentrum ved torget hvor jeg vet det befinner seg masse folk + patruljer.
Vis hele sitatet...
Tror nok virkelig ikke de greier å skille et smell fra et annet selv om det er ganske stort, med mindre du knuser masse vinduer
Off-topic. Er ikke ute etter å vite sjansene for å bli tatt, de er der. Spurte etter hvilken STRAFF man kan vente seg.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Hva er egentlig straffen får og kjøpe fyrverkeri og "kinaputter" til en som ikke er gammel nok?
Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
Off-topic. Er ikke ute etter å vite sjansene for å bli tatt, de er der. Spurte etter hvilken STRAFF man kan vente seg.
Vis hele sitatet...
Hvis det er null sjanse for å bli tatt er det jo ikke noe sjanse for å få straff heller?
Sitat av ZarXon Vis innlegg
Hvis det er null sjanse for å bli tatt er det jo ikke noe sjanse for å få straff heller?
Vis hele sitatet...
Ja, men sjansen er aldri null. Hvis han gjør noe ulovlig er det alltid en sjanse for å bli tatt, og han er ute etter å vite straffen han kan få hvis han blir tatt.
Tror i hvert fall det er 2500 kr i bot for å fyre opp fyrverkeri utenom nyttårsaften. Så jeg tipper det er noe slikt.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Tror i hvert fall det er 2500 kr i bot for å fyre opp fyrverkeri utenom nyttårsaften. Så jeg tipper det er noe slikt.
Vis hele sitatet...
Fra 4000 til 10.000,-
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det kommer an på omstendighetene, og straff på slikt kan variere ganske mye. Hvor gammel er du?

Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
om det skulle oppdages at det er hjemmelaget fyrverkeri i og med at det er mye mer futt i det.
Vis hele sitatet...
Det er absolutt ikke hjemmelaget fyrverkeri på noen som helst måte. Det er som om jeg kjøper 3 fjordlandsrester og blander det sammen og kaller det hjemmelaget mat. En ting er at jeg ikke har laget det selv, men en dag innser jeg kanskje hvor teit det var å hevde jeg lagde noe selv.


Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
Trenger ikke noen moralpreken om hvor farlig det er forresten, har gjort det flere år før rett og slett fordi det er billigere enn å handle store familiepakker for å få litt futt i kvelden, men nå skal feiringen foregå på en litt mer sentral plass så det er kanskje muligheter for at naboer aner ugler i mosen. Og ja; kinaputter var kun et eksempel.
Vis hele sitatet...
En dag havner et par komponenter som ikke liker hverandre i samme miks, og før du vet ordet av det går det galt. Ingen moralpreken, bare oppfordrer deg til å tenke over den reelle risikoen, for det virker ikke som du er klar over den. Jeg driter i om du har lang erfaring i russisk rulét.

Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
Det nevnte jeg jo? Det jeg mekker sammen har mye futt og høye smell, og i år skal feiring og fyrverkeri foregå på en tomt som ligger så si midt i sentrum ved torget hvor jeg vet det befinner seg masse folk + patruljer.
Vis hele sitatet...
Bruk papp, ikke metall, og ikke bli overasket over om noen er bekymret over det du skriver her og ringer politiet
Sitat av Up Vis innlegg
En dag havner et par komponenter som ikke liker hverandre i samme miks, og før du vet ordet av det går det galt. Ingen moralpreken, bare oppfordrer deg til å tenke over den reelle risikoen, for det virker ikke som du er klar over den. Jeg driter i om du har lang erfaring i russisk rulét.



Bruk papp, ikke metall, og ikke bli overasket over om noen er bekymret over det du skriver her og ringer politiet
Vis hele sitatet...
For det første, så er det snakk om helt vanlig fyrverkerikrutt som blandes sammen, å det er helt komplett umulig å blande sammen litt større mengder av samme krutt til en farlig blanding som ikke gjør det man forventer, nemlig å smelle litt mer. Hadde jeg blandet sammen masse forskjellige stoffer er det snakk om noe annet, men i mitt tilfelle så er det kun mengde som har noe å si.

Og for det andre, jeg tror denne tråden havner ganske langt ned på lista over hva som skulle vært vist til politiet, just sayin.
Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
For det første, så er det snakk om helt vanlig fyrverkerikrutt som blandes sammen, å det er helt komplett umulig å blande sammen litt større mengder av samme krutt til en farlig blanding som ikke gjør det man forventer, nemlig å smelle litt mer. Hadde jeg blandet sammen masse forskjellige stoffer er det snakk om noe annet, men i mitt tilfelle så er det kun mengde som har noe å si.

Og for det andre, jeg tror denne tråden havner ganske langt ned på lista over hva som skulle vært vist til politiet, just sayin.
Vis hele sitatet...
Fyrverkerikrutt, hva er det?

Du legger deg selv ut som en komplett idiot. Dette du kaller "Fyrverkerikrutt" er en sammensetning av kjemikaljer. Vet du hva kjemikaljer gjør? De reagerer med hverandre. Reaksjonen reagerer fra komposisjon til komposisjon. Flere komposisjoner antennes av seg selv når det blir tilsatt et eller annet.
Sier meg enig med glenni her. Det er ikke kun krutt som får fyrverkeri til å fly feks 150 meter opp i været for å så smelle. Det er en kombinasjon av flere forskjellige kjemikalier med flere faser.
Begynner du og blande dette kan du fort risikere at det enten smeller i henda på deg eller at du får noe som overhodet ikke oppfører seg som det skal når det sendes opp.
Åh kjære vene....

Jeg vet godt at det er både stoffer som får raketter til å glitre å hyle osv osv i fyrverkeri, men jeg bruker kun kruttet som man somregel finner helt i bunnen under alt dette. Blander ikke flere forskjellige ting sammen, samler bare større mengder av krutt, som jeg forklart ganske godt i min forrige post.

Man trenger ikke å være rakettforsker for å doble en dose krutt av samme slag.

Fyrverkerikrutt er kun et ord jeg bruker på krutt som jeg henter ut av fyrverkeri. Vet at det ikke er noe spesielt med det, å har ingenting med mine kunskaper å gjøre. Det blir som å si bruskork istede for kork for å fremheve hvor den kommer fra.
Sist endret av Teddybe4r; 2. januar 2012 kl. 15:34.
Hvis alt går bra er det nok 0 sjanse for å bli tatt for dette, problemet kommer i det du blåser av deg (eller noen andre) et par fingre eller et øye og etterforskningen viser at du har laget fyrverkeriet selv..
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
Fyrverkerikrutt er kun et ord jeg bruker på krutt som jeg henter ut av fyrverkeri. Vet at det ikke er noe spesielt med det, å har ingenting med mine kunskaper å gjøre. Det blir som å si bruskork istede for kork for å fremheve hvor den kommer fra.
Vis hele sitatet...
Der viste du hvor utrolig kunnskapsløs du er om temaet. Tror du alt "kruttet" i et batteri er likt? Hvordan har det seg at lift, hylere, kometer og stjerner ser og høres forskjellige ut da? I fyrverkeri finner du nitrater, klorater, perklorater, benzoater sammen med kull, svovel, magnesium, titan osv osv.

Hvilken som helst nybegynner i pyroteknikk klarer å plukke ut to av stoffene jeg lista opp og fortelle deg at de to danner en svært ustabil blanding som eksploderer (sammen med fingrene dine) ved sjokk, friksjon, flamme og statisk elektrisitet. Det er uansvarlige folk som deg som gjør at lovene rundt fyrverkeri strammes inn år for år. Tusen takk!
JEG BRUKER JO KRUTT FRA AKKURAT SAMME TYPE FYRVERKERI???? At det går ann.
Ja, att det går ann å ikke forstå risikoen. Fyrverkeriet du har kjøpt er IKKE laget for demontering eller eksperimentering, spesielt ikke av ufaglærte uten tilstrekkelig kunnskap.
Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
JEG BRUKER JO KRUTT FRA AKKURAT SAMME TYPE FYRVERKERI???? At det går ann.
Vis hele sitatet...
Men i ett batteri, så ligger ikke alt kruttet blandet i en haug!


[COLOR="White"]Trangsynte jævel.[/COLOR]
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Å herre.. å demontere fyrverkeri og farene rundt dette har blitt diskutert utallige mange ganger før!!
Det trådstarter lurer på er STRAFFEN for modifisering/demontering av kommersielt fyrverkeri. Og som han selv har skrevet regner jeg med at han mente at han i all hovedsak kun tar kruttet (eller fyrverkerikruttet for den saks skyld) som ligger i bunden på et batteri, som er granulert sortkrutt(?) som brukes som lift i fyrverkeriet.
Vil heller ikke anbefale noen å demontere fyrverkeri, men det var ikke spørsmålet i denne tråden. Trådstarter gjorde det klart allerede i første innlegg at han ikke ville ha noen moralpreke, men ville vite hva straffen kan bli, ikke om han mister en hånd eller øye i forsøket på å gjøre det.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
om fyren vil sprenge fingra sine av så er det ingenting dere kan gjøre med enn å mase, og bare gjøre alle her forbanna.
Det er helt komplett umulig å få til en ustabil blanding som man ikke vet hva som kan hende med kun ved å kjøpe for eksempel en 30pakning med kinaputter, for å så å tømme ut kun kruttet i alle sammen til å lage noen store istede for masse små. Jeg skjønner godt hva du mener med at det er farlig å blande sammen forskjellige stoffer fra forskjellige fyrverkeri, men det har jeg aldri verken gjort eller tenkt til å gjøre heller. Er det virkelig så vanskelig å forstå hva jeg mener på?

Sitat av TobNor Vis innlegg
Men i ett batteri, så ligger ikke alt kruttet blandet i en haug!


[COLOR="White"]Trangsynte jævel.[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Nei men så har jeg aldri vært i nærheten av å demontere noe så stort som et batteri heller da. Aner ikke hvor du har det fra.

Alle her inne virker til å bli ekstremt forbanna fordi jeg tømmer bittesmå kinaputter for krutt og samler kanskje mengden av 4-5 stykker sammen i en liten boks. Det gir akkurat samme resultatet som en litt større kinaputt ville gjort, altså at det smeller høyere. Deter fortsatt ikke snakk om noe som helst miksing og triksing med forskjellige stoffer som enkelte tydeligvis har fått det for seg at det er jeg driver med.

Hadde jeg laget en tråd om å demontere batterier til 6-700 kroner å blande alt av pulver nedi å puttet dette i en slags beholder uten videre kunnskaper hadde jeg skjønt frustrasjonen, men ikke i dette tilfelle.

Det er farlig å blande vann og plumbo.

Det er ikke farlig å blande plumbo med litt mer plumbo.

Gidder ikke å diskutere dette mer nå egentlig. Fult klar over hva jeg holder på med når jeg blander krutt med litt mer krutt av akkurat samme type, selv om jeg ikke kan svare for meg på noen som helst andre punkter fordi jeg ikke holder på med noe som helst annet enn det heller. Tråden spurte jo om STRAFF for å bli tatt, noe jeg måtte understreke tidligere i tråden også.
Hva er det du skyter opp da som du må modifisere for å få mer futt i? Pinneraketter? hahahah
Sitat av krJo Vis innlegg
Hva er det du skyter opp da som du må modifisere for å få mer futt i? Pinneraketter? hahahah
Vis hele sitatet...

Jeg lager kun nye kinaputter som inneholder kruttet til 4-5 små. Teiper godt igjen så de smeller litt mer enn vanlig. Veldig harmløst i mine øyer men, det er tydeligvis ekstremt farlig.
Sist endret av Teddybe4r; 2. januar 2012 kl. 22:35.
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Er totalt enig med BomberMan. Er forbanna lei av folk som demonterer fyrverkeri og lager en mølje av innholdet fra flere typer for å ende opp med å sprenge opp seg selv og omgivelser. Dette og alkohol + fyrverkeri gjør at det blir blant annet instramming av regler og eventuelt totalforbud til slutt. Fyrverkeri du kjøper i butikken skal du tenne på gå ett par meter vekk og nyte effektene. Ikke demontere de, eller snu batterier på hode så det flyr i alle kanter.

EDIT: Dette er på ingen måte rettet mot deg teddybe4r, men følte for å skrive det i denne posten.
Sist endret av snowdog; 2. januar 2012 kl. 22:41.
Sitat av snowdog Vis innlegg
Er totalt enig med BomberMan. Er forbanna lei av folk som demonterer fyrverkeri og lager en mølje av innholdet fra flere typer for å ende opp med å sprenge opp seg selv og omgivelser. Dette og alkohol + fyrverkeri gjør at det blir blant annet instramming av regler og eventuelt totalforbud til slutt. Fyrverkeri du kjøper i butikken skal du tenne på gå ett par meter vekk og nyte effektene. Ikke demontere de, eller snu batterier på hode så det flyr i alle kanter.

EDIT: Dette er på ingen måte rettet mot deg teddybe4r, men følte for å skrive det i denne posten.
Vis hele sitatet...
Helt enig i det du skriver. Alkohol pluss hjemmelaget fyrverkeri med masse forskjellige komponenter i er kjempefarlig. Kan se ut til at du hvertfall har forstått poenget mitt, mens resten av tråden fortsatt tror det er akkurat det jeg driver med.
Sist endret av Teddybe4r; 2. januar 2012 kl. 22:58.
Ja det hørtes trygt ut... du tar masse krutt og putter det i en beholder som fragmenterer i tusen biter mye kraftigere en vanlig. Hjemmelaget granat?
Men straffen for å modifisere er helt inviduell og kommer ann på hva du har brukt av fyrverkeri. Det er klassifisert forskjellig som denne loven viser:
Alle rom, bygning eller innretning med tillatelse til oppbevaring av eksplosiv vare gitt før 1. januar 2006 skal i tillegg til vilkårene i tillatelsen tilfredsstille kravene i forskriftens § 7-4 annet ledd eller § 7-7 tredje ledd annet og tredje punktum innen 1. januar 2006.

Med unntak av tidligere tillatelser for oppbevaring av fyrverkeri i faregruppe 1.2G, 1.3G, 1.4G og 1.4S skal rom, bygning eller innretning med tillatelse for oppbevaring av eksplosiv vare gitt før 1. januar 2006 tilfredsstille forskriftens § 7-4 første ledd i.f. og tredje ledd innen 1. januar 2007.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Ja det hørtes trygt ut... du tar masse krutt og putter det i en beholder som fragmenterer i tusen biter mye kraftigere en vanlig. Hjemmelaget granat?
Men straffen for å modifisere er helt inviduell og kommer ann på hva du har brukt av fyrverkeri. Det er klassifisert forskjellig som denne loven viser:
Alle rom, bygning eller innretning med tillatelse til oppbevaring av eksplosiv vare gitt før 1. januar 2006 skal i tillegg til vilkårene i tillatelsen tilfredsstille kravene i forskriftens § 7-4 annet ledd eller § 7-7 tredje ledd annet og tredje punktum innen 1. januar 2006.

Med unntak av tidligere tillatelser for oppbevaring av fyrverkeri i faregruppe 1.2G, 1.3G, 1.4G og 1.4S skal rom, bygning eller innretning med tillatelse for oppbevaring av eksplosiv vare gitt før 1. januar 2006 tilfredsstille forskriftens § 7-4 første ledd i.f. og tredje ledd innen 1. januar 2007.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser de tidligere postene mine så skjønner du at der er snakk om å samle langt ifra "masse" krutt og dermed vil jeg ikke kalle det en granat som du sier. Langt der ifra. Ellers, takk for nyttig post!